Je to pomalý a pomalý.... Ano operátoři to jednoznačně zdržují jako "pomstu" za přechod ke konkurenci.. I ty lejstra...
Ale už včera sem na jiných stránkách četl naivní reakce jak jim to mají nakázat do 1/2 dne.
Ty systémy, ale tak rychlé nejsou re-synchronizace databází je na hranici 24hodin spíš 48.
Plnohodnotně přenést číslo v řádu jednotek minut se rozhodně nedá, protože přenos především znamená, že všichni oprátoři (včetně toho posledního Lojzy z Horního Dolíkova, který má stovku zákazníků na VoIPu) budou od okamžiku přenesení posílat hovory do správné cílové sítě.
Nicméně, co se určitě v řádu minut dá, to je "nepravé přenesení". A to tak, že originované (odchozí) hovory budou ihned odcházet ze sítě nového operátora, samozřejmě se správnou CLI identifikací, a k tomu lze aktivovat dočasné přesměrování hovorů (do okamžiku fyzického přenosu) ze sítě opouštěného do sítě přijímajícího operátora.
Kdy pak dojde ke změně v RNPDB, a návazně na to ke změně směrování u dalších (nezúčastněných) operátorů, to účastníky v podstatě nemusí zajímat.
Jediná věc k řešení je, kdo to dočasné přesměrování (a v jaké výši) zaplatí...
Nechapu proc u diskuse u telefonnich cislech narazis na simkarty. To jsou dve oddelene veci.
Simkarta nesouvisi s telefonnim cislem. Sparovani IMSI sim karty a cisla se deje az v core infrastrukture operatora na mobilni ustredne. Pokud je nahodou na simkarte nejake cislo ulozeno, tak je to jen informace pro uzivatele. K prihlaseni do site neni pouzito a rada operatoru se ani nenamaha tuto informaci obnovit preprogramovanim skrytou sms, takze vam tam stale strasi stare cislo i kdyz uz mate v na MSC prirazene jine.
Stejne jako port na ustredne pevne telefonni site (takova analogie se simkartou) neni pevne spjat s zadnym cislem. Ze cislo fyzicky odpovidalo ceste bylo jen u starych analogovych ustreden a opoustelo se uz u posledni generace elektromechanickych ustreden.
Cislo se resi az hodne v jadru na urovni smerovani. Cisel muzes mit treba stovky k jednomu terminalu a pro ruzne typy provozu. Nebo jednorazova cisla na ktera nejde volat. Kapisto?
Treba telefonni cislo mas prirazeno i kdyz volas bez simkarty tisnove volani a i kdyz jsi v roamingu tak mas prirazene skryte cislo z rozsahu lokalniho operatora. Je to kvuli snadnemu odbaveni na urovni ustredny a signalizace.
S ruznymi rozmery prisli nejdriv provozovatele mobilnich siti a ITU/ETSI - zmena velkeho formatu simkarty(klasicka smartcard velikosti kreditky) na pouze cipovou cast. To celkem davalo smysl
Dalsi hokej ale inicioval Apple nepatrnym zmensenim te cipove casti. A pak jeste dalsim zmensenim. Cilem bylo nastvat uzivatele a pripravit zivnou pudu pro ukonceni simkaret. Z hlediska bezpecnosti jde ale o krok zpet.
Hlavne Apple byl tak hloupy ze spolecne se svymi nohsledy nevymysleli opravdu maly format -> behem 10ti minut jsem vymyslel neco prumyslove zkousnutelneho jiz na existujicich technologiich.
Primou IP konektivitu nemas ani na LTE. Nez se dostanes k vybaleni IP, tak musis projit jeste hromadou balast protokolu nizsich vrstev. Ten overhead je celkem velky. Proste LTE je to humac stejne jako UMTS a GSM. Designed by comitee a umyslne zeslozitely aby to mohlo delat jen par vyrobcu.
To je super rozbor, ale mimo mísu (téma).
Prvotní článek je o přenosu čísla a lidé volají na číslo, né na IMSI ani jiné ID.
Problém je v tom, že operátoři zbytečně zdržují převod čísla. Pravděpodobně jako trest pro toho, který „odchází“ a odstrašující případ pro ostatní, kteří by se o to chtěli.
Velká část toho procesu, vůbec není technická, ale byrokratická. Než dojde na nějaké protokoly, čeká spousta papíru. Tady lze ušetřit nejvíc.
Stlačit replikaci databází půjde už minimálně.
Vzpomínám si, jak se objevil Bleskmobil a já na něj přecházel z předplacenky O2. Sice ano, v zásadě furt stejná firma, takže fakticky jen změna tarifu a simky, ale tenkrát to bylo hotové během deseti minut a legislativně šlo o přenos čísla. Dneska? Nemyslitelné i při stejném typu přechodu (O2->bleskmobil). Už jsem to zkoušel kdysi znovu absolvovat a za 10 minut to udělat nejde. Přenos se počítal na dny.
Bylo by fajn být konkrétní, protože "jiný výklad" je pouze u O2.
Když si dnes necháte vystavit tzv ČVOP kód od stávajícího operátora, tak z pravidla Vodafone a T-Mobile uvolňují číslo již za 5 dní a je možné ho portovat. Konkrétně od 5 - 42 dne.
Peťa Kellner ale nastavil u své firmy taktiku jinou a to, že číslo uvolní až ten 42 den. Je to už tak skoro rok a "tleskám" ČTU, že to řeší až teď.
Mě to vlastně ani nepřekvapuje po tom, co se po velkém O2 lobby změnila smluvní pokuta u firem opět z 20% na 100%.