Já sám DS vlastním. Přestože jsem byl na počátku odpůrcem povinného nasazování této technologie nakonec jsem se rozhodl jinak. Všechny úřady mají ze zákona povinnost zkontrolovat před zasláním jakéhokoliv dokumentu zda-li nemá adresát DS. Pokud ji má a povaha zprávy to umožňuje, jsou povinny doručit dokument adresátovi cestou DS a nesmí mu jej zaslat duplicitně poštou. Jsou pochopitelně výjimky a to např. pokud je příloha zprávy takového objemu (velikosti), že ji nelze přiložit jako přílohu nebo pokud je např. dokument utajovaný. V těchto případech lze dokument poslat klasicky poštou. Mě osobně POŠTY a fronty nebaví. To je ten důvod proč jsem si DS nakonec pořídil. Eliminuji i riziko, že mi někdo vybere schránku s doručenkou a já se k důležitému dokumentu nedostanu vůbec, přičemž jej (úřad) bude považovat za doručený a to může mít za následek, že se dostanu k nějaké nemilé sankci v důsledku nesplnění nějakého nařízeného úkonu.
Nyní k článku a probíranému tématu. K čemu celá hra s časovými razítky a expirací PDF-ka ? K možnosti vytištění dokumentu z DS ? ALE ! K čemu vlastně potřebuji ten tištěný dokument ? Popravdě za celou dobu co dostávám dokumenty do DS jsem ani jeden nepotřeboval vytisknout. Odesilatel jej má a třetí strana jej zatím vidět nepotřebovala. JISTĚ, že EXISTUJÍ případy, kdy bude nutno tento dokument mít v tištěné podobě. Pak tedy hurá na CzechPoint a platit šílené částky za tisk pár papírů. Oni si toho různí úředníci leckde vymyslí .. No ale proč to celé nenastavit jinak SYSTÉMOVĚ? Co třeba vytisknout si dokument sám doma na tiskárně a nechat ho ověřit u odesilatele ? Nějaké to razítko a podpis na lejstro a je to. To by jistě šlo ale znamená to zbytečné courání a ZASE TY FRONTY někde na úřadě. A proč to nevyřešit úplně jinak ? Na co vlastně Czech pointy ? Zrušit JE ! Nic, nikde netisknout ! Chce někdo můj dokument v tištěné podobě ? Fajn. Co tak vytvořit registr veřejných klíčů DS a každému uživateli vytvořit klíč privátní ? Chce-li někdo z nějakého důvodu můj dokument, zašlu pomocí DS elektronickou cestou požadavek jeho odesilateli k přeposlání dokumentu tomu, kdo jej potřebuje. Vlastně autorizuji odesilatele, který mi dokument pomocí DS zaslal k jeho zaslání nějaké třetí straně. O jakou třetí stranu se jedná uvedu v el.požadavku na přeposlání. Požadavek na odesilatele dokumentu k přeposlání dokumentu šifruji veřejným klíčem adresáta požadavku (tj. odesilatele dokumentu) a ten můj požadavek odemyká svým privátním klíčem. Klasika. Nic nového pod sluncem. Po autentizaci přepošle odesilatel dokumentu tento té třetí straně, která jej z nějakého důvodu potřebuje a já jsem povolil, že jej může dostat .. a je vyděláno. Žádné zbytečné běhání s lejstry a nějaké placení obsluhy tiskáren na Czech Pointech. Všechny subjekty, které by z nějakého důvodu mohly požadovat dokumenty mě zaslané pomocí DS jsou SAMY POVINNÉ MÍT ZE ZÁKONA DS. Kde je tedy problém ? Na co ta šaškárna z Czech pointy ? Aby si někdo namastil kapsu za vytištění 30 Kč za prázdný papír nebo aby si někdo (firma i úředník ve státním) namastil kapsu za dodávku hromady terminálů Czech pointů ? Jsem si naprosto jist, že obě varianty jsou správné.
Je hezké, že máte jako fyzická osoba zřízenou datovou schránku, ale bohužel to úředník nemůže tušit a při tom má povinnost. Ano vás to sice vůbec neuajímá, úředník je neschopný.
Jenže tady někdo vůbec nedomyslel systém. U fyzických osob je dohledání schránky často skoro nemožné - není jednoznačný identifikátor. Každopádně pro úředníka je to netriviální a z 99% s výsledkem, že "asi nemá". Úžasná efekltivita práce a ještě riziko.
Ty co potřebují u nějakého řízení nebo soudu něco prokázat skutečně, potřebují zkonvertovaný dokument a neboi podle původní ideje digitální dokument, ale s ověřitelnou platností. A ejhle problém.
Cesta je podle mne spíše přes státem garantované archivy. Fakticky ji má dnes každý úřad, protože má vést elektronickou spisovou službu. Ano chybí u ní prokazetelnost v čase. Ale k tomu se nemusí orazítkovávat každý jednotlivý dokument, ale nějaký balík dokumentů. A také tu informaci o platnosti dokumentu budou muset umět ověřit ty orgány, co potrzení požadují.
To nemáte tak zcela pravdu. Úředník to musí tušit (předpokládat) a ověřit si to. Je to jeho povinnost ze zákona. Pokud je chybný mechanismus ověřování fyzických osob je to samozřejmě další důkaz naprosté nepřipravenosti a diletantského zpracování systému.
Osobně moc nevěřím k tomu, že je u fyzických osob dohledání tak problematické. V čem by to spočívalo ? Zadáte adresáta tj. jméno, příjmení, datum narození, místo narození a to by mělo systému stačit. Pochybuji, že tu dojde k nějaké duplicitě, kdy by v systému existovali dva lidé se stejnými hodnotami. Problém nebude v dotazech ale ve způsobu přenosu těchto dotazů tj. informací. Možná je někde požadavek, který znemožňuje poslání informací v dotazu o datu a místu narození např. To já nevím. Pokud to tak je, pak by se logicky našlo asi několik Frantů Nováků a úředník by nevěděl kam spis poslat. Tady to pak jde ošetřit jedině tak, že přenos dotazů poběží šifrovaně pomocí spolehlivého systému veřejných a privátních klíčů. Tady si troufám tvrdit, že NBÚ ten systém posvětí i pokud bude v dotazu při hledání adresáta obsaženo RČ.
Zadáte adresáta tj. jméno, příjmení, datum narození, místo narození
To by ale úředník musel tyto údaje vždy znát. Místo narození v systému ani není. Pokud mu třeba pošlete podání emailem (klidně opatřené el. podpisem) , tak podle jména, příjmení a emailové adresy vás v ISDS neidentifikuje. A samozřejmě emaily s textem Vážený úřade, ode dneška mám datovou schránku, takže doporučenou poštu už nesleduji tu byly a jsou.
Úředník musí přeci sám nějak jednoznačně identifikovat adresáta ne ? Nedovedu si představit úřad, kde evidují "někoho" jen na základě jeho jména a emailu :-) Vy ano ? Pokud je nějaký takový úřad pak jeho dokument rozhodně nemůže nikdo považovat za doložitelný. Na KAŽDÉM úřadě, kde jsem se nějak identifikoval mají mé údaje, které jsem vyplnil i v registraci při zřizování datové schránky. Abychom se nebavili tak obecně. Přesvědčte mě nějakým konkrétním případem úřadu, kde Vás evidují jen jménem a emailem a který vydává dokumenty, jež by mohla požadovat k doložení nějaká 3.-tí strana
A víte, jak to funguje v praxi? Jednomu pražskému advokátovi naposílali několik desítek podání k nějakému květináři do Ostravy. V trestních věcech. Takže moc fajn - když takhle máte pravomocné rozsudky, uběhnuté lhůty k vyjádření atd. atd. a nevíte o tom. Ve výsledku to znamená několik desítek žalob na určení neplatnosti doručení .....
Jen pro ještě lepší představu, co to může znamenat v praxi - až vás někde sbalí policajti a rovnou odvezou do věznice, jenom proto, že soud omylem poslal nějaký papír jinam, než vašemu advokátovi (a ten o tom samozřejmě neví) - tak za to můžete poděkovat Langrovi a všem těm, co na tom řýžují
Tím zásadním kamenem úrazu je to, že se dle nového považuje za doručenou zásilku i ta, kterou adresát fyzicky nepřevzal. Stačí, aby Vám nějaký šprýmař pravidelně kradl oznámení o doručení nebo abyste nějakou dobu nebyl poblíž své schránky. Z tohoto pohledu může být DS velkou výhodou. Pokud by ovšem byla technicky dořešena a nebyla by tak perverzně zprzněna jak je nyní.
Já už v době, kdy se DS plánovala navrhoval, aby měl každý uživatel DS resp. každý občan ČR el. podpis (privátní šifrovací klíč) ZDARMA od jediné certifikační STÁTNÍ autority, která by spravovala i klíče veřejné (ZDARMA). Nosným médiem pro privátní klíč (el. podpis) by byl elektronický občanský průkaz. Ten by šel využít nejen v systému DS ale i např. při el. volbách atp.
V tomto případě by si ale soukromé firmy a jejich úřední přisluhovači nemohly mastit tolik kapsy.
jabka s hruškama - do DS je doručeno vždy; to co jste psal, platí u klasické papírové pošty. Problém je, když vám doručují do cizí DS ... Ale DS má spoustu dalších problémů - třebas když vám v sobotu (protože některé soudní pracovnice pracují v sobotu) přijde do DS směnečný platební rozkaz s 3denní lhůtu k podání námitek a v pondělí a úterý je státní svátek .... u klasické pošty by vám to přišlo až ve středu - anebo v pátek ... DS vám můžou dost výrazným způsobem zkrátit zákonné lhůty
Sorry špatně jsem Vás pochopil a psal jsem právě o papírové poště.
Pokud je Vám zpráva doručena do jiné DS pak Vás nikdo nemůže postihnout. ONI (lidé ze systému DS) musí prokázat že správu doručili jednoznačně Vám. Pokud se jim zpráva někde zatoulala musí to být ONI, kdo dokazuje, že Vám zprávu doručili. Vy to nedokážete protože nejste správcem systému DS. Takhle by to probíhalo u soudu. Jiný způsob si neumím představit. Takový soud jednoznačně vyhrajete a veškeré náklady a škody uhradí provozovatel toho "nepořádku".
To s těmi lhůtami máte asi pravdu. Pokud se započítávají do doby doručení i dny volna nebo jsou nastaveny lhůty (např. splatnosti) ne ode dne doručení ale ode dne odeslání pak je někde něco špatně.
Obavam se, ze nemate pravdu. Napriklad pokud pujde o exekuci, tak jste to VY kdo musi podavat zaloby, jste to VY kdo musi dokazovat, ze exekutor zabavil majetek, ktery nepatri povinemu. (tedy neco, co technicky casto ani vubec nelze ani v pripade, ze vam jsou dorucovany vsechny doklady). Ovsem muze se vam klidne stat, ze budete pravomocne odsouzen bez moznosti odvolani a nedozvite se to. Ano, muzete se nasledne soudit, ale opet jste to vy, kdo to musi iniciovat, jste to vy, kdo si musi najmou a zaplatit pravniky a pri rychlostech nasich soudu se vam klidne muze stat, ze nez padne rozhodnuti, budete na mizine.
No ono ty vítezství může být velmi velmi problematické, respektive Vám i přesto že nakonec soudy vyhrajete moho vzniknout nenahraditelné škody.
Pokud totiž takovýmhle špatným doručením dojde k situaci, že Vám najednou zaklepou na dveře exekutoři s papírem v ruce že máte do 3 dnů uhradit milión korun, tak než prokážete že Vám nebylo původní rozhodnutí soudu správně doručeno, bude Váš rodný dům v dražbě a místo tržní hodnoty 10M bude prodán za 4M na účet Vám pošlou zbylé 3M a vy budete shánět někde nájem. No a i kdyby Vám následný soud snad přiřknul nějaké odškodnění a doplatil i celý rozdíl do té tržní hodnoty, (čemuž bych se velmi divil) tak ten rodný dům už má jiného majitele a ten ho zpátky neprodá ani za nic.
Není to pravda. Občanku opravdu nemusíte u sebe mít. To je uvedeno přímo v zákoně. Kdyby se mi chtělo tak Vám to najdu ale Googlit umíte určitě sám ;) Já kdysi také takhle Googlil, když jsem žil v tom samém mylném dojmu jako Vy. Bez občanky třeba nedostanete na některé poště doporučený dopis (řidičák nevezmou) ale rozhodně nemůže namítat cokoliv policajt, pokud budete venku bez občanky. Musíte se identifikovat ale nemusí to být občankou. Pokud ten policajt tvrdí něco jiného pak nezná zákon.
1. Jste povinen ji vlastnit. Identifikovat se jí nemusíte tzn. že ji vůbec nemusíte nikam tahat. K identifikaci stačí řidičák nebo třeba svědci.
2. Pokud se Vám ztratí bankovní karta s CVC kódem co uděláte ? Okamžitě voláte a blokujete. Stejný princip. Voláte a blokujete OP i s el. podpisem a vším co je na kartě (OP) uloženo. Zneužití ztraceného a dosud nazablokovaného OP s el. podpisem lze zabránit doplňkovými metodami identifikace jako jsou např. PIN, ověření vzhledu úředníkem, biometrika, zadání loginu a hesla atd. atd. Tyto doplňkové metody se u "citlivých" systémů používají takřka vždy. Takže se dá říci, že OP může být (pokud bude správně nastaven systém) opravdu velmi bezpečné médium.
Bohužel, na to ani nepotřebujete DS. Není to tak dávno, co policajti zatkli a s posvěcením soudce dali do vazby člověka jen proto, že se jmenoval stejně jako hledaná osoba. Na záměnu se přišlo až po půl roce po zahájení soudního přelíčení. Ten člověk mezi tím byl vyhozen z práce, manželka se s ním rozvedla, a od státu se nedočkal ani omluvy, natož odškodnění.
Na KAŽDÉM úřadě, kde jsem se nějak identifikoval mají mé údaje, které jsem vyplnil i v registraci při zřizování datové schránky.
Vy jste snad přiletěl z Marsu. Právě že nemají a nesmí mít. Co mají je dáno agendou. A pořízené údaje (ano osobní údaje) se musí po uzavření spisu třeba i mazat. I to datum narození. A úředník pak může akorát znovu a znovu podnikat dobrodružné dohledávání. A i adresa schránky v ISDS je považována za citlivý osobní údaj - tím se ale systém pro fyzické osoby naprosto zneprůchodnil. A systém ISDS zase nevede vaše rodné číslo, tedy neexistuje žádný jednoznačný identifikátor..
Podání došlá emailem, kde je jen jméno, příjmení a email jsou platná podání, a pokud agenda nepožaduje další náležitosti jsou úddaje postačující. Ale logicky by tu měla být jen možnost odepsat na email. Ano soudní rozhodnutí takto odesílat úřad nebude (i když striktně podle zákona...). Ale pokud je v emailu uvedena adresa, tak to klidně na tuto adresu vypraví. Bohužel podle adresy se v ISDS dohledává špatně Musíte dosáhnout úplné shody, třeba s.r.o. není s. s r.o. , u fyzických osob musíte trefit přesně adresu. Ne Praha 12, ale Praha 4, nezaměnit číslo popisné a orientační, napsat správně ulici.
Až budete řešit dědictví po bezdětném strýci a budete potřebovat doložit, že zemřela i teta i ten z rodičů, který je jeho sourozenec, a zemřeli před víc než rokem a vy tudíž budete mít v rukou jen bezcenný shit z datové schránky s prošlým časovým razítkem - tak se stát zachechtá a dědictví propadne jemu.
Je docela možné, že právě o podobné situace při zavádění DS šlo.
No tak do extrému bych to zase nehnal :-) Vždy je tu nějaká evidence a archiv dokumentů u toho, kdo dokument vydal. Kdyby se vyskytli při dědickém řízení pochybnosti o relevanci dokumentu pak Vám bude jistě umožněno si ten doklad nechat vydat přímo u zdroje. Lhůty na skartaci těchto dokumentů jsou mnohem větší než jeden rok.