Nevím jak vám, ale na mě drtivá většina výuky v českém vzdělávacím od základní školy po VŠ, jakékoli nadšení pro ten který obor dokonale zabila. Dokonce z mého tehdejšího koníčku a budoucího zaměstnání z předmětu s názvem Výpočetní technika jsem na střední škole propadl. Děsím se co si pod pojmem programování naše ministerstvo školství a učitelky budou představovat.
Když se učíte přírodopis nebo dějepis, tak by možná biolog a historik taky obraceli oči v sloup. No ale něco si z toho odnesete, aspoň víte, jak zhruba ta příroda funguje. No a tak by to mělo být i s tím programováním. Aby si lidi nepředstavovali, že v tom jejich telefonu běhají nějací skřítkové.
Aby si lidi nepředstavovali, že v tom jejich telefonu běhají nějací skřítkové.
Jenze lidem je to uplne jedno, oni ani nechteji vedet co v tom beha. Hlavne ze to ukazuje fejsbuk :-)
Dnesni doba orientovana hlavne na efekt a rychle zbohatnuti (v CR spise vubec preziti), ne na znalosti, proste technickym disciplinam nepreje. To vse jeste podporeno realnym uplatnenim takovych znalosti, kde kdejaky tupy/drzy okravatovany podrztazka ma vetsi plat, nez technik ktery musi neco umet a jeste ma za neco dokonce i odpovednost.
K tomu jeste prictete to co zbylo na skolach za ucitele (opet se tomu nelze divit pri soucasne ekonomicke situaci) a mate vysledek.
Já bych to neviděl tak černě, možná že ten kravaťák má víc než technik, ale při prvním otřesu ten kravaťák poletí a technik má dál svůj klídek. A pokud náhodou poletí i ten technik, tak ho vezmou o dům dál, "společenská realita" totiž může přát kravaťákům, ale fyzicky potřebuje ty techniky (a těm dnes "doba" přeje více než kdy dřív, prostě proto, že tu máme více techniky než kdy dřív).
A tak budou programovani vsichni milovat, presne stejne jako prvnacci v pololeti matematiku. 80% z nich ji zduse nenavidi.
Sam jsem jako kluk chodil na vsemozne krouzky vypocetni techniky, a delalo se tam to, co nas bavilo (a ne, nehraly se tam hry). Kdyz si predstavim totez, a aplikuji na to metody vyuky Marie Terezie, tak si radsi ani nezkousim predstavit, jak to dopadne.
Omyl, deti nemaji problem se naucit zcela cokoli a premyslet o tom. Ale mysleni je presne to, co jim ve skole zakazi. Platilo to i za nas, a plati to stale. Slepe nasledovat pokyny ucitele a hlavne o tom nepremyslet. Na vsech urovnich skol.
Pokud se napriklad nekdo zeptal, proc zrovna 3,14, dostalo se mu odpovedi ze o tom nema premyslet a ma to tak proste pouzit.
To je jistě šířeji debatovatelné, podobně jako pochybnosti o existenci prostoru a čau.
Předpokládám však, že předřečník měl na mysli, že mnozí učitelé se nenamáhají dětem ani vysvětlit, jak geometricky důležitý je poměr mezi obvodem a průměrem kružnice, pro zajímavost jakou má třeba historii a vývoj jeho zpřesňování atp....
Ja ho pochopil ;-) Jenom se da ta otazka brat dvema zpusoby. To, ze je ten pomer konstantni vyplyva z definice kruznice, to by se samozrejme ucit melo. To, proc ma ta konstanta zrovna tuhle hodnotu ale nikdo na zakladce ucit nebude, to mozna az na teologickej fakulte, pokud tam neprobiraji dulezitejsi veci.
No vidite, a nam "souska" na ZS vysvetlila (mozna proto jsem mel matiku vzdy rad), ze kdyz si nakreslime kruh (treba prispendlenym provazkem a tuzkou) a kolem nej udelame ctverec, tak ze jeho obsah spocitat umime, kdyz ten provazek bude metr dlouhy, tak ten ctverec bude mit hranu 2m a 2x2 = ??? ... 4. No a ze kdyby sme ten cverec udelali treba ze dreva, a pak ho pekne orezali na ten kruh, tak nam zbude prave tech 3,14 ctverce. Coz se da treba zvazit.
Jenze presne toto (se ani neobavam, protoze to vim) 95% ucitelek (protoze muze muzeme zanedbat) vubec NEVI! Mozna (nektere) zvladnou dohledat nejakou matematickou definici, ale nedokazi to vysvetlit tak, aby to pochopilo male dite. A proto jim predlozi cislo, ktere si musi zapamatovat.
Otázka zní-a musí se to učit jako samostatný předmět aby si "nepředstavovali, že v tom jejich telefonu běhají nějací skřítkové."
Za našeho mládí na to stačila exkurze-podívejte se jak se chovají telata, nebo dělají televize, nebo třeba tisknou časopisy..
Opravdu nestačí těm dětem ukázat že ty programy píší programátoři na obrazovce počítače v nějakém "cizím jazyku pro počítače" (to určitě pochopí-cizích jazyků je spousta. A kdo by chtěl (a pouze ten) se ten jazyk může naučit-mimo povinné hodiny-možností je spousta..