Co jde jednou nekde prehrat jde i okopirovat a pak volne sirit bez DRM :)
Jde o to, ze chci a doufam ze ne jen ja kulturu legalne bez omezeni korporaci a ocenit autory tak jak uznam za vhodne s co nejmensim mnozstvi prostredniku.
Nevim jak p. Krsek, ale vetsina lidi ocenuje vyrobce auta presne tak, jak sami chteji. Nejen ze si muzu poridit prakticky totez u jineho vyrobce, ale muzu si poridit i naprosto totez u jineho prodejce a nekdy i za celkem zasadne jinou cenu (10% uplne vpohode, na 300k je to 30k, kdyz vyrazim za hranice, tak muze byt rozdil i daleko vetsi).
Navic si to sve auto nasledne muzu okopirovat kolikrat chci, muzu ho kupodivu klidne i uplne zprovodit ze sveta, muzu ho nekomu pujcit, muzu ho nekomu dat, nebo ho muzu pronajimat. je to jen a jen moje vec.
Stejne tak u rohliku si muzu vybrat, jestli si ho koupim, nebo, jestli si ho okopiruju (= upecu si ho doma) a je do toho kazdemu kulovy (ostatne to obili na mouku si muzu vypestovat na zahradce).
Auta i rohlíky si doma lidé dělají (ale musí se to umět, takže jen někteří) a výsledek je někdy ještě lepší než originál.
Ale srovnávat se to fakt nedá. Zatímco jsou všichni výrobci konkurencí nuceni tlačit cenu dolů, v zábavním průmyslu žádná konkurence není, jen díky snadnému kopírování musejí s cenou dolů i oni. A to je ten vliv zákazníka na cenu, která není odvozena od nákladů, ale od toho, kolik jsou zákazníci ještě ochotni zaplatit.
Kdo je a kdo není v obraze, ať si ostatní čtenáři posoudí sami.
Náklady tvoří základ ceny. Nikdo nebude vyrábět, když by se mu to nevyplatilo. Takže náklady + zisk, jehož výše je závislá na poptávce a dalších věcech.
Doporucuju se podivat na hospodareni Fordu a GM v uplynulych letech :-)
Pokud se Vam to bude zdat prilis daleko, zkuste hospodareni CSA za poslednich pet let.
A pochopitelne existuji produkty, ktere spolecnosti prodavaji pod nakladovou cenou (pripadne na jeji urovni), aby na souvisejicich produktech (treba na spotrebnim materialu) nebo sluzbach vydelaly balik.