"Opět to sice není přímo požadováno v zákoně, který zavádí datové schránky do praxe (tj. v zákoně 300/2008 Sb.), ale vyplývá to z jiných právních předpisů." - mohl byste prosím pane Peterka přiblížit uvedené právní předpisy. Nějak se k tomu nemohu dohledat. Děkuji
jde hlavně o paragraf 11 zákona 227/2004 Sb. (o elektronickém podpisu), který přikazuje používat uznávaný podpis "v oblasti orgánů veřejné moci".
Důsledek je ten, že když jako občan činíte nějaké podání vůči orgánu veřejné moci, musíte ho opatřit uznávaným podpisem (byť zákon 300/2008 z toho činí výjimku, a když podáváte z datové schránky, uznávaný podpis nepotřebujete).
A naopak: pokud orgán veřejné moci vůči vám vykonává svou působnost (něco vám "úředně" posílá), také to musí opatřit uznávaným podpisem. A jemu zákon 300/2008 výjimku nedává (ani když tak činí skrze datovou schránku).
OK tomu rozumím a souhlasím. Kde, ale dle vás došlo ke změně zákona z pohledu nutnosti a nyní (po 1.7.2009) nenutnosti použití časového razítka? § 11 zák. 227/2000 Sb. (asi jste myslel taky, ale máte ho popsán jako 227/2004 Sb.) v původním znění obsahuje pouze stroze:
"V oblasti orgánů veřejné moci je možné používat pouze zaručené elektronické podpisy a kvalifikované certifikáty vydávané akreditovanými poskytovateli certifikačních služeb."
Po novele přibyl další text, ale o časovém razítku opět ani zmínka.
to je zase důsledek toho, že původní podoba zákona 300/2008 Sb. znemožňovala dělat autorizovanou konverzi bez časového razítka ("konverze se neprovede ... nebylo-li k dokumentu připojeno kvalifikované časové razítko"). Novela k 1.7.2009 tuto pasáž odstranila (a dokument tak může být autorizovaně konvertován i bez časového razítka).
Velice děkuji za osvětlení. Právní změť není mým šálkem kávy.
PS: Jako zaměstnanec st. úřadu Vám chci poděkovat za sérii článků, týkajících se datových schránek. Je to momentálně jediný zdroj informací.
§ 11 zákona č. 227/2000 Sb. by zde rovněž bylo možné argumentovat, jelikož se Váš článek ovšem týká doručování dokumentů vůči soukromým osobám, tak se zpravidla též a především uplatní správní řád, popř. jiný relevantní procesní předpis (občanský soudní řád atp.).
Všechny tyto procesní předpisy vyžadují pro "důležitá sdělení" (usnesení, rozhodnutí) vůči účastníkům řízení datovou zprávu, která je elektronicky podepsaná uznávaným e-podpisem. Procesní předpisy zde navazují na zákon č. 227/2000 Sb.