Ano i ne. Všem je jasné, že není sranda pokutu udělit. Ale netvrďte mi, že od počátku platnosti ani jeden hovor od marketérů nešel žádnému zaměstnanci ČTÚ, který může být na podobnou situaci připraven a bez problémů okamžitě doloží vše potřebné. Jde o to, že je potřeba, aby už udělili alespoň první extrémně vysokou pokutu, aby bylo vidět, že konají a zastraší tak další subjekty od podobného jednání. Takhle to vypadá, že jen platíme veřejné peníze za absolutní nic.
Zdravím do Vysočan,
přechodná ustanovení článek zmiňuje. To však nic nemění na tom, že obtěžující hovory byly stíhatelné i předtím, byť to předpokládalo zveřejnění jména a čísla ve veřejném seznamu s příznakem nesouhlasu s marketingovými hovory (i to článek zmiňuje a podrobně rozebírá).
Článek obsahuje citát z výzvy od ČTÚ, kterou má Lupa k dispozici. A v ní je doslovně uvedeno: "Za veřejný účastnický seznam splňující požadavky příslušných ustanovení zákona o elektronických komunikacích lze v současné době považovat pouze seznam „1188“ společnosti Conectart a.s., který je dostupný zde." A to je v protikladu s tím, co úřad poskytl jako oficiální vyjádření.
Dále, podněty, které má Lupa k dispozici, obsahovaly jméno i příjmení podatele a další jeho údaje, včetně telefonního čísla. Není to tedy případ anonymního e-mailu.
A konečně, pokud operátoři "nejsou součinní, jak by možná člověk očekával", pak má ČTÚ zákonné nástroje, jak je k potřebné součinnosti přimět. Jen je využít...
Krásné svátky!
20. 12. 2022, 10:21 editováno autorem komentáře
Nedávno známému volali nějací pazgřivci ohledně inflace a ušetření a byl setřen nenásilnou hláškou : já sem hrozně moc bohatý, nepotřebuji to řešit :o)))
včera mě volalo nějaké běžné číslo 736 xxx a že prý kvůli tarifům co mám u TM. Říkám tý jo ale vy jste nějací extérní ne, že voláte z divného čísla, než volají reální operátoři z TM... a moje tarify řešit nepotřebuji a nazdar. Lituji těch, co povolí a od takovejch xyndlů si nechaj zažvanit do ucha plky a kecy.
ČTU jede ve standartním režimu. Dělá něco... a chtít po něm aby dělalo víc, no to je už úplné sci-fi. Případné stížnosti odpálí hbitě zpět odesilateli ať doplní mnohdy nereálná, nesrozumitelná či neznámá data. Ano, to je ouřad, který dělá co má... bere prachy za zdárnou simulaci práce.
Drsnej článek. Navíc teď jsem se byl podívat na 1188.cz a snažil se zjistit, jestli tam nejsem.
Není tam vyhledávací okénko na tel. číslo. Zkusil jsem pár kombinací, abych si ověřil jak to hledá. Po pár pokusech "limit překročen" bez veřejné specifikace limitace, takže je klidně možné, že má IP je už navždy zařízlá. Moc pěkné....
Nějak jsem nepochopil tu část, proč by měl stěžující dokládat přítomnost na nějakém seznamu s příznakem povolení volání. Ta stížnost snad neni na neoprávněné uvedení v seznamu ani to neni stížnost na to, že má někdo povoleny marketingové hovory a nikdo mu nevolá. To by při šetření ČTU snad měl doložit ten na koho je stížnost podaná, že má číslo ze seznamu, kde je nějaký příznak uveden.
Jinak dnes už se při marketingovém hovoru nic nenabízí, dnešní marketingový hovor vypadá asi nějak "Dobrý den, nic vám nenabízíme, máte čas si chvíli popovídat? já nic nechci. Ale my vám nic nenabízíme, my si chceme jenom popovídat...."
tohle je mimo zákon, nelze doložit, že někde nejsem. Mohu max. doložit, že nejsem v konkrétním seznamu. Odpovědností volajícího by mělo být evidenci z jakého seznamu mám dané telefonní číslo a úřad by měl tuhle evidenci vyžadovat.
Také jsem podával několik stížností, už to je několik měsíců a bez výsledku, také po mě chtěli tohle vše doložit, na to jsem reagoval, že to nejsem schopný splnit.
20. 12. 2022, 10:44 editováno autorem komentáře
Pro zájemce o tuto problematiku vkládám pár doplňujících informací, které byly v článku zavádějící (případně úplně chybí), jako například hned název článku, který naznačuje, že ČTÚ, ačkoliv mohl, tak rok nevydal žádnou pokutu. Pokud by si autor článku pozorně přečetl celé vyjádření ČTÚ, jehož "výsek" prezentuje, dozvěděl by se, že účinnost předmětných ustanovení platí až od 1. 7. 2022 (přechodné ust. Přechodná ustanovení zavedena zákonem č. 374/2021 Sb. Čl. II). Z ustanovení tedy vyplývá, že do té doby (30. 6. 2022) platila stávající pravidla pro kontaktování za účelem marketingu. Tato zásadní informace v článku chybí. Další vysloveně nepravdivé tvrzení autor článku uvádí následovně. "A aby bylo možné porušení zákona trestat, nalézáme zde v ust. § 118 odst. 1 písm. j) definici přestupku spočívajícího v porušení zákazu podle § 96 odst. 1..." Nikde v § 118 odst. 1 písm. j) ZEK NENALÉZÁME odkaz na § 96 odst. 1 ZEK. Dále se autor zbytečně ironicky naznačuje, že ČTÚ považuje za jediný platný seznam 1188.cz, což z oficiální odpovědi stěžovateli nevyplývá. Autorovi článku zcela uniká fungování veřejného seznamu 1188, kdy je v případě vyhledání informací o konkr. osobě nutné vyplnit pole "kde". Vzhledem ke skutečnosti, že většina podání jsou učiněna e-mailem, a to BEZ údajů týkající se adresy podatele, ČTÚ musí v těchto případech provést došetření. Rozhodně to tedy není "záležitost několika kliknutí", jak autor opět chybně naznačuje. Další až úsměvná pasáž se týká nahrávky hovoru. ČTÚ potřebuje maximum důkazů, aby mohl zahájit, vést a rozhodnout v rámci spr. řízení o pokutě. K tomu může pomoci právě nahrávka hovoru. Jak by sám autor měl vědět (vzhledem k jeho minulosti), pro vymezení skutku je nezbytné tento skutek max. konkretizovat a operátoři nejsou zdaleka všichni součinní tak, jak by možná člověk očekával. Poslední vyjádření k samotnému konci článku - opět lživé tvrzení, že se podnětem nikdo zabývat nechce. Každý podnět musí být v souladu s § 42 správního řádu vypořádán a podatel má právo dozvědět se informace o případném zahájení správního řízení. Kdo dočetl až jsem, bravo!
A tak v posledni monitorovaci zprave CTU jsme se mimo jine dozvedeli, ze k spisovemu materialu dorucenemu na urad 4.6.2019 byl spravni poplatek vymeren 25.5.2020... pak se zaclo "neco" dit, pricemz vlastni dokazovani bylo provedeno 26.3.2022 a rozhodnuti o 28 stranach vydano 17.10.2022...
Vrazedne pracovni tempo na tom urade vladne, ze? :-)
Já blokuji asi už padesát čísel, ČTÚ mi nepomůže, protože nahrávání hovorů na iPhonu prakticky neexistuje a to obcházení se mi vůbec nelíbí. Ale hlavní problém je, že nevím, kdo mi volá, jsou to nějaká pochybná čísla nepatřící velké trojce ani větším virtuálům. A volá mi robot, který nepřizná, pro koho pracuje. Podle různých webů ta čísla sdílí různí telešmejdi, takže přinejlepším by došlo k zablokování čísla, ne pokutě pro ty, kdo je opravdu zneužívají.
Původní pracovník Úřadu, který na veřejnosti žehlil kdejakou jejich neschopnost, je teď sám kritizuje. Hustýýý!
Nicméně reálně lustrace na čísla třeba nám do firmy začaly chodit až cca v září. Tedy dá se říct, že na pokuty je relativně ještě brzy. Ale dá se předpokládat, že i po roce jich bude naprosté minimum. Jsem zvědav, zda se tím i potom bude pan Zelený chlubit, jako nyní. Ostatně už nyní z jeho dat plyne, že polovinu věcí smetou ze stolu hned v počátku...
Jinak od září nám přišlo asi 40 lustrací na čísla od Úřadu, na všechny jsme odpověděli rychle a včas. Takže podklady mají.
Způsob žádání o lustrace je však neefektivní a chaotický - několik úředníků se ptá na stejná čísla, liší se způsoby žádostí (předmět, text), zato vždy nám hrozí pokutou 50 milionů, to je od nich fakt milé. Za lustrace nám nic neplatí, což je totálně bizarní, když za stejnou naši práci nám Policie platí. Mimochodem Policie má systém lustrací zvládnutý dobře, lze ho řešit jako automatizovaně, tak manuálně, mají na to vyhrazené jedno pracoviště, které ví, jak vše řešit. Připomínky jsem alespoň k nějaké efektivizaci Úřadu dával, prý to možná zlepší, někdy.
To jsem nevěděl, že přední výrobci mobilů neumožňují nahrávání hovorů. Možná je to tím, že nemám žádný špičkový model, ale můj mobil Xiaomi to umožňuje. Využil jsem to třeba když mi volali kvůli smyšlené žádnosti o úvěr. Jakmile jsem zapnul nahrávání, hovor se tak nějak přerušil a už se neozvali (protistrana slyší hlášku informující o tom, že hovor se začal nahrávat).
Aktuálně sem zažil některé typy obcházení nařízení.
1 anonymní SIMka používaná né zrovna moc sociálně silnými jedinci mimo EU ( Balkán a Británie)
2 VoIP brány ze zahraničí
A pak to nejvtipnější :...
3 hovory s průzkumem trhu výzkumem..... ....kde to skončí nabídkou jestli může zavolat kolega, který by něco nabídl.... funny
A to nejlepší:...
4. falešné inzeráty s nabídkou relativně výhodného zboží . Kde zavolají zpět s nabídkout.... ....přece vy jste jim volal první . Tak jistě že...
Všechno je velice špatně postihnutelné, protože málo kdo si to předem nahrává. Jinak vzhledem k souhlasu se zpracováním údajů a poskytnutí pro ...marketingové účely hodně nevyžádaných hovorů se dá čekat.