Helpdesk pro klienty Zoneru je poskytovan brnenskem telefonnim cisle 05 - 43257018, provozni doba je obvykle od 7:00 do 22:00 (mimo patku, kdy je "pouze" do 20:00). Jsou to verejne informace z www.czechia.com, takze priste bych te chtel poprosit o prostudovani prislusnych zdroju, nez zase placnes nejakou perlu.
:)
7. června 2001, Nápověda & FAQ (www.hyperlink.cz/faq/default.asp)
Opravdu je prostor pro moje stránky na hyperlinku zdarma?
Ano, prostor pro vaše stránky na Hyperlinku je a bude vždy zdarma. (podtržení převzato z originálu)
15. srpna 2002, tedy o rok a dva měsíce později, už je situace jiná: na Hyperlinku je následující stručné oznámení:
"V souvislosti s uvedením nové služby Hyperlink Profi rušíme stávající službu Hyperlink.cz v podobě, v jaké ji nyní znáte. Nadále již budeme nabízet pouze kvalitní, plně garantovanou a profesionální, moderní službu Hyperlink Profi.
Vaše adresa třetího řádu využívaná spolu se službou Hyperlink.cz nebo Hyperlinx.cz ve tvaru jmeno.hyperlink.cz nebo jmeno.hyperlinx.cz bude beze změny jako doposud dostupná až do 31.10.2002 včetně.
Jestliže do tohoto data nevyužijete naší mimořádné nabídky služby Hyperlink Profi Ultra Light nebo některého z dalších standardně nabízených tarifů služby Hyperlink Profi, bude tato vaše adresa uvolněna k registraci dalším zájemcům.
Abyste o tuto adresu nepřišli, využijte naší mimořádně výhodné nabídky služby Hyperlink Profi UltraLight.
Mám-li to shrnout, Computer Press před rokem nalákal zájemce na - docela - kvalitní, neomezený a hlavně bezplatný hosting. Lidé si tam umístili své stránky a po roce, kdy se věnovali propagaci jejich URL, domluvili výměnu odkazů apod., jim Computer Press řekne, že pokud si svoji adresu chtějí zachovat, budou muset začít platit (byť ne moc), jinak o ni přijdou.
Pro mne osobně je tohle vrcholem neseriózního jednání a myslím si, že to Computer Pressu zdaleka nepřinese tolik, kolik tím ztratí na své důvěryhodnosti. Jistě mohli uzavřít Hyperlink pro registrace nových zájemců, ale stávajícím uživatelům by měli adresy rozhodně zachovat! O tom, jestli je současný krok Computer Pressu za hranicí práva, by se jistě dalo diskutovat a nerad bych se pouštěl do nějakých závěrů. O tom, že je za hranicí obyčejné slušnosti, se ale rozhodně pochybovat nedá.
a těší mě, že se pro placené služby vžívá námi prvně použité přízvisko PROFI
Ehm.. myslíš třeba SwebProfi (Seznam-Globe) spuštěný už na podzim 2001?
PS: nejsem a nikdy jsem nebyl zaměstnancem Cpressu a nepatřím ani mezi jeho příznivce, ani mezi obdivovatele Jury Hlavenky :-)))
Cpress porušil jedno pravidlo nikdy neříkej nikdy
Vážený pane Antoši,
je s podivem, jak mnoho si všímáte jediného bodu Podmínek užití služby. Je sice pravda, že se v Podmínkách užití služby Hyperlink.cz (obdobně pak i Hyperlinx.cz) psalo:
"Služba je poskytována zdarma každému registrovanému uživateli na dobu neomezenou."
Kdybyste ale četl p-o-z-o-r-n-ě, došel byste i k bodům:
"Registrací výslovně a bez dodatků souhlasíte se zde uvedenými podmínkami užití služby."
A dále z-e-j-m-é-n-a:
"Vyhrazujeme si právo na změnu podmínek užití služby. Zavazujeme se informovat o případných změnách v tomto ustanovení každého uživatele služby prostřednictvím emailové zprávy zaslané na jeho emailovou adresu uvedenou při registraci ke službě."
Pane Antoši, je na této oboustranně uzavřené dohodě něco neslušného, jak píšete?
S pozdravy
Dalibor Kaláb
Nicméně když už se tedy chcete pouštět do právních kliček, dovolím si Vaši pozornost nasměrovat k platným zákonům. Například zákon 643/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, má následující ustanovení v § 8:
Zákaz klamání spotřebitele
a) Nikdo nesmí klamat spotřebitele, zejména uvádět nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepřesné, nejasné, dvojsmyslné nebo přehnané údaje anebo zamlčet údaje o skutečných vlastnostech výrobků nebo služeb či úrovni nákupních podmínek.
Nevím jak vy, ale já v tom vždy zdarma ve světle současného vývoje klamání vidím - a to, že jste měli v podmínkách výhradu změny, na tom nic nemění.
Jiná zajímavá ustanovení můžete nepochybně najít i v obchodním zákoníku, např. § 45:
Klamavá reklama
(1) Klamavou reklamou je šíření údajů o vlastním nebo cizím podniku, jeho výrobcích či výkonech, které je způsobilé vyvolat klamnou představu a zjednat tím vlastnímu nebo cizímu podniku v hospodářské soutěži prospěch na úkor jiných soutěžitelů či spotřebitelů.
Má smysl k tomu něco dodávat? Kdyby to někomu stálo za ten právní spor, ať už by to byl zákazník či konkurenční společnost, CP by to podle mne vysvětloval dost těžko.
Kterákoli ze zmíněných variant (snad kromě poslední) může v nejbližších dvaceti letech naprosto reálně nastat (a některé velmi pravděpodobně skutečně nastanou).
Co se týká mě, možná bych nevěřil tomu, že služba bude pořád zdarma, ale já nejsem ta správná cílová skupina, která měla být oklamána. Určitě existuje spousta lidí, kteří tomuto tvrzení věřila. Na internetu je mnoho služeb, které zdarma jsou.
Podle mě je jednání CP neférové a dokonce v rozporu se zákonem. Tvrdíte, že se divíte, že někdo věřil v hosting zdarma. Tím chcete říct, že všem bylo jasné od počátku, jak to dopadne. Tím hůře pro CP. Oni tedy také věděli, jak to dopadne a přesto klamali spotřebitele? Pak tedy porušili zákon. Nebo jste jiného mínění?
Vyborne, pane Srsni, to jste se vyznamenal. :-/ Opravdu ferovy argument. Jeste k tomu muzete pripsat, ze dotycnemu zahejba manzelka s XY, protoze ma o Z cm delsi penis, a arzenal podpasove argumentace bude kompletni... :-(((
Proto také nenamítám nic proti tomu, že článek na problém upozorňuje. Vadí mi jen některé komentáře, předstírající šok. Ostatně, podle ankety to vypadá, že značná většina čtenářů se domnívá, že CP je možná první v branži, ale určitě ne poslední. A o tom, že zdaleka ne všechny free služby budou moci vydržet úplně free věčně, už tady bylo článků dost.
********
Na moji "rozezlenou" reakci (mail) odpověděl Dalibor Kaláb, Computer Press, manažer internetových projektů m.j. toto:
(29.7.2002 8:57, Re: Vltava.cz - parazit na cizich webech?) "...toto presmerovani jsme provedli z duvodu technickych zasahu na serverech sluzby Hyperlink.cz. Tyto technicke zasahy jsme provadeli z duvodu planovaneho uvedeni druhe generace webhostingovych sluzeb Hyperlink.cz a Hyperlinx.cz, ke kteremu dojde jiz za nekolik dni. Toto odstaveni vcetne oduvodneni jsme vam sdelili informaci na titulni strance nasi sluzby Hyperlink.cz na adrese www.hyperlink.cz. ...(Přesměruje na profi.hyperlink.cz - pozn. V.P.)
(30.7.2002 9:42, Re2: Vltava.cz - parazit na cizich webech?) ...velmi mne mrzi, ze jste neporozumnel tomu, co uz jsem ve sve predchozi odpovedi sdelil. Totiz tomu, ze jsme tuti odstavku neprovedli "pro srandu kralikum" (s dovolenim), ale pro vas, uzivatele nasi sluzby Hyperlink.cz. Jak jsme jiz naznacil, od uvedeni druhe generace sluzby Hyperlink.cz nas deli skutecne uz jen par dni a nekolik krucku. ...
(30.7.2002 9:42, Re3: Vltava.cz - parazit na cizich webech?) Jisteze chapu i Vase duvody rozezleni. Nicmene sluzbu Hyperlink.cz poskytujeme zdarma a znamena pro nas pouze nemale financni vydaje. Jiste tedy pochopite, ze se nijak nerozpakujeme vyuzit domenu Hyperlink.cz v dobe technicke odstavky i k tomuto ucelu. (Přesměrování na Vltava.cz - pozn. V.P.)
********
Jestliže D. Kaláb cituje ustanovení smlouvy, ve kterém se zavazuje k informování uživatele o změnách podmínek mailem, tak právě toto ustanovení sám porušil. Změnil totiž podmínky zcela bez jakéhokoli upozornění (předem).
Navíc vyšlo najevo, že CPress již dříve (1. pololetí 2002) zakázal přístup k free-webům hyperlink.cz ze zahraničí, čímž způsobil vymazání téměř všech odkazů uvedených na zahraničních vyhledávačích (kromě zhruba 700 adres - údaj poskytl Marek Prokop - viz konference webdesign grafika.cz 4.8.2002 2:29), aniž by na tuto skutečnost upozornil.
A teď mě mohou lidé jako Dalibor Kaláb zkusit přesvědčovat o kvalitě a výhodnosti (serióznosti, spolehlivosti...) placených služeb. Musel bych být blázen, abych takto se chovajícím lidem uvěřil. Ať už jejich motivace jsou jakékoli, důvěra (potřebná pro uzavření obchodu) je (alespoň v mém případě) ta tam.
Je takovéto chování manažera vůbec přípustné? Neškodí firmě a jejím obchodům?
Odpovězte si každý pro sebe.
CP si podle mě u slušných lidí uškodil a zasel nedůvěru. Prostě odbyl tisíce uživatelů, protože už byli jen obtížný hmyz. Kdyby aspoň člověku nepřišel doslova DRZÝ email (viz výňatek dále), tak bych sem nenapsal ani řádku...
...Jsem velmi potesen, ze Vam, registrovanemu uzivateli sluzby Hyperlink.cz, mohu nyni sdelit prijemnou zpravu: uvedli jsme druhou generaci zname webhostingove sluzby Hyperlink.cz, sluzbu Hyperlink Profi. ... Dalibor Kalab, Computer Press
Jestlize je pravda, ze se zivite psanim zakonu, tak jiste vite, ze tam, kde se sejdou dva odbornici na pravo budete mit v zapeti nejmene tri ruzne pravni nazory na tutez vec. Takze, z meho externiho pohledu pravniho laika jsou vase pravni kvalifikace konkretnich jednani stejne neduveryhodna jako je neduveryhodne vyjadreni pravniku Computer Pressu. Definitivni posouzeni muze dat jen soud. A dokonce i v tom pripade (a vim to z vlastni konkretni zkusenosti) vam naprosto totoznou skutkovou podstatu klidne dva soudy posoudi ruzne. A za tento neuspokojivy stav, kdy jsou zakony psany natolik slozite a cely pravni system je natolik komplikovany, ze bezny laik neni v zasade vubec schopen posoudit u beznych situaci, se kterymi se muze setkat to, zda jsou v souladu s pravem ci nikoliv - tak za tento stav mhou prave ti, kdo zakony pisi, takze i vy ...
Myslím, že Mirek sliboval, že pod články bude uvádět vztah autorů k tématu. Tady by to celkem chtělo. Myslím, že autor záměrně napsal článek o ničem, aby si to s CPressem nerozházel, a zároveň, aby ho uchránil před skutečně analytickým článkem. Čímž neříkám, že jsem o to téma měl zájem, psát bych to asi nemohl, protože by to byl také střet zájmů.
Nic proti Petrovu umění obsadit zajímavé téma prázdným tlacháním (ostatně ani konkurence se s tím tématem nepoprala lépe: Konec freewebů od Computer Pressu, 7/8/02), ale čtenáře Lupy by patrně zajímalo, že dneska CPress disponuje docela zajímavým potenciálem (Vltava2000 + Hyperlink + Hotletter + Adrenaline), čímž může podstatně zamotat hlavy konkurenci (Hosting CZ, P.E.S., SuperHosting).
Narozdíl od konkurence ale CPress drží velké trumfy. Zoner sice provozuje vlastní médium (Interval je od nástupu nového šéfredaktora víc než jen helpdeskem pro klienty), ale rozhodně nedisponuje flotilou, která zahrnuje i Živě a Mobilmánii. Vedle toho CPress vydává i odborné knížky a časopisy a má vlastní reklamní systém... To je hodně velká marketingová síla, s níž se nemůže konkurence měřit a nezbývá jí, než doufat, že CPress nenajde dobrého manažera pro oblast zákaznických služeb. Co se stane, až člověk v knížce najde slevový kupón na druhou doménu zdarma? Co až bude webhosting přibalován k předplatnému časopisů? Co když k novému hostingovému účtu dostanete Vltavu2000, Hotletter a třeba ještě předplatné Computeru?
Další věc, která mi ve článku poněkud chybí, je rozbor současného postavení CPressu --- podle jedné letošní tiskové zprávy se hledá nový investor... Další věcí by mohl být pohled na ztrátu vlastního vývojového centra, a tudíž závislost na externích dodavatelích. A další a další věci, kvůli kterým jsem vždycky Lupu považoval za magazín, který stojí za to číst.
(K napsání této poznámky jsem nemusel zneužít interní informace typu, že servery nezvládaly. Všechny informace, z nichž vycházím, byly již dříve oficiálně zveřejněny na Internetu a tiskem.)