Ta otázka se opět vrací, totiž k čemu vlastně jsou, když v nich nelze občana jednoznačně identifikovat. Jak je lze pak propojit s dalšími IS státní správy, a s připravovanými registry. Jak by je chtěly dejme tomu využívat firmy pokud bych chtěly občanům zasílat faktury. Odpověď je nijak (nebo spíše raději nijak než blbě). Takže opravdu jen další zbytečnej tunel na státní peníze?
Nesprávný příjemce nemá žádný důvod reagovat a má minimální možnosti. DS přeposlat nejde a ani zprávu jiné právnické či fyzické osobě poslat nesmí! Email nezná. Může mu poslat tak korespoňdák - kdo někdy prokáže, že se obtěžoval. A samozřejmě může běžet na poštu poslat doporučenou obsílku a zaplatit.
OVM by mohl zpětně upozornit, pokud to umí a zvládá odesílání do DS. Formulář má snad možnost odeslat odpověď přes web, ale to tlačítko jsem v praxi fungovat neviděl. Naopak na úřadech uživatele mate.
A nakonec ze života - Úřad dostal nesprávně zásilku do DS, která ale měla malinko přes 10 MB a na správnou adresu už následně přeposlat nešla.
Zdravím a zasílám jeden námět:
Dříve k nám chodila řada dokumentů od exekutorů s žádostmi o součinnost. Exekutor dal dohromady pár dokumentů k případům které řešil, zalepil do obálky a odeslal nám je.
U většiny exekutorů to taky funguje stejně i v prostředí DS. Až na jednoho. Jistý J.H. z Brna si zřejmě pořídil nějaký úžasný systém na odesílání DZ a díky němu js schopen pro každý dokument vytvořit zvlášť datovou zprávu. Díky tomu, ač nám chodí fakticky stále stejný počet dotazů nárůst přijaté korespondence je značný. Za týden dostaneme cca 1500 datových zpráv od exekutorů a z toho je 1100 právě od J.H. Nám to vlastně nečiní žádné potíže, ale když si člověk představí jaké nehorázné peníze zaplatí stát za toho J.H. České poště navíc, je mi z toho blivno. A jelikož si to sami neplatí je jim fuk, do kolika zpráv sdělení rozdrobí.
A aby to nebylo úplně OT, tak tady jeden postřeh:
Dost blbě se podle abecedy hledaj jména v seznamu, když jeden subjekt se v ISDS jmenuje
JUDr. Ing. Svoboda Jan a další zas Dagmar Kuželová, JUDr.
Exekutoři mají název subjektu ve tvaru Jméno, příjmení a tituly a notáři to pak maj zase pozpátku.
Blbost, ale potěší ... :-/
poslední případ - propadl k nám dokument kterým soud v Banik-pyčo city žádá o vyjádření k příjmům našeho zaměstnance..
Ten člověk u nás nikdy nepracoval - dobrá vůle, volám na podepsanou "slečnu ing. soudní zapisovatelku", přes 3 se k ní dostanu, upozorňuji ji na to a reakce:(šlo o to že ferda zaměstnanec firmy X - paní zadala do googlu firmu X a vypadl jí první odkaz na naši firmu - protože jsme jejich zákazník.. šup s tím k nám do DS
panebože, to mě mrzí... to se omlouvám... a nevíte jestli ta firma X má datovou schránku? po rozdýchání (svého) jsem se jí zeptal jestli si ze mě dělá srandu.. že podle zákona který ona musí znát lépe než já musí mít DS.. chvilka bezradnosti.. a neporadil byste mi jaký mají stránky? já bych jim zkusila zavolat jestli mají DS..
to už sem nerozdýchal a zeptal se slečny jestli nestudovala v plzni - ani to nepochopila...
potom jsem se poptával místních a jsou to "dědičná místa" pro slípky čekající na prince-zahraničního managera (tato je z 3 generace úredníčok na tomto soudě..)
pro rejpaly, název firmy byl DÝ-EJČ-EL.. - no comment
Obálky sice zůstávají, ale pouze v ISDS (informačním systému) jako takovém. Nikoli v DS (v konkrétní datové schránce), zde jsou po 90 dnes také mazány - a zatím neexistuje možnost, jak doručenky získat zpět, resp. jak získat nějaký jiný doklad o tom, že něco bylo odesláno/přijato. Bude to tématem dalšího článku, který připravuji.
Já jsem tak nějak (zřejmě naivně) předpokládal, že hlavně ke své vlastní jednoznačné identifikaci vůči státním orgánům. A ejhle: jdu si zřídit běžný účet k SOUKROMÉ bance - musím dát své rodné číslo. Doktor v SOUKROMÉ ambulanci mi předepíše lék - na receptu se skví moje rodné číslo. A s tím receptem pak jdu do SOUKROMÉ lékárny. To všechno je v pořádku.
Pak bych si chtěl zřídit datovou schránku k usnadnění komunikace se státními orgány - ale ta jediná průkazná identifikace mé osoby tu najednou chybí! Proč?
Protože nějaký potrhlý úřad na ochranu mafiánů a drogových překupníků to zakáže. No není to padlé na hlavu??
P.S. Datovou schránku si nezřídím. Ani omylem!
Jo, to jsou přesně ony. Bodejť by pan Peterka někoho tam zkontaktoval, když vedení sedí ve vazbě a nevím jestli i šéf stavebního odboru nebo jen odstoupil.
já bych se tim netrápil a to daně platim.. stejně je česká pošta státní podnik ... take když pošta vydělává vydělává stát.. a tim pádem i daňovej poplatník ne? :i)
Kdyby to celé dělala Česká pošta, tak asi ano. Jenže technicky ten systém jede na železe a křemíku Telefónicy a jistě se kolem motá spousta dalších nestátních firem, které sají, jak se dá.
Podle mne by pošta měla pro OVM (tedy i soudy) umožňovat službu Doručenka, kde by vracela základní údaje po uvedení ID zprávy a tyto údaje el. podepsat el. značkou. Tím by odpadla spousta dohadů.
To by určitě bylo dobré.
Už se to tu před časem řešilo. Bylo by to ovšem jen potvrzení o doručení "obálky", ale nemůže (po delším čase) potvrzovat shodu "příloh". Kromě toho, že expirují certifikáty, stávají se po čase nedůvěryhodné i otisky (hashe) zpráv. Takže by se musely v ISDS (bezpečně a trvale) ukládat zprávy celé, což se neděje.
Odeslání e-mailem není průkazné. Teprve až když od adresáta přijde potvrzení o příjmu podepsané jeho e-podpisem, vím že odeslání bylo úspěšné a adresa správná.
Možná je zajímavé, že po rozběhu datových schránek nám na úřad začalo chodit i víc korespondence na klasickou e-podatelnu, tj. e-mailem s elektronickým podpisem.
Tak mi ten informační systém objednejte - jako uživatel, který nemůže nic ovlivnit, budu jenom rád. Viděl jste někdy spisovou službu velkého úřadu? Chtěl jsem pouze poukázat na to, že dříve jsme nearchivovali nic, prostě jsme na papír od policie buchli razítko "nemá záznam" a ten papír se zase vrátil zpět policii. Ano, máte pravdu, ten referent, co to vyřizuje, může vytvořit elektronický dokument a ten odeslat, ale uvědomujete si, že těch zpráv o pověsti jsou desítky denně a ten člověk, co to vyřizuje, má spoustu důležitější práce než psát policajtům informace, které by si mohli zjistit i jinak? To co dříve trvalo jednomu člověku pár minut, výsledek se dal jako celek do jedné obálky a odeslal policii, nyní se řeší takto - protože je to zatím rychlejší než vytváření elektronických dokumentů. Nepodceňujte prosím mou inteligenci, od spuštění systému DS se snažím jako vedoucí nastavit práci tak, aby zabrala co nejméně času, bohužel DS nejsou vhodné na všechny agendy a povinnost je používat je leckdy kontraproduktivní a ve finále náročnější na personální obsazení, což je zcela absurdní.
Nejhorší je vyvěšování na úřední desku, tam je předepsáno opatřit dotyčný dokument informací o datu vyvěšení a sejmutí a podpisem pracovníka odpovědného za úřední desku. Máme asi relativně slušný informační systém - třeba s těmi zprávami o pověsti si poradí bez papírů - ale u úřední desky dokonce oficiální metodika ministerstva vnitra doporučuje konverzi do listiny, doplnění dat a podpis na listině a pak konverzi do PDF. (Skutečně konverzi, ne že prostý tisk a skenování.) Proti ministerské metodice se neodvážím prosazovat myšlenku, že sdělení o vyvěšení, které by mělo v příloze ten původně došlý dokument, ponese tutéž informaci se stejnou spolehlivostí.
Pak nezbývá nic jiného, než tyto nesmysly zrušit.
Odcestovat do Petrohradu, a trhnout za tu šňůrku vod kanónu. Víte, toho na tý lodi co parkuje na Něvě.
Paní Schránková tam kdysi byla s Kohnem vod vedle. Však to musíte vědět. Jo, myslím, že Jitřenka to byla.
Te pan Órvel se musí obracet v hrobě.
:-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
I já jsem před časem dostal omylem datovou schránkou dopis pro mého jmenovce od stavebního odboru Brno-Žabovřesky. Je to jenom náhoda? Neměli by tamější pracovníci být občas kontrolováni detekční trubičkou? Jinak na rozdíl autora jsem já pdf nevytvářel, ale tomu úřadu jsem poslal text, že se spletli, přímo v předmětu zprávy (jinam to přímo napsat nelze).
Při podobný exekuji "omylem" než by to člověk dal přes soud do pořádku, tak mu část věcí prodají pod cenou, část znehodnotí, část rozhradou, rozvrátí rodinu a zničí zdraví (pokud to on a jeho rodina ve zdraví přežijí). No a v lepším případě mu na konci smrknou pár tisíc náhrady. A to se opravdu vyplatí.
Je nutné nesprávně poslanou datovou zprávu vracet zpět úřadu?
Mě to připadá složité, přikládání to PDF.
Nestačli by jenom kliknout na odovědět a tam dopsat jednu větu: "Spletli jste si adresáta."
Nebo by mohli programátoři naprogramovat tlačítko: "Nesprávný adresát" a to by odeslalo dopis zpět a zároveň by připojilo do zprávy identifikační údaje, které uživatel zadal při zřizování datové schránky.
když je firma šikovná tak datovou schránku nemá.. podivme se třeba na takovej Kaufland IČ: 25110161 datovou schránku budete hledat marně.. :o) a úřady maji smolíka.. musí doručovat klasicky poštou
a proč je takový problém zprávu přeposlat.. tedy třídit? stačil by na to pořádný informační systém.. možná by to dokázal i automaticky.. stejně tak nechápu proč se v dnešní době musí něco tisknout a dávat se na to razítko? to je blbost.. obdržíte dotaz.. pomocí přepošlete interní el. poštou pověřenému zaměstnanci a ten vytvoří úřední dokument s hlavičkou a odpovědí jednim kliknutim nam připravenou šablonu a odpověď odešle.. jednoduché elegatní... šetřete lesy a netiskněte každou pí čovinu .... a nearchyvujte papír ale data na diskové úložiště :o) tupci
1. otevru schranku, po chvilce napeti zjistim, ze to nejsem ja, ten ktereho nahani soud
2. zavolam na soud a patram po osobe podepsane pod rozhodnutim, samozrejme nepritomna. Vsichni 4 urednici svorne tvrdi, ze takou zpravu nikdo ze soudu neposlal
3. napisu vyjadreni, export do pdf, prilozim a posilam zpet
4. prijde druha zprava, obsahujici moje pdf a jeste jednou to co jsem dostal minule
5. opakuju bod 2, stejny vysledek
6. rezignuju
7. zpravy chodi vesele dal, good luck spravny adresate ;)
Odpověď z technické podpory DS:
Dobrý den,
ano, problém byl vyřešen, ale dokument v první datové zprávě opravdu obsahoval nekorektní elektronický podpis. V druhé zprávě byl již podpis platný, ale problém byl s aktuálností aplikace na pobočkách Czech POINTu , tudíž byl uživatel odkázán na úřad, kde by již problém neměl.
Pro předejití dalších problémů zasílám dokument s nekorektním podpisem.
S přáním hezkého dne,
L...o
Technická podpora DS
Samozřejmě oba soubory přeposlané nazpět z ISDS jsou totožné a byl nám přeposlán jakýsi systémem pozměněý soubor? (dále bez komentáře) . Právnické a fyzické osoby přirozeně nezajímá, že systém 602 na Czechpointech má permanentní problémy. Stížnosti chodí několikrát denně na úřad a nepomáhá ani opakoané poslání dokumentu! Po čase lze očekávat i právní důsledky takto pochybeného systému doručování.
A vynikající je, když se orgány Policie ČR dosud nenaučily, že v rámci územně členěného statutárního města má magistrát města i jednotlivé městské obvody své datové schránky (jsou to odlišné správní orgány - magistrát nevidí do jejich spisů a obráceně) - a vše posílají do DS magistrátu. 2 měsíce jsme se snažili "přeposílat" zprávy městským obvodům a průběžně policii telefonovali, že to posílají chybně. Nyní jim to nemilosrdně vracíme - je totiž uživatelsky příjemnější zásilku vrátit, než přeposlat. Bohužel dáma na policii to stále nechápe a usilovně odesílá magistrátu tutéž zprávu adresovanou městskému obvodu. Vzhledem k naprosté absenci uživatelského komfortu ISDS odmítám nadále ztrácet jednu pracovní sílu na to, aby za policii dělala pošťáka.
Příklad z praxe:Policie potřebuje informaci, zda nějaký podezřelý byl řešen pro přestupek - postup před DS - dotázaný správní orgán dal na žádost razítko "nemá záznam" a vrátil to zpět - rychlé, elegantní. Nyní se žádost vytiskne, dá se na ni razítko "nemá záznam", naskenuje do pdf a čtvrt hodiny odesílá do DS (uživatelská nepřívětivost). DS u policie končí na úrovní krajského ředitelství, takže tam, kde dříve spolu komunikovaly nižší články, nyní s DS byrokracie ještě více vzrostla. Opravdu pokrok. Vrchol je, když jedna žádost přijde od policie faxem, poštou a ještě do DS.
Třeba je ten úřad průkopník a datové schránky začal skutečně používat, na rozdíl od ostatních.
Kdosi to celé hodnotil jako skvělý nápad s mizernou realizací, což se zdá být naprosto přesné shrnutí celých datových schránek.