V roce 1999 byla licence současnému Vodafone udělena za pevnou cenu 1 mld. Kč na základě soutěže krásy - nabídky nejnižší ceny pro zákazníky a rychlosti pokrývání. Síť byla spuštěna po několika měsících a po spuštění to na čas skutečně cenami zahýbalo.
Licence na UMTS se vydražily za 3,5 mld. Kč a trvalo léta, než operátoři spustili alespoň trochu rozumné pokrytí, ceny za volání i data klesají jen velmi pozvolna.
Pokud jde ČTÚ primárně o lepší ceny, tak měl sakra rovnou vyhlásti soutěž krásy a vyhradit balík frekvencí v pásmech 8000 MHz a 1800 MHz pro nového operátora.
Ne nutně, pokud by soutěžními kritérii byly co nejnižší koncové ceny a co nejlepší parametry sítě, které by byly dlouhodobě závazné, tak ať o klidně získá někdo stávající. Hlavní je spíš aby bylo víc zájemců než licencí, aby vůbec k nějaké soutěži došlo, ale to je zase dopředu těžké vědět.
Upřesním, že rollout sítě Českého Mobilu byl 3 měsíce od data udělení licence a tyto aktivity byly pečlivě sledovány všemi kdo soutěž krásy nevyhráli a taky bojkotovány nejen Telekomem. Možná to nebyl ten nejlepší model, ale zafungoval ku prospěchu zákazníků. Oproti tomu vše co následovalo poté byla jen fraška.