problém zákona je, že tam je definované jen požadované minimum a žádné další limity, takže ČT si může navymýšlet prakticky cokoliv a nárokovat si na to peníze místo aby stát mohl říct, že tímto už ČT své veřejnoprávní povinnosti plní a další navyšování netřeba. Teď když někomu v ČT rupne v kouli, tak může expandovat ČT s požadavky na peníze donekonečna a pořád bude plnit zákon.
"takže ČT si může navymýšlet prakticky cokoliv a nárokovat si na to peníze místo aby stát mohl říct, že tímto už ČT své veřejnoprávní povinnosti plní a další navyšování netřeba. "
To je samozřejmě nesmysl. Pokud by ČT hypoteticky přestala plnit veřejnou službu, je třeba vyměnit její vedení a ne jí omezit rozpočet.
jenže já nepíšu o nějakém neplnění veřejné služby, ale naopak že současný zákon umožňuje do veřejné služby nabalovat další a další služby pouze na základě svévole managementu ČT prakticky bez limitu, ačkoliv jejich nezařazení neznamená, že ČT veřejnou službu plnit nebude. A místo aby se řešila jejich potřebnost a účelnost, tak řeší jen navýšení rozpočtu
Ale ona se prece resi. Nebo snad chcete popirad existenci organu (mimochodem volenych), ktere na cinnost CT prubezne dohlizi? Z toho, ze vystupy techto volenych organu jsou jina, nez vase ocekavani jeste nelze dovozovat nepotrebnost a neucelnost.
Navyseni rozpoctu se resi proto, ze leta se neresila inflace, ktera ma samozrejme i dopad na realnou hodnotu vybranych penez. Aneb vy byste ochotne pracoval za plat/mzdu v nominalni vysi z roku 2008? Asi ne, asi byste hodne nadaval kdyby vam nekdo rek, ze penize co vam stacili v roce 2008 musi stacit i dneska.
já se nebavim o žádnym kontrolním mechanismu, ale o nastavení mantinelů. Stejně tak jako je v zákoně specifikováno minimum by tam mělo být nastavené maximum. Aby vůbec bylo co kontrolovat, jestli náhodou ČT nedělá víc než reálně musí. Aby třeba existence ČT 3 záležela na tom, zda to po ČT někdo reálně požaduje a ne podle toho kolik pumpne poplatků.
Když vám někdo řekne, že polovinu práce co děláte dělat nemusíte, protože ji po vás nikdo nechce, tak samozřejmě můžete dělat za stejný peníze co v roce 2008 a nebudete mít důvod si vyskakovat, že je to málo, protože i odvedená práce bude nižší.
Mantinely prirozene nastavuji ty finance, pricemz plati ze koncesionarske poplatky jsou primarnim zdrojem prijmu. A ty se od roku 2008 nezvysily. A tech tehdejsich 135 korun ma dnes realne hodnotu stejnou jako pod 80 korunami z roku 2008. Problem lidi jako vy je financni negramotnost, coz jste ostatne prokazal i snahou to zahrat do autu skrze "min prace" :-)
Opakujete v kruhu argumenty, ktere uz byly mnohokrat zodpovezeny. Provoz CT3 stal nejaky 120 milionu rocne, nebo chcete-li to jinak a srozumitelneji - tak 2,84 Kc mesicne v ramci toho poplatku co jste v roce 2022 v tehdejsi jeho hodnote odvedl. Ono kdyz jen tocite vlastni archiv, tak to zas tak velke naklady - v porovnani s naklady okolo negeneruje. A svoji cilovou skupinu to samozrejme melo, k tomu existuji verejna data...
Ale je vtipne, jake vasne dokaze v lidech vzbudit par korun :-) Copak, je neprekonatelny problemem, ze si za mesic date o jedno pivecko min?
Vsak penize tu resi kazdej hejhula, co ma problem s tim, ze by namisto 135 korun mesicne platil treba tech 150. Aneb 15 korun - a jaky to budi vasne. Ale vubec se nebere v potaz to, ze tech 135 korun se plati v nezmenene vysi pres patnact let. Skvela ukazka financni (ne)gramotnosti casti ceskeho naroda, ktera se buhvi proc domniva, ze 135 korun v roce 2008 ma stejnou hodnotu jako 135 korun v roce 2024.
Nejde o výši, jde o princip. A pokud se občané nebudou bouřit, tak soudruhy v čele státu dříve nebo později napadne něco horšího.
A silně se mi nelíbí, jak musí podnikatelé platit za své zaměstnance docela nesmyslně vysoké částky (podle počtu zaměstnanců). Přitom je ten zákon postaven tak, že ti zaměstnanci tu televizi mají zaplacenou už sami. Je to tudíž jen a jen bič na podnikatele, které tvůrci této zrůdnosti, levičáci a ultralevičáci, silně nenávidí.
Souhlasím, že jde o princip. Je rozdíl, pokud MUSÍŠ odvádět peníze za určitou službu, se kterou nejsi spokojený, nevyužíváš ji. Nebo se financuje něco ze státního rozpočtu. Tam nejde vesměs dohledat, kolik a na co jednotlivý daňový poplatník přispívá. Když by se poplatek začlenil do sr jako další mandatorní výdaj, odpadla by osobní angažovanost. Platilo by se z jednoho rance peněz. Odpadla by účelovost platby. Třeba paralela s hasiči, policisty...jejichž služby (ne)využíváme, je zcela chybná, protože se neplatí třeba povinně 50 Kč na hasiče.
Ano, muzeme to zahrnout jako kapitolu SR, ale s tim ruku v ruce jde to ze se ty penize musi nekde vzit. To, ze vam dan z prijmu stoupne o stovku fakt nevyresi samotny problem "musim platit neco, s cim nejsem spokojeny". Protoze je ve vysledku jedno, z ktere kapsy vam ty penize vytahnou. Projevy stylem koncesionarsky poplatek jsou zlo, zatimco brani ze spolecne hromady statniho rozpoctu (kde by logicky muselo prijit take nejake zvyseni dani) je v pohode neni nic jineho, nez dalsi projev financni negramotnosti.
Laskavě si uvědomte, že když při internetovém bankovnictví spletu jedinou číslici či písmeno, mohu přijít o víc peněz, než kolik za rok, či déle, zaplatím na složenkách nebo SiPo. A teď si představte nějakou stařenku s artrózou kloubů ruky a prstů, která každý druhý znak na virtuální klávesnici "chytrého" telefonu naklepne na poprvé špatně. Když píše SMS, tak o nic nejde, u toho bankovnictví jde o dost peněz.
Laskave si uvedomte, ze placate nesmysly z kategorie "vymyslim katastroficke scenare" jen abych ten nesmysl obhajil. Tak kdyz chcete jit touhle cestou, tak tu starenku s desitkama tisic pod matraci nebo v kabelce cestou z posty a koncetinami muze postizenymi artrozou nekdo proste obrat... hrubou silou. A to zas takove sci-fi neni, takove pripady se naopak deji pomerne casto.
To jestli zmoulam nejakej papirek v ruce na to zadnej vliv nema. Fakt vymejslite uz nesmysly. Vejplatu v tech papirkach vam take na ruku uz daji malokde. A kdyz uz vymyslite nesmysle, tak naopak jeste snizuju riziko, ze me nekdo na ulici prasti tyci a ty papirky mi sebere driv, nez si pro tu televizi stacim dojit.
Kreditni karty funguji na jinem principu - a sice, ze utracim penize, ktere v dany moment treba vubec ani nemam. Kreditni karta je samostatny produkt bez prime vazby na bezny ucet a zustatek na nem. Kdyz uz se chtete tvarit, ze bankovnim produktum vy rozumite, tak si tu problematiku alespon nastudujte :-)
Jo, ta vase financni (ne)gramotnost...
Rada CT (krom dalsiho) jmenuje a odvolava generalniho reditele, schvaluje rozpocet a zaverecny ucet, schvaluje Statut CT, dohlizi na plneni ukolu verejne sluzby v oblasti televizniho vysilani, schvaluje dlouhodobe plany programoveho, technickeho a ekonomickeho rozvoje... To je vic nez dost kompetenci co se potrebnosti a ucelnosti vynakladanych prostredku tyce. Dezinformace tu sirite sam, prave proto ze jste si namisto prostudovani zakona vzal jako zdroj svych "zarucenych informaci" nejaky dezinformacni webik, ze? ;-)
Tvorbu obsahu, personální obsazení, kromě gř, přímo dokonce nesmí ovlivňovat. Nemají k tomu zákonem dané prostředky. Mohou si pozvat třeba šéfa zpravodajství, v rámci vyřizování stížností od diváků. Ten to typicky odůvodní nadsázkou, hyperbolou. Jedná se ale spíše o formalitu. Vlk se nažral...