No Finanční úřad si obecně datové schránky přizpůsobuje všelijak.
Například naposledy jsme od jednoho FÚ potřebovali potvrzení bezdlužnosti. Takže se napsala žádost do PDF, a odeslala přes datovou schránku. Ovšem odpověď mě dostala... "Poslali jste to mailem a bez elektronickeho podpisu a proto to nezpracuji". Diskuze, že to šlo přes datovou schránku, která nahrazuje elektronický podpis apod. byla dlouhá, ale bezvýsledná, úřednice trvala na tom, že veškerá podání přes datovou schránku musí být v XML, a že nic jiného neberou, na základě jakéhosi jejich pokynu (který je tím pádem "nad zákon").
Když jsme ten pokyn složitě hledal (protože samozřejmě nebyla shcopná sdělit, kde je přístupný), zjistil jsem, že FÚ v podstatě vyžaduje, abyste veškerá podání (a to i třeba právě jen nějaký obecný dopis) dělali přes jejich EPO v nějakém komplikovaném formuláři (pro "obecné podání" se vyplňuje pomalu stejný počet kolonek jako na DAP), a jen na konci místo odeslání (pokud nemáte elektronický podpis) si to uložili do XML a ten poslali přes DS. Prostě obstrukce a opruz. Je ale zajímavé, že jiný FÚ (příslušný jiné naší firmě) podání přes DS v PDF bez problémů zpracoval a vyřídil.
No, podle daňového řádu lze podat daňové přiznání, hlášení či vyúčtování jen na předepsaném tiskopise nebo datovou zprávou ve tvaru a struktuře zveřejněné správcem daně. Datová zpráva musí být opatřena zaručeným elektronickým podpisem nebo odeslána datovou schránkou.
Ostatní podání (oznámení, žádosti, odvolání... lze podat datovou zprávou elektronicky podepsanou nebo doručenou prostřednictvím DS. Tady se ale už tvar a struktura předepsaná správcem daně nevyžaduje. Úřednice tedy netušila o čem mluví.
Zákon 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, § 18, odst. 2 a 3.