Pane Peterko, dekuji za vase clanky. Lze-li vas nejak podporit (i financne) zkuste naznacit v komentari.
Nekolikrat jsem se u vasich clanku setkal s odkazem na "autory/autori" zakonu/vyhlasek apod. Myslim, ze uvest jmena (a pripadnou pol. prislusnost) techto autoru (ci skupin/seznam autoru) by vasim clankum pridalo na sile a ctenar by si v case vytvoril predstavu o tom jak nas nasi voleni zastupci a jejich specialiste zastupuji.
Jeste jednou dekuji a preji dalsi uspechy!
Díky panu Peterkovi, vím o vše datovkách a teď mám na starosti ve firmě mimo jiné právě datové schránky, protože se o to zajímám i mimo pracovní činnost.
Takže já také moc děkuji a těším se na další články o datovkách..
Co mě teď nejvíc trápí jsou Poštovní datové schránky. Protože pokud chci něco napsat právnické osobě, tak musí mít aktivované poštovní datové zprávy a to většina nemá. Vyjde to levněji než běžet na poštu, tam vystát frontu zaplatit 26 Kč.
Vy potřebujete, aby kdejaký zvědavý státní úředník viděl do vaší soukromé korespondence?
Tohle přece jde i bez DS. Stačí mít elektronický podpis od důvěryhodné SOUKROMÉ certifikační autority, o jejíž důvěryhodnosti je přesvědčen klient i banka.
Proč do toho tahat zvědavý a nenažraný stát s jeho stupidním systémem DS?
Sice s Vámi v zásadě souhlasím, ovšem někdy holt potřebujete s někým komunikovat například i když on příliš nechce. Pak potřebujete pro soud důvěryhodný důkaz o odeslání, doručení a obsahu zprávy. V dnešní době je to ten papírový dopis do vlastních rukou no a někdo by si holt přál, aby to mohly být datové schránky. Já tedy také. Ovšem v žádném případě Vám ani nikomu jinému nemíním tuto formu odesílání vnucovat. Pouze příjem zpráv bych vynucoval právě proto aby bylo opravdu možno nahradit papírovou poštu.
Slovo "vynucoval" je strašné ale stejně jste "nucen" přebírat poštu papírovou, takže proč by to v budoucnu nemohlo být jinak.
Vážený pane doktore,
sleduji Váš boj o čisté a průhledné datové schránky od začátku.
Datovky jsou dle mého názoru dobrý počin, za splnění určitých předpokladů:
Chybí dobrovolnost pro právnické osoby. Sdružení vlastníků bytů je jistě jiná právnická osoba než například Škoda Auto, a.s. Povinnost pro právnické osoby tak nerozlišuje vnitřní strukturu právnické osoby, zda je to přínos nebo absolutní přítěž. Některé právnické osoby se povinnosti zhostily tak, že i když mají internet, mají "nějakou tetu", která chodí do práce a která jim to hlídá.
Chybí možnost pro zájemce vyzkoušet si funkce v nějakém demo režimu "DEMO firma" > "DEMO úřad" > "DEMO osoba". To si implementátoři opravdu nemají na čem vyzkoušet v praxi.
Odhaduji, že firma "alba, a.s." to po právní stránce projela z důvodu časového prodlení.
Pokud Vás mohu postrčit (v souvislosti s tím jak Vám autorizovaně konvertovali) dokument, který byl záměrně změněn (ano), už to nejde opakovat, obraťe se na studenty právnické fakulty. Vy osobně už přes rok vychytátáve některé chyby jen ze zájmu. Vy jste lovec chyb technických, snad studenti práva, pochopí, že je třeba udeřit i jinak než jemně z technické stránky.
Osobně mám zkušenosti s formátem řekněme xls a xlsx. Pokud se bude přenášet jeden soubor mezi MSO 2003 a MSO 2007 a Excel Viewer a ani v jednom se nepřekročí technická omezení, která jsou daná reglementem (zkráceně omezení počtu sloupců a řádků), výsledný soubor dostanu do situace, kdy MSO 2007 nejen že začne zobrazovat jiné formáty(míněno vzhled), ale chybně i čísla. Ani vyhledávání nefunguje v tomto souboru, ačkoli je jinak vyhledávání v MSO 2003 nebo MSO 2007 velmi silná a spolehlivá funkce.
Koho se ptát, když příjemce dostane přílohu xls, xslx, jak si správně ověří, co to příloha obsahuje?
AutoCAD - dostane li příjemce přílohu, dwg formát může obsahovat jen čistý text. Přílohu obdržel a že není schopen otevřít a přečíst je problém příjemce. Tolik zmiňovaná internetová kavárna v zahraničí asi nebude mít k dispozici příslušný software.
Pojede si udělat konverzi na české zastupitelství?
Na datovky je potřeba se dívat z tohoto příkladu:
1. uživatel má 14 dnů pobytu dovolené + 2 dny cesta tam + 2 dny cesta zpátky
2. uživatel nemá žádný chytrý mobil s pololegálním nebo polofunkčním sotfem pro datovky
3. uživatel nemá vlastní notebook s sebou
4. uživatel má jen papírek s přístupem do datovky nebo flešku
Jak se k tomuto postaví Vaši studenti? Ale ne informatiky ale práva.
Omluva za tapetu.
Říkáte to vše dobře, ale je to zbytečná námaha. Svět je plný lenochů a hlupáků (kombinace obojího není vyloučena).
Nedávno jsem měl počítač v opravě a světoznámá firma (výrobce notebooků) nebyla schopna pochopit, že v průběhy opravy s nimi nebudu schopen komunikovat skrze e-mail. Trval jsem nicméně na svém a oni mne ubezpečili, několikrát, že dokumenty potřebné pro odsouhlasení mi zašlou klasickou poštou na mnou uvedenou adresu.
Když jsem se asi po deseti dnech konečně dostal do města k počítači připojenému na Internet shledal jsem že potřebné dokumenty mi dávno zaslali, e-mailem. Podepsat je elektronicky jsem v dané chvíli nemohl, takže jsem část dokumentu vytisk (to bylo naštěstí možné) doplnil, podepsal a odeslal zpět klasickou poštou. Nicméně čtrnácti denní fikci doručení bych promeškal. No a takhle to v Česku chodí se vším, mnohdy i hůře.
Tohle kolečko jste nuceni někdy absolvovat i několikrát. Většinou kvůli chybám daných firem. Jeden pracovník ne-zmíněné firmy mne přesvědčoval, že přece nemůže být problém každý den navštívit internetovou kavárnu a kontrolovat e-maily. Byl to holt debil, vůbec si neuvědomoval kolik by mne něco takového mohlo stát času a konec-konců i peněz. To se prosím jednalo o firmu, která je prý schopná pracovat s klienty z celé evropy...
Už vidím jak reagujete na zprávy zobrazené skrze webovské rozhraní datové schránky, o podepisování nemluvě, když nemáte dva měsíce k dispozici vlastní počítač a nainstalovaný SW dle vlastního uvážení.
Tím vším chci prostě jen říci, že přesouvat veškerou agendu na Internet je nesmysl. Přesto jsou tu firmy které se tváří, že je to to nejlepší co vůbec můžete udělat, ale často sami nezvládají ani způsoby klasické komunikace na dálku.
Ohledně doručenek možná k posunu došlo, doručenka EV1 má nyní toto znění "Oprávněný uživatel se přihlásil ve smyslu §17, odst. 3, zákona č.300/2008 Sb. Byl-li příjemcem datové zprávy orgán veřejné moci vystupující v postavení orgánu veřejné moci, byla datová zpráva doručena okamžikem dodání do jeho datové schránky".
Z toho textu se mi zkroutily mozkové závity ještě více než normálně, ale snad z toho plyne, že když pošlu DZ na OVM, tak je to doručeno vlastně "ihned" - analogicky jako když to dám na podatelnu úřadu. Mám štempl z podatelny a úřadu běží lhůty. Ovšem platí, že tato doručenka typu EV1 mi přijde až se na úřadě někdo přihlásí do ISDS.
Ano. Pokud pošlete DZ do DS orgánu OVM je DZ doručena okamžikem dodání do DS. Bez ohledu na to kdy se do ní uživatel přihlásí. Narozdíl od fyzických a právnických osob, kdy de DU doručena okamžikem přihlášení se do DS.
Doručenka u OVM Vám přijde podle mě ale zpětně k datu a času dodání..
Zrovna do toho koukám, do odpovědi na WS GetDeliveryInfo. (na testovacím ISDS). V textu je to, co jsem napsal, ale v obalce DZ je dmAcceptanceTime=čas doručení až čas přihlášení OVMka.
A i čas v doručence, dmEventTime, je až čas přihlášení OVMka do ISDS. Takže, dle mého nározu, to sice v doručence píšou, ale je to jen právní výklad, technicky ISDS vrací jako čas doručení u takové DZ stejně jako pro NE-OVM.
Nebo se mu stane to co me. Puvodni navrh na DS byl s neomezenym heslem. To zmenili a zase klasicky neoznamili. Protoze stahovani DS bylo nastaveno na aplikaci, tak te se po vyprseni hesla povedlo login uplne zablokovat a statutarni zastupce musel jit na postu vyridit novy login.
Možná je dobré sledovat www.datoveschranky.info. Mají tam na novinky i RSS kanál.
Možná proto, že nemáte aktivovanou službu "poštovní datová zpráva".
Ono totiž lze posílat tzv. komerční zprávy pouze těm kteří tuto službu aktivovanou mají. což podle mě je hloupý. Příjem je zdarma, Platí se odesílání. Přesto si musíte příjem v nastavení aktivovat a odesílání je nutné nastavit v klientském centru ČP.
Dnes jsem posílal nějaké podání na emailovo podatelnu vnitra a přišlo mi následující potvrzení :
........
Vaše podání bylo přijato s elektronickým podpisem:
Kontrola elektronického podpisu: Ověřeno Kontrola certifikátu elektronického podpisu: OK
================================================================
Upozorňujeme Vás, že případná neexistence či neplatnost kvalifikovaného časového razítka může mít právní důsledky pro další zpracování Vámi odeslané datové zprávy. Pokud tato skutečnost nastane, budeteministerstvem vyzván k doplnění Vašeho podání (datové zprávy).
Ministerstvo vnitra
Takže po pořizování el popisů nás bude ještě čekat pořizování datestampů......
Neexistence časového razítka může mít Právní důsledek, jenže jen pro příjemce, že bezprostředně neoznačil přijatou zprávu časovým razítkem. Tak praví ZÁKON. U DS tam navíc dá jakési časové rázítko systém DS.
Pro uznání e-podpisu je akorát nutné mít platný certifikát v době vyhodnocení nic víc. Žádné časové razítko NEMÁ vliv na platnost certifikátu.
Toto je patrně problém elektronické podatelny a ne systému datových schránek. V česku máne totiž dva způsoby elektronického podání!!!
Datovou schránkou a elektronickou podatelnou. Oboji dvoji podání se v zákonech uvádí jako DATOVÁ ZPRÁVA. a pro obě platí v zákonech slova ELEKTRONICKÁ PODÁNÍ. Je tomu skutečně tak. Stačí poslat e-mail, vložit do něj podpis a každý úřad, který má vést elektronickou podatelnu ze zákona/tím myslím e-mail podatelnu/ Vám musí přijmout toto podání stejně tak jako přes datovou schránku.!!!!
Zákonodárci vymysleli e-podatelny,pak je nedotáhli až do konce, odešli od rozdělané práce k DATOVÝM SCHRÁNKÁM a paskvil zůstal v zákoně zakotven a proto je platný. Naco je diskuze o razítkách a podpisech, když podání lze uskutečnit zcela jednoduše! Pro pořeby naplnění zákona stačí podepsat e-mail a máte vystaráno,úřad musí přijmout.
No to právě nemohu!!!! Zákon s tímto pořád počítá a stanovil, že podání přes e-podatelnu je plnohodnotné podání! Najděte mi zákon,který toto zakazuje. Jako technik souhlasím s Vaším názorem DS je JEDNOZNAČNÁ , ale právníci, kteří využívají e-podání zjišťují, že tady je prostor pro možné uniky a začínají toho využívat i přes to, že vlasní DS!!!! Mám už s tímto své zkušenosti a mladí právníci čtou zákony, nezajímá je technické řešení.