Článek sice správně nastoluje problémy, které vznikají používáním elektronických dokumentů, ale legislativu k tomu autor prostudoval jen povrchně. Navíc, stejně jako já, není právník a tudíž neumí překládat z judrčeštiny do srozumitelného jazyka.
Nevím proč by datová zpráva měla být XML dokument. Existuje přece zákon č. 227/2000 Sb. o elektronickém podpisu, bez kterého by si datové schránky neuměly představit svou existenci, a ten jasně v §2 definuje datovou zprávu. Navíc celý zákon je pojat v duchu, že elektronický podpis se připojeje k datové zprávě. A tedy datovou zprávou musí být nejen XMLko v ISDS, ale i email nebo jakýkoliv soubor, který hodlám podepsat a někomu poslat třeba po disketě.
Systém ISDS zcela prakticky hodlá propouštět jakékoliv neproblematické formáty (nevím v čem je problém u komprimovaných a spustitelných ale budiž). Jiný problém je samozřejmě ten, že úřad ale i jakýkoliv jiný příjemce musí nějak vymezit, co je vlastně technicky schopen přijmout.
Je hezké v článku konstatovat, že OVM si bude moci určovat toto individuálně, ale bylo by dobré vědět, že OVM mohou jen to co jim určí legislativa, svévolně nic nemohou. Podle prováděcí vyhlášky k zákonu o el. podpisu č 495/2004 Sb. je v §3 popsáno, že na úřední desce a internetu zveřejní mimo jiné technické parametry datových zpráv. Tím by byl problém řešen, kdybych se nesetkal s právníky, kteří tvrdí, že na zákon č. 300/2008 Sb. se tato vyhláška nevztahuje.
A poslední problém je, co se soubory různých formátů dělat, i pokud je přečtu, protože je musím přečíst i po letech, musím je přečíst tak jak vypadaly při zaslání (třeba nový prohlížeč html nezobrazí stejně všechny sloupečky tabulky), musím u nich umět zkontrolovat elektronický podpis - který sw mi vyhodnotí podepsaný jpeg soubor. Tedy nejen vzhledem k archivaci v digitálním archivu a autorizované konverzi by bylo praktické minimalizovat rozsah "úředních" formátů. Třeba úředník vše převede do předepsané verze PDF. Toto ale zatím nikde v žádné vyhlášce určeno není.
A když už se rozebírají pojmy, ještě bych doplnil opět přímo ze zákona č. 300/2008
§ 19
Datová zpráva
(1) Dokumenty orgánů veřejné moci doručované prostřednictvím datové schránky a úkony prováděné vůči orgánům veřejné moci prostřednictvím datové schránky mají formu datové zprávy.
(2) Je-li dokument nebo úkon určen do vlastních rukou adresáta, vyznačí tuto skutečnost odesilatel v datové zprávě.
dle mého názoru vyhl. 495/2004Sb. nelze využít...
proč ?
vyhláška o podrobnostech vykonu SpS
§15 Odesílání dokumentů
(1) Odesílání dokumentů zajišťuje původce zejména prostřednictvím výpravny, elektronické podatelny nebo datových schránek.
tedy epodatelna a datova schranka zjevně neni totez - to jen pro zacatek
vyhlaška 496/2004 o epodatelnach
§2 Přijetí a doručení datové zprávy
(1) Nestanoví-li tato vyhláška jinak, je přijatá datová zpráva považována za doručenou orgánu veřejné moci, pokud je dostupná elektronické podatelně provozované podle zvláštního právního předpisu.
ALE
zákon 300/2008
§17
(3) Dokument, který byl dodán do datové schránky, je doručen okamžikem, kdy se do datové schránky přihlásí osoba, která má s ohledem na rozsah svého oprávnění přístup k dodanému dokumentu.
Tedy obcana nezajima nejaka epodatelna uradu... pro nej je doruceno...
Setkal jsem se s tim, ze je navrzen postup aby urad propustil datovou zopravu az k urednikovi a ten pak vyzval zadatele aby dodal jinou citelnejsi verzi - stejne jako u papiroveho podani nemuzete odmitnou pro kanku na dopise atd
ALE PROBLEM - to nelze udelat protoze
vyhlaska 496/2004
§2
(2) Pokud je u přijaté datové zprávy zjištěn výskyt chybného formátu nebo počítačového programu, jež jsou způsobilé přivodit škodu na informačním systému nebo na informacích zpracovávaných orgánem veřejné moci (dále jen "škodlivý kód"), může být datová zpráva uložena jen mimo elektronickou podatelnu, a to za předpokladu, že není ohrožena bezpečnost informačního systému orgánu veřejné moci ani bezpečnost zpracovávaných informací. Taková datová zpráva není dostupná elektronické podatelně.
NEBO dokonce jeste lepe samotna vyhlaska ke spisove sluzbe
vyhláška o SpS
§4
(3) Doručený dokument v digitální podobě se vždy zkontroluje, neobsahuje-li chybný datový formát nebo počítačový program způsobilý přivodit škodu na programovém vybavení původce, nebo na informacích zpracovávaných původcem, popřípadě není-li způsobilý poškodit původce zneužitím informací (dále jen „škodlivý kód“). Pokud je škodlivý kód zjištěn, dokument v digitální podobě, který obsahuje chybný datový formát nebo který obsahuje věcnou informaci, jíž může původce bezpečně využít ve vztahu k dalšímu zpracování dokumentu, a původce ho může bezpečně uložit mimo elektronickou podatelnu, původce uloží do zvláštního úložiště. Další dokumenty, u kterých byl zjištěn škodlivý kód, původce neukládá, ale zničí; v takovém případě se dokument v digitální podobě považuje za nedoručený.
Co znamena chybny format ? Jak takovy chybny format vypada ?
Tedy podle tohoto bysme vůbec nečitelnou zprávu neměli posílat dál...
a tedy je nemozne abysme to pustili az k urednikovi a ten vyzval zadatele, protoze se musíme zachovat minimalne alespoň dle principu předběžné opatrnosti... nesmím jako informatik dovolit puštění toho dál - tak bude znít moje metodika pokud se něco nezmění protože jinak bych se mohl dostat již do oblasti práva trestního a sice
§ 232 nový trestní zákoník
Poškození záznamu v počítačovém systému a na nosiči informací a zásah do vybavení počítače z nedbalosti
(1) Kdo z hrubé nedbalosti porušením povinnosti vyplývající ze zaměstnání, povolání, postavení nebo funkce nebo uložené podle zákona nebo smluvně převzaté
a) data uložená v počítačovém systému nebo na nosiči informací zničí, poškodí, pozmění nebo učiní neupotřebitelnými, nebo
b) učiní zásah do technického nebo programového vybavení počítače nebo jiného technického zařízení pro zpracování dat, a tím způsobí na cizím majetku značnou škodu, bude potrestán odnětím svobody až na šest měsíců, zákazem činnosti nebo propadnutím věci nebo jiné majetkové hodnoty.
(2) Odnětím svobody až na dvě léta, zákazem činnosti nebo propadnutím věci nebo jiné majetkové hodnoty bude pachatel potrestán, způsobí-li činem uvedeným v odstavci 1 škodu velkého rozsahu.
tedy referent ji nemá dostat a nemůže tedy vyzvat k dodání jiné "lepší a čitelnější" = řízení se nekoná... ale přitom DZ je doručena dle zák300/2008 skrz DS a tedy řízení běží...
Celé je to dle mého názoru postavené na vodě a nedotažené a očekával bych že ve vyhlášce budou specifikovány formáty podobně jako je to u vyhlášky o spisovkách ve věci výstupní formátůh. Tedy ty samé jako výstupní požadovat i na vstupu. To by bylo asi ideální. Žel zatím se tak nestalo a domnívám se, že neexistuje zákonná možnost jak omezit přijímání typu dokumentů z datových schránek tak aby to bylo "neprůstřelné", protože snaha o využití vyhlášek 496/2004 které byli k něčemu jinému a s ISDS nepočítali je opravdu jen nouzová berlička. Buď aby MVČVR to někde jasně deklarovalo jako metodiku pro úřady a nebo si musíme počkat na první legalní výklad správního soudu.
No podle zákoba č. 227/2000 Sb. je (§2 písm. y) je elektronickou podatelnou pracoviště orgánu veřejné moci určené pro příjem a odesílání datových zpráv. Do toho by se zase datové schránky resp. zasílání přes ně klidně vešly.
A zákon č. 300/2008 Sb. v tom §19 potvrzuje, že v datových schránkách jde o příjem a odesílání datových zpráv.
Rozhodně by to neměla upřesňovat nebo znejistit nějaká rozporně napsaná vyhláška.
Také se mi nezdá, že by bylo pravdou tvrzení, že datová zpráva (i kdybych se omezil jen na pojetí datové zprávy v systému ISDS) je formátu XML - byť to draft provozního řádu tvrdí. Přeci ZFO formát není XML ...
To jedině, že by to, co si uložím z ISDS (když si to potřebuji/musím schovat) už nebyla "datová zpráva" ...
Ale to by pak bylo asi docela hloupé, protože pak už bych to asi nemohl přinést po čase na CD na CzechPoint a nechat si to autorizovaně zkonvertovat, když zkonvertovat lze jen dokument obsažený v datové zprávě :-)