Vždy jsem byl názoru, že pro předkládání daňových přiznání je nejlepší použit elektronickou cestou. Avšak moje účetní mně vyvedla z tohoto hlubokého omylu.
Cestou na berňák je bezpodmínečně NUTNÉ se zastavit u správce daně a pochválit hezké šaty, nový účes a pod. (obvykle jsou to ženy). VŽDY SE VYPLATÍ udržovat takovýto kontakt - již mi to ušetřilo řadu problémů. A to neříkám již o radách, které bezplatně tam poskytují. Když jsem předkládal daňové přiznání (daň z nemovitosti), tak daná osoba mi ho celé nadiktovala a ja jsem nestíhal vyplňovat jednotlivé kolonky. Dělala by to přes Internet? Anebo často se stává, že nestihnete termín předložení daňového přiznání. Tak prostě osobně jdete za danou paní z berňáku, ona jenom protočí datum na razítku a přiznání jste podal včas (a je to bez pokuty). Apropó, pane Peterka, již jste někdy zkoušel zasílat/protláčet přes Internet nebo přes GSM kytku, bonbonieru nebo nejakou inou pozornost? Já jsem to doposud nezkoušel...
Kdo je bez viny, ať hodí kamenem .... No, já jsem zažil jednoduchou situaci: Banka platbu berňáku neprovedla a neprovedenou platbu jsme ve firmě přehlédli. U nás nyní berňák zavedl praxi, že když znezaplatíš do určitého termínu, tak automaticky a bez varování dávají příkaz na exekuci. Zachránil nás telefonát z berňáku, takže tá pozornost (osobně přinesená na berňák) se nám mnohonásobně vrátila.
Výkaz nedoplatků finančního úřadu je exekuční titul a exekuci si může provést finanční úřad sám či prostřednictvím úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových a oznámení o provedení exekuce může doručit současně s provedením exekuce. V případě nebezpečí z prodlení lze i vykonávat výkaz nedoplatků i předběžně.
Takže čistě teoreticky lze na nedoplatek přijít až při exekuci. Ale prakticky nejprve obdržíte výhružný dopis s výkazem nedoplatků, i když jen z finančního úřadu a nikoliv od soudu, soud v rámci správního řízení vůbec nemusí přijít na řadu.
Je sice pravdou, že některé FÚ využívali soudní exekuce, ale v dnešní době již to není pravidlem, protože jsou rychlejší cesty.
Ono hlavně od smysluplného elektronického daňového přiznání si slibuju trochu víc, než jenom vyplnění toho stejného formuláře v PC namísto na papír. Chtělo by to trošku interaktivity, tedy vyplňování jenom těch pár údajů, co jsou podstatné u mě a zbytek ať si to dopočítá. Nevím, proč se mám prokousávat desítkama políček, které se mě netýkají a 10x opisovat jedno číslo, když by stačil jeden dva checkboxy a vyplnit ty tři údaje, co se mě týkají a šmytec. A když to bude propojené s databází sociálky a pojišťovny, aby se z toho rovnou sčótly případné přeplatky/nedoplatky a výše dalších záloh, bylo by to ideální. Vždyť sakra žijeme v 21. století.
Nežijeme v 21.století, a to především kvůli diletantům, kteří kdysi navrhovali Standardy státního informačního systému.
Nemohl jsem vysvětlit tehdejším teoretikům bez praxe, že přenosové protokoly a číselníky jsou úplně na nic, když se nikde nedefinují rozhraní.
(Nejsem si úplně jist, jestli jedním z tehdejších diletantů nebyl právě autor tohoto článku.)
No ale přesně tohle adis.mfcr.cz dělá. A máte 3 možnosti: poslat elektronicky se zaručeným podpisem, poslat elektronicky bez podpisu a na bereňák dodat podepsaný kontrolní list, nebo si tytisknout vyplněné podání v PDF a to normálně doručit na berňák.
Funguje to dobře, "moje" referentka si udělala čárku za JEPO a bylo (možnost 3). Hlavně se opravdu minimálně vyplňuje a kontroluje to chyby. Správná čísla ovšem musí dodat na vstup poplatník :-)
Tak pod tímhle se podepisi hned. Myslim, ze jsou instituce, kde osobni kontakt je velmi vhodny, zejmena FU je o pratelskych vztazich a o herectvi, i tehdy pokud clovek nema sklaroup nejakeho nedodrzeneho terminu - i vraceni preplatku je pak o dost rychlejsi, nehlede na poradenstvi zdarma jak je uvedeno vyse.
Vyplnovat normalni danovy formular pres mobil, to bych snad fakt radsi sel do zamestnani. Ale pokud by nekdo fomular zjednodusil do podoby dvou poli: kolik jste si vydelal a kolik mate deti, tak klidne budu priznani pres mobil podavat.
Využíváte někdo? Když jsem si vloni na podzim pořídil certifikát, koketoval jsem i s myšlenkou, že bych si DP pořídil. Ale jednak mi to přišlo pracné a jednak se bojím, že bych na sebe mohl přivolat nežádoucí pozornost berního úřadu. :-) Sice jsem přesvědčen, že mám vše v pořádku, ale jeden nikdy neví...
To je moc pěkný, ale jak protlačím přes TCP/IP nebo přes GSM pásmo další papíry, které musím doručit.
Letos to byly například potvrzení o výši příjmu. Velká část firem lidem vystavovala potvrzení na špatném formuláři a tak mne vlídná úřednice poslala pro potvrzení správná.
Dále je třeba dodat například kopii hypotéční smlouvy nebo čestné prohlášení, že se na hypotéce nic nezměnilo, dále lejstro s potvrzením výše zaplacených úroků. Pak je třeba kopii smlouvy o životním pojištění a potvrzení o zaplacení atd atd.
K čemu tedy v tomto systému potvrzování potvrzeného elektronické daně??? Na druhou stranu, i když bych mohl nechat přiznání dole na podatelně, vylezl jsem do patra, počkal cca 10 minut a s úřednicí (jak jsem řekl, vlídnou vzhledem k tomu náporu, jaký teď mají) jsme vše prošli, odkontrolovali a ona mi vysvětlila, co je ještě špatně. Přiznání převzala a resty jim už jen zítra hodím do schránky v podatelně.
Tohle a osobní kontakt, to prostě elektronicky nejde.
Další papíry přes TCP protlačíte tak, že je nejdřív proženete skenerem a převedete třeba do PDF... A tu kontrolu za Vás udělá aplikace na portálu daňové správy.