Neboli to znovu shrňme, jako doplňující článek (z uživatelské strany) nekonečného a výborného seriálu p. Peterky se to hodí, tedy:
- autoři jsou neschopní a hloupí
- programátoři jsou neschopní a hloupí
- schvalovatelé jsou neschopní a hloupí
- politici jsou neschopní a hloupí
Myšlenka je nehoráznym způsobem zmršená, implementace je nehoráznym způsobem zmršená, výsledek je nehoráznym způsobem zmršenej, a když otevře ohledně datovejch sránek hubu politik, jsou jeho ústní zvratky nehorázně zmršený, a ty skřeky, co z nich lezou, nedávají žádnej smysl.
Datový sránky jsou paskvil, ve stávajícim pastavu nedávající smysl, a i tenhle pastav je nehoráznym způsobem zmršenej. Žijeme přece v čezku, kdy někdo je rovnej a někdo rovnější, a kde čezký zmetek má zlaté dno.
Z hov.. bič neupleteš.
Tak to jsme na tom úplně stejně... Mně odmítla ČMSS zaslat požadovanou informaci mailem, když jsem žádost poslal opatřenou elektronickým podpisem... Prý kdyby se za mne vydával někdo jiný (mail mám přitom na vlastní doméně shodné s příjmením).
Takže jsem elektronický podpis používal jen k daňovému přiznání, a to mně za ty 4 stovky, co za to chce Česká pošta od loňska, nestojí. Za ty peníze si zajedu na FÚ taxíkem ;-).
Zhruba před rokem jsem o založení datové schránky uvažoval. Většina v článku uvedených "nedomyšleností" byla důvodem proč jsem této technologii ukázal záda přestože se většinou řadím mezi "early adopters". Jak vidno, tak jsou datové schránky stále akorát tučným soustem pro českou poštu, nikoliv však užitečným nástrojem pro občany.
Taky a nakonec jsem do toho po sérii článků tady na Lupě nešel. A v říjnu mi expiruje certifikát k el. podpisu a už ho taky neprodlužuju. Firmy podepsané maily/dokumenty zvesela ignorují a než by přijaly podepsaný mail, nechají si poslat kus papíru s neověřeným podpisem faxem, daňovou schránku už nepotřebuju, neb jsem přerušil podnikání a do portálu ZP se už lze přihlásit SMS.
Jsem zuřivý odpůrce papíru a zastánce elektronické komunikace, ale tohle nemá wert. Zkusím to znovu za 5 let.
Nikdy nešlo o to, aby datové schránky fungovaly. Šlo jen o to, dostat na jejich vývoj peníze od státu, dostat peníze od nejmenované firmy začínající na M, že ten systém bude fungovat (alespoň zpočátku) jen na jimi dodávaných shitech, a přikrmit bývalé svazarmovce ze Software 602. Tyhle věci projekt splnil, proto je úspěšný. Lamentovat nad tím, že to nefunguje a nedá se to používat, je směšné, protože tohle cílem projektu DS nikdy nebylo a ani nikdy nebude.
od zacatku to bylo koncipovano jako tunel, jak dostat ze statu penize do soukromych IT firem, podobne jako SUKL databaze.
bohuzel nejaci ignoranti dovolili aby nastala ucinost v zakone a bylo to povinne, puvodne se domnivali ze jen budou tahat dalsi penize po par let a pak se to zrusi
jeste to jde porad zrusit, predelat to z principu nejde
nu coz, proc nebyt v nekterych oborech jedinou zemi na svete, ktera zkousi slepe ulice ze zlata
dulezite je ze penize tecou a priste se vymysli jeste vetsi hloupost
A kdy je dem postrilet ? Myslim v prvni rade ty, do jejichz kapes tecou prachy vyhazovane za provoz tohlodle nesmyslu a nasledne vsechny, kteri to schvalili.
BTW: Pane Zandl, vy neumite garantovat doruceni mailu v ramci vlastni infrastruktury? To si tedy ja, obycejny picmundik, garantovat dovolim.
Predpokladam totiz, ze by to fungovalo jednoduse jako webmail => vse potrebne odesilate primo ze serveru statni spravy - je vam pridelana mailova adresa. Samo s moznosti, to poslat ze sveho libovolneho mailu - neni prece nic jednodussiho, nez vam zpet poslat potvrzeni (na mail/sms/...).
Jenze to by nestalo miliardy.
Ale houbelec. Konvertuje se (autorizovaně) jen a pouze PDF. Žádná datová zpráva.
Na druhou stranu když zůstastaneme v digitální podobě, tak vás (nová) datová zpráva zachrání (přesněji řečeno problém odsune na pět let), protože dokument je ve zprávě a celá zpráva je pokryta časovým razítkem.
Unikátní identifikátor u mě má smíšené pocity. Na jednu stranu souhlasím s nesmyslným tvarem, který si málokdo bude pamatovat. Ale na druhou stranu je to zase jistá obrana. Kdyby existoval klíč, tak by mohl kdokoli tento systém zneužit. Datovky slouží pouze ke konkrétní komunikaci a ne ke spamování.
Rodné číslo: V tomhle jsou dnes zmatky. Aktuálně se považuje RČ za soukromý údaj, takže by se neměl veřejně používat. Je to dáno tím, že lze z něj vyčíst datum narození, pohlaví a přibližné místo narození. Což jsou dosti osobní údaje. Ovšem toto rozhodnutí přišlo dávno poté, co byl/je brán tento údaj jako veřejný. Takže ti, co to zveřejňovali před rozhodnutím, to zveřejňuji i dodnes.
Celá e-mailová infrastruktura stojí na zhruba 30 let starém základě a funguje na dvou pravidlech:
1.- maximální snaha (= zkouším to doručit, dokud mi nedojde trpělivost),
2.- nezaručený výsledek (= ale když to nejde, tak smůla).
Ani žádná "potvrzení o doručení" či "potvrzení o přečtení" nepomohou. Jedině, když dostanete zpátky osobně napsanou zprávu, kde stojí "ano, četl jsem" by se tomu dalo věřit (možná).
Elektronická pošta je prostě taková: fungující, ale nezaručená.
Uznavam ze mail je vykopavka, ale stacilo by dorucovat nekam na portal, kde by si kazdy mohl zkontrolovat doruceni pres webovy rozhrani a pres jim podepsanou automatickou dorucenku. K tomu pridat automaticky CC na uzivatelem zadanou adresu, sifrovani pres GPG a uz by to bylo lepsi nez DATOVY SRANKY.
PS: Nebo nebylo, premyslel jsem o tom asi pul minuty. Asi by to chtelo aspon 5 minut abych si byl jisty.
Druhý odstravec jsem uvedl „když zůstastaneme v digitální podobě“. On vás totiž konvertovat nikdo nenutí.
Nicméně si protiřečíte, když nejprve tvrdíte „proč vůbec CP požaduje zfo“ a pak „Ověřováni certifikátu se provádí v Acrobatu“. Tak si vyberte, jestli CP přijímá ZFO, nebo nebo ne.
Nicméně řeknu vám, jak to je. Server CP má vstupní archiv, do kterého je možné poslat jen PDF. Pracovník pak ověření dělá tak, že z archivu si dotyčné PDF (na základě identifikátoru) stáhne nebo si PDF přečte z CD a podpis pak ověřuje pomocí Acrobatu, což samozřejmě vyžaduje správně nastavené PKI na stanici CP.
Jednu dobu se tvrdilo, že místo spoléhání se na stanice, bude ověření dělat server a stanice pouze vytiskne protokol. Jestli to už naimplementovali, nebo ne, nevím.
Problem je, ze v nasem kocourkove neni IC unikatnim identifikatorem - proc myslite, ze financaky vyzaduji na fakturach i uvadeni spisoveho cisla prislusneho zivnostaku.
Totez plati o RC - doufejte ze se vam nikdy nepodari potkat svuj duplikat. jeden z vas se z toho pak doslova pose.e.
Dobrý den Patricku,
Pokud se sem podíváte... moc by mne zajímalo zda vás, ohledně historie Čech, Moravy, Evropy inspiruje nějaká jedna konkrétní kniha (sada knih), nebo jde o vícero různorodých knih. Tady v článku, jste jen udělal narážku na Marii Terezii, ale ještě mám pořád v paměti Příběh strýčka Martina ...
Nějaké podnětné souhrné dílo vhodné pro děti i pro věčné děti (přinejmenším mne) by se hodilo. Stále nalezení vhodné komplexní literatury odsouvám a zkoumám jen útržky. Stále mám na komplexní revizi mých znalostí historie méně času, a energie. Děkuji za případnou inspiraci.
Možná to nebylo úplně košer podle pravidel, ale o rodičovský příspěvek jsem žádal pomocí datové schránky a s menšími zádrhely do prošlo. Formulář jsem poslal dvakrát - jednou ze své datové schránky, jednou z manželčiny (poté, co mne paní na telefonu nepřemluvila, abych to jel podepsat osobně, takže možná hrálo roli i to, že už chtěla mít pokoj).
Neumite cist? Kdyz si JA nainstaluju mailserver s webovym rozhranim, vam na nem zridim ucet a vy mi z toho uctu na muj ucet na tomtez serveru poslete mail, tak vam na 99,999999% zarucim, ze bude dorucen. A vetsi garance urcite neposkytuji ani DS. (samo plati klidne v ramci infrastruktury 100, nebo 100 000 serveru, pokud je mam vsechny pod kontrolou)
Ocekaval bych, ze provozovatelem takoveho systemu by samozrejme byl stat.
Nehlede na to, ze potvrzeni od podobneho systemu si predstavuju tak, ze vy podepisete svuj emeil (principielne odesilany odkudkoli) a zpet vam prijde tyz email podepsany prijemcem. A klidne v nekolika krocich - muze vam prijit automaticky podepsane potvrzeni o doruceni a nasledne potvrzeni o precteni. nejake "ano, cetl jsem" vam muze byt uprdele. Stejne jako je uprdele soudu, jestli si prectete jeho obsilku. Dostane potvrzeni ze ste ji prevzal a tim je to vyrizeno, dal je to vas problem.
BTW: Malo kdo vi a jeste mene pouziva, on i ten blby, nezaruceny mail umi poslat dorucenku, kterou posila server, nikoli klient, onehda jsem se uzasne bavil, kdyz mi protistrana tvrdila, ze zadny mail nedostala, pricemz ja mel v ruce cca 10 dorucenek od serveru a jedno (omylem) potvrzene precteni z klienta.
Nemluve o tom, ze za ty miliardy co to stoji vam klidne budu vsechny vase maily skladovat navzdy (a to jak odeslane tak dorucene). Pricemz opet neni problem pripadne prokazat, ze neco bylo odeslano/doruceno/pripadne nedoruceno.
No to si snad delaji kocourkovsti radni brusel, ne? Ze RC neni unikatni, to bych jeste chapal, prece jen se s tim zacinalo nekdy v praveku. Ale ze to podelaji i u IC, to uz je vykon.
S druhou casti nesouhlasim, pokud potkam svuj duplikat taxe zakonite musime pos* oba, prece jen je to muj duplikat a mel by se tedy chovat stejne. :D
To máte vlastní zkušenost nebo si to jen vyvozujete? Neslyšel jsem, že by se převolení zapisovalo do OR.Podle mého se provede převolení, ale nikdo už zápis dělat nebude. Na druhou stranu by bylo zajímavé vědět, zda se generují nové přístupové údaje třeba při změně bydliště ...
Nechci se DS nějak zastávat, ale skutečně je to potřeba tak démonizovat? Mám dvě firemní schránky a jednu soukromou a jako zase takový opruz mi to nepřijde. Pro přístup používám konektor od DIGI-TRADE, takže když mi přijde e-mail s oznámením nové zprávy, kliknu na ikonu na ploše a jede to samo ... Když si uvědomím, kolik mi to ušetřilo času s chozením na poštu ... tak bych řekl, že ten opruz s nezapamatovatelnými ID je to nejmenší ...
Navíc mi připadá, že už i úrady si na to zvykly - před časem jsem potřeboval potvrzení o bezdlužnosti od všech zdravotních pojišťoven, FÚ a OSSZ a do tří dnů jsem je měl v DS ... jen jsem je vložil do nové zprávy a odeslal.
Trefný článek, předávám dál. Moje zkušenost, jak jsem si povídal přes datové schránky s eGONem, je na http://svedek.blogspot.com/2010/01/jak-jsem-si-povidal-s-egonem.html
PResne tak, mela jsem take el. podpis ve firme, zasilala jsem tak faktury, dnes je zasilam mailem bez podpisu, protoze za 4 kila si to púosta muze nechat. Papiry pro urady posilam datovkou. Jinak takova perla. Manzel obdrzel dopis od stavebni sporitelny, tak volal na ucedene cislo, tam rekli, ze ma poslat mail se zadosti, na ten mu odpovedeli, ze musi poslat klasicky dopis. Jelikoz byl mimo Cr, napsala jsem dopis ja s jeho nejeho podpisem a chtela jsem informaci, proc musime v dobe digitalnich technologii vyuzivat papiru. A prisla odpoved, ze museli overit podpis na dopise s podpisem na smlouve. Tak to se jim opravdu povedlo, zcela stopro ho overili, protoze jinak by zjistili, ze kazdy je uplne jiny, no, hlavne ze jsou spokojeni.
A první žaloba na stát kvůli nepoužívání datových schránek je tu: http://www.novinky.cz/domaci/243555-datova-schranka-privedla-muze-az-do-vezeni.html?ref=zpravy-dne
Ano, z vlastní zkušenosti u dvou společností. Převolování se podle většinového názoru má zapisovat do OR, protože součástí OR je i datum vzniku funkce a pokud nezajistíte zápis převolby, riskujete, že celkem oprávněně někdo bude chtít prokázat, že jste stále ještě členem představenstva a máte právo za společnost jednat, když Vám podle OR už uplynulo funkční období - dostanete se tak prakticky do téže situace, jako když jste sice za člena představenstva zvolen, ale ještě nejste zapsán v OR.
Řešil jsem to s helpdeskem a bylo mi řečeno že nejsou schopni zpětně dohledat na jaký login se kdo do schránky přihlašoval (po měsíci, wtf?) a že "při změně v OR se automaticky generují nové přístupové údaje a staré se ihned mažou" (což není pravda)
Děkujeme za zmínku, jsme rádi, že DIGI Konektor spokojeně slouží. Ke stažení i pro ostatní na http://dl.digi-trade.cz případně lepší řešení na http://boss.digi-trade.cz/datove-schranky.
Vyhledat instituci je umění. Nejde najít když neznáte přesný a celý název, nějaké fulltextové hledání nebo nabídky tam nejsou a ID úřadů najít je celkem detektivka protože v kontaktech na webech to většinou ani neuvádějí. A domnívat se že neustálými změnami hesel a nesmyslných neměnných přihlašovacích jmen se zvýší bezpečnost si může myslet naprostý mentál. Je jasné že v praxi to dopadne tak že si vše člověk někam napíše což je bezpečné jak sviňa.
1.Souhlasím MV nic nového nenaučíte...
2. Souhlasím
3. No tak to je z vaší strany blábol... Unikátní identifikátory datové schránky bez náznaku komu patří je jedna z mála věcí, které beru jako dobrou na ISDS... Navíc na základě novely tákona 300/2008 Sb. kdy může mít subjekt více jak jednu datovou schránku si neumím představit jak by jste to chtěl řešit UNIQA 1 UNIQA 2 až UNIQAn ?? Dostal by jste se do stejného a možná horšího bordelu a hlavně třeba u fyzických osob by to bylo úplně mimo...
4. Jó tak to podělala hlavně Česká pošta a pár inteligentů na MV...
5. Ono to je taky možná tím, že existuje už milión způsobů komunikace mezi subjekty a pořádně podchycena v legislativě není skoro ani jediná ...
6. Jo Formfiller pod x11 na macu je krasavec hlavně že má úplně jinou funkčnost než ten pod win :((
7. ...
8. Podespisovat dokumenty více násobně se dá velmi snadno...
9. No tak na tohle je spisová služba... Pro laika asi něco neznámého, ale každý větší podnik to má, protože jinak by se zbláznil z bordelu v dokumentech a to nepotřebuje ani více datových schránek.
10. Česká pošta s.p. :D
Do datové schránky se dá pohodlně vstupovat přes www.opends.cz.. zadáte využívám ke všeobecné spokojenosti bez nutnosti nějaké blbosti od Software602
ja si zřídil www.datovkadomailu.cz a ted mi všechno funguje jak by mělo. zprávy z DS mi chodí do mailu. nemusim se starat o měnění hesla. všechno probíha automaticky. a o žadnou zprávu nepřijdu
V článku je bohužel pár faktických nepřesností (byť na celkový výsledek vliv nemají):
1) Pokusy o FormFiller pro Linux byly od samého počátku datových schránek (i když pochybuju, že se to někomu povedlo úspěšně nainstalovat).
2) Nevím, jestli už to dnes není jinak (k DS přes webové rozhraní se moc nedostanu), ale aspoň ze začátku se ve FormFilleru na klientu nepodepisovalo nic a sloužil zejména jako buzerace a zdroj problémů. Resp. jediné co přinášel bylo ověření elektronického podpisu (systémové značky) ISDS na klientu při zobrazení zprávy (místo toho, abych s ověřením spoléhal na server).
Nam urednici posilaji ruzna vyjadreni ve wordu samozrejmne k dokumentaci je musime dokladat vytistene (kazdopadne temer kazdy dokument musime tisknout pac projekty se zpracovavaji daleko dele nez platnost zprav v datove schranece) no a VSECHNY ty doc maji jedno spolecne kazdy ma na konci jednu prazdnou stranku, urednici nejak nezvladaji/jsou tupi praci s wordem atak pri tisteni pokazde platime 30,-kc i za tu prazdnou stranku, pac certifikovane vytisknout jen cast dokumentu nejde...
Pohodlie a archivacia - isds2mail. Taha to zfo na disk a/alebo ich rozbalene posiela emailom. Na serveri mi to obsluhuje 10 firiem a uz rok som to nevidel nepocul.
Ad. sudny prikaz a exekucia na papieri namiesto v DS - zakon hovori jasne, pokial mate DS, patria dokumenty tam. Pokial Vam pride napriek tomu od statnej spravy postou - v klude ignorovat.
Inak suhlas s diskusiou. Primarne slo o to napakovat sa hajzlom okolo zmr. Icka a bezprecedentne preniest bremeno ktore ma niest stat na sukromnych podnikatelov.
Lépe bych to nevystihl. Obsluhuji několik datových schránek při komunikaci s úřady. A téměř vždy chtějí to samé poslat mailem kdyby se to náhodou ztratilo. Tak kam mizí ty miliony na školení úředníků když se to stejně nepoužívá? A co se týká zacházení s DS škoda mluvit. Slova jedné úřednice "my stejně ani jedna nevíme jak s tou DS zacházet" mě hnedle položilo.
I když s úřady komunikujete pomocí DS a dorazí Vám nějaký dokument nutný k nějaké operaci u jiného úředního orgánu stejně jste nuceni běžet na tzv. Czech Point a zde za NEMALÝ PENÍZ vytisknete dokument, který potřebujete. Proč to nestačí přeposlat tomu dalšímu úřadu také s využitím DS elektronicky a musíte to tisknout? No je to proto, že byste nejdříve museli nějakým způsobem odeslat "vystaviteli" toho dokumentu požadavek - ZAŠLETE ONEN DOKUMENT V KOPII TAM A TAM. Jenže to je problém, protože Vy odpovědět nemůžete a i kdybste mohli tak požadavek nebude autorizovaný neb nevlastníte oveřený a důvěryhodný podpisový certifikát. Vlastnit jej sice můžete ale opět za NEMALÝ peníz. Kdyby v přidělování podpisových klíčů neměl někdo SAKRA VÝNOSNÝ business pak by bylo možné vytvořit certifikovanou registrační autoritu přímo provozovatelem DS a klíče by mohly být generovány ZDARMA. Když můžete generovat podpisové a SSL certifikáty zdarma u např. GE Money tak není vůbec žádný problém zajít na poštu, nechat se ověřit a dostat podpisovku zdarma i zde. ALE .. někdo v rom má přeci ten SUPER KŠEFT, že ? ;) .. Nějak ani nikoho netrápí, že kdyby měli podpisový certifikát na nějaké kartě nebo třeba USB flashce všichni majitelé DS pak by bylo možné odesílat dokumenty běžně i mezi soukromými osobami - nepodnikateli. Nebylo by potřeba žádných Czech pointů tzn. nebylo by třeba nic nikde tisknout = odpadl by problém s platností časových razítek a vše by bylo MNOHEM MNOHEM jednodušší.
Proč to ale dělat jednoduše když může někdo vydělat .. NO NE ?
Ale neee, daleko vhodnejsi je vytvorit jeste alespon 20 dalsich sytemu. Ono se dycky neco najde.
Napr me napada co takhle registr uzivatelu internetu (zduvodnime trebas detskym pornem). Pripadne databazi majitelu bicyklu (zduvodnime trebas kradezemi kol). ... Cim vic tim lip, kazdy za par G, kazdy samozrejme na nejakem uzavrenem patentovanem systemu.
Nasledne (za dalsi G) budeme objednavat systemy propojujici jednotlive databaze a registry (samo vzdy 1:1). No a jelikoz nez se dostane iformace z registru A v pusobnosti ministerstva X, do registru B v prusobnosti ministerstva Y pres registry C,D,E ... bude trvat mesice a vysledek bude ten, ze v B se objevi informace ze se mela prenest nejaka informace (a kdo vi jestli) tak se bude zaroven (zalohovani) vse resit na papire a bude tudiz treba zamestnan dalsich milion birokratu. Tim se zaroven uplne vyresi problem nezamestnanosti - budeme jedinou zemi na planete, ktera bude dovazet uredniky.
Myšlenka datových schránek je skvělá. Ale to provedení...
A proč? Někdo ucítil příležitost vytáhnout ze státu hromadu peněz. Měl (uplacené) lidi na správných místech, a tak se do toho pustil. Jen škoda, že při tom dojení nevzniklo aspoň něco použitelného.
Vsadím se, že ta paráda přišla na násobek peněz, co stojí kteroukoliv banku její elektronické bankovnictví.Poznal jsem čtyři různé e-bankovní systémy a všechny jsou uživatelsky o generace jinde než datové schránky...
Bohužel není v dohlednu nějaké zlepšení, které by datové schránky lidem zpřístupnilo.
Doporučuji podívat se na:
http://labs.nic.cz/datove-schranky/
najdete tam klienta který Vám umožní pracovat s datovými schránkami podobně jako s poštovními zprávami, umí archivaci na disk a dokáže i ověřovat platnost zpráv. Nejlepší je ovšem že je to ZADARMO!
Ne vše je tak zlé jak autor píše. V současné době pracuji s 9 datovými schránkami (včetně jedné OVM). Datové schránky bohužel trpí nectnostmi celé státní správy, jako je nesmyslná adresa webu (proč nepoužili ds.gov.cz?, ignorace některými úřady - ČSSZ), nesmyslnými poštovními zvyklostmi jako je neoznámení odesílatele dříve než při přihlášení a prolobovanými penězovody (90 dní -> spisová služba, cena poštovní datové zprávy). Takže koncept datových schránek je bořen z úplně nesmyslných důvodů jak je byznys pro poštu, Software602 a Telefonika a dodavatele softwarových řešení.
Během delšího pobytu a zahraničí jsem neměl s vlastním počítačem problémm, vše fungovalo jak má a upřímně řečeno, řešit poštu z kavárny mi nepřijde jako nejrozumnější cesta, na to je vhodnější ta zplnomocněná sekretářka.
Uznávám, že maximální opruz je jednou za týden sednout a do všech schránek se přihlásit. K bodu 6 bych přidal časté změny form filleru a nutnost vždy nainstalovat okamžitě poslední verzi.
Na druhou stranu si autor mohl také lépe nastudovat problematiku. Díky datovým schránkám je volně k dispozici použitelný software pro podepisování PDF dokumentů. Spolupodepisování není problém, stačí kliknou pravým na dokument, klepnout na Podepsat, OK a zadat PIN ke klíčence.
Co projektu chybí? Vezmu to po jednotlivých bodech: 1. Převést projekt do domény gov.cz. 4. Uvědomit si, že projekt má velké fixní náklady, které má nést stát a malé náklady na jednu zprávu ve výši haléřů, které mají nést odesílatelé. Zrušit paušál za používání poštovní datové zprávy a zavést cosi jako formu kreditu. 5. Jasně zneplatnit poštu zaslanou OVM majiteli DS (kromě doručování písemností vzniklých mimo OVM - zmiňované smlouvy ověřené katastrem, diplomy apod). 6. Zavést možnost číst zprávy i bez Form Filleru. 7. Prodloužit dobu automatického uložení zpráv na dobu aspoň 3 roky. 9. Zavést společné přihlašování do více DS pomocí certifikátu nebo jednohu user/pass. A hlavně - oznamovat mailem a SMS název odesílatele, případně subjekt, aby příjemce tušil, jestli jde o něco důležitého nebo další nesmyslnou buzeraci, která týden klidně počká.
Jako i v mnoha jiných případech, stačí málo a systém DS může být velmi efektivní.
<blockquote>9. Zavést společné přihlašování do více DS pomocí certifikátu nebo jednohu user/pass.</blockquote>
To je možné již nyní. Dokumentace to nazývá připojení hostovaných služeb třetích stran.
Technicky vzato klientský software se přihlašuje systémovým certifikátem a konkrétní schránku si výbírá pomocí uživatelského jména v HTTP autentizační Basic metodě. Žádné heslo uživatele není potřeba. Uživatel, který chce povolit takovéto přihlášování, si musí zaregistrovat certifikát na portálu ISDS.
Problém je, že rovněž provozovatel klienta, který se takto bude jménem uživatele přihlašovat, musí s poštou uzavřít zvláštní smlouvu a zřejmě bude muset splnit určité technické požadavky. Což není pro obyčejné lidi schůdné řešení.
K 1,2,3 velmi výstižně,
u 4 je potřeba se zamyslet k čemu by to vůbec bylo, to nepatří do ministerského ISDS.
K5 - u fyzických osob zabere spoustu času ověřování zda DS osoby existuje, přestože v 99% je odpověď NE. Navíc za hodinu to nemusí být pravda - uživatel má právo schránku kdykoliv deaktivovat či aktivovat. Úřad ani nezjistí, kdy tak učinil pro nějaké pozdější dokazování u soudu.
K6 FF602 - věčná komedie - třeba s nekompatibiltou formátu, která může nastat bez varování kdykoliv.
K7 - spoléhat na 90 dnů, proč? Zprávu si stáhnu. Horší je že se musí nejednou konvertovat a to před expirací podpisu, který může nastat i okamžikem odeslání (i to se stalo) a zaplatit mnohonásobně více než stál úřad klasický doporučený dopis.
K8 - podpis nahradí poslání přes DS jen v málo případech. Ale kapitola sama pro sebe je ověřování zda je od kvalifikované CA. To co má v sobě CP je paskvil - rozhoduje totiž konkrétní instalace Acrobatu na konkrétním PC a v konkrétním uživatelském profilu. A zájemci o konverzi pak mnohdy zkouší kolo štěstí po různých ářadech, zda se trefí na šťastně nainstalované PC.
To jsou ale nepěkná slůvka a větičky, snad těmi svazarmovci nemyslíte pana velkopodnikatele Kauckého, jehož vkusný medilonek z klávesnice předního publicisty Petr Koubského jsme si mohli na Lupě nedávno přečíst? http://www.lupa.cz/clanky/richard-kaucky-ohrozeni-soukromi-je-vina-uzivatelu/
Já jsem nasrany od prvního pokusu o přihlášeni do DS a ještě mě to porad nepřešlo.
O systému sběru dat na ČTU by také šlo psát romány. Dnes se otevírá jeden formulář na dvouprocesorovem macu s 8G RAM zhruba 10-15 minut. Odstrankovani je na tom podobne. Takže vyplnit jeden formulář zabere tak 4 hodiny pokud se někde člověk neuklepne. A víte poč? No přeci FF602 :-)
Podle zákona je třeba členy představenstva jednou za určitou dobu, nejdéle po pěti letech, převolit. Datové schránky ovšem převolbu nerozlišují od volby úplně nového člena představenstva a Vám tak přijdou úplně nové přihlašovací údaje. A teď začíná ta zábava - na ty staré údaje se sice dá ještě poměrně dlouhou dobu přihlásit, ale NEJSOU VIDĚT NOVÉ ZPRÁVY.
Co udělá průměrný uživatel, když mu přijdou nové přihlašovací údaje ? Zadá původní login (který se po měsících usilovné snahy právě konečně naučil nazpaměť), zjistí že se na něj dál může přihlásit, a nové přihlašovací údaje v lepším případě schová do šuplíku, v horším zahodí. Pěkně pravidelně, jak byl zvyklý, v pátek těsně před odchodem do hospody zkontroluje schránku a raduje se, jak ho v poslední době žádné úřady neprudí. No a po dvou třech měsících mu najednou staré přihlašovací údaje přestanou fungovat. Inu zavzpomíná, vytáhne ze šuplíku nebo odpadkového koše nový login, přihlásí se, a kuk - desítky zpráv byly doručeny fikcí - uplynutím desetidenní lhůty. Byro Surprise !
Docela jsem se nasmál, když jsem četl všechny ty důvody proti, protože jako majitel DS jsem na pár z nich pochopitelně taky narazil... a měl jsem je v žívé paměti.
Za nejzávažnější považuji ovšem to že ačkoliv schránku mám, některé úřady na to prostě kašlou a toto nezjišťují.
Za druhé pak nutnost kovreze během tří měsíců a hned a napíšu proč...
Ale předtím začnu pochvalou. Datovou schránku jsem si zařizoval jako Fyzická osoba a to ze zahraničí. Vyčkal jsem ro a něco od spuštění než se vychytaly mouchy a pak jsem si řekl že ji jako osoba žijící za Atlantikem potřebuju.
A musím pochválit jak zaměstnankyně čekého kozulátu /czech point/ (byl jsem bezopochyby vůbec prvním kdo o něco takového žádal), tak proozovaltele schránek že zřízení proběhlo hladce a bezchybně a počáteční problémy (doručování přístupových údajů) byly opraveny hnuly se z místa.
Přístupové údaje by mi byly sdělěny částečně na papíru na kozulátu (jedna půlka) druhá pomocí zaslané virtuální obálky doma emailem, takže
jsem se knim mohl dostat opravdu jen já a nikdo jiný. Schránka se aktivolvala a bylo to.
Konzulární pracovnice ač to jistě nikdy předtím nedělaly, měly kd ksipozici kvalitní step-by-step manuál pomocí kterého to byly v pohodě schopny rozchodit a dokonce mi samy nabídly zaslání přístupových údajů virtuální obálkou emailem, místio zasílání poštou. Musím říct že jsem vážne hleděl... Sám jsem to dopředu studoval abych věděl jak na to mohl slečně za přepážjkou, říci jaké jsou možnosti, jak to chci a jak na to. Ale nebylo toho třeba.
Čili zde na výbornou.
Bohužel, když přeskočíme adresy, certifikáty a přihlašovací údaje, musím souhlasit s dvěma až třemi problematickými body schránek.
Za prvé, nejkritičtější: výše zmíněný problém s tím že na Vás úřady kašlou a dál zasílají doporučeným dopisem.
Za druhé konverze do devadesáti dnů. Já žiju v městě kde je český zastupitelský úřad a tím i Czech Point..., ale bohužel ne každý v zahraničí ma to štěstí. Takže zařídit autorizovnou konverzi, když zrovna žijet v Atlantě... je docela dost velkej ořech. Musíte do Chicaga nebo do New
Yoku, nebo do Washingtonu.
Cena. Arcviv datových zpráv je prostě předražený a málokomu se chce platit paušál za to, že má kdispozici papíry co mu poslal nějakej úřad...
Možnost komunikovat s jinými právnickými subjekty a cena.
Bylo by bezvadné mít možnost komunikovat s bankou a podobně a my bychom za to rádi zaplatili ten polatek za odeslání datové zprávy, protože je to výrazně méně komplikovanější naž ověřování Vašeho podpisu na konzulátu a snaha zaslat to "tak nějak" doporučeně.
Bohužel jediný kromě Jiřího Peterky kdo povolil zasílání zpráv i od jiných než státních subjektů jsem asi já.
No bude jich víc i nějaké firmy by se našly. Jen je třeba hhledat jejich schránku na jejich webu a ne v adresáři.
jak příklad uveďme ČSOB: 8qvdk3s
http://www.csob.cz/cz/Csob/Kontakty-pobocky-bankomaty/Kontakty/Stranky/Dulezite-kontakty.aspx
Jinou otázkou je - jaké věci s vámi budou ochotni komunikovat a takto uzavirat.
Takže tolik můj pohled ze zahraničí.
Musím říct že se mis tím osobně pracuje lépe než s Elektroncikým podpisemm který jsem také vlastnil.
E-podpis musím každý rok obnovovat a znovu za něj platit. Letos jesm ho nechal propadnout.
Nikde nemám zaručeno že úřad můj email přijme. Stalo se mi Xkrát že to protě podatena nevzala a ni mi nedala Č.J. a úřad namě kašlal.
Naopak DS, i mě dává možnost nuti úžad aby miji žádaost přijal a mám v ruce jasný doklad toho že jsem to poslal a bylo to doručeno. To je excelentní amusím vyzdihnout.
Problé s e-podpisem byl i v tom že musím neustále email Klienta abych mohl pracovat s podpisem. Webové rozhraní co by pracovalo s E-podpisem nikde není.
Opět DS lehce vede i když je třeba používat ten hroznej Form Filler. Zároveň netřeba mít licenci na Acrobat k podepsání smlouvy.
Takže to jen dodatek z poza Atlantiku.
3) Unikatni identifikatory: Mozna se mylim, ale snad maji vsechny pravnicke osoby IC, ci DIC, vsechny fyzicke osoby maji RC (ktere z pro mne nepochopitelnych duvodu patri mezi statem utajovane zalezitosti, prestoze jsou zaroven statem zverejnene napr. v obchodnim rejstriku) U firem se kterymi mate nejaky vztah jejich IC znate. S datovymi schrankami budete muset znat dalsi nesmyslnou polozku. Rozliseni v pripade nutnosti by klidne mohlo byt nejakym domluvenym postfixem...