No, já osobně se tedy z pohledu běžného zákazníka nijak oklamán necítím. Když půjdu do all-you-can-eat restaurace, i zde určitě budou nějaké limity (minimálně v množství zásob, které v kuchyni ten den mají:-), ale všem je myslím jasné, jak je to myšleno, a nikdo zde na klamavou reklamu nepoukazuje... V čem se toto liší?
Jde o formu komunikace. Operátorovi nikdo nebrání, aby na stránkách uvedl "až 10 000 SMS". To by bylo korektní a férové vůči zákazníkům. Jenže to nezní tak hezky jako "neomezeně". Operátor navíc nedává zákazníkům příliš prostoru na to, aby si omezení ověřil. Zkuste to najít na webu. Odkazují vás na ceníky a tam to nikde není výrazně uvedeno.
Pokud budeme operátorům a jiným firmám tolerovat tuto formu "reklamštiny", pak jdeme proti zájmům spotřebitelů. ČOI musí posoudit, zda operátor neporušuje zákon a nedopouští se klamavé reklamy.
10 000 SMS rozhodně není "nevyčerpatelných" a ani se to nedá brát za "neomezené".
Je potřeba si uvědomit, že dnešní smartphony umožňují psát "dlouhé SMS", tj. jednu zprávu rozdělenou do fragmentů a také umožňují posílat více příjemcům.
Je třeba si uvědomit, že jeden fragment SMS s českou diakritikou má jenom 63 znaků, přičemž podle tytu telefonu lze odesílat dlouhé SMS složené až z 255 fragmentů.
Takže jestli někdo pošle úplně normální JEDNU zprávu dlouhou 1500 znaků celé třídě čítající 30 lidí a pošle jim ji každý den v měsíci, tak operátor na vyúčtování ukáže 21 600 odeslaných SMS!
Přičemž podle ceníku ( http://www.o2.cz/osobni/219236-cely_cenik/ ) Vám O2 může jednotky nad 10 000 účtovat podle tarifu O2 Zero, tímpádem 1,90 Kč.
Takže v našem případě by O2 mohlo píšícímu žáčkovi poslat za "neomezené" SMS fakturu na 22 040 Kč nad rámec tarifu!!!
Světový rekord v počtu poslaných SMS za jeden měsíc (s použitím pouze normálního mobilu a prstů) drží Fred Lidgren, který odeslal 566 607 SMS během jednoho měsíce...
Kdyby to odeslal s "O2 neomezenými SMS", tak by taky mohl dostat účet na 1 057 553 Kč :-))
Takže klamání spotřebitele to JE!
btw: Náklady za SMS jsou pro operátora prakticky nula, mezi sebou si za ně neúčtují propojovací poplatky jako u hovorů, takže je jedno jestli posíláte ve vlastní síti nebo ne - operátor to rozlišuje jen proto, aby jste "překecávali" své známé, aby přešli do stejné sítě jako máte Vy.
Trend "neomezených SMS k Internetu" operátoři stejně mají jen kvůli posílání zpráv přes Internet přes aplikace jako je Whatsapp, Viber, Facebook messenger, aplikace na posílání SMS z web-brány.
Prý Internet v mobilu kanibalizuje 50% příjmů z SMS. To už je hodně poznat :) Přitom právě díky tomu, že prakticky 100% zaplacené částky za SMS jde operátorovi do zisku, jsou SMS pro operátora zlatým dolem - mnohem lepší než cokoliv jiného!
Jestli to dobře chápu, tak limit je 10 tisíc SMS za měsíc, ale ne 333 za den nebo 14 za hodinu. Mohli to dát jako poznámku, ale přijde mi rozumné, zejména u nás, nějaké omezení dát, než jako nejmenovaná banka zdarma to udělala neomezené a pak dodatečně omezení nastavit, ale proklatě nízké (10 příkazů k převodu za měsíc - to pro spoustu normálních klientů už znamená, že není zdarma).
10 tisíc SMS za měsíc jako ochrana proti SMS spamovacím robotům je rozumná hodnota.
Prý se to týká jen "nepoctivých" zákazníků. Viz jejich poslední vyjádření. Otázkou je, jak by to posuzovali. Myslím si, že z hlediska bezpečnosti zákazníka je lepší, když si zákazník bude limity hlídat. Případný účet nad tento limit by mohl být skutečně velmi nepříjemný a velmi bolestivý. Operátor se asi navíc nebude se zákazníkem bavit, odvolá se na podezření na "zneužívání" služby.
Přesně. O tom to je. Současná trojka operátorů se přehání v tom, co je podle nich neomezené, "napořád", "férové" a když zákazník sedne na lep, tak najednou zjišťuje pravdu. A mimochodem, takto se k prošetření postavil ČTÚ (vůbec nevzal klamavé sdělení O2 v úvahu a celé to zametl pod stůj). Tento úřad a jeho práci platíme všichni.
ODBOR PRO OBLAST PRAHA se sídlem Sokolovská 219, Praha 9
poštovní přihrádka 02, 225 02 Praha 025 Upozornění na nekalou obchodní praktiku
Vážený pane,
dne 10. 8. 2012 obdržel Český telekomunikační úřad Vaším jménem upozornění na nekalou obchodní praktiku operátora Telefónica Czech Republic, a.s.
U Vaší předplacené SIM karty máte aktivován „Internet v mobilu + S“ a podle reklamních sdělení jste se dozvěděl, že získáte neomezené SMS do sítě 02.
Správnímu orgánu sdělujete, že je tato informace v rozporu s informací podanou operátorem na zákaznické lince, a to, že je počet SMS omezen na 2500/týden.
Z prošetření Vašeho podnětu vyplývá, že neomezené SMS do sítě 02 jsou v rámci tarifu, jejich seznam najdete zde: http://www.o2.cz/osobni/mobilni-tarify/#
Vzhledem k výše uvedenému nebyly shledány důvody pro zahájení správního řízení.
S pozdravem
Mgr. Lucie Dolejšová
Ono se stačí podívat na odpověď ČTÚ na stížnost zákazníka, kdy se úřednice stížností asi vůbec nezabývala a v odpovědi odkázala zákazníka na oficiální ceník. Nějak se mi přestává chtít platit tento úřad z daní :).
Nejsem právní, ani expert na tarify.
Ale skoro bych se vsadil, že tahle nabídka je pro rezidentní tarify. Které ve všeobecných podmínkách dost pravděpodobně budou mít, že nejsou určeny pro firmy a provoz na nich postavených služeb.
Pokud někdo chce postavit službu nad posíláním SMS, tak si koupí garantované řešení pro posílání SMS zpráv. Přímý tunel k operátorovi. U O2 např. O2 SMS Connector.
"Náklady za SMS jsou pro operátora prakticky nula, mezi sebou si za ně neúčtují propojovací poplatky jako u hovorů"
Pletete se, tahle informace není pravdivá!
Propojovací poplatky se mezi operátory za SMS samozřejmě platí. Stejně jako. Akorát u SMS nejde o regulovanou službu. Ta cena je v řádech korun a je vyšší, než kolik platí zákazník u spousty tarifů.
Jiná věc je, že si je operátoři mezi sebou započítávají. Takže pokud si mezi sebou posílají podobný počat SMS zpráv, nula od nuly pojde.
Pokud by ale jeden operátor generoval nadmíru SMS provozu do konkurenčních sítí, už na to bude doplácet.
Proto jsou "neomezení SMS" většinou omezené jen na vlastní síť.
U operátora jsem pracoval a opravdu se účtují jedině hovory, jinak SMS, případně datové přenosy se NIJAK NEÚČTUJÍ mezi operátory.
SMS fungují pouze přes servisní kanály, je to taková "bonusová služba", nijak se neúčtuje - dokonce kdysi dávno, když SMS začaly, tak byly zdarma i pro zákazníky a zpoplatnily se až dodatečně.
Mimochodem pro síť operátora je mnohem větší zatížení, když někomu pošlete e-mail do mobilu než když mu pošlete SMS :).
Navíc dnes už ani nelze koupit telefonní ústřednu, která by neměla i SMS centrum, takže operátor nemá ani žádné zvláštní náklady s nákupem zařízení.
Chápu, že se tomu těžko věří, ale SMS jsou pro operátory věc, kterou mají úplně zdarma a účtují za těžké prachy.
Omezení na vlastní síť je opravdu jen z MARKETINGOVÉHO důvodu, aby uživatel například s O2 [:kůl:] nebo O2 Internetem v Mobilu nutil ostatní známé taky přejít k O2 "aby si spolu mohli psát zdarma".
Například Vodafone teď naflákal neomezené SMS do všech sítí ke všem novým tarifům (kromě nejmenšího), přitom síť Vodafone je nejmenší, takže se dá předpokládat, že minimálně 60% SMS půjde jinam... Jenže protože si je mezi sebou operátoři NEPLATI, tak je to úplně jedno :)
U té restaurace je omezení celkem přirozené a každý chápe, že člověk do sebe může narvat jen omezené množství potravy, ať se bude snažit sebevíc.
U těch SMS žádné takové přirozené omezení nevidím (leda tak dané rychlostí odesílání). Co když se někdo na tom rozhodne postavit službu nějakou automatizovanou službu a potom po pár dnech zjistí, že vyčerpal nějaký utajený limit?
Kdyz na to prijde, tak tu hospodu donutim aby privezla a uvarila dalsi jidlo. Normalni totiz je, ze pokud nekomu neco prodam s nejakymi parametry, je to zcela MOJE riziko, zda se mi to tak vyplati nebo nevyplati.
Ta hospoda jednoduse kalkuluje s tim, ze clovek nesni neomezene mnoho potravin. Ale kdyz tam prijdu a budu schopen sporadat 100kg, tak jim nezbude, nez mi tech 100kg potravin dodat. V opacnem pripade totiz porusuji smlouvu, kterou se mnou uzavreli a ja je mohu pravne k jejimu naplneni donutit.
Pokud mi nekdo nabidne neomezene SMS, a ja na tu nabidku pristoupim, tak je jakekoli omezeni podvodem. V principu muzu ty SMS vyuzit trebas k tomu, ze si budu kazdou minutu posilat stav nejakyho cidla ... => 3 600 sms denne.
Tak ono naštěstí, pokud někdo tu fakturu nezaplatí dobrovolně, tak o tom musí rozhodnout soud, kde dotyčný může namítat, že mu operátor účtoval peníze navíc neoprávněně a pravděpodobně by to měl vyhrát.
I když sám osobně s 500 000 SMS s cenou přes milion bych to testovat nechtěl :)
V opacnem pripade totiz porusuji smlouvu, kterou se mnou uzavreli a ja je mohu pravne k jejimu naplneni donutit.
Nikoliv v Čechách. Tam byste se dozvěděl, že vás pozvali na akci "Sněz, co můžeš" a protože už na stolech není co jíst, tak logicky už jíst nemůžete (i když chcete) a vše je naprosto v pořádku :-)