Názory k článku Dálkový příjem digitálního rozhlasu přináší netušené možnosti. Řada lidí ho zbytečně zatracuje

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 3. 12. 2012 0:35

    K-A-R-L-O-S

    Bohužel pořád platí že pokud se nevypne analogový rozhlas z FM tak prakticky nikdo nebude mít zájem přecházet na digitální pozemní radio vysílání,protože analogové FM bohužel mu stačí!!!bohužel!!!a licence do roku 2025 jen tomu utvrzují!!!bohužel lidem co stačí svoje FM rádio třeba Impuls nebo pro starší to regionální český rozhlas svůj kraj mi dává jasně na jevo a předně předražené DAB i s DAB+ radiotranzistorky mi jasně utvrzují v tom že běžný člověk si tuto technologii nekoupí v době kdy analogové rádia stojí zlomek ceny a má stále pokrytí a signál ze svých vysílačů FM,tak proč by si měl pořizovat to digitální,proboha proč???
    To že já mám rád výběr a chci víc než mi nabízí místní vysílač Radeč nad Rokycanami je moje věc a jsem rád že mi nikdo nenutí to své oblíbené rádio a prý by jsem měl být spokojený,co by jsem měl chtít víc že,to víte takovéto lidi budou právě ti co budou DAB digitální terrestrické rádio pohřbívat,protože ho prostě nepotřebují a můžete si myslet co chcete ale pokud se nevypne analogová rádia na FM tak ve velkém se přecházet u nás v Česku nebude!!!protože lidi nebude nic motivovat!!!
    A další věc co topí snahu je Internet,doma si zřejmě pustí nějaký ten stream taky dost lidí a je spokojena!!! a proč si pořizovat další DAB technologii?!!je mi jasné že pokud bych neměl na Internet tedy na paušál na NET,tak po odpojení internetu je DAB je výbornou alternativou ale bohužel ne všicí jako já uvažují,bohužel =(
    Cena DAB+ krystalek je nyní vyšší než analogová FM rádia a to je další rána proč se DAB+ masivněji nerozšiřuje jak by si fa TELEKO přálo moc přálo =)

  • 3. 12. 2012 9:08

    Martin P.

    A pokládal jste i otázku co to má vlastně přinést? Radio se považuje za medium i systému včasného varování. Chápete proč tedy nelze v rámci akce hurá "sestřelit" ? To je třeba i důvod proč jen tak nejde sestřelit SMS přes GSM.

    Svět má třeba jen dobře fungovat a né se utápět v představách o tom jak by mohl výborně fungovat. Pokud by jste vymyslel způsob hladkého přechodu z analogu na digitál hádám, že v Velké Británii nebo Německu by Vám zato asi udělili vyznamenání.
    Ono v té agitce se jaksi zastírá, že na západě to také není 100%ní nebo bez chyby.

  • 3. 12. 2012 13:10

    bez přezdívky

    Přesně tak. O žádná digitální rádia běžní posluchači absolutně nestojí. Jednak dost lidí jak pozoruji rádia neposlouchá vůbec a těm ostatním stačí obyčejný tranzistorák kde poslouchají X let stále stejnou stanici a nic víc nepotřebují ani nechtějí. Osobně se jim vůbec nedivím.
    Pokud budu mluvit za sebe tak osobně žádný digitální rozhlas nepotřebuji také. K čemu by mi byl a co by mi přinesl? Na co se budu honit s anténami někde po střeše kvůli nějakým rádiím když v DVB-S vysílá prakticky to samé jako v DABU a navíc je jich tam neporovnatelně víc? Pro mě tudíž jasná volba. Internet neberu,ten mám pro získávání informací a ne abych na něm čučel na televizi nebo poslouchal rozhlas.

  • 3. 12. 2012 15:06

    bez přezdívky

    Tam jde pouze a pouze jen o ten adrenalin, že chytnu rádio, který bych normálně chytnout nemohl, nic víc v tom třeba já osobně nevidím. Má to svoje kouzlo a půvab a za to to stojí. Já čas na lovení nemám, ale když v létě před příchodem bouřkové fronty naladím v autě rádia ze Španělska nebo Itálie, tak mi srdce samozřejmě zaplesá radostí, né kvůli těm zvukům, ale kvůli tomu, že si uvědomím, co příroda dokáže. Tak to vidím já.

  • 3. 12. 2012 20:14

    bez přezdívky

    To není vůbec pravda. Na SV jsme chytali Radio Luxembourg, protože tam jednoduše uměli hrát pěkné písničky a ne ten sajrajt co hrávali bolševici na Hvězdě.

    Pak jsme chytali na FM Bayern drei a Österreich drei z úplně stejného důvodu. Prostě tam uměli hrát a nebylo tam to komunistické neposlouchatelné svinstvo.

    Pak přišel satelitní příjem a zase bylo možné si chytit slušná rádia přes satelit jako Radio Caroline, BBC Radio 1, BBC Radio 2 atd. Čili zase jen obrana protio terroru té rudé verbeže a jejich totálnímu nevkusu.

    No a dnes máme FM zapráskané jejich stanicemi a v podstatě je z toho člověku tak leda k blití a zase se to nedá víceméně používat.

    No a tak se hledají jiné alternativní možnosti. Ti mladší většinou končí v 90%-100% případů na netu a poslouchají si kvalitní rádia přes net.

    Nám starším to zase až tak nevyhovuje. Tak používáme spíše DVB-S2.

    No a samozřejmě svoji úlohu v tom hraje a sehraje i DAB+. Co by ne ?
    Už dnes tím jde chytit Absolut radio nebo Lounge FM, tedy něco, na co se bolševici v Česku ještě nezmohli...

    A samozřejmě na některých místech je tam k dispozici ČRo Wave a Leonardo a Gama Rádio a Sejay atd. Takže, co by ne.
    Naprosto v pohodě...

    Jestli nějakým rudochům stačí nějaký Impuls, je to jejich problém, ale normální lidé po nejvíce z těhle štvavých vysílaček prachobyčejně jenom zvrací...

  • 3. 12. 2012 21:11

    bez přezdívky

    O DAB nemám zájem. Bude to jen další buzerace s výměnou přijímačů, nyní jsou drahé, procesory v nich mají pořád řádově větší odběr proudu nez klasické analogové FM superhety, nevěřím tomu, že mi to bude hrát bezchybně v autě, při stávajícím pokrytí mi analogové FMky maximálně někde šumí nebo klesne sterofonní efekt, ale v zásadě signál za jízdy pořád mám, zatímco nějaký digitální, ať už to bude cokoliv,mi bude při špatném pokrytí nepříjemně vypadávat způsobem "Jde, nejde". Teď se většina FM vysílačů zlepšila, když jim konečně nařídili upravit parametry modulátorů a lépe nastavit všelijaké nesmyslné kompresory dynymiky a podobné , které nemají v řetězci pro věrnou reprodukci na VKV podle mého názoru vůbec co dělat. S digitálem dostanou stanice u nás leda tak nástroj, jak ten zvukový přednes legálně a pořádně ošidit, ušetříme na kapacitě, za tu se přece bude platit, tak se začnou masivně vysílat nějaké MP 3 a podobné komprimované formáty s mizivým bitovým tokem, je to přece jedno, hrát to bude, možná ještě hůře i než dřívější přemodulované FM vysílání......V zahraničí to asi nedělají, ale oni to na rozdíl od našich vysílatelů nedělali na FM ani teď / ORF, B3, B Antenne atd../ , tak mají příznivci dálkového příjmu radost, jenže k čemu mi je nějaký dálkový příjem DAB, když mi bude hrát pár dnů v roce nebo jen do doby, než někdo začne vysílat nějaký ubohý, nejlépe místní nebo nějak zaměřený nebo nevím jaký program na stejné frekvenci a dálkový příjem, byť třeba dosud stabilní příjem mi zmizí a chytím zas jenom Impuls, Frekvenci 1, neschopný ČRo a jiné podobné....., nebo do doby než mi třeba i nový přijímač morálně zastará, protože někdo prosadí, že bude lepší DAB+, DAB 2, DAB50 nebo nevím jaký další....Na FM je způsob modulace za plus mínus 60 let vysílání pořád stejný, hraje to na 50 let starém přijímači zrovna tak jako na novém přijímači.... Navíc v přenosovém řetězci ze studia až do vysílací antény už nemůže dojít k žádnému nepřijatelnímu zkreslení, nikdo nic nekomprimuje, jak to přijde ze studia, tak se to vysílá, u DABu a jiných podobných to bohužel už pravda není....Zkompri­movat se to dá a pořádně.....

    Kde by se na ten DAB vzali provozovatelé, kdo je zaplatí ?? Z reklam, nebo nějací skrytí sponzoři ? A jsme tam, kde jsme byli, zase budeme poslouchat, promiňte za slovo - žvásty ve vysílání, telefonáty posluchačů a proslovy kdekoho chytrého a odborníků na všechno....

    HLASUJI JASNĚ PROTI, stačí mi efemka v té kvalitě, jako je te´d a s těmi programy, jako jsou nyní na většině ČR zachytitelné....

  • 3. 12. 2012 22:12

    bez přezdívky

    To si můžeš hlasovat proti čemu chceš pokud EU rozhodla, že bude analogové ticho, tak bude analogové ticho.

    Já taky na nic nepotřeboval DVB-T a taky to tady všude zavedli, ještě tomu dělali státní kampaně ač se v tom plácají převážně soukromé subjekty. Tedy ČRa jsou soukr firma. Nova, Prama a tahle sebranka je soukromá firma. Ale stát se předváděl jak dojná kráva a platil pomalu vše, co se dalo...

  • 3. 12. 2012 22:12

    bez přezdívky

    To si můžeš hlasovat proti čemu chceš pokud EU rozhodla, že bude analogové ticho, tak bude analogové ticho.

    Já taky na nic nepotřeboval DVB-T a taky to tady všude zavedli, ještě tomu dělali státní kampaně ač se v tom plácají převážně soukromé subjekty. Tedy ČRa jsou soukr firma. Nova, Prama a tahle sebranka je soukromá firma. Ale stát se předváděl jak dojná kráva a platil pomalu vše, co se dalo...

  • 4. 12. 2012 7:51

    bez přezdívky

    José,tradičně jsi pobavil. Nevidíš ty rudě i v noci? No vidíš já jsem si kdysi od těch zlých bolševiků na Hvězdě nahrál nespočet audio kazet s cizími interprety.

  • 4. 12. 2012 9:07

    Martin P.

    Myslím si že my jsme to tu neměli, takže to měl punc exkluzivity Jenže dle mého názoru pop 70-90 let byl stejný brak, jako jeho komunistické kopie. O žádnou kvalitní produkci se nejednalo. Takže jestli jako kolovrátek u nás hráli a hrají něco co nemůže někdo vystát. Tak i na západě mají své Helenky, Michaly, Lunetiky atd...

  • 4. 12. 2012 10:18

    xsc

    Samozřejmě, že taky měli pop brak, a po 30 letech se nad tím dá i dobře bavit. Jenže na rozdíl od nás neměli žádné státem schválené umělce a vysílali i něco jiného než ten nejstupidnější pop.

  • 4. 12. 2012 14:28

    bez přezdívky

    Jak říkám,každý to bere jinak,já vyrůstal v 80.letech a tudíž na muziku z té doby nedám dopustit,ten kdo vyrůstal v letech šedesátých tak zcela logicky nedá dopustit zase na ně atd. atd. Jinak osobně žádné komunistické kopie či komunistickou muziku neznám,já znám z mého pohledu jen muziku dobrou nebo špatnou.

  • 4. 12. 2012 17:22

    Martin P.

    Osobně ten přístup nemám. To že jsem v něčem vyrůstal neznamená, že na to nedám dopustit.

    Co kvalitou myslíte? Ukňouranou Abbu? , bratrstvo těsných riflí BeeGees? , Moderntalking? Nenu?
    Komunistickou kopií jsem třeba myslel Guardian Angel od the Mascarades , kterou si vzali do parády Hložek s Kotvaldem. Případně největší pop příšernosti z Italie? taky byly zdárně předělány. Brrr z toho běhá mráz po zádech.
    Obsahově a kvalitativně děs, ale kdo tenkrát ten jazyk znal, bylo to západní tedy in.

    Kvality tam bylo opravdu poskrovnu a ta se moc nehrála. Pet Shop Boys, David Bowie? Eurythmics? Blondie patřili k těm ještě lépe stravitelným . Ale taky se jich moc nehrálo. Nepočítám rock nebo metal.
    Případně post-punk žánry to tenkrát byl taky undeground v komerčních televizích \ radiích také nebylo.

    Mluvil jsem o popu.

  • 4. 12. 2012 17:49

    bez přezdívky

    Ahoj, já taky, hlavně ze Startu, pak ze Zákruty, první písnička po zprávách ve 13:05 byl téměř vždy hit, i z nenáviděného odpoledního Studia 7 se dalo leccos nahrát nebo aspoń slyšet.....A dopoledne byly bloky nejrozmanitější hudby všeho žánru vždy po půl hodině od operet, dechovky, jazzu až po běžný a často i zahraniční pop, nikdo nikoho nenutil aby komentáře "v půl" nebo čtení z tisku tuším v půl desáté dopledne poslouchal.navíc byla téměř 100% jistota, že po pěti minutách mluveného slova budou opět zbylých 25 minut nepřetržitě a bez vstupů slova hrát..... A po osmé ráno řekli stručný program, co budou do 13. hodiny hrát....

    H.

  • 4. 12. 2012 7:46

    bez přezdívky

    Ano,ten adrenalin spočívá vlastně v tom že se člověk může bít hrdě v prsa co všechno zachytil,k ničemu jinému. Já to celkem chápu ale osobně mě lovení takových dočasných úlovků nebaví ani neláká a konkrétně rádií už vůbec ne,zajímá mě spíše lovení stabilních signálů co se týče televize z kterého může být při úspěchu i nějaký užitek,ne stanic u kterých si udělám čárku a za 2 dny mi zmizí. Každý to holt bere jinak.

  • 3. 12. 2012 4:07

    bez přezdívky

    ... Japonsko, Turecko, Arábii, něco z ásie, jižní ameriky a podobně. Samozřejmě po Netu. Na co mít u Netu ještě obyčejné rádio?

  • 3. 12. 2012 8:14

    bez přezdívky

    Sice používám k rádiovému poslechu internet, ale chápu to jako stav nouze.
    Posměšně to nazývám rozhlasem po drátě a jedná se prostě o ty faktory,
    že u nás neextuje příliš mnoho kvalitních stanic a je nutné použít zahraniční
    a také o to, že ty, které existují, mají na FM třeba jednu frekvenci a to tak daleko, že nejsou dostupné.
    Typickým příkladem může být Radio 1 v Praze nebo Rock Max ve Zlíně, Oldies radio v Praze apod.
    Takže z nouze je bohužel nutné použít vyjímečně i internet. Jinak si samozřejmě nemyslím, že internet je
    prioritně určen pro poslouchání rádií. Používám to k zhlédnutí filmů, k hraní on line her
    k zjištění nějakých informací atd. A poslech rádia se mi do toho mírně řečeno nevejde.
    Tedy přišlo by mi poněkud shizoidní, když by mi z repro soustavy PC běžely např. zvuky hry
    a k tomu z toho běželo i rádio. Když mi ovšem běží za zadkem z jiného zdroje, tak mi to nevadí.
    Takže rádio je u mne rádio, běží tedy z FM, DAB+, DVB-S2 apod.
    Net je na něco jiného. Tvrdit, že rádio jedině netem, to je pro mne naprosto zcestná a zcela nepřijatelná myšlenka.
    Apod. názory projevující se např. v ČRo, považuji osobně za velmi hrubou chybu.
    Pro mne je to nouze. Nekvalitní a nevhodná nahrážka. Bohužel v této bídě i mnou používaná.

  • 3. 12. 2012 8:56

    Martin P.

    Ohledně některý radií neidealizujte si že přechodem na DABx nebo DRM budu rázem více dostupné.

    Tohle je už o politice a né technologii . Některá radia jsou prostě tolerovaná a pokud R1 bylo rázem celorepublikové tak dle mého názoru by skončilo. Byl by na to jiný metr.

  • 3. 12. 2012 8:52

    Pamětník

    Ve snaze se orientovat ve vývojí digitálního rozhlasu jsem investoval nemalou částku do nákupu příslušných přijímačů. Začal jsem univerzálním PURE Evoke Flow (DAB+ v III. i L pásmu, NET i FM) a výsledky mne tak zaujaly, že jsem si pořídil další přijímače. Kromě doma, i na chalupě, v dosahu DABu z Bavorska, si mohu k jakékoliv činnosti pustit v pozadí zvukovou kulisu z DABu, nebo NETu. Jsou to přijímače specializované na rozhlas, kde i mono varianta přináší poměrně kvalitní zvuk, který nikdy ze samotného PC, nebo NB nedostanu. A souhlasím s Josém, že brouzdat po netu na počítači a paralelně si do toho pouštět i net rádia, by i pro mne nebylo přijatelné řešení.

    Je sice pravdou, že tyto přijímače jsou zatím u nás "módním" výstřelkem, s tomu odpovídající cenou, ale nelituji. Při mém věku si nemohu dovolit čekat mnoho let na konec FM, na druhé straně jsem na přechod na digitál připraven již dnes.

    Oproti autorovi článku si ale nemyslím, že hlavní výhodou DABu je zatímní možnost dálkového příjmu exotických stanic v době inverze. To může zaujmout jen pár DX-manů, ale pro "obyčejného" posluchače to žádná pobídka k přechodu na DAB není. Za hlavní brzdu rozvoje DABu u nás považuji FM lobby, která zdržovací politikou udržuje konkurenci zablokovanou v dosavadním přehuštěném FM. Podobnost s vývojem situace v nástupu DVB-T není náhodná. Právě proto chápu to "zatracování digitálního rozhlasu řadou lidí". Dosavadní pokrytí DABem v Česku v L pásmu, na který je málo a předražených přijímačů, nabídka stanic pouze v MUXu Teleka, to motivuje jen málo posluchačů přistoupit na zásadní přechod v technologii příjmu rozhlasu.

    Úplně to nespasí ani netová rádia, jejich závislost na dosahu wifi sítí, nebo nutnost takové připojení si platit ve službách mobilních operátorů, zatím je a ještě dlouho bude omezujícím faktorem.

    Ale, nedělejme si iluze, že sám příchod DABu zásadně změní i programovou náplň jednotlivých stanic. Nezapomínejme na to, co se očekávalo od příchodu desítek TV stanic v DVB-T a jak jsme dnes spokojeni s jejich programy. Nebude nás čekat i v kapacitnějším DABu něco podobného? Nebo se stane zázrak a úroveň mluveného slova, komentářů a hlavně hudebních playlistů se digitalizací náhle změní???

  • 3. 12. 2012 17:45

    petox _sk

    asopn na Svk aky bordel s tym je (raz testuju DRM+ potom za DAB), tak som sa vybavil pre pripadny prechod na digital wifi radiom a pocuvam vsetko...
    dx je zaujimavy, aj ked....

  • 3. 12. 2012 8:06

    K-A-R-L-O-S

    Ano,při inverzi mi přibyly další multiplexy,pot­vrzuji jinak stále to jsou jen 5C,11D a 12D a dohromady cca 42 stanic!což je fajn že =)
    Ano anténna Emme Esse Vertikal a to VHF-UHF na HB ale HL zde zřejmě také zasahuje...
    Předpokládám 5C celoplošný a 11D - 12D regionální z Bayern =)
    Mnichovský mux tu nemám,zřejmě díky té slabé Emme Esse,to bych musel nasadit ziskuvější VHF anténu =)

  • 3. 12. 2012 8:50

    Pevy

    Pro mne (a asi nejen) je rozhodující nabídka stanic. A nezlobte se na mne, ale o nějaké německé multiplexy já osobně dvakrát moc nestojím. Ale kdyby byla tuzemská nabídka zajímavější, jdu do toho ihned :-)).

  • 3. 12. 2012 10:02

    pajas2 (neregistrovaný)

    Ano, jenže to zabije technická kvalita vysílání. Datové toky jsou slyšitelně nízké a pouštět si DAB na domácí audio sestavě je ještě větší utrpení než FM. Bohužel. Výborný zvuk nabízí britské streamy v plné kvalitě ve FLAC (!). Většinový posluchač je sice neocení, ale je dobré že existují. Kdo má reciever s připojením na internet, na DAB si ani nevzpomene. Natož aby si za několik tisíc dokupoval modul pro DAB.
    Většinový posluchač je stále spokojen s FM. Domnívat se, že možnost poslouchat ročně několik hodin či dnů zahraniční muxy při zlepšených podmínkách přitáhne pozornost většinového posluchače je naivita, neznalost nebo obojí.

  • 3. 12. 2012 13:20

    K-A-R-L-O-S

    Dálkový příjem beru jako spestření všedního příjmu!nic víc nic méně =) na stálý a stabilní příjem je tu NET a poslech streamů přes NET.
    Pokud někdo nemá peníze na net a je v dosahu signálu DAB+ tak využívá širší nabídku DAB+ ostatně jestli Impuls,F1,Bla­ník,ČRo1,Kissrá­dia,Evropa2 a Hit rádií s Fajn rádií je něco mimořádně přínosného a kvalitnějšího než DAB+ tak si to prosím poslouchejte se zatajeným dechem k vaší spokojenosti =) pro mně to zrovna terno není to ty německé DAB+ jsou lepší a s tunerem hrají bezvadně =)
    Je pravda kdyby ty Impuls a další nehrály ty popové kýče a odrhovačky tak možná by byly fajn ale ostatní by je zavrhly tak hold náročnější divák je menšina a právě ČRo by právě měly hrát pro náročnějšího diváka a poslouchanost by neměla být prioritou při skladbě dne ale jen součástí přesně jak ČT,jenže to se musí Radiožurnál kopčit od komerčních rádiíto pak proč platíme rozhlas tedy ČRo když se chová komerčně! na komerci nevím proč bych měl platit koncesní poplatek! ten je pro rádia nekomerčního rázu! a ne za poplatek konkurovat komerčním rádiím,to by mělo být normální a běžný nemyslíte?
    Je pravda že NET je jistota že ty rádia jsou k mání přes streamy,ale samozřejmě je potřeba NET síť a el.energii.
    Ano uznávám že můžu přehrávat streamy z celého světa,je to obrovský výběr a jistý přístup k net rádiím,pokud není živelná katastrofa nebo jiná pohroma=I
    Takže net je jistota pokud platíte paušál za net jinak alternativa pokud NEmáte NET je právě ten DAB+ pokud vám analogová rádia FM nevyhovují a chcete víc než vám nabízí analogová FM rádia pozemní =)

  • 3. 12. 2012 18:11

    Pevy

    Já se tedy příjmu na VKV rozhodně nezastávám (při té zmiňované nabídce opravdu není o co stát) a v současné době toto poslouchám POUZE (když už) v autě, kde nemám jinou možnost příjmu. Ale že německé muxy DABu jsou něčím vyjímečné ? Vždyť v podstatě totéž je v DVB-S, kde se momentálně nacházejí i pro mne stěžejní tuzemské stanice. Tudíž mnou nejpoužívanější přístroj v domácnosti (vlastně všude, kde mám stacionární příjem) je v současné době satelitní přijímač. Až se změní nabídka v jiných platformách, je možné, že nastane změna. Obávám se ovšem, že něco podobného v dohledné době opravdu nehrozí.

  • 9. 12. 2012 11:33

    fanda325

    Dal jsem 3500 kč za webový přijímač TUBE od oxx digital (umí prý i kvalitu FLAC, ještě jsem nezkoušel) ,na kterém bez problému naladím přes 1800 rozhlasových stanic z toho asi 180 českých .Takže nemám co řešit.Jsem naprosto spokojený.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).