Vyuzil ji neeticky v podle nejakeho parametru, ktery neni relevantni pri placeni za reklamu, ale pri nejakem mlzicim vyjednavani?
Jsem dalek toho nazyvat tuhle cinnost fixlovanim, na druhou stranu tohle neni prvni problem mereni - funguje vubec ta metodologicka komise? Jeji ISP cast nefunguje rozhodne. Ona by mela definovat pevna pravidla. Mam za to, ze jista gumovost pravidel vyhovuje vsem, nebot mohou obchodovat s destem efektivneji.
Pokud to vsem nevyhovuje, proc ta pravidla jsou gumova? :-) Proc neni receno, co PRESNE je povoleno a ze zbytek je zakazan?
Podotykam, ze s Computer pressem jsem mel docineni jen velmi malo a moje soucasna spoluprace s nimi je nulova (hlavne kvuli dlouhodobemu spammovani meho mailboxu v letech 2002-2004). Jinak bych mozna cas od casu neco koupil na vltave :-)
Co třeba být konkrétnější? Zajímalo by to nejen mne, navíc, když v OR žádnou Bartošíkovou nenajdu :).
Jenže podle logiky autora článku a několika dalších bych si NESMĚL tuto zobrazenou stránku započítávat do své statistiky. Vždyť si ten člověk nepřečetl nic z Přírody a neviděl žádnou reklamu. A i kdyby ji viděl, stejně by nekliknul protože by jí nerozumněl.
Tohle by se Vám zdálo logičtější? Proč? Vždyť se přece zobrazila stránka z mého webu s mým obsahem. A statistiky NÁVŠTĚVNOSTI měří právě toto.
Prostě - nemotejte stále dohromady počet zobrazení stránek s podklady pro reklamu. Jsou to dost rozdílná data! Až někdo bude dělat 'statistiku reklamních stránek', bude situace jiná. Zatím se ale měří NÁVŠTĚVNOST!
Zjistíte, že 95 procent všech reklamních ploch (de facto všechny podstatné) je prodáváno za 1000 shlédnutí. Žádné podivné paušály typu "reklama na 1 měsíc v rotaci šesti bannerů" nebo "shlédnutí celkem 50 000 unikátními návštěvníky". Jinými slovy, je mi jako zadavateli reklamy úplně jedno, jestli na MobilMania.cz přijde dalších 50 000 lidí zvenku, notabene pokud si jen prohlédnou obrázek, kde se reklama vůbec nezobrazuje. O nic jako inzerent nepřicházím.
Navíc, existuje veřejně dostupný audit, kde si klidně odfiltrujte všechny zahraniční návštěvníky - bohužel např. včetně našinců pracujících normálně v ČR, kteří ale přistupují k Internetu přes zahraniční proxy svých nadnárodních zaměstnavatelů. Tzn. taky to nic neřeší, přesnost statistik se nijak nezvýší.
Celá tato aférka je zbytečně nafouklá a účelová. MobilMania.cz si zvýšila návštěvnost (návštěvnost nerovná se čtenost článků odborného časopisu, už to taky někdo psal) a výsledná čísla použila pro svůj marketing. Žádný podvod se nekoná. Stejně tak se třeba mobilní operátoři předhání, který z nich je největší. Každý je největší v jiném ohledu (počet zákazníků, přírůstek nových zákazníků, EBITDA apod.). Znamená to, že lžou? Nemyslím si. Pouze rozumí marketingu a umí zdůraznit své přednosti. Umí se prodat.
Tohle je zajímavé a taky z toho decentně řečeno nejsem nadšený - to se pak těžko bojuje proti konkurenční nabídce poskytování mobilního obsahu, je to jasný střet zájmu, zbytečné divadýlko pro potenciální obchodní partnery, souhlas.
Nicméně i když se nám to nemusí líbit, v zájmu objektivity je třeba přiznat, že pokud se Computer Press rozhodne se svými časopisy a jejich obsahem udělat COKOLI, je to jeho právo coby právo svrchovaného majitele. CPress není státní instituce a nepochybuji o tom, že skutečně odpovědné osoby tenhle střet zájmů šéfredaktorky znali už v době podpisu smlouvy. Snad nejste tak naivní, abyste si myslel, že o smlouvách s dodavateli obsahu rozhoduje Tereza nebo je, nedej bože, za akciovku podepisuje :-). Větší problém bych viděl v případě, že by Mobility psaly pochvalně o firmě AirToy či jejích produktech v rámci redakčních článků, recenzí apod. U čistého inzerenta je to ale de facto (čtenáři) jedno.
BTW, podle vaší logiky bude nejspíš podvádět i mobilní operátor, který začne jako první prodávat nové SIMkarty za cenu kreditu a pak bude říkat, že má nejvyšší nárůst nových zákazníků. Může se vám to nelíbit, můžete proti tomu protestovat (třeba v této diskuzi, Marek Antoš jistě plesá nad shlédnutými stránkami :-), ale to je asi tak všechno, co s tím můžete dělat. Onen mobilní operátor totiž nabídnul službu, pro kterou našel zákazníky, stejně jako MobilMania poskytuje obsah, o který je zájem. Nebo možná ještě jiný příklad - mobilní operátor nabídne své SIMky k distribuci obchodnímu partnerovi jako OEM třeba s potiskem firmy Blue Pixel :-). Proč by si onen mobilní operátor tyto SIMky neměl počítat ke svým zákazníkům, když stejně využívají pro telefonování jeho mobilní sítě a JSOU jeho zákazníky, i když o tom třeba ani neví?
A už toho nechám, už dva roky pro CPress nepracuji, ať se hájí sami :). (za zpětné odkazy z diskuze Lupě díky :)
a) PPC - Pay Per Click, neboli platba za jednoho skutečného návštěvníka mých stránek, nikoli za počet zobrazení reklamy, ten je mi v tomto případě ukradený. To je můj nejoblíbenější model z pohledu inzerenta, platíte skutečně jen a pouze "za výkon".
(poznámka: i CPress prodává - nebo alespoň prodával, nevím přesně, jak je to teď - reklamu tímto způsobem. Vydavatel webu si u tohoto modelu inzerce ovšem vybírá partnera, kterému to nabídne, musí jít o úzkou spolupráci. Důvod je jednoduchý, pokud by vám dali naprostou volnost, uděláte si banner, na který lidi sice nebudou klikat, ale uvidí ho i s vaším logem a sloganem - bude vám usilovně budovat image, vás to nic nebude stát a vydavatel prodělá kalhoty na zbytečně provařeném reklamním prostoru, který vám de facto dal zadarmo.)
PPC je mimochodem i Google AdWords, byť je to "jen" textová reklama.
b) CPT - Cost per Thousand, neboli klasické "za 1000 zobrazení". Pokud bych měl takto inzerovat na malém neznámém webu, nešel bych do toho, je tu příliš velký prostor pro "kreativu" provozovatele webu. Pokud je web auditován (např. již zmiňovaný NetMonitor), nebudu se ničeho příliš obávat a klidně do takové inzerce půjdu, pokud bude slušná cena či slušná sleva :-). Navíc u NetMonitoru si klidně dopředu můžete KDYKOLI veřejně prohlédnout překryv lidí ze zahraničí a svobodně se jako inzerent rozhodnout (proto nechápu hysterii v této diskuzi).
c) prodej reklamy na časové období - do toho bych (osobně) skutečně nešel, s výjimkami potvrzující pravidlo. Pokud někdo prodává tímto způsobem reklamu, pravděpodobně nemá na reklamní systém (díky kterému může prodávat reklamu stylem CPT nebo PPC a ve kterém inzerent obvykle vidí průběžnou statistiku) nebo ho na svoje stránky nechce dát. A pokud někdo nemá reklamní systém a pravděpodobně ani nebude veřejně auditovaný, protože to stojí další peníze, skutečně mu nezbývá moc možností, jak vás přesvědčit - proto na vás vytáhne celkový počet unikátních IP adres, shlédnuté stránky atd. atd. Jako inzerent pak nebudu mít pocit, že si mohu ověřit, co za své peníze skutečně dostanu, a nejdu do toho.
Osobní shrnutí: u modelu PPC nebudu váhat, u CPT si budu pečlivě vybírat partnera, inzerovat budu jen u těch, co jsou veřejně a nezávisle auditovaní. Cokoli ze stáje CPress, iDnes, Seznam, Centrum atd. atd., prostě "u velkých".