Názory k článku Digitální děti

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 1. 2. 2001 9:44

    Fikacek (neregistrovaný)
    Pisu z Belgie, takze bez diakritiky. Sorry.
    Digitalizace jiz postupuje, coz se projevuje i na autorovi, ktery napsal "kde se začíná být na poplach". Tusim, ze melo byt "bit na poplach", ne? JF
  • 1. 2. 2001 9:51

    Petr ZIMA (neregistrovaný)
    Nevim, kde presne vidite problem. Jasne si vzpominam, ze jsem take jako predskolni dite uz umel pismenka (tiskaci) ale jeste jsem neumel psat. Meli jsme na to takovou skladacku, na ktere me to nasi naucili. Psaci stroj bych zvladnul urcite uz tehdy, jenze k cemu by mi to tehdy bylo. S pocitaci dnes je to jine, mohou je pouzivat i hodne male deti a maji proc (hry atp.).

    Myslim, ze deti proste jen budou ve skole brblat, proc se musi ucit psat tuzkou do sesitu (takovy archaismus :-). Bude to uplne stejne, jako kdyz moje generace reptala proc musime umet pocitat z hlavy, kdyz mame kalkulacky. A stejne jako nam, tak i jim pozdeji dojde k cemu to bylo dobre.
  • 1. 2. 2001 10:12

    Michal Fejk (neregistrovaný)
    Jasně, Patriku, takové symptomy existují a budou se projevovat čím dál tím víc. Jen mě tak napadá: je to dobře nebo špatně? Pro byznys budou "digitální děti" sqělým kanónenfutrem, ale (a to vím z vlastní zkušenosti) roztomilý milostný dopis není nahraditelný SMSkou nebo mailíkem. No jsem na generaci načich dětí a vnuků zvědav... :o)
  • 1. 2. 2001 14:25

    ČoČkin (neregistrovaný)
    Kdyby nebylo těch, kdo bijí na poplach, byla by tu nuda, ne ?? 8^)

    Souhlasím s Blakem, takových obav už tu bylo a když se ohlédneme zpět do minulosti, objevíme mnohem více těch planých. "Digitalizace" dětí se tedy dle mého názoru nemusíme moc obávat, a taky bych se nebál úplného vymizení tužky a papíru. Nebo snad měl Amón pravdu a nikdo už si nic nepamatuje ?
    Jo, a milostná psaníčka - před tužkou to šlo bez nich, proč by to člověk zas nějak nevyřešil....co třeba místo kupy slov poslat z lásky vlastnoručně vytvořený virtuální svět navozující ještě intenzivnější citové prožitky, he ??

    Nebuďme konzervativní, trocha optimismu a fantazie taky není na škodu :-)
  • 1. 2. 2001 15:07

    Nikdonijakdulezity (neregistrovaný)
    No mate pravdu, historie ukazuje, ze lidstvo se doakze prizpusbit. Ja myslim, ze ten problem by mohl byt v tom, zedoted trvalo nejke super-prevratne-novince-ktera-zjednodusuje-zivot se celosvetove prosadit nejakou dobu. Dnes vime, ze nejakou super- .....-zivot drive nez je na trhu a rychlost kterou se dnesni hi-tech prosazuje opravdu "rychla" :) Takze nemuzeme (mozna me nekdo muze opravit, nevim vse) vedet z historie, ze se clovek dokaze tak rychle prizpusobit - muzem jen hadat. Ja doufam (hadam, ze asi ano). Druhy problem vidim, v tom, zda clovek trery se prizpusobuje technice vic a vic nema nekde strop, zda kapacita mozku a psychiky nahodou nekonci u nejakych pocitacu x-te generace a pak utrum, mozek rekne, ze tomu proste nedokaze porozumet. (to se v podstate ukazuje na tom, ze prave vetsinou mlade lidi - jejichz mozek se stae jeste vyviji) se dokazou prizpusobit a starsi uz moc ne:( doufam, ze proste za nejaky cas proste lidi budou tak vycviceni, ze mozek bude schpen se vyvijet a prizpusobovat i pozdejsim veku a ze lidi si zachovaji rozum a budou moci rici co prinasi uziteka co je jen aby to vytahlo penize - protoze, kdyz vyhodime, ty modni hi- tech novinky tak bude vice mista na to co opravdu potrebujem a z ceho opravdu benefitujeme.

    Sorry, za tenhle blabol, ale musel jsem se nekomu sverit:)
    Jo omluvte pravopisny chyby:))
  • 1. 2. 2001 17:52

    Nikdonijakdulezity (neregistrovaný)
    Ja jsem vzdycky chtel vedet jak se zchazi s logaritmickym pravitkem. take jsem chtel vedet jak se pocitaji odmocniny bez kalkulacky - a ve skole jsem nebyl sam kdo to chtel vedet, nevim proc mozna jen tak se naucit neco staromodniho - jenze ucitele vzdy rekli, ze to nepotrebujeme, ze na to nemame dost casu a ze je to tezky. Jo to je pak tezky, kdyz je to tezky.
  • 1. 2. 2001 20:12

    Ppeet (neregistrovaný)
    Za urcitých okolností by to mělo být dobře...., ještě ovšem záleží na tom, jaké se udělají ty okolnosti.......?.........
  • 2. 2. 2001 10:58

    Petr ZIMA (neregistrovaný)

    roztomilý milostný dopis není nahraditelný SMSkou nebo mailíkem. No jsem na generaci načich dětí a vnuků zvědav... :o)

    Jste si jisty? Ono totiz neni nad to, kdyz takovy dopis dorazi v ten spravny cas :-)

  • 2. 2. 2001 13:58

    Petr (neregistrovaný)
    Skutečnost že na to doplatí je bohužel pravda, ale je tomto (jak se někdy říká "zaprděném") státě vůbec nějaká vůle, cesta, ochota to změnit ? Lze zde ještě vůbec najít tak schopné lidi, kteří by byli schopni (a ochotni) tento kolaps řešit ? Obávám se, že na tohle nebyl člověk zkonstruován ...
  • 2. 2. 2001 16:24

    Zdeněk Polách (neregistrovaný)
    Clovek by se divil, jak male deti uz umeji pouzivat pocitac, ale vim o triletych (!!!) detech, ktere zvladaji obstojne ovladat pocitac! To je vec, o ktere se jeste nedavno nikomu nesnilo. BTW: ted mluvim o detech zijicich v CR
  • 30. 3. 2009 21:28

    coyot (neregistrovaný)
    Já jsem nakonec skončil u řemesla, a povim vám, že už to dláto dneska fakt nikdo neumí držet, fakt :-) Protože NEVÍ a NEZAJÍMÁ je to.... Smutný fakt.
  • 1. 2. 2001 16:57

    jaromir hromadka (neregistrovaný)
    Vazeny pane

    ucim jiz 30 let na svedskych skolach ac puvodem jsem z Brna.S velkym zajmem jsem si precetl vas clanek o digitalizaci.
    Svedske skolstvi ktere je beznadejne decimovano neustalymi reformami se domniva, ze pokud bude mit kazdy zak pocitac - nejlepe tedy desk-top (tedy prenosny) tak je vse vyhrano. Dokonce jsem cetl nazor, ze by se tohle melo zavest uz tak nejak od 4 rocniku zakladni skoly - a na co se ucit psat pravopisne a pocitat - na to mame pocitace. No tohle neni zrovna MUJ nazor!!) Vysledek je takovy,ze zaci si odmitaji neco precist v ucebnici, protoze tam to neni se zvukem a neskacou tam nejake figurky a neda se tam hrat nejaka hra..
    Takze - vidim to cerne, bude jeste hur...
    Kdyz v roce 1976 se objevily prvni pocitacky na gymnasiu, byl jsem dost proti tomu - pocitat na logaru znamenalo zapojit hlavu a spocitat radove vysledek...no dnesni zaci deli dvema a deseti na kalkulacce.
    No je to ale asi vyvoj, ktery se da tezce zastavit snad jenom by sel ovlivnit..

    s pozdravy jaromir hromadka

  • 2. 2. 2001 0:58

    Petr (neregistrovaný)
    Myslím že obávat se nějakého zásadního zvratu je zbytečné. Koneckonců, za těch několik tísíc let se těch zásadních změn vlastně taky příliš nestalo ;-) Obavy typu "to za našich mladých let nebylo" jsou asi lidstvu zcela přirozené. Není totiž vůbec důležité, jak někdo píše (jestli dopis na papír nebo email na klávesnici), spíš jde o to co a proč to píše. V době tesání do kamene taky asi připadala postupná změna směrem k papíru mnoha lidem jako nějaký "úpadek".

    V článku je ale zmíněn jiný, daleko podstatnější problém týkající se (asi nejen našeho) školství. To totiž vůbec neklade důraz na smysl věcí, ale pouze na jejich provedení. Dnešní technika je totiž pro většinu starších lidí nepřístupná právě díky zcela odlišnému pojetí přístupu. Místo "něco se nabiflovat" jde o "logicky uvažovat, kombinovat". Intuitivní grafická rozhraní (ikony, menu atd.) jsou již pro tento archaický systém poslední ránou, protože se je nelze všechny "naučit".

    Pokud navíc přihlédneme k naprosto směšnému finančnímu ohodnocení lidí ve školství (viz klasiská historka - "ještě ti tak dvakrát přidají a pak budeš brát to co uklízečka u nás ve firmě"), z kterého často vyplývá i jejich úroveň, tak je to opravdu katastrofální. Na druhé straně, "digitální děti" mají větši šanci tento zrůdný školní systém naprosto položit a přimět tak odpovědné spící úředníky k nějaké změně.

  • 2. 2. 2001 10:52

    Petr ZIMA (neregistrovaný)
    Zajimavy napad s tim tesanim do kamene. Predstavte si rozhovor dvou starsich lidi, z nichz jeden rika: 'Ten vseobecny upadek, to je hruza! Vzdyt ti mladi zachvili ani nebudou vedet, jak se poradne drzi dlato! Kam to vsechno speje?'.

    K nasemu skolstvi. 'Digitalni deti' sice tento system nepochybne polozi (pokud se do te doby nezhrouti sam z jine priciny). Ty deti na to ale doplati tim, ze _navzdy_ ztrati sance, ktere by jim dal system rozumejsi a lepsi.

    Navic generace v kterych jsou i dnesni ucitele by si mely uvedomit, ze je tyhle deti budou jednou zivit. Vrati se to jako bumerang a na vine nejsou jen ucitele ci ministersti urednici.
  • 2. 2. 2001 16:01

    sajmon (neregistrovaný)
    Dobrý den přeji všem,
    když už se tak všichni rozhodli přispívat k více obecnému než-li odbornému tématu, tak i já si dovolím přidat svoji trošku do mlýna (ehm do diskuse). Nejsem rodič. Nemám tedy přímou vlastní zkušenost, jak "naše doba" působí na ty malá i lehce povyrostlá až pubertální stvoření. Jo jo, digitální děti (DD), to bude náš hrob...=). Několik tisíc let působí člověk na tuto Zemi svojí činností a jen za dalších 100 let vymře zhruba 1/5 živočichů, životní prostředí se zhorší o další 1/3 a to přispěním nás - lidí. Propána, já nejsem Greenpeace ! Mířím tím pouze k člověku, který za přibližně 1/1800000000 života na ZEMI (cca 50 let a možná se pletu, tak ať odborníci odpustí)dokázal modernizací, kdo chce tak populární globalizací, přispět k postupné likvidaci celé naší planety. Děti a především ty z města, znají dříve hry a televizi, než-li kravku v chlívě u babičky na venkově. Budujte pak na takových základech vztah k přírodě. Možná, že si ještě říkáme, že s námi to tak hrozné není, vždyť je občas vyvezem se na tu přírodu podívat, ale stačí to ? Ono by se taky mohlo stát, že nám to tu "spadne na hlavu" a k čemu nám nakonec bude to, že naše děti nebo až děti mých dětí, budou třeba myšlenkou ovládat celý dům, když za dveřma to bude čím dál horší.
    Ne, zřejmě to nezadržíme. Určitě to nezadržíme, ale nemysleme jenom na to, že když co nejdříve nenaučíme děti sedět u počítače a ovládat všechny ty vymoženosti, tak budou zcela jistě znevýhoděni v budoucnu oproti svým vrstevníkům. I ty DD bych se snažil "krotit".
    Prostě všeho s mírou...
    sajmon
  • 5. 2. 2001 15:23

    Ladislav Zajicek (neregistrovaný)
    Desit se prilivu pocitacovych udelatek do zivota, neni v poradku. V poradku by bylo, umet jim pridelit takovy post, ktery jim nalezi. Tj. rozvijet osobnost spuntu (sorry, children:) komplexne a pomuze-li to, pouzit i nastroj (pocitac je jednim z nich). Samozrejme, ze pocitac je nastroj pro vsechny, zatimco dlato pro sochare, skalpel pro doktora atd.

    Plakat nad tim, ze dnes lidi neumeji uzlove pismo, by byl podobny ulet, jako plakat nad tim, ze se dnes pise hlavne na klavesnici. Zpusob sdelovani myslenek je u klavesnice jiny nez je u psani brkem po papire a jiny, nez byl u uzloveho ci klinoveho pisma. Tak to holt je a bude pri kazde zmene. "Klavesnicove deti" budou stejne dobre i spatne, jako jakekoli jine pred nimi.

    Narustajici prvky sociopatie maji zcela jine priciny a svadet je na existenci pocitacu, je nesmysl. Mozna, ze velka cast lidi, hltajicich TV, jako je Nova aj. americky TV shit, zblbne i z pocitacu. Ja jsem si ale ani u geeku nevsiml, ze by - krome sve roztomile pocitacove silenosti, ktera je ale vlastni kazdemu profesnimu potrhlikovi - byli nejak mimo schopnost zajimave - a srandovne! - komunikovat. Cili - jak nezblbnout (nenechat se zblbnout), to je to, oc tu bezi.

  • 1. 2. 2001 10:48

    Blake (neregistrovaný)
    Tyhle obavy jsou stare jako lidstvo samo. Je znam text ze stareho Egypta popisujici rozmluvu boha Amona s bohem Thovtem(vynalezl pismo), kde si buh Amon stezuje na to, ze pokud se lide nauci sve myslenky zaznamenavat, nikdo si nebude nic pamatovat a dojde k upadku vzdelanosti a vedeni.
    Pokazde, kdyz doslo v dejinach k objevu nove informacni technologie, se objevili lide, kteri zacali 'bit na poplach' tom smyslu, ze tento zpusob predavani informaci bude mit fatalni vliv na vzdelanost jejich deti. Ja osobne si myslim, ze jde spise o lidi neschopne ( nebo se obavajici sve neschponosti) se prizpusobit novym trendum.

    Nashledanou
  • 4. 2. 2001 5:52

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Na druhou stranu, skola nema byt jedinym mistem odkud pochazi vzdelani ...

    Logaritmiske pravitko me naucil pouzivat otec - protoze jsem se ho na to zeptal (i kdyz, dneska uz to zase moc neumim) a odmocniny jsem se na kalkulacce bez odmocnin (vim, uplne bez kalkulacky by to bylo cistsi) naucil pocitat tusim z nejakeho casopisu.

    Proste, jiskra ma byt zvidava. Kdyz neni, neco malo se do ni da nacpat pod tlakem ve skole, ale zajem a vlastni iniciativa se tim suplovat neda.

    Vas problem by se lehce vyresil, kdybyste pripustil, ze skola ma hlavni ulohu - naucit dite kde nalezat informace a jak je zpracovavat - proste - naucit ho se ucit, a teprve vedlejsi ulohu - neco ho naucit. Ceske skoly vsak provozuji jen to druhe - a to musi nestacit i kdyby to delaly idealne (coz nedelaji).

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).