Problém je v tom, že žijeme v zemi všeumělů bez patřičného vzdělání a dovedností. Netvrdím, že je vzdělání všespásné, ale bez základů se těžce staví...nejen dům. Proto si nedělám iluze, že to v televizní branži chodí jinak. Jsou to jen další "státní úředníci", v případě ČT, které není dobré vyrušovat.
Kritik v branži, které se spíše říká umělecká, to má z jedné strany jednoduché, z té druhé nejtěžší. Pokud svůj pohled nemá pokřivený na zakázku, určitě ho nemá v duchu všeobecného názoru, ale je to jen jeho osobní pohled a názor. Do kultury je asi vhodné řadit i dramatickou a filmovou tvorbu v televizi.
Kreativního producenta může sice kritizovat každý, ale málokterý z nich zná jejich skutečnou úlohu a možnosti. Ani není nutné na otázku jejich kritiků odpovídat. Nebo se jen autor článku snaží vnutit svůj názor lidem. Pochybuji totiž o tom, že oslovení lidé vše vidí jen přes škvíru "nuceně placených koncesionářských poplatků", přes vkus "samozvaného znalce", zkrátka se těmito otázkami vůbec nezabývají a já jim to nezazlívám. Jako se nepletu do práce řidiči autobusu, novináři a stovkám dalších profesí, proč by měli všichni vědět nejlépe, jak dělat práci kreativního producenta?
Jenže ČT2 byla zabita oním nesmyslným rozhodnutím o zákazu reklamy na ČT1. Dvořák se proto kromě obcházení zákazu "sponzoringem" snaží komercializovat právě ČT2, kde může mít z reklamy příjem legálně. Z ČT1 se tak stává odpad s opakovačkami, které nic nestojí, a na ČT2 se přesouvají dost draze nakoupené pořady od HBO, které by jinak mohly běžet od 22 na ČT1.
Mě zase překvapuje že se tu na autora článku snesla samá kritika ale přitom nikdo z těch kritiků nedokázal odpovědět na tu, dle mého názoru nejdůležitější otázku v článku kterou položil a ve které má naprostou pravdu a tj: Když si to takhle hezky dá člověk za sebe, vzniká jasná otázka: Co v té ČT dělají ti kreativní producenti s velmi nadstandartními příjmy a rozpočty na asistentky, dramaturgy, vývoj pořadů…?
Právě proto si myslím, že například ČT2 by mohla být tou výkladní skříní, kde divák najde něco zajímavého a inteligentního. Klidně je možné se smířit s tím, že ČT1 bude blízká většinové komerci. Nicméně bych očekával, že ČT konečně začne plnit také svoji funkci vzdělávací. Pokud člověk sleduje dění kolem sebe, pak celkem rychle zjistí, že intelektuální stav nejen českého národa je naprosto katastrofální, takže je potřeba tuto situaci začít měnit. Obecné nářky na to, že existují lidé a společnosti, které okrádají a podvádějí, nejsou nic platné. Lidé svojí hloupostí těmto neřádům jen nahrávají. Docela si myslím, že pokud se někdo nechává okrádat, pak je to jeho věc. Nikdo nikoho nenutí jezdit za 50,-Kč na prodejní zájezdy, a pokud si někdo myslí, že mu za 50,-Kč někdo nabídne kvalitu, pak je hlupák, a pokud tomu věří opakovaně, pak je potřeba ho zbavit svéprávnosti a nedat mu peníze do ruky.
Takže by televize konečně měla začít lidi nejen bavit a ohlupovat, ale také vzdělávat a vychovávat. Jenže to je složité a náročné, takže se do toho nikomu nechce.
Svět kolem nás se neustále vyvíjí a mění. Je tak možné stále přinášet nové poznatky a informace, které je vhodné znát, aby člověk udržel krok s vývojem světa a společnosti.
Stačí se podívat na toto fórum. Kolik lidí dokáže napsat příspěvek bez vážných pravopisných chyb? Pořad "O češtině" byl z toho pohledu velice zajímavý. Nikdo není dokonalý, takže zajímavě koncipovaný pořad přinášel nejen zábavu ale hlavně poučení.
Ty desítky kreativních tvůrců v ČT tak mají nemalý prostor k seberealizaci. Na místo toho nám předhazují pořady, kterými lidem vymývají mozky a dále je ohlupují. Environmentální teroristi mají své pořady v podobě: "Nedej se." Přidej se." A pod. Globální oteplování a škodlivost CO2 stále patří do slovníků redaktorů nejen na ČT, přičemž se jedná o smyšlenku, která nemá věděcký základ. V ČT tak vládnou trendy a zájmové skupiny, což je v rozporu se zákonem o ČT i s jejím společenským posláním.
Od ČT bych právě očekával, že bude "kacířskou" televizí, která bude přinášet konfrontační témata. Její současná tvář je ovšem přesně opačná. ČT je politická výkladní skříň parlamentu a vlády. Má to jednoduchou příčinu. ČT je řízena lidmi, kteří se zodpovídají právě parlamentu. Parlament je jmenuje a odvolává, takže není divu. Veřejnoprávnost si představuji jinak.
V USA se točí většinou krváky, kde Schwarzenberger nebo Stallone drtí darebáky, aniž se jim cokoliv vážného stane. Jedinec, než dospěje, uvidí na obrazovce tisíce vražd. Vzniká dojem, že vraždit patří k běžnému životu.
Proč? Protože si takový program americká veřejnost přeje.
Situace u nás není v principu odlišná. Část veřejnosti si přeje to, co ČT vysílá.
Je zde ještě jeden fenomén: Je u nás moderní veřejně kritizovat, aniž by se kritik jakkoliv sám přičinil o změnu stavu. Ať autor kritického příspěvku laskavě veřejnosti předloží, kolik ČT odmítla jeho návrhů na zlepšení programu. Můj odhad je, že se tento počet bude limitně blížit nule. V tom je zakopaný pes. Pokud budeme pouze kritizovat aniž prozradíme své konkrétní tužby na typ lepšího programu, mnoho se nezmění. Autor chce nové pořady. Říká, že peněz je dost. Ekonom ČT v jiném článku prozradil, že až zase těch peněz tolik není a doložil to hodně podrobným rozborem nákladů
Příčina repríz je také v něčem jiném: O jaké problematice mají být dramatické pořady ĆT? O sociálních problémech, o trnité cestě podnikatelů, o významných osobnostech dnešní doby, o ideích, ale jakých? Jaká je základní idea naší svobodné společnosti? Svobodně krást?