Přiznám se, že jako občasný čtenář Lupy jsem si vašeho pokusu s platebním systémem vůbec nevšiml. Od magazínu o českém internetu bych čekal článek o zavedení a několik průběžných o tom, jak se experiment vyvíjí. Dělo se něco takového?
Z článku usuzuji, že stále nevíte kolik z vašich čtenářů systém zná nebo si všimlo jeho nasazení a mělo šanci se na systému podílet.
Během předchozích devíti měsíců zde vyšlo několik p ro mne cenných článků.
Matěji, takže bychom měli investovat úsilí a čas do propagace cizí službu, která sama o sobě nevynáší a nijak neroste, protože by možná jednou mohla vynášet? Nepřipadá ti to trochu absurdní?
Navíc nevím ani ve světě o příkladech větších webů, kde by Flattr opravdu fungoval - viz i ten německý příklad v článku. Myšlenka Flattru je hezká, ale v praxi myslím moc nefunguje.
Flattr? Funguje. A ve svém vlastním článku uvádite důkaz: článek Davida Antoše. Máte chybný závěr, počet flatrů k tomuto článku není tím, že David Antoš je známý, ale tím, že článek je dobrý a tlačítko pro flattr je umístěno tam kde má být. A je kolem něj prázdný prostor.
Právě umístění tlačtka flattru potřebuje vlastní prostor. A ne jej dát mezi ostatní socialní nesmysly, které hodně lidí ignoruje.
Nenapsal jsem, že je známý, ale že je známý ve flattrové komunitě, to je rozdíl. A proč vlastně myslíte, že můj závěr je mylný? David Antoš je (nebo v době psaní onoho textu byl) jedním z největších propagátorů Flattru v Česku. A jeho text pojednává zejména o Flattru. Takže výklad, že ho podpořili zejména lidé, kteří se kolem Flattru v Česku už pohybovali (a sami na něm měli účet) je myslím nabíledni.
A k tomu, že Flattr funguje: máte nějaký konkrétní příklad?
Je velmi pravděpodobné, že si mnoho lidí nezaložilo flattr účet kvůli tomu článku. A nevím, zda v čechách je nějaká výraznější komunita okolo flattru. David Antoš může být v té komunitě známý a oblíbený. Nechce se mi to dohledávat, tak to vezmu jako fakt.
Výklad, který jste zvolili je k nabílení, ale je to jednoduché zdůvodnění, je to příliš snadný závěr. A příliš snadný závěr býva často mylný.
Proč?
Tento závěr přitom ignoruje několik jiných faktů:
1) důvodem pro zlaožení flattr účtu, je mít možnost ocenit autory na webu. A není moc velká pravděpodobnost, že oblíbené články budou jen o flattru.
2) Flattrujicí nemá důvod chodit na weby, které nemusí, jen kvůli článku od oblíbeného autora, typicky čtou a mohou ho ohodnotit na jiných webech.
3) Stejně tak není pravděpodobné, že čtenář chodící na Lupu, sem chodí kvůli autorovi, který zde cca rok nepublikuje.
4) Výhodou flattru je, že člověk se nemusí bát, a s klidem může ohodnotit co se mu líbí, tedy jeden ale i sto článků.
Je otázka, zda těch 40 lidí bylo čtenáři Lupy, osobně si myslím, že ano. S jistotou to nemohu říci, mohli přijit z jiného zdroje, ohodnotit a odejít. Nicméně, sám jste ohodnotil článek Davida Antoše jako úpsěšný a zhodnotil že pro něj Flattr funguje.
Takže je otázka, proč čtenáři nehodnotili i jiné články.
Vaše zdůvodnění a závěr předpokládá, že oněch 40 lidí příšlo odjinud.
Pokud by jste zhodnotili, že oněch 40 lidí pouze nechtělo články na Lupě hodnotit, tak jste si museli položit otázku proč ne.
A to mohlo mít několik důvodu:
1) Nedostatečná celková propagace flattru - viz tato diskuze, diskuze na root.. Několik článků nestačí. A jiný systém, nebude li propagován dopadne stejně.
2) Nekvalitní články ( to změna systému na placení autorům nevyřeší )
3) Rozdíl umístění tlačítka pro flattr ve zmíněném článku a jinde. (prostor okolo x utopené mezi social balastem - viz tato diskuze, diskuze na root)
4) Úspěšný článek ohodnotili lidé odjinud, kteří nemají zájem přispět jiným autorům na Lupě. A jinak Lupu nečtou.
Kde děláte velkou chybu, je možné, že se pár li
Proto jsem nepsal o reklamních plochách, ale o článcích jak se novému systému daří, na co lidé narážejí. Okolo nj by naopak reklamní plochy vzniky.
Chápu, že člověk i firma investuje svou energii do toho, čemu věří nejvíce. Zanechne zde toto diskusní vlánko případným zájemcům o podobný projekt, není již třeba jej dále rozvíjet.
Omlouvám se, přípěvek jsem omylem odeslal dříve než jsem jej dokončil
Kde děláte velkou chybu, je propagace. Máte-li zájem, o to aby čtenáři přispívali autorům, tak je potřeba dané řešení propagovat a vlastně vybudovat. V Čechách není žádná obdobná služba využívaná a vše takto bude novinkou, bez uživatelské základny. Takže, při stejné nepropagaci to dopadne stejně.