Je potřeba vzít v potaz, že je před volbami a tudíž je potřeba ukázat "angažovanost". Víceméně souhlasím s uvedenými názory, jako realizaci provádět se stejnými odborníky, kteří do dneška s ničím nepohnuli je naivní vize. Jaká bude realita si umí každý představit.....další dokument, další "názor" a další náklady na daňového poplatníka bez přidané hodnoty, nebo digitalizované služby. Na druhou stranu, dejme jim šanci se ukázat, jestli to tedy tentokrát bude jiné, lepší.
Další bod: A jak a kdy se "stat" vubec nauci pracovat s informacnimi systemy (pouzivat, navrhovat zadani, zadavat vyvoj nebo vyvijet)?
(Skoro) každá firma dnes informační systémy používá zcela rutinně a vůbec z toho nedělá žádnou vědu. A v porovnání s tím jsou schopnosti státu prostě katasttrofální a příšerné, možná zcela nulové. Nemluvě o tom, jak mají používání informačních systémů vymakané ve velkých firmách, které na informačních systémech stojí.
Způsob, jakým stát informační systémy "pořizuje" a "zadává" (prostřednictvím obskurních výběrových řízeních svázaných nesmyslnou legislativou) je jako když prase drží kost.
Proč by vůbec měly vznikat nějaké státní strategie na digitální velmoc? Je rok 2018 a ne 1970 a informační technologie by se měly rutinně používat, stejně jako telefony, dodávky elektřiny nebo vody.
Asi to je velký pokrok, že takhle rámcově víme co chceme, ale chtělo by to ještě naplánovat využití a koordinaci energie různých nadšenců. Potřebujeme, aby se eGovernment rozvíjel rychle, bouřlivě, a to je běžným postupem problematické (vyprojektovat, vysoutěžit, realizovat, převzít, odfajfkovat a ponechat svému osudu). Po letech se podařilo zapojit pana Bláhu - to je skvělé, ale je to pozdě a nebude to stačit. EGovernment by potřeboval něco takového, co měla v počátcích činnosti mBank: Sbírala podněty od veřejnosti a v řádu dnů nebo týdnů na ně reagovala.
Nějaká ku*várna v tom zaručeně bude.
Tak např. máte-li datovou schránku, musíte ji používat, jinak pokuta. Chcete-li datovou schránku zrušit, musíte umřít (nebo firma zaniknout i kdyby to byla právnická osoba). Jo, nelze jinak, neexistuje možnost zřídit, používat a zrušit bez úmrtí (ukončení). To samo o sobě je velmi dobrý důvod nic takového nezakládat a žádat komunikaci se státem tradičně papírovou (není-li to nevyhnutelná povinost).
Viz web zakony.centrum.cz/zakon-o-elektronickych-ukonech-a-autorizovane-konverzi-dokumentu/paragraf-13 (to se za posledních 5 let nezměnilo)
Nemluvě o problémech s platností elektronických podpisů, zpoplatněném tisku dokumentů na Czech Pointech, zpoplatněném archivu pro starší zprávy a dalších omezeních...
Jestli všechny služby státu budou takové, tak ruce pryč od nich.
Na kráse a přívětivosti GUI nezáleží.
Kdyz vezmu v potaz dosavadni kroky - portal obcana, ktery mi neni schopen zobrazit polozky z datove schranky a pri pokusu o kontakt se spravci neozyvaji a druha zalezitost, jako elektronicka obcanka s cipem, ktera mi VUBEC NIC praktickeho neprinasi, je mi lito ceskych danovych poplatniku, kteri tyto srandy plati.
I když třeba krásná myšlenka, realita je potom vždy jiná. Co již v minulosti vzniklo užitečných a fantastických aplikací stigmatizovaných nějakou zákeřnou zmr*ovinou nebo ultra fízlárnou, která okamžitě odradila každého uživatele. Co MS a Google ročně pohřbí desítky takových aplikací.
Mě stačí spojení slov digitální a Česko nebo Český. Vždy si vzpomenu na ultrazmr*y jako česká pojišťovna, česká pošta, české dráhy, český telecom apod. Tady v tom článku mi naprosto stačí když čtu že se do toho bude montovat někdo z mimisterstva vnitra a nejzkorumpovanějšího ministerstva průmyslu a obchodu.
Ani zákon mě nedonutí to používat když tam ucítím nějakou levárnu.
Clovek si ma klast vysoke cile, ale mirit hned mezi (digitalni) velmoci bude chtit vic jak pana Dzurillu s vice funkcemi jak ma japonska kalkulacka. Zatim je tu zase spousta popsaneho papiru ve stylu "melo by se" a "udela se", coz neni proti nicemu - necim se zajiste zacit musi. Pochybuji vsak (napriklad), ze stavajici osazenstvo MV CR, ktere uz nekolik let "pusobi", najednou osviti Spiritus Sanctus a vznikne solidni architektura a neporadky v infrastrukture HW/SW zmizi jak mavnutim kouzelneho Dzurillova proutku. Zajimalo by me proto:
1) kdo to zrealizuje - titiz lide, kteri se v tom placali dosud? Pokud nekdo jiny, kde je stat vezme?
2) jaky je harmonogram, a kdy maji byt jednotlive etapy dokoncene a predane?
3) kdo a do kdy stanovi konkretni kontrolni body, a kdo pak ponese osobni odpovednost za neplneni?
V dostupnych zdrojich jsem bohuzel nenasel dostatecne odpovedi.