Jenže jsou případy, kdy podáváte (např. stavebním) úřadům jako přílohu třeba plánky, fotografie, výpisy z katastru a tak. Někdy právě i ty dokumenty typu plná moc s ověřeným podpisem, výpis s kolkem a kulatým razítkem, rozsudek soudu s razítkem - bude jí umět úřad konvertovat a poslat s tím, že bude i elektronická kopie mít platnost originálu? Protože doma si sice nascanuju plnou moc, ale také si jí můžu celou v Gimpu vyrobit. No a jestli tohle půjde, bude to strašně, ale strašně zneužitelné. Čím více míst (třeba těch Czechpointů - těch jsou tisíce), tím více lidí, kteří mohou selhat a zapojit se do nějakého podvodu. Bohužel, má zkušenost třeba s ověřováním listin, je katastrofální. Člověk tam potká naprosté pedanty (podepiště se mi do knihy, a ještě a ještě a 8x, protože se mi nezdá váš podpis úplně stejný, jako na dokumentu), ale i ignoranty a lemply (nesešití kopie vícestránkové smlouvy po podpisu, o rok špatné datum /kopie listina tak byla ověřena rok před vlastním vznikem/ a tak).
To pochybuji. Tech modrych obalek bude asi hodne, ale vemte si, kolik procent celkove korespondence to muze tvorit me (osobne i do firmy) prijde mozna tak 1-2 rocne. V sume ostatni korespondence (a NB posta roznasi i reklamy!) je to naprosto zanedbatelne.
Jen podle te tabulky se ji rysuji nove prijmy 1MLD rocne (!). Nejakych 100 milionu transakci rocne po zajeti pri tomto zaberu neni zadny problem. A naklady? Rozumna firma by se s tim celym vesla urcite pod 100M, i moloch jako CP se podle mne nedokaze dostat nad 500M.
Ten system je vlastne strasne jednoduchy, 90% nakladu vznika u napojeni na nej.
No, především jsou ty schránky určené pro elektronickou komunikaci, tzn. posílání čistě nepapírových věcí. Se skenováním a tiskem se sice počítá a částky jsem viděl v materiálech, co byly na školení, ale už si je nepamatuji. Hromadně posílat nepůjde - musíte přesně specifikovat, komu to posíláte.
Tak proč se zde najednou specifikují sankce za něco, co nemá být technicky možné?
Protože asi není dobré nechat útočníka pokoušet ochranu na vstupu tak dlouho, až se mu ji podaří obejít, výhodnější mu je po prvním pokusu napařit flastr, není-liž pravda?
Z me zkusenosti kdyz soudu dorucite elektronicky nejakou listinu, tak tam je vas overeny podpis, takze tim se resi "overene podpisy". Pokud nascanujete listinu a poslete ji, byt' i digitalne podepsanou, to uredni overeni ztraci vyznamne na hodnote, vlastne jej lze jen pouzit k dalsimu dokazovani, kdy by se vyzadal original ci dotazala organizace, ktera leglizaci provedla.
To same kolkovane vypisy z OR/KN/..., tam je to podobne - po nascanovani ztraci svoji autoritativni hodnotu.
Podání, které má tvar podání, akorát je zaslané na nesprávnou adresu nikdo nebude sankcionovat (pokud ho tam nebudete posílat 20x za den). A i kdyby se o to úřad snažil, u soudu to neprojde, protože to není "obtěžující sdělení".
Co Vám zodpovědět umím je to, že zákon v současnosti nezná možnost konverze dokumentu doma na skeneru a do 1.7.2009 se to na 99,999% nezmění. Takže zneužitelné to takto snadně nebude, ale zase to nebude pohodlné. Dovedu si představit, že by zvláštní zákon pro nějaké banálně nebo aspoň méně důležité přílohy umožnil naskenování doma s tím, že budete odpovídat za konverzi Vy sám (pod sankcí trestního práva atp.), ale zatím to takto není a nelze.
Budete muset zajít na CzechPOINT a požádat si o autorizovanou konverzi z listinné do elektronické podoby, nebo z elektronické do papírové.
Selhat na CzechPOINTu někdo jistě může. Ale to může někdo selhat i při běžné současné vidimaci nebo legalizaci. Původně vidimaci (kopie) nebo legalizaci (podpisy) prováděly pouze notářské kanceláře (ne notáři sami, ale jejich asistenti, úředníci), ale nechtělo se jim to dělat, byly u nich fronty, tak se zavedla ověřovací místa na úřadech. Na to navázaly CzechPOINTy ...
Tak nevím kolik, a jakých bylo oněch podnikatelů, kteří si na poslední chvíli vymodlili i možnost komunikace mezi právnickými osobami (a to dokonce přednostně pro zasílání faktur). Možna by bylo moudřejší ponechat systém chvilku v běhu, a teprve až budou vychytány všechny technické i legislativní mušky, zpracovat podrobně nový předpis i všechny legislativní úpravy pro právní osoby. V opačném případě...
Můžeme začít u těch faktur - takže někomu pošlete do datové schránky fakturu. Ovšem, podle znění novely, zde nebude fungovat fikce doručení po 10 dnech. Prostě dlužník, se podívá do datové schránky, podle nadpisu zprávy vidí že jde o fakturu (nebo aspoň údaje odesílatele), tak co by si namahal s nějakým otevíráním nebo dokonce placením...Faktura mu přeci doručena nebyla a....
A nebo obráceně, stačí si založit právnickou osobu, a pak už jen generovat promo faktury za jakési pomyslné služby, a čekat kdo se chytí a zaplatí. Ono to sice jde i dneska poštou ale to je zdlouhavé a drahé.Chytřejší automatická spisová služba jistě dokáže převzít údaje z adresáře datových schránek... Spam to není, obtěžování taky ne....
A takových vychytávek by se našlo víc. Hlavně že to mají všechny právnické osoby (kromě dojednaných vyjímek) povinně..
A co třeba tam napsat jen Datové schránky? Proč tam psát Home? To tam je úplně zbytečné...
Mně zase home přijde jako opravdu nevhodný výraz pro české stránky, hlavně na stránkách určených pro širokou veřejnost, nejen počítačově gramotné.
"... to bude treba pripad, kdy poslu omylem zpravu na jiny odbor uradu XYZ, protoze nevim komu jsem to mel poslat ?"
Už podle správního řádu (§ 12) - pokud příjde žádost správnímu orgánu, který není k vyřízení žádosti příslušný (místně nebo věcně) a je-li k vyřízení žádosti příslušný nějaký jiný správní orgán, tak je správní orgán, který žádost obdržel povinnen danou žádost postoupit místně i věcně příslušnému orgánu a o postoupení žádosti podatele žádosti informovat. Když tedy budu psát finančnímu úřadu a omylem to zašlu na obecní úřad, tak mi příjde zpráva, že to příslušnému finančnímu úřadu postoupili. Když si ale popletu jenom odbor, oddělení nebo jméno pracovníka v jednom úřadu, tak si to předají - stejně jako dnes. Nebo si snad někdo myslí, že dnes v podatelnách sedí samí neomylní lidé, kteří přesně vědí který úředník má co na starosti? A mám za to, že jeden úřad = jedna datová schránka a podatelna to pak třídí. Špatné roztřídění může mít za následek snad jen pozdější vyřízení věci. Pokud mi (jsem úředník) ale do datové schránky budou chodit nabídky, jako mi chodí na služební e-mail.... 678 blokovaných adres a 27 blokovaných domén snad hovoří za vše. A přesto denně ještě pár spamů dojde. Rozhodně bych nerad měl spisovou službu plnou věcí, které nemám jak vyřídit, protože to jsou reklamy na boty, školení, knížky, reklamy na reklamu, kancelářské potřeby, atd. I když dnes většina reklamy chodí ze zahraniční (zajímavé je, že jsou psány česky, bez jediné chybičky) a na to jsou naše zákony krátké...
Výrazy "Home", "Webmaster", "Copyright", "Powered", apod. jsou v dnešním elektronickém světě zcela normální. Některé výrazy by se i těžko překládaly, a když zabrouzdáte po "netu", tak zjistíte že občas ty anglické výrazy vypadají lépe než jejich překlad, nebo nedej bože jejich "počeštěné" mutace.
Jinak, na jaký výraz přepsat "home"? Na "domovská stránka", "základní zobrazení", "výchozí obrazovka", ... Vše jsou to výrazy, které jsem už na webu viděl a některé mi dělají větší potíže než "home".
Co když přijdu jako nepodnikající fyzická osoba - dobrovolný "schránkař" na CzechPoint a budu chtít poslat nějakému úřadu 50 barevných stran informací? To to tam budou pracovníci scanovat a pak jako zaplatím kolik? Jako za transakci nebo 50 transakcí? A když mi jako odpověď přijde třeba 200 stran informací, to mi je tam budou schopni vytisknout? Za kolik? A když obešlu všechny majitele "státních" schránek (půjde zvolit takové příjemce snadno a hromadně?), že chci třeba podle zákona 106/1999 vědět, jestli prošla obsluha školením, kdy se tak stalo a kolik na něj vynaložili? Pravda, mohl bych napsat nebo zavolat na infolinku, ale již několikrát přišla na mé dotazy odpověď, že to se teď ještě neví.
To je zase krasne gumovy zakon. Na jedne strane je dobre, ze se na to pamatuje. Jenze. Je-li u nas nekde uvadena pokuta "az XY", musite pocitat automaticky s XY. I kdyby to bylo pouze 1% z dane castky (100 000 Kc) tak je ta castka pro FO-OSVC likvidacni. Uvedomuje si nekdo jak je to zneuzitelne ? Diky pomerne chabemu zabezpeceni te sluzby (a bohuzel jeste chabejsimu povedomi uzivatelu o bezpecnosti) si dokazu predstavit plno hruznych pripadu. Jedinou operaci za par vterin bude mozne privodit dotycnemu znacne problemy. Uz vubec nekomentuji termin "jiné obtěžující sdělení" - to bude treba pripad, kdy poslu omylem zpravu na jiny odbor uradu XYZ, protoze nevim komu jsem to mel poslat ?
V titulku stránky http://www.datoveschranky.info/ je napsáno: "Datové schránky: Home". Volba tohoto slova pro takový web se mi zdá zcela nevhodná... Home? Co to vůbec je? Spousta lidí po přečtení tohoto výrazu určitě doma nebude...
Na dalších stránkách (kromě několika hlavních) je pak často nadpis "Datové schránky: cz" bez ohledu na obsach, což také není asi to pravé ořechové.
I na stránkách je dost chyb (spíše stylistických), které mi bijí do očí. Po zhlédnutí zdrojového kódu na mě také nepůsobí moc profesionálně... což by jistě měly.