Ja jsem se pred nejakou dobou take setkal s tim, ze urednice si styskala, ze jsem ji poslal priznani pres EPO. Pry neni propojene se systemem, takze pro ni to znamenalo prepisovat data z EPO do systemu a udajne se ji data z EPO zobrazovala v jinem poradi nez ve formulari, takze ji dalo hodne prace to prepsat a zkontrolovat, jestli je to prepsane spravne. Rikala, ze je moc rada, ze jsem jediny, kdo to pouziva ;-)
Ale je to tak tri roky, mozna dele, takze pevne doufam, ze dneska uz se tam zadne prepisovani cehokoliv kamkoliv nedeje. Snad....
Taky jsem podával daňové přiznání přes datovou schránku a taky mi úřednice volala, že ještě musím podepsat sumář. Když jsem jí řekl, že jsem to podával přes datovou schránku tak automaticky otočila, že je to v pořádku, ale že jí to nepoznačili. Zřejmě to na podatelně automaticky nahrají do ADISu a musí tam poznačit, že to bylo podáno přes datovou schránku a ne přes EPO.
Na druhou stranu jsem měl problém s celníkama, kteří zpracovávají agendu spotřebních daní, kteří mě přesvědčovali, ať jim to přiznání podepíšu. Uznávali, že to můžu poslat nepodepsané, ale že jejich podatelna jim netiskne potvrzení, z které datové schránky to přišlo ... a když si to vytisknou (jim se posílá PDF), tak to vypadá jako obyčejný nepodepsaný formulář ...
Letos jsem podával přiznání přes DS. Vyplnil jsem vše přes EPO (z Linuxu), připojil naskenované přílohy, uložil do XML a poslal přes DS. Odeslání bez problémů. Obával jsem se, že budu muset různá potvrzení doručit na papíře, proto jsem volal na úřad a dotazoval se jak s posláním příloh k podání přes DS. Úřednice mi potvrdila, že originály nepotřebují a stačí jim naskenované přiložené dokumenty. Originály by si prý vyžádali jen v případě nečitelných příloh. Takže letos musím EPO i DS pochválit - fungují i v Linuxu a nemusel jsem tisknout a posílat na finanční úřad jediný papír.
Nemám zkušenosti s DS pro podávání DP, ale přes EPO jsem DP podával celkem třikrát. Poprvé bez e. podpisu, protože jsem to dělal na poslední chvíli a líbilo se mi, že onen "Sumář" s opisem a podpisem mohu odnést na FÚ až tři dny od odeslání, takže i po posledním termínu podání DP, kdy byl na FÚ již klid. Nyní používám podpis od Postsignum a EPO mě docela mile překvapilo.
K těm úřednicím. Záleží, tak jako všude, na jednotlivcích. Někomu stačí krátké vysvětlení a hned se orientuje a jiný si to píše zápisníčku, aby vzápětí zapomněl, o co vlastně jde. Tak je to i se školením úředníků. Ideální není asi nikdo. Nechci se nikoho zastávat, ale zákony vytváří parlament a výkon státní správy řídí vláda. Až tyto instituce budou pracovat systémově a chovat se konzistentně, dočkáme se i lepších úředníků a levnější státní správy.
Očekával bych to tak, ale evidentně příslušný úřeník na to měl jiný názor. A jak jsem postřehl, tak při tom mával hromádkou papírů, kde si vytisknul všechny přibalené přílohy a taktéž ten opis ve formě klasického přiznání, a to celé si pěkně skladoval v nějaké složce. :-)
Primárně jsem tam nebyl zván kvůli tomuto sdělení, ale kvůli tomu, že jsem na tom opisu zapomenul podepsan žádost o vratku. Jsem přehlídnul, že se musí podepisovat ještě jednou pod přiznáním. A při té příležitosti mi bylo řečeno, že to mám příště dělat klasicky na normální formulář nebo mám z EPO vytisknout to X-stránkové PDFko a poslat jim to (a EPO použít jen v nouzi nejvyšší, v sekundě poslendí). :-))
Musím doplnit, přehlídl jsem informaci o tom, že nevlatníte zaručený elektronický podpis. Ale i v tomto případě je tato informace chybná.
viz http://epodpora.mfcr.cz/29-268.html http://epodpora.mfcr.cz/29-155.html
konkrétně "zobrazený "E-Tiskopis" vytiskněte, podepište a do pěti dnů odešlete na Váš místně příslušný FÚ."
To, co píšete je nesmysl a moc se mi nezdá, že by vám něco takového úředník sdělil.
1) DAP podané ve formě datové zprávy s předepsanou strukturou se přímo nahraje do aplikace ADIS (Automatizovaný Daňový Informační Systém), takže úředník potřebuje pouze tu sumární stránku. Tuto si vytiskne sám. A pokud to DAP sám podávající nevytiskne jako opis a nepošle ho (proč taky), nemá potřebu ten opis sám tisknout.
2) Podání přes EPO je rovnocenná možnost, zavedená několik let před existencí DS a lze ji využít kdykoliv.
3) Přiznáním elektronicky jim vzhledem k výše uvedenému šetříte práci. Nemusí vaše údaje předatlovávat.
Píšete, že "... jsem vzal veškeré podklady a usedl k PC. Použil jsem proklínaný 602 XML Filler, všechno jsem vepsal, jak jsem vepsat měl, připojil jsem přílohy, dal jsem zkontrolovat, program potvrdil, že je to kompletní, a nabídl odeslání přes datovou schránku... "
Zákon o správě daně a poplatků stanoví, zhruba řečeno, že pro některá podání je třeba použít formuláře, které jsou definovány (layout a význam políček) finační správou. V tomto smyslu není dostatečná fikce v zák. č. 300/2008 Sb. o písemnosti podání, neboť to musí být navíc provedeno na určitém formuláři.
Můžete doplnit, co obnášelo ono "vepsal, jak jsem vepsat měl"? Zda byly použity nějaké formuláře, jaké atd.
Mám to na podatelnu FÚ asi 200 metrů vzdušnou čarou, takže mě e-government pro tyto účely prakticky neoslovuje, ale zajímaly by mne relevantní zkušenosti.
Jako kuriozita - doneslo se ke mně, že někdo podal daňové přiznání vyzpívané, v nějakém zvukovém formátu.
No, podle daňového řádu lze podat daňové přiznání, hlášení či vyúčtování jen na předepsaném tiskopise nebo datovou zprávou ve tvaru a struktuře zveřejněné správcem daně. Datová zpráva musí být opatřena zaručeným elektronickým podpisem nebo odeslána datovou schránkou.
Ostatní podání (oznámení, žádosti, odvolání... lze podat datovou zprávou elektronicky podepsanou nebo doručenou prostřednictvím DS. Tady se ale už tvar a struktura předepsaná správcem daně nevyžaduje. Úřednice tedy netušila o čem mluví.
Zákon 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, § 18, odst. 2 a 3.
Schránka opravdu není "na rodné číslo", eviduje se jen datum narození. Nicméně skutečně máte správně 2 schránky. Jednu jako podnikající osoba a jednu jako fyzická osoba. A pokud se úřad splete a pošle něco do vaší špatné schránky, nemusí být pro vás zpráva považována za doručenou. Pokud by takto někdo převzal fyzicky listinou zásilku, tak by mu zřejmě výmluva nepomohla, protože podpis na dodejce by byl stejný.
Tak to blahopřeji. Já za to dostal na finančáku pojeb od svého úředníka. Nemám teda certifikát, takže po podání přes EPO jsem jim hodil na finančák jen tu sumární stránku s hashem a pěti číslama podepsanou ručně. Už to tak dělám roky a obvykle nejpozději v půli března.
Letos mi bylo vynadáno, že podáváním přiznání elektronicky jim komplikuji práci, že příště mám vytisknout z EPO klasické PDFko s přiznáním a doručit podepsané. Pokud jsem postřehl, tak dělal přesně to stejné sám. Všechno, co měl elektronicky v EPO, si vytisknul na papíry a založil do složky.
Prý podání přes EPO se používá jen když se zapomenu a budu ho podávat 31.3. v 23:59:59 a ne dva týdny předem...
Jiný finančák, jiný mrav (Písek).
Já jsem OSVČ a zřídil jsem si datovou schránku na IČ i na rodné číslo ( asi to tady bylo rodné číslo) .
Tenkrát před rokem jsem hodně dlouho zjišťoval, jestli jestli mi můžou zřídit takové dvě schránky nebo né. Hodně dlouho to nevěděli. Argumentoval jsem tím, že schránku na IČ potřebuji pro komunikaci s finančním úřadem a pod. A schránku na rodné číslo potřebuji třeba, kdy jako normální občan si potřebuji něco vyřídit na obecním úřadě, třeba stavební povolení. Takové věci přeci nebudu řešit jako podnikatel. Několik týdnů to nemohli pochopit a stále se někde ptali. Pak mi po 3 měsících zřídili i tu druhou schránku. No byla to sranda.
A muzu tim pak komunikovat s urady, posilat prehledy a priznani atd.? Abych si pak problem jenom neodsunul na pozdeji ("ale vy nemate DS jako podnikajici fyzicka osoba, to nam prece nemuzete posilat priznani...")
Copak bez ICa, ale bez razitka? Neveril bych, ale i v roce 2010 jsem absolvoval 1/2 hodinovy telefonat s ucetni odberatele, ktera nechtela zaplatit fakturu kterou jsem vydal bez razitka (papirovou). Ze prej i Vodafone kvuli ni jejich vyuctovani razitkuje.
Pritom po hlasu mlada holka... nechapu.
Toto není úplně pravda. V tomto případě se nahrazuje jen podpis na podání. Kdy přesně to tak jde, a kdy se musí opravdu dokument elektronicky podepsat kvalifikovaným podpisem, určuje legislativa. Zde konkrétně asi musíte nějaké daňové podání stejně podat a i zaplatit daň (či žádat rácení přeplatku). Tedy zneužití by bylo komplikované.
No Finanční úřad si obecně datové schránky přizpůsobuje všelijak.
Například naposledy jsme od jednoho FÚ potřebovali potvrzení bezdlužnosti. Takže se napsala žádost do PDF, a odeslala přes datovou schránku. Ovšem odpověď mě dostala... "Poslali jste to mailem a bez elektronickeho podpisu a proto to nezpracuji". Diskuze, že to šlo přes datovou schránku, která nahrazuje elektronický podpis apod. byla dlouhá, ale bezvýsledná, úřednice trvala na tom, že veškerá podání přes datovou schránku musí být v XML, a že nic jiného neberou, na základě jakéhosi jejich pokynu (který je tím pádem "nad zákon").
Když jsme ten pokyn složitě hledal (protože samozřejmě nebyla shcopná sdělit, kde je přístupný), zjistil jsem, že FÚ v podstatě vyžaduje, abyste veškerá podání (a to i třeba právě jen nějaký obecný dopis) dělali přes jejich EPO v nějakém komplikovaném formuláři (pro "obecné podání" se vyplňuje pomalu stejný počet kolonek jako na DAP), a jen na konci místo odeslání (pokud nemáte elektronický podpis) si to uložili do XML a ten poslali přes DS. Prostě obstrukce a opruz. Je ale zajímavé, že jiný FÚ (příslušný jiné naší firmě) podání přes DS v PDF bez problémů zpracoval a vyřídil.
Sice takové OT a nemohu si pomoci. Kdepak ouřadové....to je jistota. Já zase nemohl najít takovej ten přehled záloh od zdravotní pojišťovny. No a protože bez toho se nedá podat ten přehled, tak jsem tam 29.3 volal a v koutku duše doufal že tam nebudu muset jezdit anžto jsem byl celý týden mimo město. Paní mne nejprve vylekala, že tedy rozhodně po telefonu neví s kým mluví a že rozhodně nemůže opis poslat na emailovou adresu i když jí tam měla uvedenu z prvotní registrace. V poslední chvíli jsem se vzepjal zkusil vyslovit slovo FAX...no a to prý jde, tak jsem jí nadiktoval číslo faxu rovnou k mé účetní a bylo vyřešeno ona to faxem poslala kam jsem chtěl a tím mne tedy ubezpečila, že se kdykoliv mohu dozvědět citlivý údaj o tom kolik kdo platí zdravotní pojišťovně a stačí vědět jeho jméno :):):)
Stalo se mi naprosto totéž na Finančním úřadu pro Prahu 9. Akorát jsem se s úřednicí, která chtěla elektronický podpis, vůbec nebavil - prostě jsem jí oznámil, že podání datovou schránkou elektronický podpis nahrazuje a basta. Ona odsekla "tak já to ještě ověřím a zavolám" - a protože nezavolala, pak zřejmě i k ní se dostala magická informace o tom, že pravdu tentokrát nemá ona. :-)
Škoda, že MV nedokázalo takto jednoduchou věc k úřednictvu dostat. DS jsou v tomto super, podal jsem z domova přiznání i přehled, zaplatil přes internetový banking a cítíl se jako ve Finsku před pěti lety. :-)
Já mám kvalifikovaný certifikát na e-podpis od Signum (na rok asi 190 Kč). Daňové přiznání (za 2009) bez problému posláno (30.03.2010) přes Daňovou zprávu (včetně vyplnění s aut. výpočtem) na FÚ za 8 minut! Ještě Vám to řekne, ať si uděláte opis na C: a je to OK! Žádný problém, úředník akceptoval.
Popisovaný problém s DS chápu, ale to jsem nezkoušel, i když s ní pracují a zatím úspěšně. Poslat Daňové přiznání přes Daňovou správu se mi zdá jednodušší a rychlejší, žádné ukládání Přílohy atd. Ovšem, kdo nemá certifikát e-podpisu, tak volí samozřejmě tuto cestu (přes registraci na poště). Nicméně IČ fakt není povinné, je tam možnost výběru IČ (DIČ) nebo RČ, jestli se nepletu.
Nikoliv - systém ISDS nezná rodná čísla! Rodná čísla je třeba vymýtit - to je základní pravidlo e-govermentu v ČR. Pak ale těžko můžete chtít nějakou jinou jednoznačnou identifikaci osob. A nelze se divit, že systém ISDS na to není připraven. Ten úředník s tím težko něco nadělá. Dokonce i pro fyzické osoby, které mohou mít DS, je špatně řešitelný problém je jednoznačně identifikovat např. pro odeslání do jejich DS. U nich se eviduje v ISDS datum narození, ale ÚOOÚ nedovoluje OVM toto datum dlouhodobě ukládat, nevyžaduje-li to konkrétní agenda, a také ho fyzická osoba v mnoha případech úřadu nesděluje.
Byl jsem ve stejné situaci ohledně podnikání na az. Vysvětlování zákonu na f ú. A VZP. Děkuji autorovi že vykopl a příští rok pošlu dp datovou schránkou. Já na chybějící IČO letos rezignoval. Podání přes tiskárnu a českou poštu.
Hezky popsano, v podstate totozny pripad jako muj, jenom ja jsem zustal zaseknuty na tom chybejicim ICu. Pani na MeU Prahy 6 mi stejne jako vam rekla, ze system ji bez ICa nepusti dal, a ze si mam poslat zadost o zalozeni schranky na ministerstvo financi, ktere ovsem na jeji vyrizeni ma 30 dnu, coz mi v pulce brezna bylo na dve veci. Zajimalo by me proto, jak jste tenhle problem obesel, ze vam schranku zalozili?