Zmíněný zrušený článek 12 zákona č. 304/2007 Sb. vymezuje rozsah reklamy na jednotlivých programech ČT s platností do 1.12.2011 (s ohledem na definici termínu ukončení přechodu na digitální vysílání).
Zákon č. 302/2011 Sb. zakazuje reklamu na ČT1 a ČT24 s platností ode dne vyhlášení (v původním návrhu bylo 1.12.). Takže bez zrušení článku 12 by byly oba zákony až do 1.12. v kolizi.
Ten vynechaný článek, ale byl pouze přechodným ustanovením, takže by IMHO sice mohlo znamenat něco jiného než co říká jiný zákon, ale právě jen po tu přechodnou dobu a to by nebyl rozpor.
Jak už jsem uvedl výše, původní senátní návrh (neplést se zněním zákona schváleného PS a vráceného se změnami Senátem) určoval (s přihlédnutím k definici konce přechodu na digitální vysílání) datum účinnosti zákona od 1.12.. Protože vysílání reklamy upravuje nový zákon účinný od data vyhlášení, musel být zmíněný bod článku IV. zrušen. Jinak by byly oba zákony v rozporu.
Takže to nevypadá, že si data účinnosti nového zákona v Senátu nikdo nevšimnul, ale právě naopak. Ponecháním zmíněného bodu 12 by byly oba zákony v rozporu.
Je to naopak. Senát tam přidal ustanovení, které rušilo přechodné ustanovení, podle kterého mohla ČT do 1.12.2011 vysílat.
Konkrétně je to část, které říká: Zákon č. 304/2007 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s dokončením přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání, se mění takto:
1. V čl. IV se bod 12 zrušuje.
A právě ten článek IV bod 12 povoloval ČT dočasně reklamu vysílat všude.
Pochopitelně pokud by celá novela vstoupila v plastnost později, tak by to zrušení nemělo vliv.
To snad ani nepotřebuje komentář...! Pokud by pochybil běžný člověk v zaměstnání, tak "letí na hodinu", takovou rychlostí, že nebude stačit v budově "počítat schody"!! Ale pokud "pochybí" "volený zástupce lidu", tak se nic neděje!!! K...y z......é!
Teď jde o to, kdo z poslanců se "postaral" o to, že z návrhu vypadlo datum 11.11.2011. Buď to bylo lobby Novy, nebo trestuhodná nedbalost poslanců jak se to stává vždy při pozměňovacích návrzích. ČT má již dopředu nasmlouvané reklamy do 11.11. 2011. To si měla ČT vycucat z prstu datum vydání Sbírky zákonů? Když na to datum zapomněli, tak měli vydat Sbirku zákonů až 10.11.2011, pokud to platí okamžikem vydání. Na druhou stranu se toho měla ČT všimnout.
Pak tedy veškeré z toho plynoucí sankce bude nutné požadovat od příslušných pracovníků, respektive od "právního oddělení ČT" - pakliže takové v ČT existuje...
Datum účinnosti vázané na datum přechodu na digitální vysílání (určeno také v tomto zákoně) bylo v původním senátním návrhu. V Poslanecké sněmovně to změnili na obvyklou formulaci a pak už si toho nikdo nevšiml.
Právně je není pochyb o tom, že pravdu má RRTV. Výklad je jasný, protože v tom zákoně (ani v příslušné prováděcí vyhlášce) vážně žádné takové datum není. Zákaz by teda měl platit implicitně od jeho vyjití ve Sbírce zákonů. Pokud to zákonodárci mysleli jinak (někteří asi ano), měli to do toho zákona výslovně dát. Zdůvodňovat a diskutovat nestačí. Pokud to v zákoně není, platí to co tam je...
Pokud se ukáže, že pravdu s výkladem zákona má RRTV, pak tedy nechť je Rada ČT odvolána (klidně i včetně GŘ ČT) - v tom souhlasím s pisatelem "Ivan z Kolína". Pokud se však ukáže, že ČT může vysílat reklamu až do konce digitalizace - tj. 11.11.2011 - nechť odstoupí RRTV, která by v takovém případě šířila něco na způsob poplašné zprávy a poškodila by ČT nejistotou od inzerentů ...
A vypsat nové výběrové řízení! :-) Nejlépe pak jmenovat jmenovat novou Radu ČT (neplní svoji kontrolní funkci, když nechá ČT klidně několik dní porušovat zákon). Tak, šup šup! :-)))
To je super, že skvělá a úžasná RRTV bdí tak bedlivě nad dodržováním zákona ve věci reklamy na ČT. Je ovšem obrovská škoda, že tato instituce není schopna stejně bedlivě ve všech případech dohlížet na dodržování všech licenčních podmínek např. u rozhlasových stanic ...