Kdyby místo takovýchto hurá akcí začaly eshopy nabízet rozumné ceny dopravy, odstupňované podle velikosti/hmotnosti toho, co koupím. Platit za vše stovku za dopravu je nesmysl. Často bych koupil nějakou drobnost za pár desítek či stovek korun (kabel, baterii do mobilu...) kterou lze poslat za 24 Kč, ale eshop má paušální cenu dopravy, většinou okolo 100 až 130 Kč. Kdyby nabízeli dopravu těhle drobností za 30 -40 Kč nakoupím toho o moc víc. Pokud to nespěchá, lze to koupit na eBay, ale když vám dojde baterka v hodinkách, buď musíte dát stoku za dopravu (=200% ceny baterie) nebo jet přes celou Prahu (protože v běžném elektru je nemají) nebo čekat 3 týdny až přijde z Číny.
Proč by ti měl eshop dotovat, že si už tak koupíš produkt, na kterém prakticky nic nemá? Za 30 - 40 Kč si tak můžou posílat věci nějací šetřílci z aukra, ale ne eshop, když ho doprava i u drobnosti stojí minimálně těch 40 Kč pokud využije dotovanou doporučenou zásilku. Obálka a práce taky není zadarmo. Že by toho lidi nakoupili víc, je nesmysl. Pokud chce nakoupit víc, nakoupí i přes vyšší cenu dopravy. Jen by se zbytečně dotovali šetřílci, což nikdo nechce.
Doprava je skoro všude dotovaná, velké věci zdarma a nebo za 100 Kč, ale náklad je větší. U těch malých je zase minimální zisk, ale lidi to musí balit, doprava a obal něco stojí... To pro e-shop nedává logiku a nebo na té maličkosti navýší marži a pak by to šlo, ale v ten moment klesnou objednávky, protože plno lidí koupí něco a k tomu dokoupí drobnosti, což by se jim nevyplatilo při vyšší marži prodejce. Asi Vám nezbyde než objednávat z číny, kde je mnohdy kvalita dosti pofidérní, doručení jak kdy a reklamace né zrovna komfortní. Ta doprava zdarma byla nad 300 Kč, takže plno e-shopů to pokrylo, nabrali nové zákazníky a vlastně to bylo asi pro všechny zajímavé (až na pár e-shopů), za hurá akci bych to nepovažoval.
Problém jsou dopravci a jejich skladba cen, ne eshopy. Pošta, PPL i DPD, tedy tři největší dopravci, nenabízí eshopům moc možností, jak se dostat s cenou za dopravu dolu. Pokud nemá obchod velké obraty, tak je do 2kg poštovné fixní, třeba 65,- plus DPH, a nikdo neřeší jestli to má 10g nebo 1,5kg, tak jak by mohl obchod posílat zboží za 40,- i s daní, když si objednáte malou a levnou položku s malou marží (flash disk atp).. Pošta prostě svoz balíků od eshopu za míň neudělá a je nesmysl čekat, že obhodník půjde každý den na poštu na přepážku stát frontu a posílat to jako ten nejlevnější balíček - doporučené psaní. Pošta smluvně nabízí buď ten Balík do ruky a pak jezdi auto a vyzvedáva to přímo obchodě/skladu nebo nic. Od milionu nebo dvou ročního obratu nabízela dříve
smlouvu i na ty doporučený balíčky, ale tak velký roční obrat (tedy 25-50 tisic zasilek za 40 korun) prostě vygeneruje jen pár obchodů v republice..
Myslím, že za 24 Kč není ani doporučené psaní. Za 40 Kč se dá poslat nějaký hodně malý balíček, ale bez pojištění. Nelineárně odstupňované to má samotná pošta. Umím si představit poštovné spíše v rozsahu 80 - 200 Kč. Pak je to technický problém, jak spočítat přesnou cenu dopravy už při zadávání objednávky. V případě více položek by musel program na serveru "hrát tetris", jako to udělá člověk při balení zboží. Já se klidně přiznám, že takový program bych neuměl navrhnout. Některé eshopy ani neznají přesné rozměry a hmotnost nabízeného zboží, protože ho nikdy neměli na skladě. Vystavují fotografie stažené od výrobců a zboží se objednává teprve na přání zákazníka.
Takže Vy si ceníte Váš čas natolik, že se Vám nevyplatí jet přes půlku Prahy, ale zároveň naceňujete čas pracovníka e-shopu za veškerý servis (vystavení a vytisknutí faktury, nalezení zboží, zabalení, příprava a vytištění adresního štítku, cesta na poštu, podání zásilky a cesta zpět) na zápornou hodnotu (pouze za cenu poštovného bez nákladů okolo)? Trochu sobecké, nemyslíte?
Mimochodem nejlevněji zásilku pošlete za 37 Kč + DPH, k tomu obálku, fakturu (papír + toner), což je úplně bez nákladů na práci skoro 50 Kč. Ceny dopravy s platbou převodem začínají většinou na 80 Kč, dopřejte jim těch 30 Kč, pokud máte nějaké speciální hodinky, do kterých není běžná baterie, kterou seženete v každém hodinářství, určitě Vás to nezruinuje :).
Vše má svou cenu, ale když vidím u jednoho prodejce cenu zboží 80Kč, u druhého 120 Kč, přitom ten první má zboží draží o 20 Kč, tak je jasné u koho objednám. I osobní odběr mají mnozí zpoplatněný.
Do očí bijící je kartelová dohoda prodejců pneu. Snad většina má poplatek za každý kus pneu (100 Kč). Přitom narozdíl od elektra nepotřebují pneu žádné šetrné zacházení při manipulaci, přepravě, může na ně pršet, sněžit, pálit do nich polední slunce.
No vidite, ja zavolam svemu prezouvateli/skladovateli, sdelim mu presny model ktery hodlam na jare/podzim obout, on mi jej za +- desetikoruny doda za "internetovou" cenu, a jeste mi je v cene prehodi a uskladni.
Vazne nechapu, proc by si nekdo mel nechat posilat zrovna pneu, aby pak resil, kam je dat, jak je prevazet atd.
To pak znamena, že náklady na přepravne a balné počítáte do samotne ceny zboží a zákazník je tak jako tak zaplatí ;) A taky je podnikat a podnikat. Podnikat můžete uspesne i neuspesne, týden, měsíc nebo třeba 10 let, jako hlavni činnost nebo při zaměstnání, stejné tak sám nebo se zaměstnanci a v neposlední řadě s vlastním skladem nebo bez skladu v obýváku rodičů. Třeba ale odhalíte více, než nepodstatne a nic neříkající info.
Krabice, výplňový materiál, lepící páska, štítek, tiskárna štítků, váha, počítač, snímač čárového kódu apod. včetně servisu, manipulační technika, balící technika, vozidlo (včetně paliva a servisu), prostory (spousty krabic, výplňového materiálu), energie, mzdy. A určitě jsem na něco zapomněl.
Chápu to tedy dobře, že když odesílám 50 zásilek denně, budu mít krabici za korunu, výplňový materiál nekoupím, ale dám tam cáry ze skartovače, nemusím zásilky lepit páskou, budou držet samy, tiskárna štítků se neopotřebuje rychleji, váhu mi někdo půjčí, štítek budu lepit jen na každý šestý balík, počítač se nerozbije, balící linka nebude potřebovat servis, nemusím mít nějaké velké prostory, tuny krabic si opřu o maringotku, elektřinu si napíchnu od sousedů, nebudu topit a balit mi to budou chodit děti, které si odchytím před základkou a nalákám je na bonbóny?
Ono hlavně jak bylo v článku zmíněno, nejvíc na tom vydělá Heureka - škoda, že nejsou statistiky kolik prokliků a za jakou cenu se během těch dvou dnů "udělalo".
Co jsem slyšel z minulého roku tak to bylo o několik stovek % víc než v normální dny x cena prokliku = Heureka je spokojená :-)
Ven mimochodem Ceska Posta je odprostena od DPH. Pokud je eshop platcem DPH tak ho musi zaplatit za Ceskou Postu (jak psal Jirka).
A dobirka take neco stoji.
Pokud poslete maly balicek (cca 120g) na dobirku posta si nauctuje 77 Kc. Vy k tomu jako platce musite pripocist DPH a jste na 93 Kc + neco obalka a stitek a jste na 96 Kc (a to nepocitam praci, kterou nikdo nevidi.
Pokud koupite vec za 200 Kc a mate dat 100 Kc za dopravu je to moc, ale jinak to nejde
Mate pravdu, ze kdyz budete prefakturovavat totoznou castku tak nemusite. Ale nez s balikem odejdete na postu a vystavite fakturu, tak budete kazdy kus vazit? To ze si kazdy produkt zvazi a vahu budete mit nekde ulozenou je sice hezke ale stejne mate nejakou sanci, ze castku nedokazete prefakturovat...
Netusim jak to delate vy, ale obchodnik, ktery posila denne, balicky vazne nevozi na postu a neprevazuje tam. Kupodivu, ma s dopravcem (at uz postou nebo jinym) smlouvu, sam si zabali, sam polepi, vcetne "cenovky". Posta, ci jiny dopravce, po nem dokonce chce rozpis, na kterem musi byt hmotnosti a rozmery (alternativne typ/kategorie ci jina identifikace velikosti zasilky).
Tudiz vi zcela presne kolik jej doruceni toho ktereho balicku bude stat. A tudiz muze zcela presne tutez castku prefakturovat zakaznikovi - bez DPH.
Zapomíná se, že eshopy si stejně namastí kapsu, když na většinu prodávanýho zboží si dávají 30% marži k nákupní ceně, ale i víc. Ti chytří si nakupují v cizině a na český obchody dlabou. proč tady platit osm tisíc, když jinde je to za šest? Proč tu platit 280 Kč za žárovku, když z ciziny to výjde na 120 Kč? Pro někoho je důležitá delší záruka a snadná reklamace, ale stojí to za to?