Vlákno názorů k článku ČSOB oficiálně spustila svou bankovní identitu. K čemu všemu se dá využít? od anonym - Já ty články o té bankovní identitě čtu...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 1. 2021 10:46

    bez přezdívky

    Já ty články o té bankovní identitě čtu a pořád vlastně nevím co mi to přinese kromě dalšího oseru? Absolutně netušim jak a co budu mým zákaníkům 55+ vysvětlovat.
    Prozatím mi přijde, že to je strašlivý chaos.
    Proč bych si proboha měl zakládat datovou schránku pomocí bankovní identity?
    Proč bych měl vstupovat do dalšího smluvního vztahu místo použití jména a hesla vygenerovaného a uloženého třeba do keepasu? A jistotu resetu hesla díky jednotnému bezpečnému emailu.
    Tohle je za mne jasně diskriminační systém, který znevýhodňuje lidi kteří IT moc nehoví. Mám známého, velmi manálně šikovného řemeslníka .. je mu 35let. Telefony a hesla si píše do notýsku. Každý rok mu obnovuju certifikát postsignum. Uplně se potí a šílí jen když se na to kouká co tam mačkám. Že bych mu to dokázal vysvětlit není šance. Stačí aby změnili text na tlačítku a konečná.
    Je to další forma digitálního otroctví. Nutíte lidi mít telefony, nutíte lidi mít "chytré telefony", nutíte je aby si platili internet i v okamžicích kdy stačí osobní kontakt a tužka. Stavíte bariéry lidiem co tomu nehoví. Ve výsledku tohle jen zneužijou šmejdi jako další fintu jak z lidí tahat peníze.
    Chápu že IT frikulíni žijící v bublině kravatových korporátů to co píšu absolutně nepochopí.
    BTW: co elektronické občanky? Co občanky v mobilu? To bude další duplicitní systém k tomuto co? Fuj.

  • 14. 1. 2021 12:10

    bez přezdívky

    Problém IT a státní správy je jeden základní: konkrétní řešení stojí za nic.
    Papírování a nutnost někam chodit jsme snad odstranili Datovou schránkou?
    Papírování a nutnost někam chodit jsme snad odstranili elektronickými podpisy PostSignum?
    Papírování a nutnost někam chodit jsme snad odstranili eObčankou / eIdentitou s čipem?
    Proč se vymýšlí další vrstva tentokrát s názvem "Bankovní identita". Kolik dalších paralelních a překrývajících se systémů stát vymyslí?

    Osobně mi to připadá jako další systém, který si někdo vymyslel a je zcela zbytečný. Neřeší žádný reálný problém, který někoho trápí. Ani lidi co IT rozumí po 3 článku na tohle téma si vlastně nejsou jistí jak přesně to bude fungovat. I díky tomu bude adopce v používání mizerná.
    A když k tomu přidám stále stejné pochybné požadavky státní i bankovní sféry typu: vyplňte to >> vytiskněte >> podepište >> oscanujte >> pošlete nám to na mail. To že kontroly f.ú. požadují na fakturách vytištěné razítko is vytištěným podpisem jinak to neuznají (jen příklady informačního analfabetismu, se kterými jsem se za poslední rok setkal). Tak to ve výsledku pro cca 30% populace vytvoří reálnou bariéru a odsoudí je to k nepřístupu k šancím na šťastnější život. Je to to samé jako by jste zavedl povinnost naučit se plynně esperanto, aby jste si mohl podat žádost. Polovina mladých to zvládne. Z lidí nad 40let to zvládne max třetina s tím že se to bude blížit limitně k nule s postupujícím věkem. A že to přirovnání je přitažené za vlasy? Budete se divit, ale pro hodně lidí platí "naučit se používat esperanto" == "naučit se používat bankovní identitu"

  • 14. 1. 2021 12:15

    bez přezdívky

    Já tomu co popisujete rozumím. Kdo si to vlastně vymyslel? Banky? Stát? EU?
    Proč nestačí eidentita na eObčance? Proč nestačí existující datová schránka? Proč nestačí elektronický podpis PostSignum? Až mi někdo vysvětlí proč toto všechno nestačí, tak zřejmě budu umět někomu vysvětlit proč má chtít "bankovní identitu".

  • 14. 1. 2021 11:57

    Filip Jirsák

    Neočekává se, že si budete zakládat bankovní účet jenom pro to, abyste získal bankovní identitu. Naopak je to myšlené tak, aby lidí, kteří už účet v bance mají, k němu získali i bankovní identitu.

    Vůbec nejde o nějaké jméno a heslo uložené v Keepasu. Jde o to, že je vaše identita ověřená – tj. někdo se zaručí za to, že ten, kdo v danou chvíli komunikuje se státem, jste opravdu vy. To by normálně znamenalo, že musíte jít na nějaký úřad, tam předložíte občanku a na základě toho si vytvoříte nějaký účet, který bude svázán s vaší osobou. Třeba v případě datových schránek byste takhle musel na CzechPoint. V případě bankovní identity to znamená, že to můžete udělat jenom na základě vašeho vztahu s bankou, ideálně jen přihlášením přes internetové bankovnictví – tedy nebudete muset nikam chodit, vyřídíte to z domova.

    Používání bankovní identity není povinné, nikdo vás nenutí to používat. Bohužel zatím není možné její použití zakázat, takže třeba pokud někdo svůj přístup k bankovnímu účtu svěří třetí osobě pokoutně (tj. ne vytvořením dalšího uživatelského účtu a přiřazením oprávnění, ale tak, že prostě dá dotyčnému své přihlašovací údaje), může dotyčný jeho jménem jednat i se státem.

    Další problém je samozřejmě to, proč zrovna banky, a proč už zase musíme jít specifickou českou cestou a nemůžeme se řídit eIDASem, který platí v celé EU.

  • 14. 1. 2021 13:54

    L.

    Identita na eObčance stačí. Akorát si kvůli tomu musíte pořídit čtečku. Datová schránka stačí. Pokud ji máte. Tohle je prostě další možnost, jak poskytnout lidem možnost komunikovat se státem elektronicky něčím, co už mají, bez nástavbového opruzu.

  • 14. 1. 2021 12:55

    Net

    Problém je jinde. Stát má rostoucí armádu úředníků a potřebuje je zaměstnat. Vedlejším efektem je rostoucí armáda úředníků ve firmách, která bojuje se státními úředníky. Čím efektivnější systém vyplňování a předávání formulářů bude, tím více bude potřeba formulářů, a více položek ve formulářích a více (virtuálních) razítek a (elektronických) podpisů.
    Počítače byrokracii nezjednodušují, ale umožňují ji dělat mnohem detailnější.

  • 14. 1. 2021 14:21

    Filip Jirsák

    Vymyslel si to pravděpodobně stát, protože hledá způsob, jak zařídit, aby víc lidí mohlo používat e-government. E-identita na občance nestačí proto, že to znamená pořídit si čtečku karet a naučit se s tím pracovat. Internetové bankovnictví už spousta lidí má. Datová schránka nestačí, protože ji spousta lidí nemá a nese s sebou dost podstatné „vedlejší“ efekty.

    Elektronický podpis nemusíte používat jen od PostSignum, můžete používat jakýkoli z EU – jenom v ČR jsou (i s PostSignum) tři poskytovatelé. Ale hlavně elektronický podpis je něco jiného, než autentizace.

    Bankovní identita je další způsob přihlašování. Pokud se přihlašujete e-občankou nebo datovou schránkou, bankovní identitu nepotřebujete. Ta je určená pro lidi, kteří nic z toho nemají.

  • 14. 1. 2021 11:37

    Panzer

    Já vám nechci vyvracet, že tohle je fuj a tak. Taky se v tom neorientuji. Ale nerozumím tomu, proč by se neměla státní správa posouvat do digitálu. To jako fakt se vám líbí system Marie Terezie "vezmi si potvrzené lejstro a zanes si ho sám na další úřad, klidně i jen o jedno patro"? A plakat nad tím, že kdysi to šlo jen tužkou a teď ne je prostě jen otázka nákladů. Udržovat duplicitní tužkovej systém něco stojí. A asi není obecná shoda platit víc.
    Vím že to není tak černobílé, ale změna je prostě jistá a průběžná. To že se něco mění je vlastně setrvalý stav. Jinak bychom skončili s tím systémem CK mocnářství a nehli se dál.

  • 14. 1. 2021 16:22

    jouda

    Čtečku mají běžně notebooky určené pro firemní využití, tam si nic kupovat nemusíte, protože to s eObčankou funguje.

  • 15. 1. 2021 9:22

    BobTheBuilder

    Mají (můj třeba jo), ale běžně? To musíte specifikovat v požadavcích, by default to tam vesměs nebývá, stejně jako třeba 4G modem. Volitelná komponenta, která věc prodraží, takže je tam na přání.
    Na úřadě jsem viděl u slečny za přepážkou zase klávesnici se čtečkou čipových karet. Když to používají, tak je to dobré řešení, ale taky to není v klávesnicích běžně.

    15. 1. 2021, 09:24 editováno autorem komentáře

  • 25. 1. 2021 11:41

    SB

    Mícháte dohromady 2 věci - to, že se chce státní správa digitalizovat (nyní bez ohledu na to, že to samo o sobě vůbec nemusí znamenat, ani neznamená snížení byrokracie), neznamená, že si to musí odsrat občan, mnoho věcí jde udělat jednoduše či ohleduplně, přičemž platí, že vždy musí pro občana zůstat možnost papírového přístupu!

  • 25. 1. 2021 11:51

    SB

    Přesně tak. Kdo se někdy setkal s fungováním státní správy, ví, že zjednodušení zpracování stávající agendy nevede k zmenšení a zefektivnění aparátu, ale pouze vytváří nový prostor pro úřednickou tvořivost ve vytváření dalších <|>ovin.

  • 26. 1. 2021 20:46

    Thalarctos

    Delam v IT skoro 30let a co se z toho zacina "vyvijet" me zacina doslova iritovat. Ne nadarmo nekdo vtipne poznamenal ze EU je gulag s wifinou. Takze muj postoj je asi takovy ze pouzivam digitalni sluzby jen ktere povazuji za prinosne a poskytji jim jen nutne minimum osobnich udaju. Takze takovehle "vychytavky" na mne pusobi jako rudej hadr na byka. Spojte si ucty v bankach, pouzivejte bankovni identitu apod. Dekuji nechci.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).