Jinak za mne ta povinnost podávat daňové přiznání elektronicky je hloupá a datovým schránkám to udělalo medvědí službu. Lidé to mají chtít podávat elektronicky, protože to pro ně bude výhodnější
Naprosto správný postřeh. IMHO je to jen jiný projev stejného základního problému jako teď u toho automatického zřizování datových schránek. V dobře fungující společnosti, kde smyslem státní správy je poskytovat občanům za jejich peníze servis, by si zodpovědní činovníci řekli, že když občané nejeví očekávaný zájem o elektronické podávání daňového přiznání (nebo zřízení datové schránky), tak je asi něco špatně a je potřeba se zamyslet, proč nemají zájem a jak tu věc zatraktivnit. U nás to ale spíš funguje tak, že občané jsou tady od toho, aby plnili rozmary státní správy (a ještě tu legraci platili). Takže když občané nepodávají přiznání elektronicky (nebo ne v takové míře, jak by si státní správa představovala), dá se jim to befehlem, když si nezřizují datové schránky, zřídí se jim zákonem. Oni přeci vědí, co je pro nás dobré, my jsme na to moc hloupí.
Třeba v případě těch daňových přiznání jsem toho názoru, že skutečně užitečným se stalo až s NIA (a zejména bankovní identitou), tedy až relativně nedávno. Do té doby se to totiž dalo plnohodnotně využít jen s kvalifikovaným certifikátem nebo datovou schránkou. Jinak jsem na podatelnu FÚ musel stejně, jen místo přiznání jsem tam nosil podepsaný papír s jeho hashem.
Přesně tak – to, že musí stát lidem datové schránky nutit, je jenom vizitka toho, jak málo považují lidé datové schránky za užitečné. Smutné je, když jeden z lidí, který za digitalizaci státní správy v ČR zodpovídá, to komentuje slovy "my, na rozdíl od firem, můžeme používání naší služby nařídit" – a chápe to jako výhodu.
Mně využití s kvalifikovaným certifikátem stačilo. Sice jsem ho nepoužíval o moc víc, než na to daňové přiznání, ale i to, že jsem nemusel chodit na poštu, mi stálo za to.
To ,jestli podáváte daňové přiznání papírově nebo elektronicky, je úplně mimoběžné s tím, jestli ho vyplníte sám nebo jestli vám ho vyplní někdo jiný.
Povinnosti lze občanům ukládat jenom zákonem. A stejně, jako může zákon uložit povinnost těm, kteří mají datovou schránku, může ji uložit také těm, kteří ji nemají. Takže tohle není relevantní argument.
Jinak za mne ta povinnost podávat daňové přiznání elektronicky je hloupá a datovým schránkám to udělalo medvědí službu. Lidé to mají chtít podávat elektronicky, protože to pro ně bude výhodnější – což zrovna v případě daňového přiznání platí, a posunutím termínu pro elektronické podání o měsíc vůči papírovému to platí ještě víc. Takže v tomto případě by bylo daleko lepší, než to nařizovat, prostě lidem ty výhody ukázat. A také začít tím posunutím termínu, ne to nejdřív udělat povinné a teprve pak po několika letech schválit i to posunutí termínu.
Povinnost podávat daňové přiznání elektronicky se vztahuje pouze na aktivní datové schránky zřízené ze zákona. Na datové schránky fyzických osob se to tedy nevztahuje.
O žádném "a podobně" nevím.
Navíc teda elektronické podání daňového přiznání nepovažuju (v porovnání s papírovým daňovým přiznáním) za nepříjemnou povinnost. Nikdy jsem nechápal tu touhu vystát si frontu na podatelně FÚ, když se to dá poslat normálně poštou. Stejně tak nechápu, proč to někdo chce řešit na papíře, když má možnost poslat to elektronicky.
No - zatím se o mé daňové záležitosti stará zaměstnavatel. Ale ve chvíli, kdy bych musel tuto povinnost plnit sám, nastal by pravděpodobně velký průšvih, protože ani nemám potřebné podklady, natož znalosti.
Takže: technicky asi jsem schopen poslat to přiznání, kam potřeba, ale jsem si na 100 % jistý, že to bude úplně blbě.
Ty "další povinnosti" očekávám spíše "mimochodem", než nějaké zákonem dané požadavky. Skutečnost, že zatím žádné nejsou mne vůbec neuklidňuje, protože tvořivost zákonodárců je bezmezná a jejich fantazie při vymýšlení povinností pro občany nekonečná - pochopitelně vše výhradně v rámci péče o mé blaho.
No dokud ten certifikát stál 200 Kč, tak ještě budiž. Pak jsem se taky stal plátcem DPH, takže to znamenalo ještě 4x ročně přiznání k DPH. Ok, poštovné by mě nestálo o tolik méně, ale budiž. Ale při zdražení certifikátů na asi 400 Kč jsme se na ně vykašlal...
Tedy samotné daňové přiznání jsme posílal elektronicky dál (je to podle mě i jednodušší na vyplnění, když vás to kontroluje a řekne si to co tomu ještě chybí) a na FÚ jednu dobu posílal to potvrzení. Pak jsem to ale vymyslel ještě lépe - FÚ nemám zase tak daleko - takže proč neušetřit za poštovné - ale jejich úřední hodiny jako pro pracujícího člověka pro mě byly dost na nic. I na podatelně. Ale zjistil jsem, že tam u vrátnici mají takovou krabici a vrátný je už tam snad od šesti a večer taky... Tak to bylo docela fajn zjištění - ale s tím jsem vydržel celkem krátce, protože pak jsem si pořídil čtečku na eObčanku a poslední asi dvě přiznání (plátce DPH už zase nejsem) jsem řešil pomocí té...
Doplním, že datová schránka (nepodnikající) fyzické osobě se automaticky vytvoří při přihlášení přes NIA prostředkem s úrovní záruky značná nebo vysoká. Přihlášení prostředkem s úrovní záruky nízká nezpůsobí založení datové schránky.
Zároveň bude stále možné všechny datové schránky (nepodnikajících) fyzických osob deaktivovat. Tedy první přihlášení přes NIA (na úrovni značná nebo vysoká) spustí vytvoření datové schránky, ale až bude schránka vytvořena, můžete ji deaktivovat.
Když jsem vzal do úvahy dobu platnosti toho certifikátu, jeho cenu a průměrný počet daňových přiznání za tu dobu platnosti (zvlášť po zrušení registrace k DPH), tak jsem nedokázal přesvědčit sám sebe, že mi to za ten dobrý pocit, že podávám přiznání elektronicky, opravdu stojí. Koneckonců i tu registraci k DPH jsem rušil hlavně proto, že zavedli kontrolní hlášení, které se kromě toho, že by to byl strašný opruz, IIRC ani jinak než elektronicky podávat nesmělo. Úřednice mi ovšem vysvětlila, že tohle tam jako důvod žádosti o zrušení registrace napsat nemůžu. :-)
Za mne to tedy bylo daňové přiznání a „přiznání“ pro OSSZ a zdravotní pojišťovnu, tedy minimálně tři dokumenty ročně. A do ceny jsem nepočítal jenom poštovné za doporučený dopis, ale hlavně čas, který bych musel trávit tím, že ten dopis ponesu na poštu a budu tam čekat ve frontě. Se započítáním toho času to vždycky vyšlo, že je certifikát levnější :-)