Vlákno názorů k článku Datové schránky vyděsily klienty finančních úřadů. Kdy můžete zprávu pokládat za doručenou? od blue crab - Některé z inkriminovaných úřadů v tomto případě nestahovaly...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 20. 1. 2013 2:33

    blue crab (neregistrovaný)

    Některé z inkriminovaných úřadů v tomto případě nestahovaly zprávy přes celé vánoční svátky :( Jinak souhlasím, v samotném konceptu je ta hlavní chyba zakódována.

  • 16. 1. 2013 19:52

    Filip Jirsák

    V těchto případech jsou myslím schránky znepřístupněny přesně v plánovaný termín (tedy o půlnoci v den, kdy úřad zaniká). Chyba je tedy určitě v koncepci ISDS, protože i kdyby adresáti stahovali zprávy do posledního okamžiku, vždycky tam bude nějaký prostor, kdy může dojít k dodání zprávy, ale už se nestihne vyzvednout. Samozřejmě, pokud by nějaký úřad nevybíral schránku čtrnáct dní, má na problému svůj podíl. Na druhou stranu není důvod zprávy stahovat automaticky, takže to klidně může fungovat tak, že zprávy se stahují jen na pokyn obsluhy. No a držet pracovníky podatelny na Silvestra do půlnoci v práci, aby mohli posloužit počítačům, to by bylo poněkud absurdní, nemyslíte?

    Zda platí dodejka, i když byla zpráva později znepřístupněna, na to bych nespoléhal -- pak by totiž celý koncept zpětného zneplatnění byl k ničemu. On ten koncept tedy je nesmyslný a úplně rozbourává správní právo -- a v praxi nezbývá, než se tvářit, že něco takového vůbec neexistuje.

  • 16. 1. 2013 12:50

    blue crab (neregistrovaný)

    K diskusi několik drobných upřesnění z poslední doby:
    - chyby na pozadí jsou jednak metodické (nedořešený způsob dooručování datových zpráv orgánům veřejné moci a nepřesně promítnutá metodika znepřístupňování datových schránek do provozního řádu)
    - pak také faktické (je jednoznačné, že pachatelem odpovědným za 99% problémů jsou ti, kdo přestali stahovat datové zprávy z datových schránek, které v té době byly běžně přístupné)
    - na straně těch, kdo zprávy odeslali, se zase až nic tak hrozného nestalo (pokud šlo o podání jsou platně doručena, což jim dokládá dodejka; eventuální systémová datová zpráva je nemusí vůbec zajímat / pokud nešlo o podání, bylo nutné, aby ho zaslali znovu)
    - použité postupy v ISDS stanoví, že datové zprávy, které nebyly staženy ani doručeny fikcí před znepřístupněním datových schránek se staly nedoručitelnými
    - problém je tedy na straně adresátů, kteří se sice do znepřístupněné datové schránky mohou dále přihlašovat ("znepřístupnění" je fajn termín:)), ale nedoručitelné datové zprávy v nich už nevidí (plus, za 90 dnů od data, kdy se staly nedoručitelnými, budou všechny takové zprávy smazány)
    - problém se měl, dle dostupných informací, týkat finančních úřadů, ale také celních úřadů a některých policejních úřadoven (celkem okolo 200 orgánů veřejné moci), kterým tam zůstalo trčet údajně až 3 500 (plus/mínus) datových zpráv
    - ideální je to informace pro ty, kdo poslali přiznání k DPH (což je podáním) a mají právní nárok na vratku, případně penále pokud jim nebude daň vrácena dle zákona (těm stačí nedělat nic a pokud to FÚ nevyřeší, uplatnit penále)
    - když se zamyslíte nad průběhem, stále je dosud platnými pravidly zaděláno na to, aby se problém kdykoliv zopakoval, a to i v případech, kdy se nenajdou tací adresáti, kterým je doručováno dodáním a přitom přestanou stahovat zprávy
    - ve většině případů jsou totiž datové schránky orgánů veřejné moci znepřístupňovány se zpětnou účinností a tak by nebylo divu, pokud tyhle právní nesmysly určující chování systému nikdo neupraví, kdyby tam (snad už v menších počtech) zůstaly "viset" další zprávy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).