Děkuji za objektivní zpracování článku. Mám jen pár doplnění.
1. Úplně nesouhlasím s tím, že starší data z NetMonitoru (ta před květnem) korespondovala s daty iAuditu. Od začátku měření NetMonitoru ostatní servery NetMonitoru v průměru narostly na 130 % vůči stejnému období měřenému iAuditem, často ještě víc. My jsme zůstali na 100 %, v případě PV dokonce jen na 95 %. Protože ještě nebyla k dispozici denní data a měsíční byla vydávána s velkým zpožděním, trvalo dlouho, než jsme objevili příčinu - opravili a doplnili kódy.
3. Jde opravdu o etický problém? Jak se současná situace bude lišit třeba od toho, pokud na některém zahraničním serveru budu mít odkazy na články? Nebo když udělám zahraniční nebo i lokální reklamní kampaň, když se na články na MobilManii odkážu z Živě... Ani v jednom tomto případě se člověk na MM nedostane cíleně, neví, kam jde.
Jediným rozdílem je, že na stránce s obrázky není hlavička MobilManie. Pokud je tohle jediný problém, za půl hodiny tam hlavička může být.
2. Pro zadavatele inzerce není číslo udávající celkovou návštěvnost zajímavé. NetMonitor nabízí aplikaci GemiusExplorer, kde agentura jako první vyfiltruje pouze návštěvníky z ČR a rovnou k nim přidá požadované cílové skupiny, které inzerent hodlá oslovit.
Vím, že tohle hodně štve konkurenční technické servery. Pokud ale na našem webu máme tak exkluzivní obsah, že zahraničním partnerům stojí za to posílat k nám své čtenáře, nevidím důvod, proč jim v tom bránit a nezapočítat je do návštěvnosti. Sami navíc také potřebujeme vědět, jaký podíl tvoří.
Ale jak už kolega Vobecký řekl na radě SPIR, v každém případě respektujeme a budeme respektovat podmínky měření.
> Vím, že tohle hodně štve konkurenční technické servery.
> Pokud ale na našem webu máme tak exkluzivní obsah, že
> zahraničním partnerům stojí za to posílat k nám své
> čtenáře
Presne toto je pricina. Hodne to stve konkurenciu. Az tak ze nahovoria niekoho na clanok do lupy !
Ale Marku, jedná se o zjevný PODVOD. A velký průser. Pokud se inzerent zajímá o návštěvnost MobilMania.cz, Vy mu klidně dáte souhrnná čísla za MM.cz a GSMArena.com a na základě tohoto inzerent platí za inzerát částku, která odpovídá součtu UIP. Nicméně, tolik lidí jeho inzerát NIKDY neuvidí. A pokud ano, nebudou z ČR, což je pro inzerenta to samé, protože Vy prodáváte MM.cz, nikoliv MM.cz + GSMArena.com.
Jasný PODVOD.
Pokud bych si dal počítadlo na hulan.cz i na nějakou sex-sajtu, to by se strhl řev, toto se prostě nedělá, a odborná veřejnost to jako PODVOD chápe.
Těch pár smířlivých komentářů v tomto článku, to jsou zjevně Vaši kamarádi.. Ach jo. Neandrtálec..
Reklama se prodává na CPT (cost per thousand) - tedy na počet shlédnutí (impressions) - tedy cena za reklamu se odvíjí od počtu zrealizovaných impressions, případně na časové období, kde je též garantován počet impressions, o tom, že by někdo kupoval prostor na "UIP" nic nevím
V nabídkách se většinou vyznačuje počet objednaných impressions z celkového počtu imp. na dané reklamní pozici.
1, pokud jsem pochopil, nejsou to zadna souhrnna cisla, navstevnost je jen z MM. Proste se cast clanku (text) nachazi nekde jinde (a nepocita se) a druha cast (obrazky) nachazi na MM (a pocita se).
2, zkuste se podivat na MM a kliknout nanejaky obrazek. Zamerte se na zobrazovani reklamnich baneru - na obrazku zadne nejsou. Takze nikdo za vyssi navstevnost neplati
3, jak uz tu psal pan Vobecky, prodava se pocet zobrazeni, ne pocet unikatnich lidi
Takze odborna verejnost to mozna chape, ale vy urcite ne
Petr Novák, zaměstanec COmputerPressu. A idiot :-)
Tak ještě jednou a pomalu - samozřejmě, že se jedná o podvod, a ovlivní to čísla návštěvnosti, MM.cz prezentuje celé číslo jako JEN JEJÍ výsledek, a přitom je to MM.cz + GSMArena.com. JEdnoznačná klamání veřejnosti a inzerentů.
Pokud si dám počitadlo na hulan.cz i na nějakou sex-sajtu, a budu mít 100.000 UIP denně, a budu to prezentovat jako UIP pro hulan.cz, strhne se kolem toho velký řev.
Hmm, podle uvadeneho prikladu jste vubec nepochopil podstatu sporu, o kterem clanek je.
Linkovani autorskeho obsahu je bezna a normalni vec (treba www.pravednes.cz, archivy online flash her,...). Je to dokonce snad jediny mozny rozumny zpusob, jak neposkodit autorska prava (=nestahovat cizi text a fotky a nevydavat je za svoje). Nebo snad vam prijde eticke, kdyby nekdo fotky autoru recenzi stahl a vydaval je za svoje u vlastni (=v tomto pripade jen preklad) recenze?
Misto to je reklame nevyuzite, nevidim tedy problem.
Aha, další (spíše tedy ten stejný) idiot. Lupa.cz by mohla ukázat IP adresy :-))
A Vám připadá správné, že se u linkovaného obrázku nalezne i počitadlo přístupů na MM.cz, a MM.cz tento údaj poté prezentuje jako svoji vlastní návštěvnost? A tím balamutí veřejnost i investory?
No právě! Ale GSMArena.com nemá s MM.cz NIC společného.
Uvedu zde malý příklad. Já se domluvím s Patrickem Zandlem a on bude na Marigoldovi zobrazovat miniaturní okénko z mého WELL.DONE a já zase okénko z Marigolda na svém webu, a bude tam i počitadlo, a zdvojnásobíme si tak návštěvnost, tak to bude "košer"? Ano? A co když to udělá 10 webzines a návštěvností předeženou Seznam.cz? :-))
A tuto návštěvnost budeme prezentovat investorům a veřejnosti jako návštěvnost JEN našeho webu? Pořád to bude košer? A na základě tohoto budeme prodávat reklamu? Furt košer?
Když pro propagaci MobilManie využiji například Google Adwords, odkazy se také nebudou zobrazovat na stránkách MobilManie a povedou k nám. Server, ze kterého se návštěvníci dostanou, s námi nebude mít nic společného. A přesto to bude naše návštěvnost, stejně jako v jiných případech.
Váš příklad o domluvě není možný. Iframy nelze měřit, bylo by to proti pravidlům.
Blbost. Přes AdWords se k vám člověk dostane vědomě a na titulní stránku, kdežto zahraniční návštěvník vůbec neví, že obrázek se natahuje z MM.cz a to i s měřícím kódem. Prostě je to prasárna, a 2x vyšší návštěvnost MM.cz je PODVOD jak prase.. Jak jen může MM.cz hovořit o 2x vyšší návštěvnosti, když 99% lidí z GSMarena.com o MM.cz ani netuší?? ;-)
Chcete tím říct, že lidé, kteří klepnou na náhled obrázku jsou nesvéprávní a neví, co činí? Že si ho nechtějí prohlédnout a něco je proti jejich vůli nutí, aby to udělali?
Jinak si váš názor nedovedu vysvětlit. Jaký by pak byl rozdíl oproti Google AdWords, kde by bylo napsáno třeba "Sony Ericsson K750i Review"? V tomto případě by si návštěvník chtěl jednoduše prohlédnout článek, u GSM Areny si chce prohlédnout náš obrázek.
Jesli člověk přijde na MobilManii nebo jinam, to je mu popravdě jedno u článku i u obrázku - jde za informacemi, ne za URL adresou. Jo kdyby tenkrát nevynalezli hypertextové odkazy ...
Ale Marku, ti lidé kliknou na obrázek, protože jej chtějí větší, ale rozhodně u toho netuší, že přispívají k 2x vyšší návštěvnosti jednoho českého serveru, který se tím poté chlubí ;-)
Osobně u popup obrázků měřidlo nedávám, MM.cz ano, někdo to nazývá neetické, já to nazývám PODVOD. Každopádně mít radost a chlubit se vyšší návštěvnosí MM.cz, když polovina lidí, co MM.cz navštívila, o tom ani neví, je "poněkud" mimo..
Ale Marku, ti lidé kliknou na obrázek, protože jej chtějí větší, ale rozhodně u toho netuší, že přispívají k 2x vyšší návštěvnosti jednoho českého serveru, který se tím poté chlubí ;-)
mně vůbec nezajímá, kdo se čím kde chlubí. jsem uživatel a tohle je problém vydavatele. to jen tak na okraj. uživatelům je tento spor plně jedno. navíc se nejedná o nic nezákonného ani trestného, maximálně na pokraji etiky.
Taky se tam nehovoří o fórech, bazaru, katalogu mobilů, komunikátorů a kapesních počítačů. Není tam podrobně zmíněna Poradna, sekce pro stahování souborů, nepojmenoval jsem lidi, kteří navštěvují jen diskuze... No co se dá dělat :)
Hehe, vtipné. Ale návštěvník Katalogu mobilů je z Česka a MM.cz zná. Jenže Vaše "první a nejlepší v ČR" je jen a pouze kvůli tomu, že velice podstatná část "taky návštěvníků" se na váš web dostane bez jejich vědomí. A MM.cz vůbec nezná!!
Jak si můžete započítač do návštěvnosti někoho, kdo na MM.cz vědomě NIKDY nebyl a neví, co to MobilMania.cz je? ;-)
Pokud takto "předeženete" Mobil.cz, je to prostě PODVOD. Howgh.
Inzerentům je to také jedno, protože ti vycházejí z jiných, výrazně vyfiltrovaných pohledů na data. Zde si nastaví třeba cílovou skupinu "muž z České republiky ve věku 20 let s příjmem nad 20 000 Kč, který má rád moderní technologie a vlastní automobil". Dostanou počet čtenářů na jednotlivých serverech a podle toho se rozhodují.
Je naprosto jasné, komu tohle vadí; stačí se podívat do této diskuze. Jsou to ostatní servery, které asi nepochopily, že internet není jen záležitost území od Aše k Břeclavi. MobilMania je v tomto ohledu specifická, s jinými našimi servery bychom se asi v zahraničí neprosadili.
Ale jak jsem už psal, tohle není ostuda, ale úspěch.
Takže je to opravdu jen záležitost hlavičky MobilMania nad obrázkem? Jak jsem psal, to je úprava na půl hodiny...
Když jsme u toho, u článků v textové verzi také v podstatě nijak nepoznáte, že jste na Mobilmanii. Titulek okna je podstatně méně nápadný než logo na obrázku. Mám změnit titulek u okna otvíraného z GSM Areny? Bude klid?
Moc hezká demagogie :-)) Takže ten článek o "nejčtenější v ČR" kvůli tomu, že dáváme počitadlo MM.cz i pro lidi, kteří na GSMarena.com vůbec netuší, že nějaká MM.cz existuje, je vlastně naprosto ok a etický. Aha. Pak jo.
Vlasně mě to ani nepřekvapuje. V ČR existuje nezanedbatelná skupinka podnikatelských zmrdů, kvůli kterým veřejnost nemá podnikatele ráda, a MM.cz k nim zjevně patří. Jakýkoliv podvůdek je dost dobrý, že?
Docela by me zajimalo, jak ziskavata informace o veku a prijmech ctenaru, o automobilu radsi nemluve.
Je videt ze tu plkate pekne bludy, delam tak trochu v oboru, v oboru kde by se tyto informace vyvazovaly zlatem, ovsem je tu jeden nepatrny problem, pocet lidi kteri vam tyto informace dobrovolne sdeli je tak minimalni, ze pro reklamu naprosto nepouzitelny.
Reklama na web se zadava temer vyhradne podle celkoveho poctu navstev a podle zamereni serveru => pokud nejsem pitomec, nebudu si davat reklamu na server uplne mimo obor, hlavne pokud jde o zbozi, ktera ma specificke zakazniky. A co me samozrejme zajima, tak je pocet lidi, kteri mohou takovou reklamu videt. A presne zde se doupoustite podvodu (coz jako jediny nechcete -logicky- pochopit). Snazite se podvest mne, jako zadavatele reklamy, snzite se me presvedcit, ze navstevniku je podstatne vic nez je skutecnost.
Pro priklad, budu si provozovat maly, vpodstate nic nedelajici web server. Na nem nebude vpodstate zadny obsah, trebas jen ta main s (draze placenou)reklamou. Vsude budu vykrikovat, ze mam navstevnost 1M/mesic a to proto, ze mi par pratel umisti na svuj web obrazek 1x1px. Kazde jeho zobrazeni budu povazovat za navstevu sveho webu (nepochybne naprosto pravem, je to preci muj obsah). No neni to krasne ? :D
- sledování cookies
- vyplnění dotazníku
- sledovací aplikace
Cookies samozřejmě neprozradí nic o věku, mzdě a jiných údajích, ostatní metody ale ano a počet respondentů je dostatečně vysoký na to, aby se výsledky daly brát jako hodnověrné. Podrobnosti o výzkumu najdete na stránce www.netmonitor.cz.
Díky tomuto výzkumu se například na jednom z našich serverů objevila reklama na holicí strojky. Splnila požadavek na přesně stanovenou cílovou skupinu, přestože server o holení nikdy nenapsal ani řádku. Nemyslím si, že by zadavatel byl pitomec. Naopak oboroví inzerenti často raději sáhnou po velkém portálu místo po specializovaném serveru - opět kvůli cílové skupině.
Myslím, že v této diskuzi nejsem se svými názory sám. A tři čtvrtiny lidí v anketě u článku vyjádřilo, že nejde o nic dramatického.
Váš příklad je špatný - pixelový obrázek na měření návštěvnosti nestačí. Musíte návštěvníky webů svých přátel donutit k akci, ke klepnutí na odkaz, který povede na váš server.
Poněkud OT: proč mám dlouhodobě pocit, že pokud bych byl ochoten ztrácet čas googlovým hledáním slov jako "pako", "zmrd", "idiot", tak mě na čelních místech zákonitě musí vyběhnout články nebo diskuzní příspěvky, jejichž autorem je jistý R. Hulán? Trochu kulturního vyjadřování by tento stereotyp pro změnu výrazně osvěžilo. ;-)
P.S.: pro Computer Press jsem kdysi osm let pracoval :-)
"Myslím, že v této diskuzi nejsem se svými názory sám. A tři čtvrtiny lidí v anketě u článku vyjádřilo, že nejde o nic dramatického."
Ono nejde o to, co si až tak myslí lidé z ankety, ale co si myslí o Vašem jednání mediální agentury, kterým dáváte svoje čísla při získávání "jejich" peněz. Jistě bude zajímavé sledovat jejich reakce až veznou tuto aférku v potaz. Průšvih bohužel je, že pokud se to dostane i do dalších médií, tak se to dozví i ostatní uživatelé a budou si myslet, že takto manipulují všichni.
"Myslím, že v této diskuzi nejsem se svými názory sám. A tři čtvrtiny lidí v anketě u článku vyjádřilo, že nejde o nic dramatického."
Ano, 3/4 lidí si myslí, že to NENÍ etické. Prostě se chováte, Marku, jako prase. Investor se rozhoduje reklamu na základě absolutních čísel, a tato čísla vy falšujete. Být investor, zruším u Vás veškerou reklamu a jdu jinam..
To je jistě pravda. Ale o tom že reklama půjde na Váš sajt rozhoduje i UIP. Nebo ne? Jinak si můžeš dát banner na chat a vyjde ti to stejně.
Honzo vzdej to. Patrik má pravdu. Je to méně elegantní obejití pravidel za účelem zvýšení své pozice na trhu. Nic víc. Jen to prasklo.
Je to obycejny PODVOD, protoze data do NM (pokud se nezmenila zasadne metodika) se seberou na cca 30.000 respondentech a tato ziskana se PROMITNOU na celek ->
tj je mobilmania PODVEDE protoze v aplikaci uvidi
muz,21let,auto,20k+ ktery ve vzorku z mobilmania ma dejme tomu 2% uzivatelu coz je v realu treba 2500 lidi. diky "nafukovani" poctu lidi vyjde v aplikaci ze jich mate 5000 cimz inzerenta zamerne uvedete v omyl.
mj metodiku netmonitoru jsem doznacne ovlivnoval kdysi a v prvopocatku bylo v pozadavcich aby existovala v kazdy okamzik stejna pravdepodobnost ze bude clovek osloven. to umistenim do pop-up okna urcite splneno neni. nevim jak se s tim gemius masti nemasti ale krome toho ze ocividne casto nestiha je v narustech videt ze nemuze rozlisit jestli ej to vas uzivatel nebo ne.
prestoze musim s vasimi prispevky souhlasit v souvislosti s timto clankem, kazdopadne nechapu jak muzete normalne prezit. jiste kazde rano odnest slecnu do sprchy ... bajecne nicmene pokud si o kazdem kdo s vami nesouhlasi myslite ze je
kreten idiot debil a jeste k tomu ten samej .. no nevim
mj mi to pripomina dostala jak rikal zemanovi ze muze byt rad ze narozdil od nej nema rad novinare a na lekare. ze si nedokaze predstavit jak ho pred operaci vezou na sal a on vsem kolem rika "jste zumpa, luza, idioti ..."
Mno a co kdyby MM si na svuj web nasoukala obrazky hezkych slecen (pro nechapave PORNO) a zobrazovala je stejne jako jine fotky?!? To by bylo taky korektni? Ve smyslu zdejsiho vysvetlovani by to bylo zcela korektni. Ja si myslim ze ne, ze je to opravdu falesne zvysovani poctu pristupu. Pokud je nekde odkaz na MM a uzivatel na nej klikne a ocitne se u vas a pokracovat v brouzdani u vas, tak je to ok. Pokud ale se ocitne u vas tak, ze jedine co muze je kliknout a zavrit okno s obrazkem, tak mi to pripada mirne receno divne :-( Urcite se to neprojevi na goodwillu MM prilis pozitivne.
Podvod...? Kdepak.. prostinka bulvarizace tematu. K videni na vetsine zpravodajskejch serveru u nas, vcetne technickejch a mam pocit, ze se to projevuje uz i u osobnich webzinu. Proste pred nejakym tim casem zacala doba lakavejch titulku. Proto se taky tak casto objevujou vykriky "zruste titulky" ;)
Jinak, mozna je to zajimavy, ale me porad neni uplne jasny do ceho vlastne vandrujete. Postup MM mi prijde sice trosku podivnej (nejsem provozovatel webu, stale verim na cest, takze mam mirne pokrouceny vnimani), nicmene Markova argumentace je mi vcelku jasna. Vas pokrik mi prijde jako chytani domnelyho zlodeje. Jenze uz tu dostkrat padlo, ze se nic nekrade. Maximalne se timhle uzmul mobil.cz titul nejnavstevovanejsiho... tohle je taky to jediny misto, kde to vidim jako ne zcela koser, nicmene... chapu snahu pocitat vlastni obsah. Cemu ovsem neverim je, ze by reklamni agentura nedokazala ze statistik vyhodit pristupy odjinud (referer) a nemela prehled, na kterych strankach se nezobrazuje reklama. Tak nejak verim, ze pokud v tom nekdo podnika, tak si to dobre podchyti. A netrpim dojmem, ze by nekoho z reklamky byt i jen trochu zajimalo, jestli nekdo tusi KDE se na reklamu kouka.. (zvlast kdyz tam reklama neprijde) Pokud inzerent dostane jinou statistiku se zohlednenim pro nej relevantnich udaju, tak mi trosku unika, co se tu vlastne resi, krom ty jesitnosti tady kolem..
Ale tady fakt vidi rude pomerne neprirozene dost lidi :)
A jo... uklidnim vas... jsem idiot.. rozhodne... ;) Jako kazdej s chladnou hlavou :)
Souhlasím s tím, že je tenhle způsob počítání trošku unfair, ale to je věc MobilManie a komise NetMonitoru.
Ale jenom doplněk k tomu "návštěvník Katalogu mobilů je z Česka". Spousta mých zahraničních známých MM nezná, z Česka není a Katalog pravidelně sleduje. Protože je zadarmo a protože v něm najdou všechno co potřebujou i když třeba všemu nerozumí úplně dokonale.
Hezky Radku! Je vidět, že umíš komunikovat: "pako", "demagogie", "idiot", "zmrd"... Pořádně mu to nandej! Hned jak jsem viděl tvoje jméno mezi příspěvky, věděl jsem, že to bude pořádná show a došel si pro popcorn...
Vsak uz ML rikal, ze inzerenti dostavaji jina a mnohem podrobnejsi data, nevim v tom problem. To, ze vas ML jednou nastval jeste neznamena, ze musite napsat dvacet prispevku pod kazdy clanek o Mobilmanii.