Radši jsem jim ho donesl, abych ho měl potvrzené z podatelny.
Podání byste měl potvrzené i z elektronické podatelny. Při troše štěstí by v potvrzení byl i hash příchozího dokumentu, takže by bylo možné prokázat, co přesně jste podal. „Papírové“ razítko z podatelny naproti tomu nemá žádnou oporu v legislativě, je to jen věc zvyku, a dokážete jím nanejvýš to, že jste na podatelnu asi přinesl nějaký papír. O obsahu neříká vůbec nic.
No - byl založený na kvalifikovaném certifikátu, byl poslaný na oficiální mail podatelny, ouřad to byl spíš lokální úrovně - a paní z podatelny prostě vyškemrala, abych to dopodepsal, protože tak nějak nevěděla, co s tím
, protože tohle jim obvykle občani nedělaj. Asi si mne pak zařadili na seznam známých kverulantů. ;oD Zlobit se na ně nebudu.
Aby mohl úřad elektronický podpis uznat, musí to být uznávaný elektronický podpis. Tj. podpis založený na kvalifikovaném certifikátu. E-mail pak musíte poslat na oficiální e-mail podatelny. Platnost podpisu by pak měla vyhodnotit přímo podatelna. Možná s tím budou mít problémy malé úřady, třeba malé obce – já jsem při podání vůči FÚ, OSSZ nebo zdravotní pojišťovně nikdy s uznávaným elektronickým podpisem problém neměl.
Moje zkušenost (z poněkud řídké interakce s ouřady) je, že e-mail s "digitálním podpisem" je na stejné úrovni, jako "nepodepsaný" - nejspíš to úředníci ani nerozeznají. Pokud potřebuje něco ouřad ode mne, odpoví e-mailem, ale jednak mne hned tlačí do datové schránky, druhak trvají na podepsání metodou vytiskněte PDF, podepište, nascanujte a pošlete zpátky
. Jednou jsem zkusil jim to PDF podepsat a poslat zpátky, ale nevěděli si si tím rady - a moje námitka, že nemám doma scanner skončila tím, že jsem se zastavil na úřadě, kde jsem na vytištěný elektronicky podepsaný PDF přidal podpis propiskou.
Je možné, že za ty tři roky se situace zlepšila (opravdu s nimi moc komunikovat nepotřebuji), ale mám o tom trochu pochybnosti.
Občas chci komunikovat se státní správou elektronicky, ale bez datové schránky. Osvědčil se mi celkem dobře elektronický podpis, kterým lze poslat oficiální žádosti na úřad, a on opačně pošle papír, nebo to alespoň potvrdí. Kdybych jim to napsal obyčejným emailem, tak to budou ignorovat.
První příklad, kde to šetří hodně času, je podání Potvrzení o ubytování pro cizince, kdy MVČR vrátí z jejich elektronické podatelny email s kódem, který jen přepošlu tomu cizinci, kterému jsem ho vydal. On s k´dem pak jde na úřad, kde si tu žádost podle toho kódu dohledají, takže cizinec nemusí nic dokládat papírově. Celé to běží jen elektronicky, v pdf nebo doc, bez skenování podpisování atd. Papírová cesta znamená cestu na czechpoint, a pak poslání papíru dopisem.
Druhý příklad je teď žádost o nějaké potvrzení z finančního úřadu, kdy žádost podám podepsaným emailem, zpátky přijde papír. Do emailu jako pdf ho zatím fú poslat nemůže, takže musí papírově, když DS nemám. Časem snad ale i tohle nějak pořeší.
Takže naštěstí nějaké po*ebané schránky není třeba nutně řešit, i když si potřebujete usnadnit život.