Co znamená, že Zásilkovna zdražuje? Pro e-shopy může cena dopravy skočit na násobky

12. 2. 2025
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

Zásilkovna od svého vzniku v roku 2013 neustále roste.
Autor: Zásilkovna
Zásilkovna od svého vzniku v roku 2013 neustále roste.
Zásilkovna oznámila, že k 20. únoru zdraží své služby. Českou e-commerce oznámení rozladilo, někteří obchodníci si myslí, že doplácejí na čínská tržiště. Naopak příležitost vycítilo třeba DPD.

Růst cen zhruba o 15 procent, u menších balíčků na 72 korun bez DPH při podání do boxů, 62 korun pro podání na přepravním depu, na Slovensku o pár korun víc. Zdražení, které Packeta a její Zásilkovna oznámila po třech letech, kdy s cenami nehýbala, vnímají někteří majitelé online obchodů jako opouštění českých e-shopů. Firma při komunikaci změn vysvětluje, že s cenami nehýbala i navzdory vysoké inflaci. „A ačkoliv ceny některých služeb zvýšíme, tak je tím v podstatě dorovnáme trhu,“ uvedla.

Majitele českých e-shopů však vyvedl z míry jak krok, tak způsob, jakým jim Zásilkovna o zdražení dala vědět. Oznámila jim to totiž hromadně e-mailem, bez personalizovaných nabídek, které si obvykle internetové obchody s prodejci dojednávají podle objemu zboží, jeho váze a dalších parametrů. Větší obchody se s tím podle zpráv z trhu vyrovnají, pro menší obchodníky může nastat problém.

Jednoduchý hromadný e-mail s krátkým vysvětlením a jasně nastavenými ceníky přišel třeba do e-shopu Mixit. „Pokud bychom se neozvali a sami neiniciovali schůzku, zřejmě bychom přešli na ten ceník, který nám byl komunikován,“ krčí rameny Martin Wallner, spoluzakladatel firmy. Nové ceny přitom pro e-shop představují výrazný nárůst, pro některé typy zásilek a konkrétní případy až na trojnásobek.

Konec osvobození od cla, nové poplatky a vyšetřování e-shopu Shein. Komise oznámila kroky proti tržištím Přečtěte si také:

Konec osvobození od cla, nové poplatky a vyšetřování e-shopu Shein. Komise oznámila kroky proti tržištím

Wallner nevystupuje proti samotné skutečnosti, že Zásilkovna služby zdražuje, zároveň ale vysvětluje, že jednání nevede dosud běžnou cestou. Velké e-shopy mají totiž sazby nastavené jinak, než jaké stanovuje oficiální ceník. A to podle toho, co si vyjednají, což záleží především na objemu přepravených zásilek. 

Teď Mixit v lepším případě neví, s jakými cenami může už za pár dní počítat. V horším se musí připravit na výrazné zdražení. Ačkoliv obchodníci vyjednávají podmínky s přepravními službami s předstihem na určité časové období, pro Mixit tato doba končí s únorem. „Je možné, že se na takovou situaci připravovali,“ říká s odkazem na téměř shodné termíny se změnou sazeb.

„Vypadá to, že e-commerce projekty doručují hezká čísla, která znamenají příjemně hřejivý pocit, že se po pár kotrmelcích dají vyhlížet klidnější časy a počet dnů dovolené a odpracovaných hodin nejen v managementech těchto projektů se zase přiblíží nějakému lidskému normálu,“ uvedl na svém Linkedinu Ruslan Skopal z e-shopu Trenýrkárna.cz.

Návrat na internetové výsluní

O Česku se dlouhodobě mluví jako o e-shopové velmoci vzhledem k počtu online obchodů na počet obyvatel. Celkově jich je podle různých odhadů mezi zhruba 50 tisíci (čísla Heureky za rok 2023) a 63 tisíci (počty BizMachine k roku 2023), tedy téměř šest kusů na tisíc obyvatel. Podle loňských dat Eurostatu čtyři z pěti Čechů nakoupili v posledním roce online a i to je řadí mezi evropskou špičku.

Česká e-commerce nicméně po covidových letech padala, podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) z 223 miliard korun v roce 2021 na 197 a později 185 miliard v dalších dvou letech. Loni se už měl obrat začít vracet do růstu a zastavil se na 194 miliardách.

Zákazníci tu i díky vysokému počtu obchodů vyžadují speciální zacházení. A mezi ně nově patří mimo jiné vyzvedávání zásilek v místech, která si určí. „Čeští zákazníci v porovnání se zbytkem Evropy upřednostňují doručení do partnerských výdejních míst, jako je Zásilkovna, anebo na naše kamenné pobočky, a to víc než doručení kurýrem přímo domů,“ říká Alexandra IšuninováNotina. Firma za loňský rok poslala v rámci Evropy přes 27 milionů balíků a Išuninová vysvětluje, že zdejší kupující upřednostňují při vyzvedávání flexibilitu i pohodlí.

Český startup Outfindo získal přes 30 milionů, s AI prý mění nákupní chování online Přečtěte si také:

Český startup Outfindo získal přes 30 milionů, s AI prý mění nákupní chování online

Tyto aspekty potvrzuje třeba i Martin Bernátek, který se svou ženou Lucií založil Ovečkárnu a nově e-shop OlaOla. „Tento způsob je oblíbený i kvůli ceně a pochopitelně dostupnosti,“ dodává k výdejním místům a boxům. OlaOla běží od konce loňského roku, má už za sebou tisícovky rozeslaných zásilek a Bernátek popisuje, že už teď je jasné, že zákazníci nejraději volí výdejní boxy. 

Co se týče citlivosti lidí na cenu, doprava zdarma je podle něj jedna z nejspolehlivějších pobídek k nákupu. Zároveň však říká, že je viditelné, že v souvislosti s dopravou se očekávání lidí postupně mění. „Dnes jsou ochotni za dopravu zaplatit, pokud vnímají přidanou hodnotu – například rychlost doručení, spolehlivost nebo možnost flexibilního doručení. Ale samozřejmě se nadále snaží zpoplatněné dopravě vyhnout – proto je klíčové, aby s tím obchodníci pracovali a nabízeli dopravu zdarma od určité hranice nákupu nebo VIP zákazníkům,“ myslí si.

„Zákazníci jsou na cenu dopravy citliví, a to zvláště v souvislosti s růstem cen v jiných oblastech,“ popisuje PR manažerka Alza.cz Eliška Čeřovská a hned doplňuje oblibu členského programu obchodu, který nabízí za předplatné dopravu zdarma. „Největší zájem je o doručení do AlzaBoxů,“ říká. Těch má firma v Česku přes 2300. 

„Naši zákazníci obecně preferují dopravu do odběrných míst a z našich zkušeností víme, že se u dopravy na cenu dívají a vybírají podle toho její způsob. Zvýšení nákladů ze strany Zásilkovny se jich proto nejspíše dotkne,“ myslí si Zuzana Sovjáková Koubková, zakladatelka e-shopu Bosonožka. Ta loni poslala přes 80 tisíc balíčků. 

Majitelka se ale zároveň nedomnívá, že se tím nutně změní preference zákazníků při výběru dopravy. „Souvisí s tím i druhý faktor, a to že čeští zákazníci jsou (i v evropském měřítku) velmi nároční. Projevuje se to především ve vysokých očekáváních z hlediska úrovně služeb a hlavně rychlosti doručení. A proto si myslíme, že Zásilkovna zůstane i přes zdražení populární metodou dopravy. Ne náhodou je na našem e-shopu využívaná nejvíce,“ říká.

Zákazníci si zvyknou, e-shopy možná ne

Bernátek potvrzuje, že doprava se za poslední roky nezdražovala, přestože na ni dopadla inflace stejně jako na ostatní. Zvýšení ceny tak vidí jako logický a do jisté míry i nevyhnutelný krok. A zákazníci? Ti se podle něj pravděpodobně přizpůsobí.

„Problém mohou mít hlavně menší e-shopy bez vlastních produktů, které se snaží přežít na přeplněném trhu. Právě tyto menší hráče může současné zdražení dopravy nejvíce zasáhnout – pokud nenabízejí přidanou hodnotu, budou mít problém ospravedlnit vyšší cenu pro zákazníka,“ vysvětluje a zmiňuje u toho obchody bez vlastních produktů, privátních značek, nebo alespoň exkluzivní distribuce. „U většiny e-shopů se totiž bude muset cena promítnout do produktu a obchodník to bude muset obhájit,“ říká.

Zaplaťe v e-shopu bankovní aplikací. Češi zdarma vydali software pro náhradu Visy a Mastercard Přečtěte si také:

Zaplaťe v e-shopu bankovní aplikací. Češi zdarma vydali software pro náhradu Visy a Mastercard

„Každé zdražení může ovlivnit rozhodování zákazníků, ti tak často přecházejí na levnější varianty dopravy,“ potvrzuje Čeřovská. Alza má v tomto výhodu, má své boxy a prodejny, a Zásilkovna tak představuje jen velmi malou část doručení balíčků z e-shopu této firmy. Vlastní logistická síť je také pro e-shop nejvýhodnější. AlzaBoxy snižují náklady a zrychlují doručení. Firma každoročně doručí desítky milionů zásilek a velká část směřuje právě tam. Navíc do jejích boxů doručují i další dopravci, mezi nimi Balíkovna, PPL či DPD.

Taková doprava je pro obchodníky nejvýhodnější. Vlastní showroom nebo sklad zajišťují co nejvyšší marži, boxy se pak přibližují ochotě nakoupit. Podle dat služby Skip Pay je průměrná cena za dopravu u velkých obchodníků, tedy ta, kterou platí nakupující, kolem 52 korun, přičemž cca od poloviny roku 2023 doprava zdražila v průměru o 15 korun. 

„U malých obchodníků cenu dopravy ovlivňuje více faktorů – například se dopravné mění sezónně a na jaře je nižší než před Vánoci. Zároveň častěji nabízejí již zmíněnou dopravu zdarma při větším nákupu – vědí, že v očích Čechů to může být jejich trumf proti velkému e-shopu,“ říká Tomáš Krásný, šéf marketingu fintechu ze skupiny ČSOB. 

A pokud jde o cenu, kterou platí e-shopy s velkými objemy odeslaných balíčků, firmy ji dokáží stlačit jen částečně. „Obecně se dá pro doručování do boxů v Česku říci, že ceny začínající dvojkou (mezi 20 a 30 korunami) jsou dumpingové a trojkové ceny (mezi 30 a 40 korunami) jsou i při výborné efektivitě na hranici nákladů,“ naznačuje ředitel DPD Miloš Malaník.

„Pokud již doprava na výdejní místo nebude bezkonkurenčně nejlevnější, tak jak tomu doposud zpravidla bývalo, lze očekávat, že lidé budou zkoušet nyní cenově srovnatelné alternativy, které jim nabídnou větší pohodlí – třeba doručení na adresu například na pracovišti,“ myslí si. Podle něj doručení na adresu může být výhodné i pro obchodníka, protože ten pak může využít prostor pro další navýšení marže.

I podle Krásného existuje možnost, že krok poškodí malé e-shopy. Individuální řešení ceny totiž dává velkým obchodům páku na její stlačení o něco níž, jenže takovou možnost malí obchodníci nemají. „Malé e-shopy tak stojí před výzvou, jak zákazníkům nabídnout takový servis, aby stál za útratu oné cca desetikoruny navíc, která zejména u menšího spotřebního zboží může být pro Čechy důležitým rozhodovacím argumentem,“ říká. 

„Z našeho rozsáhlého průzkumu E-Shopper Barometer vyplývá, že pro 63 % běžně nakupujících na internetu je cena zboží nejdůležitějším faktorem nákupního rozhodování. Dá se předpokládat, že obdobně tomu je i u dopravy, která tvoří nedílnou součást objednávek. Dopravu zdarmanavíc uvádí nejvíce nakupujících (25 %) jako nejdůležitější kritérium, které je motivuje k nákupu na e-shopu,“ doplňuje ho Malaník.

APEK v souvislosti s boxy mluví o zásadním převratu způsobu doručování v posledních letech. Dřív byl nejoblíbenější způsob dodání balíčků přímo domů, nyní právě boxy a výdejní místa převažují. Podle Bernátka ve využívání boxů doslova začínáme být jedničkou. „To byla doposud doména především Polska,“ dodává. „Od ledna (2024, pozn. red.) jsme postupně sledovali, jak nakupující využívají boxy stále častěji. Na začátku roku 2024 si zásilky nechalo tímto způsobem doručit alespoň jednou v měsíci 46 % online spotřebitelů, na konci to bylo už 63 %. Bude zajímavé sledovat, jaký vývoj nás v této oblasti čeká letos,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Výdejní boxy jsou zároveň jedním z důvodů pro zdražování podle Zásilkovny. Na posilování jejich sítě totiž vynakládá významné investice. Loni jich provozovala na devět tisíc, proběhlo zhruba 1800 nových instalací a v jejich rozšiřování firma hodlá pokračovat. 

Problém s čínskými balíčky

Diskutovaný je ale ještě jeden ohled, který cenu balíčků ovlivňuje. Podle Skopala z Trenýrkárny přichází zdražování ze strany Zásilkovny jako vystřízlivění. Myslí si, že tím společnost kompenzuje nižší výnosnost na balíček, který stlačila dolů přeprava pro balíčky z Číny, tedy obchodů, jako jsou ve velkém inzerující Temu, Shein a další. Mezi e-commerce hráči se s podobnou náladou zmiňuje i polské Allegro.

„Např. v USA je téma balíčků z Číny na straně dopravců poměrně často zmiňováno právě s absurdním tlakem na cenu doručení (objemy) a zda sítě, které na tom rostou (většinou lokální doručovatelé některých regionů/států), jsou schopné v budoucnu fungovat i bez objemů z Číny. Nedávno jeden větší skončil,“ doplnil v reakci na Skopala Přemysl Lukeš, výkonný ředitel dopravce Der Kurier ČR specializujícího se na přepravu z Česka do Německa.

Evropská komise vyšetřuje Temu, vadí jí prodej nevyhovujícího zboží či riziko závislosti Přečtěte si také:

Evropská komise vyšetřuje Temu, vadí jí prodej nevyhovujícího zboží či riziko závislosti

„Zásilkovna není tím, kdo ovlivňuje množství zboží z mimoevropských e-shopů, které se v Čechách prodává. O růstu objednávek na čínských e-shopech rozhodují zákazníci, kteří hledají po letech vysoké inflace co nejnižší ceny. A to je hlavní důvod, proč roste podíl těchto e-shopů v celé Evropě. Zády k evropským e-shopům nestojí dopravci jako Zásilkovna, ale nekonkurenceschopná průmyslová a energetická politika Evropy a pokřivený celní režim,“ kontruje Packeta v otevřené diskusi s e-shopy.

I APEK vnímá posuny v souvislosti s asijskými tržišti. „Náš trh se stal zajímavým pro řadu subjektů z jiných států, ale především pro tržiště ze zemí mimo EU. A právě tomuto budou muset české obchody nadále čelit. Je důležité, aby to bylo ve férovějším prostředí než vloni,“ hodnotí Vetyška trh posledního roku. 

„Je třeba si uvědomit, že náklady spojené s dovozem zboží jsou pro naše e-shopy o desítky procent vyšší. A to nikoli díky nějakým lepším schopnostem zahraničních subjektů, ale především ve vztahu k dodržování všech legislativních pravidel, která v EU platí od cla a daní až po ekologické poplatky. Je třeba v tomto směru nastavit pořádek, abychom si udrželi fungující online trh,“ myslí si.

Počet Čechů nakupujících zboží z Asie se podle průzkumu firmy ESET loni zvyšoval, a to z 25 % v roce 2023 na 32 % v roce 2024. Stoupal ale i podíl zboží nakoupeného z EU (z 27 % v roce 2023 na 35 % v roce 2024). „Zkušenost s nákupem na Temu má podle našeho průzkumu zhruba třetina dotázaných (32 %), z nichž 7 % uvedlo, že zde nakupuje často. Je nicméně také zajímavé, že čtvrtina dotázaných uváděla, že jim nakupování na Temu nepřijde bezpečné (23 %), nebo že tam nenakupují kvůli tomu, že jim zboží nepřijde kvalitní (24 %),“ říká Jakub Souček, vedoucího pražského týmu expertů z firmy.

Zásilkovna není jediná, která oznámila zdražování. Vedle ní k němu nedávno přistoupila také Balíkovna České pošty, která oznámila navýšení cen od března o šest korun, pro registrované zákazníky to znamená 75 korun za využití služby. Při doručení na adresu příjemce bude cena o 30 korun vyšší. 

MM Influenceři

Na druhé straně na aktuální reakce české e-commerce reaguje DPD. To, i ve spolupráci s Alzou, odpovídá zlevněním. V časově omezené akci (do 30. dubna s možností prodloužení) nabízí e-shopům na českém trhu doručení do sítě víc než sedmi tisíc míst a boxů a do AlzaBoxů od 46 korun. 

„Věřím, že tento krok velmi uvítá řada českých e-shopů, které v poslední době čelí silné konkurenci ze zahraničí, například z Číny,“ říká Malaník z DPD. Nezastírá, že tím chce oslovit zdejší trh. „Samozřejmě očekáváme, že to mimo jiné může vyvolat pozitivní reakci u odesílatelů, což v důsledku může znamenat navýšení počtu přepravených zásilek,“ říká.

  • Chcete mít Lupu bez bannerů?
  • Chcete dostávat speciální týdenní newsletter o zákulisí českého internetu?
  • Chcete mít k dispozici strojové přepisy podcastů?
  • Chcete získat slevu 1 000 Kč na jednu z našich konferencí?

Staňte se naším podporovatelem

Autor článku

Novinářka, která dává dohromady čísla a příběhy. Do článků se jí dlouhodobě vetřely především technologie a startupy. Pracovala pro Českou televizi, tisk i web.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).