Nechapu proc u diskuse u telefonnich cislech narazis na simkarty. To jsou dve oddelene veci.
Simkarta nesouvisi s telefonnim cislem. Sparovani IMSI sim karty a cisla se deje az v core infrastrukture operatora na mobilni ustredne. Pokud je nahodou na simkarte nejake cislo ulozeno, tak je to jen informace pro uzivatele. K prihlaseni do site neni pouzito a rada operatoru se ani nenamaha tuto informaci obnovit preprogramovanim skrytou sms, takze vam tam stale strasi stare cislo i kdyz uz mate v na MSC prirazene jine.
Stejne jako port na ustredne pevne telefonni site (takova analogie se simkartou) neni pevne spjat s zadnym cislem. Ze cislo fyzicky odpovidalo ceste bylo jen u starych analogovych ustreden a opoustelo se uz u posledni generace elektromechanickych ustreden.
Cislo se resi az hodne v jadru na urovni smerovani. Cisel muzes mit treba stovky k jednomu terminalu a pro ruzne typy provozu. Nebo jednorazova cisla na ktera nejde volat. Kapisto?
Treba telefonni cislo mas prirazeno i kdyz volas bez simkarty tisnove volani a i kdyz jsi v roamingu tak mas prirazene skryte cislo z rozsahu lokalniho operatora. Je to kvuli snadnemu odbaveni na urovni ustredny a signalizace.
S ruznymi rozmery prisli nejdriv provozovatele mobilnich siti a ITU/ETSI - zmena velkeho formatu simkarty(klasicka smartcard velikosti kreditky) na pouze cipovou cast. To celkem davalo smysl
Dalsi hokej ale inicioval Apple nepatrnym zmensenim te cipove casti. A pak jeste dalsim zmensenim. Cilem bylo nastvat uzivatele a pripravit zivnou pudu pro ukonceni simkaret. Z hlediska bezpecnosti jde ale o krok zpet.
Hlavne Apple byl tak hloupy ze spolecne se svymi nohsledy nevymysleli opravdu maly format -> behem 10ti minut jsem vymyslel neco prumyslove zkousnutelneho jiz na existujicich technologiich.
Primou IP konektivitu nemas ani na LTE. Nez se dostanes k vybaleni IP, tak musis projit jeste hromadou balast protokolu nizsich vrstev. Ten overhead je celkem velky. Proste LTE je to humac stejne jako UMTS a GSM. Designed by comitee a umyslne zeslozitely aby to mohlo delat jen par vyrobcu.
Plnohodnotně přenést číslo v řádu jednotek minut se rozhodně nedá, protože přenos především znamená, že všichni oprátoři (včetně toho posledního Lojzy z Horního Dolíkova, který má stovku zákazníků na VoIPu) budou od okamžiku přenesení posílat hovory do správné cílové sítě.
Nicméně, co se určitě v řádu minut dá, to je "nepravé přenesení". A to tak, že originované (odchozí) hovory budou ihned odcházet ze sítě nového operátora, samozřejmě se správnou CLI identifikací, a k tomu lze aktivovat dočasné přesměrování hovorů (do okamžiku fyzického přenosu) ze sítě opouštěného do sítě přijímajícího operátora.
Kdy pak dojde ke změně v RNPDB, a návazně na to ke změně směrování u dalších (nezúčastněných) operátorů, to účastníky v podstatě nemusí zajímat.
Jediná věc k řešení je, kdo to dočasné přesměrování (a v jaké výši) zaplatí...
Vzpomínám si, jak se objevil Bleskmobil a já na něj přecházel z předplacenky O2. Sice ano, v zásadě furt stejná firma, takže fakticky jen změna tarifu a simky, ale tenkrát to bylo hotové během deseti minut a legislativně šlo o přenos čísla. Dneska? Nemyslitelné i při stejném typu přechodu (O2->bleskmobil). Už jsem to zkoušel kdysi znovu absolvovat a za 10 minut to udělat nejde. Přenos se počítal na dny.
Bylo by fajn být konkrétní, protože "jiný výklad" je pouze u O2.
Když si dnes necháte vystavit tzv ČVOP kód od stávajícího operátora, tak z pravidla Vodafone a T-Mobile uvolňují číslo již za 5 dní a je možné ho portovat. Konkrétně od 5 - 42 dne.
Peťa Kellner ale nastavil u své firmy taktiku jinou a to, že číslo uvolní až ten 42 den. Je to už tak skoro rok a "tleskám" ČTU, že to řeší až teď.
Mě to vlastně ani nepřekvapuje po tom, co se po velkém O2 lobby změnila smluvní pokuta u firem opět z 20% na 100%.
Je to pomalý a pomalý.... Ano operátoři to jednoznačně zdržují jako "pomstu" za přechod ke konkurenci.. I ty lejstra...
Ale už včera sem na jiných stránkách četl naivní reakce jak jim to mají nakázat do 1/2 dne.
Ty systémy, ale tak rychlé nejsou re-synchronizace databází je na hranici 24hodin spíš 48.
To je super rozbor, ale mimo mísu (téma).
Prvotní článek je o přenosu čísla a lidé volají na číslo, né na IMSI ani jiné ID.
Problém je v tom, že operátoři zbytečně zdržují převod čísla. Pravděpodobně jako trest pro toho, který „odchází“ a odstrašující případ pro ostatní, kteří by se o to chtěli.
Velká část toho procesu, vůbec není technická, ale byrokratická. Než dojde na nějaké protokoly, čeká spousta papíru. Tady lze ušetřit nejvíc.
Stlačit replikaci databází půjde už minimálně.