Stát přestává fungovat už nějakou dobu (viz nezvládnuté elektronické občanky a pasy, registr vozidel, přílepková praxe, ...). Jenže co s tím? Jako v tomto případě - můžete se postavit na hlavu a odstrkovat ušima, ale pravdu má vždy úřad. Takže vás může penalizovat, popotahovat a ještě se vám smát do xichtu. Smutné. A politici přihlížejí a řeší kdo bude sedět v čele jakého úřadu a co za to. Dvakráte smutné.
Úplně to samé se stalo už 1. dubna 2011, kdy se staré úřady práce transformovaly na pobočky Úřadu práce ČR. Tehdy také zaniklo 77 datových schránek a místo nich vzniklo 77 schránek nových.
Když už datové schránky fungují, jak fungují, a když už se zvolila cesta nových subjektů (t.j. staré FÚ/ÚP zanikly a nové vznikly, místo aby se staré transformovaly do nových s kontinuitou právní subjektivity), dalo se to jednoduše vyřešit přechodným ustanovením příslušného transformačního zákona, které by novelizovalo zákon o datových schránkách a řekl by, že se datové schránky starých subjektů převádějí na nové subjekty. Tím pádem by zůstaly ID schránek, zůstala by historie přijatých i odeslaných zpráv, zůstala by přístupová práva, nebylo by nutné doručovat nové přístupové údaje atd.
Jenže na takovéhle "detaily" není při prosazování "reforem" čas a vláda klidně udělá tu samou chybu dvakrát během dvou let.
Podle mého názoru by se mělo postupovat obdobně jako tomu je při odeslání např. doporučeného dopisu a jeho uložení při nepřevzetí. Zde se za čas doručení považuje okamžik kdy se zásilka dostane do sféry vlivu příjemce bez vlivu skutečnosti zda si ji vyzvede či nikoli (tento princip byl potvrzen i rozhodnutím soudu).
a systém isds je jedním z kamínků, který má na tom zásluhy...
Co se týká přeadresování finančních úřadů, tak to je slutečně bonbónek. Všechny úřady mají stejné společné IČO. Dál už může odesílatel jen hádat. Z jistého hlediska je úřadů jen 14, tedy mne nemusí zajímat 199 adres, ale jen 14 resp. ta toho mého krajského.
Podle me je evidentni, ze vina je na straně FU, ktere nepochopitelne vypnuly sve spisovky pred vanoci. Prece tak zasadni organ statni spravy nemuze prestat vybirat svou schranku.
Vezmte to z druhe strany - kdyby isds nevyvratilo to hlaseni, tak si dodnes vsichni postizeni mysli, ze jejich zprava byla dorucena (a meli nejspis pravdu), ale FU by o tom nevedely - a to by byl teprve mazec!
V případě DS doručení do schránky + 10 dnů = přečtení. Šifrování dokumentů DS naopak znemožňují – interně ISDS možná šifruje, ale ověřit si to nemůžete. Pořádné šifrování by ale znamenalo, že odesílatel zašifruje dokument veřejným klíčem adresáta, takže dokument nemůže přečíst nikdo jiný, než adresát – ani správce "mail serveru". To ale ISDS prakticky neumožňují, protože nepodporují žádný formát, který by šifrování podporoval. Leda by si nějaký úřad vymyslel svůj XML formát, ve kterém by zašifrovaná data byla vložena – to ale není moc praktické. Všechny možné útoky vedoucí k možné změně obsahu zprávy se řeší elektronickým podpisem (který se opět datové schránky pokouší obejít a vystrnadit).
Elektronické podepisování a šifrování e-mailu se používá už léta, je ověřené a funkční. Takže v tomto směru datové schránky nepřinášejí nic lepšího, právě naopak.
Finační úřady nezanikly, byly jen reorganizovány. Jejich činnost pokračuje a dokonce v obdobné struktuře -199 datových schránek bylo nahrazeno 199 novými schránkami! Pro čnemohou úřady ještě nějakou dobu vybírat staré schránky, pokud je dána kontinuita jejich činnosti (samozřejmě podchycená v příslušné legislativě). Tady opravdu velí bezmozci.
Samozřejmě, že o tom finanční úřady vědí, protože mají seznam všech podání, kterých se to týká, tj. které zůstaly „viset“ v tom vzduchoprázdnu. Ví, kdo to podání poslal, komu ho poslal a jak bylo nazváno. Není to o tom, že by se nevědělo, jaká podání byla učiněna. Jenom se prostě nedostanou fyzicky k těm podání. Pokud vím, tak se to pořád ještě řeší. To opakované podání je jenom okamžitým řešením ve prospěch samotných firem - pokud se úřad nedostane k jejich přiznání třeba k DPH, nemůže jej vyměřit, když jej nevyměří, nemůže vrátit nadměrný odpočet.
už jsem to tu psal dříve - když přestal platit zákona č. 328/1991 Sb., v tu ránu "zmizelo" přes 4000 konkursních správců - ati všichni měli zřízeny datové schránky.
PŘES NĚKOLIK URGENCÍ tyto DS byly zrušena až asi za 3 (4) měsíce .... a vše, co do nich bylo doručeno - najednou přestalo být doručeno. A protože mezi konkursními správci bylo množství advokátů (pro výkon advokaci pak mají vlastní DS) a protože (nejen) soudy s oblibou doručovaly advokátské věci do DS konkursního správce .... umíte si představit ten zmatek .....
Jinak k přístupu do starých schránek jsme tehdy měli tuto informaci:
Existující datové schránky budou znepřístupněny k půlnoci 31.3.2011. Stávající přístupové údaje zůstávají v platnosti. Doručené i odeslané datové zprávy je možné z těchto schránek stahovat po celou dobu, kdy jsou tyto zprávy ukládané (90 dnů od doručení). ISDS automaticky zajistí, že do znepřístupněných schránek nebude možné dodávat ani doručovat zprávy.
Já jsem to pochopil tak, že ve schránce bude i nadále vidět to samé, jako by schránka nebyla znepřístupněna, jenom se nic nebude zapisovat (ani příchozí zprávy, ani změny stavu). Je to i logické, nezobrazovat v takovém případě dodané (ale nedoručené) zprávy by znamenalo přidávat do programu další logiku. Dalo by se to odvodit i z toho nebude možné doručovat zprávy – kdyby pouze dodané zprávy nebyly vidět, nemuselo by se tohle řešit. Ale jak tehdy opravdu vypadala znepřístupněná datová schránka, to nevím.
Tak jsem 27.12.2012 odeslal svojí DS na Finanční úřad Brno I. souhrnné hlášení k DPH.
Po odeslání se standardně objevilo hlášení "zpráva úspěšně odeslána" a v posledním sloupečku stav doručení "dodejka".
Po v článku uvedených událostech (hlášení o nedoručitelnosti atd.) jsem dnes volal na uvedený FÚ (nyní Územní pracoviště Brno I. finančního úřadu pro Jihomoravský kraj) a dle sdělení konkrétní pracovnice "nic nedošlo, takže to pošlete znovu".
Teď nevím, jestli má zvítězit princip (a mám bojovat, že jsem řádně odeslal - což je problém, protože v ISDS už je stav "nedoručitelné" a historie samozřejmě žádná, takže důkaz nic moc), nebo pragmaticky prostě znovu poslat a tiše si zanadávat ... :-(
Petr Dvořák
jen pár poznámek (tím ten systém nehájím, nemám ho rád)
- doručení do schránky není co přečtení
- je potřeba mít systém zašifrovaný = posílají se úřední dokumenty
- systém je potřeba mít zabezpečený i na straně příjemců, odesílatelů i po celé "cestě"
- musíte jej zabezpečit proti všem možným útokům vedoucím k možné změně obsahu zprávy
- musíte jej učinit maximálně BFU-vzdorný
Generální finanční ředitelství mi už odpovědělo na můj dotaz (viz tato zprávička) a žádá o opakované zaslání těch podání, která zůstala nevyzvednuta ve znepřístupněných datových schránkách.
přiznám rovnou, že této problematice moc nerozumím. Nicméně jsem pochopil, že existují "řady" certifikátů, kdy od " nejvyššího" odvíjí svoji autoritu nižší .... a právě k těm "nejvyšším" (kořenovým ?) se dostali hackeři u VeriSignu, pokud si pamatuji dobře .... tak před 2-3 lety (?)
těm českým autoritám nevěřím - ale nemám na výběr .....
Pamatujete si to špatně. Občas se někomu podařilo získat mezilehlý certifikát, kterým mohl podepisovat certifikáty pro libovolné domény – a protože prohlížeč věřil všemu, co mělo na začátku cesty certifikát, kterým byl podepsán ten mezilehlý, důvěřoval i serverovým certifikátům podepsaným tímto mezilehlým certifikátem. Celé se to týkalo ověřování serverů, pro ověřování osob se tyhle globální certifikační autority moc nepoužívají.
Pokud chcete ověřovat osoby podle českého práva, stačí použít těch asi 6 certifikátů třech českých akreditovaných autorit, kterými přímo podepisují ty osobní certifikáty. Těm českým autoritám můžete věřit určitě víc, než většině autorit, které máte automaticky nainstalované ve Windows. No a pokud nevěříte ani jim, nic vám nebrání každý certifikát si ověřovat sám. Tedy v případě e-mailu. V případě ISDS máte smůlu, nezbývá vám než věřit provozovateli ISDS, a ten mimo jiné těm českým autoritám věří. Ostatně Česká pošta, která je provozovatel, poskytovatel, dodavatel – nebo jakou má roli – datových schránek je zároveň prostřednictvím své dceřiné firmy PostSignum jednou z těch třech akreditovaných českých autorit.
To je to jako vytunelováno?
Což nevíš, že kde je velký hovno, není už nic k vytunelování? :-D
Již nějakou dobu jsou unijní akreditované autority postaveny na úroveň českých. Takže se jedná o tři autority a řádově více.
Teoreticky ano. Prakticky potřebujete jednoznačně identifikovat osobu, k čemuž jméno, bydliště a e-mail nestačí. Takže k rozumné bezproblémové komunikaci je potřeba mít v certifikátu i IK MPSV, a to vám do certifikátu žádná zahraniční autorita nepřidá. Ale ano, pokud chcete na úřadě způsobit pozdvižení, můžete použít i certifikát autority akreditované kdekoli v EU ;-)
No on hlavní problém je, že v okamžiku, kdy se ve sloupečku "status" ze stavu "dodáno" stal stav "nedoručitelné" přestal tento text být zároveň "klikatelným" a tedy do historie doručování se prostě nedá dostat :-(
Takže to proběhlo navrhovaným způsobem - opakované zaslání s komentářem ;-)
Petr Dvořák
Vy jste ale šprýmař, pane jirsák. Identifikátor MPSV je naprosto zbytečný údaj, který si můžete a nemusíte dát do kvalifiovaného certifikátu (nějak tam zbyl). Úředníku je na nic (tedy mimo resort MPSV). Zkuste se protlouct platnou legislativou, ale ani registr obyvatel ani evidence obyvatel takový identifikátor nezná.
Navíc je tento identifikátor naprosto veřejný údaj! Pokud jste ho někdy uvedl do kvalifikovaného certifikátu, který je veřejný, tak tam visí naprosto veřejně na příslušném webu dodnes a je profláknutější než rodné číslo, které nezná registr obyvatel, ale evidence stála ano.
IK MPSV používá např. také resort financí, protože je to v současné době jediný jednoznačný identifikátor osob v ČR, který se dá použít v kvalifikovaném certifikátu. To, že je identifikátor veřejný údaj, je logické – kdyby ho nikdo neznal, těžko ho použít k identifikaci. Vaše jméno je taky identifikátor a taky je to veřejný údaj, kdyby ho lidé neznali, těžko by vás jím mohli oslovovat.
V různých zákonech se desetimístný bezvýznamový identifikátor různě objevuje a mizí, podle toho, zda vítězí strana MV (která předpokládá, že někdy jednou bude mít evidence obyvatel správné údaje a bude schopen osoby jednoznačně identifikovat), nebo ostatní úřady (které tu identifikaci potřebují tady a teď). Momentálně má na vrch MV a „všechno bude v registrech“, přičemž se klasicky řeší identifikace osob mezi různými agendami, ale navenek je občan je jednoznačně identifikován jen identifikátorem datové schránky. Takže když něco občan podepíše kvalifikovaným certifikátem a když máte k dispozici jen základní registry, zase nijak nezjistíte, kdo to vlastně podepsal. Což je u podpisu docela hloupá vlastnost.
Nemohu s vámi souhlasit, že můj identifikátor má být veřejný a každý kdo se dostane k nějakým mým (osobním) údajům, je může personalizovat.
A k názoru MV stačí jejich perla na závěr -
Stanovisko k problematice údajů umožňujících jednoznačnou identifikaci podepisující osoby
(obsah si vyhledejte - je to jak v té pohádce ani oblečený ani nahý)
Toto stanovisko koresponduje s právním názorem odboru legislativy a koordinace předpisů ministerstva vnitra. Upozorňujeme, že výše uvedené je toliko právním názorem, k závaznému výkladu právních předpisů je v konkrétním případě povolán toliko soud.
Odbor Hlavního architekta eGovernment, 15. 9. 2012
ad 1) - jsou zásilky, u kterých nestačí doručení do schránky, ale je potřeba mít jednoznačně prokázáno přečtení (platební rozkaz, směnečný platební rozkaz apod.), "potvrzení o přečtení" u obyčejného mailu znamená - mail byl adresátovi zobrazen - ale komu?
ad 2) - že existuje něco jako stupně utajení, že ne každé řízení je veřejné, že se pracuje se stáním a obchodním tajemstvím, že mladiství mají extra ochranu - to asi vůbec netušíte, že ...
ad 3) - co znamená výraz "mail podepíšu"? jak zabráníte útokům typu "man in middle"? a jak budete mít ošetřenu "zranitelnost" prohlížečů (typicky přetečení zásobníku, že ...)? - a z toho vyplývající možnosti zneužití, změny mailů apod.
ad 4) že jsou DS svinstvo - s vámi souhlasím
No to zas ne. Jméno a příjmení ani adresa nestačí. Rod Karlů Nováků se vždy jmenoval Karel Novák a bydlí na stejné adrese. A poměry v rodině třeba nebudou idylické, nesnáší se. Ano stačí rok narození. Ale dovedu si představit 15 patrový panelák a Jardu Nováka, stejný rok narození.
Dobrý den, důvod toho, proč úřady nevybraly schránky, je prostý. Bohužel nám FÚ před koncem roku udělal poměrně ráznou pakárnu, ve které své hrála i nefunkčnost datových schránek. Zkrátka - mezi Vánoci a Novým rokem se vypnul na FÚ systém, včetně systému datových schránek. Takže tam, kde prostě úředník o své vůli nesedl a schránky nevybral (měl-li možnost, u našeho úřadu to nešlo), tak schránky nevybral. Vtipné bylo, že pak nemohl úřad ani schránou nic poslat (v našem případě), takže poštou to došlo až po Novém roce - pro nás velmi velká smůla.... Na FÚ se akorát pokrčilo rameny a bylo vyřešeno....
Zajímavé by bylo, pokud by došlo ke zneplatnění nějaké schránky, do které bylo odesláno něco z těch starých zrušených schránek – např. pokud si FÚ posílaly něco mezi sebou. Protože o zneplatnění doručení zprávy je odeslána systémová zpráva odesílatelům zprávy. Jenže když byla i schránka odesílatele zneplatněna, asi žádnou systémovou zprávu nedostane (každopádně nebude staré schránky kontrolovat, aby se o ní dozvěděl), takže se nedozví, že jeho zpráva byla zpětně označena za nedoručitelnou. Ještě budeme s láskou vzpomínat na klasickou poštu a na to, že se zprávy jen občas ztrácely.
K diskusi několik drobných upřesnění z poslední doby:
- chyby na pozadí jsou jednak metodické (nedořešený způsob dooručování datových zpráv orgánům veřejné moci a nepřesně promítnutá metodika znepřístupňování datových schránek do provozního řádu)
- pak také faktické (je jednoznačné, že pachatelem odpovědným za 99% problémů jsou ti, kdo přestali stahovat datové zprávy z datových schránek, které v té době byly běžně přístupné)
- na straně těch, kdo zprávy odeslali, se zase až nic tak hrozného nestalo (pokud šlo o podání jsou platně doručena, což jim dokládá dodejka; eventuální systémová datová zpráva je nemusí vůbec zajímat / pokud nešlo o podání, bylo nutné, aby ho zaslali znovu)
- použité postupy v ISDS stanoví, že datové zprávy, které nebyly staženy ani doručeny fikcí před znepřístupněním datových schránek se staly nedoručitelnými
- problém je tedy na straně adresátů, kteří se sice do znepřístupněné datové schránky mohou dále přihlašovat ("znepřístupnění" je fajn termín:)), ale nedoručitelné datové zprávy v nich už nevidí (plus, za 90 dnů od data, kdy se staly nedoručitelnými, budou všechny takové zprávy smazány)
- problém se měl, dle dostupných informací, týkat finančních úřadů, ale také celních úřadů a některých policejních úřadoven (celkem okolo 200 orgánů veřejné moci), kterým tam zůstalo trčet údajně až 3 500 (plus/mínus) datových zpráv
- ideální je to informace pro ty, kdo poslali přiznání k DPH (což je podáním) a mají právní nárok na vratku, případně penále pokud jim nebude daň vrácena dle zákona (těm stačí nedělat nic a pokud to FÚ nevyřeší, uplatnit penále)
- když se zamyslíte nad průběhem, stále je dosud platnými pravidly zaděláno na to, aby se problém kdykoliv zopakoval, a to i v případech, kdy se nenajdou tací adresáti, kterým je doručováno dodáním a přitom přestanou stahovat zprávy
- ve většině případů jsou totiž datové schránky orgánů veřejné moci znepřístupňovány se zpětnou účinností a tak by nebylo divu, pokud tyhle právní nesmysly určující chování systému nikdo neupraví, kdyby tam (snad už v menších počtech) zůstaly "viset" další zprávy.
V těchto případech jsou myslím schránky znepřístupněny přesně v plánovaný termín (tedy o půlnoci v den, kdy úřad zaniká). Chyba je tedy určitě v koncepci ISDS, protože i kdyby adresáti stahovali zprávy do posledního okamžiku, vždycky tam bude nějaký prostor, kdy může dojít k dodání zprávy, ale už se nestihne vyzvednout. Samozřejmě, pokud by nějaký úřad nevybíral schránku čtrnáct dní, má na problému svůj podíl. Na druhou stranu není důvod zprávy stahovat automaticky, takže to klidně může fungovat tak, že zprávy se stahují jen na pokyn obsluhy. No a držet pracovníky podatelny na Silvestra do půlnoci v práci, aby mohli posloužit počítačům, to by bylo poněkud absurdní, nemyslíte?
Zda platí dodejka, i když byla zpráva později znepřístupněna, na to bych nespoléhal -- pak by totiž celý koncept zpětného zneplatnění byl k ničemu. On ten koncept tedy je nesmyslný a úplně rozbourává správní právo -- a v praxi nezbývá, než se tvářit, že něco takového vůbec neexistuje.
ad 1) Jak často doručujete úřadu platební rozkaz?
ad 2) Ano a přesto si tohle všechno posílají už od nepaměti strany mezi sebou zcela nezašifrované, obyčejnou poštou. Vy umíte zašifrovat spis na papíře? Takže novinka pro vás - předpokládá se, že poštovní zásilka je nenarušitelná, což se týká nejen dopisů, ale i elektronických zpráv v DS.
ad 3) Stejně jako výše v této diskusi mluvíte o něčem, co vůbec nechápete. Zneužít lze všechno, také může mít někdo kameru někde za vámi a bude vám číst přes rameno, když už na to přijde. Pokud nevíte, co znamená elektronický podpis, nemá smysl, abyste o tom zde diskutoval, doučte se základy a třeba pochopíte, že "man in the middle" v případě elektronického podpisu vůbec nehrozí, sice si to přečte, ale nijak nemodifikuje. A ty technické okolnosti... jsou asi tak stejné, jako když se někde po cestě dopisu rozlepí obálka (a někdo získá přístup k obsahu), nebo někdo třeba vykrade poštovní vůz.
ad 4) DS nejsou svinstvo, jde jen o to, že si je spousta lidí (jako vy) zaměňuje s emailem a nechápou, že ve skutečnosti jde o elektronickou podobu podatelny na úřadě.
Jen pro zajimavost, dalsi prdel (krom DS a spol) - novinka "nespolehlivy platce" ...
Jediny oficielni zdroj, kde overovat je toto http://adisreg.mfcr.cz/adistc/DphReg?ZPRAC=FDPHI1&poc_dic=2
Uz na tyhle strance to ma 34chyb, po vyhledani je tam taky +- 50chyb ...prakticky neparsovatelna hruzna, a nejvetsi prdel nakonec, jeste si tam nekde pisou, ze pokud to nekdo bude pouzivat moc casto (jako ze by trebas nekdo vazne chtel overovat stav firmy pred zaplacenim faktury), tak ho zabanujou ... neuveritelny.
Kdyby se misto DS implementoval (vpodstate) normalni email, tak by si za to tezko nekdo moh rict stovky mega rocne ... (pro skarohlidy, ano, pokud budu mit cely system pod kontrolou, klidne budu doruceni mailu garantovat). .... technicky envidim problem ani v poslani naprosto standardniho mailu - bud to neni nic zasadniho => beru na vedomi ze to nemusi dorazit, nebo mi prijde zpet podepsany potvrzeni o prijeti => mam totez co v DS. Kdyz k tomu pridam web rozhrani (ktery ma taky kazdej freemail ...) tak mam "zadarmo" to, co stoji stovky mega a dela to vsechno, co se od takovy veci ceka, navic muzu pouzivat logicke a ocekavatelne adresy uradu ... (a ne nejaka hausnumera)
1) doruceni do schranky uradu je totozne s prectenim, doruceni do schranky firmy/nebozaka + 10dnu je prectenim (nadto neni problem posilat mailem potvrzeni o precteni)
2) odkdy jsou urendni dokumenty tajne? Technicky muzete ziskat kazdy jeden - primo na urade. Co se tyce ruznych osobnich udaju ... kdyz pominu to, ze sou zverejnovany vsude mozne, tak mail lze sifrovat - narozdil od DS, tam nic sifrovat nelze (jak uz rekli jini)
3) mno kdyz mail podepisu = zcela standardni a BFU fiendly postup (staci importovat podpis do klienta), tak chci videt, jak ho zmenite, nadto mi nic nebrani pouzit zminene webove rozhrani a nahrat to primo.
4) jak bylo receno, neznam moc BFU, kteri si neporadi s webmailem, ale i jako clovek, kterej se tim zivi, narazim neustale na potize stim svinstvem kolem DS a jsem nucen to neustale resit ...
Stejný problém s ISDS již nastal při zrušení jednotlivých Úřadů práce v roce 2012 a již tehdy na to bylo MV upozorněno a nic s tím do dneška neprovedlo ... Chyba je v tom, že si někdo spletl 00:00 hod následujícího dne a 24:00 hod předchozího dne. U OVM je datová zpráva brána za přijatou chvílí doručení do DS daného OVM o to že jí systém dokáže po vytikání 24 hodin daného dne smazat je chyba. Dle mého názoru nějaké systémové smazání tento stav nemůže z principu změnit
Ano, tohle mě taky po ránu nepříjemně zatahalo za oči v RSS čtečce. Fuj.
-Yenya, http://www.fi.muni.cz/~kas/blog/
Certifikát je veřejný, na to nemusíte být hacker, abyste jej od certifikační autority získal – jsou normálně vystavené na webu.
Myslel jste zřejmě případy, kdy se mezi spoustou nedůvěryhodných certifikačních autorit, které vám vnucuje Microsoft nebo Mozilla, objevily některé, které překvapivě byly nedůvěryhodné. To je ale něco dost jiného – české akreditované certifikační autority musí splňovat dost přísná pravidla. Navíc v případě použití PKI si vždy můžete ověřit přímo koncový certifikát a nemusíte důvěřovat vůbec žádné certifikační autoritě, když nechcete. (Úřady na výběr nemají, ty těm akreditovaným autoritám věřit musí.) A to nejlepší na závěr – datové schránky stejně používají jednu z českých certifikačních autorit, takže pokud jim nevěříte, nemůžete věřit ani datovým schránkám.
Potřeboval jsem 3.ledna zaslat zprávu na celní úřad (dříve Kladno). Staré ID schránky neexistuje, nové nejde najít (rozhodně ne podle adresy), v adresáři na mfcr.cz uvedeny staré údaje. A úřednice mi sdělila, že nové id datové schránky nezná.
Bordel na ntou (říkávala má babička). Nakonec jsem (na doporučení úřednice) poslal mailem, ty jim snad fungují.
Vám přijde v pořádku, že podáte cosi datovkou a za pár dnů vám přijde odpověď, že datovka, kam jste poslal doručení, je znefunkčněna a vaše podání úřadu nemůže být doručeno? Když například žádáte o odklad DPH? A to ještě není jasné, jestli se dá z archivu otevřít zpráva, která ještě nebyla otevřena (snad ano). Zodpovědné osoby minimálně vyvolávají paniku, v horším případě budou zprávy (nebo aspoň doručenky) skutečně zablokované. A to ani nemluvím o bordelu v termínu doručení x výkon úřední správy.
Několik měsíců se tam vůbec dívat nemusíte, protože nespolehlivý plátce nebude ještě hezkých pár měsíců na pořadu dne, mezitím budou data zveřejňována i jiným způsobem. Jinak to, že to bude někdo používat moc často, je obdobné s ARESem - už jste se setkal s někým, kdo by měl omezený přístup? Když si budete ověřovat stav před každým zaplacením faktury, tak to skutečně není moc často ve smyslu blokace. Takže je zbytečné panikařit.