Uvazte, ze komunikace s klienty, reseni jejich problemu, dokonce i zpracovani plateb (a jejich dohledavani a vraceni) je pomerne narocna zalezitost. Na to jsou potreba lidi, ti maji za sebou technicke zazemi. Pokud budete muset komunikovat misto statisicu klientu pouze s desitkami - a navic takovymi u kterych se da ocekavat rozumna odborna uroven, tyhle vsechny problemy odpadnou. Mate sice pravdu, ze zmineni klienti se jen presunou nekam jinam a mozna byste z toho chcel dovodit, ze se i naklady pouze presunou (navic ne idealne a tak se dokonce zvysi) - jenze, nejpravdepodobnejsimi registratory budou spolecnosti, ktere uz nejake sluzby vetsim mnozstvim laickych klientu poskytuji - a tak uz potrebne "vybaveni" tak jako tak maji. A naklady na "system obsluhy koncovych klientu" nejsou vzhledem k jejich poctu linearni. Cely system tak muze nakonec mit skutecn enizsi naklady nez system puvodni. Prinejmensim teoreticky.
Co nejvice decentralizovany system je ale zadouci predevsim z jineho duvodu nez kvuli snizeni cen (ackoliv i to bude jiste povazovano za klad). Cim je nejaka spolecnost vetsi, tim je mene pruzna - to z prosteho duvodu, ze i jinak pomerne pocetna skupina zajemcu o nejakou zmenu je proste v celkovem poctu klientu strasne mala a minoritni. Proto je vetsinou velmi vyhodne, aby objem cinnosti, ktere jsou vykonavany monopolne (za predpokladu, ze je onen monopol vubec nutny) byl co nejmensi - a vse co je mozne bylo nemonopolni. Takovy system nemusi nutne sice prinest snizeni cen (vetsinou ale ano a takrka nikdy neznamena zdrazeni), co ale prinese takrka vzdy je zlepseni kvality sluzeb pro koncove klienty ...