Klid, to byl nějakej výkřik do tmy... :-) Překvapilo mě použití MJPEG2000, kdysi (ještě na analogu) jsem používal MJPEG 90%, kvalita byla samozřejmě perfektní oproti MPEGu nebo DivXu. Kouknu se po nějakém pěkném MJPEG2000 sw-kodeku na HD by to mohlo být OK, SD tam to ani nekomprimuju.
vysvětlení RAW je zavádějící: RAW jsou nejhrubší a nedotčená data, která lze dostat z toho kterého zařízení. a obsahují veškeré údaje, které zařízení může dát. pixel v RAW datech není pixel obrazový a v tomto případě už ani víc informace nést ani nemůže.
Pouzit nebyl MJPEG, ale dotycna data jsou ulozena jako mnoho "obycejnych" JPEG2000 souboru (kazdy snimek jeden soubor). Duvpd je mimo jine ten, ze kazdy soubor ma desitky megabajtu, takze manipulovat s jednim balikem je pomerne neprakticke.
Nejsou, nicmene ta JPEG2000 komprese neni nijak velka (a nezapomente, ze barevna hloubka bude asi malinko vetsi) - a v pripade raw dat pochopitelne neni zadna ... Prece jenom je to urceno k postprodukci, takze degradace signalu by mela byt co nejmensi.
Kdyz pisete o SOHONET, predpokladam, ze vite, ze je to de facto uplne normalni ISPcko pro medialni branzi a ze take vite, ze nema zadna realna napojeni na skutecne vysokorychlostni site.
Protoze nejsme koloristi, ale sitari, nemame ambice vytvaret standardy koloristum. Cela myslenka pochopitelne nevyzaduje dvojnasobek technologie. Vyzaduje prave jeden baselight a vetsi mnozstvi konzoli. Pripadne nejake mnozstvi klastru na debayerizaci.
Co se tyce onech nastroju, tak pokud je studia pouzivaji, proc se neobjevuji na seznamech toho, co zahranicni produkce chteji po lokalnich postprodukcich? :-)
Dole v clanku je vycet firem proto, ze jsme se na nem domluvili :-) Souhlasim s Vami, ze zapujceni Z1cky by zadna pecka nebyla, proto jsme taky meli vlastni.
No ja nevim, kolik nodu se na tom vypoctu nakonec v San Diegu podilelo :-) Tusim, ze dotycny klastr ma kolem 192 nodu, jenze jsme tam nebyli sami.
Pro me neni dulezity ten software, ale sluzby okolo. AFAIK si do Prahy neberou svoje licence, ale spolehaj na ty, co ma Felix nebo UPP (kdyz se bavime o BaseLightu). Co se tyce workflow, je treba se zamyslet nad nekolika vecmi.
Letenka bude v nejblizsich letech levnejsi nez nejake rychle sitove sluzby. Jenze letenka neni jediny naklad.
Nekdy muze byt vyhodou, ze mate k dispozici koloristu u projektoru, ktery znate. Napriklad jsem dostal feedback (od ruznych lidi), ze za stalost barev soucasne generace SRX by ruku do ohne nikdo nedal.
A nakonec, i kolorista je jenom clovek a kdyz natacite paralelne v Praze a na Novem Zelande, budete mit problem s tim, kam koloristu umistit.
Souhlasim s tim, ze takove reseni se zhodnoti az od urciteho objemu prace. Ja to neobchoduju, takze nevim, zda a kdy to nekdo bude tocit. Dokonce ani nevim, zda tam produkce nekoho pusti (tyhle veci jdou zcela mimo me).
No a nakonec - nevidim zadny problem v tom, aby kolorista sedel v Torontu, data byla v Praze a pupici v LA. My jsme meli holt audienci simulujici pupiky v Praze, ale muzou byt prakticky kdekoliv.
Vezmu to odspoda. Diky za pochvalu :-)
Zcela souhlasim se Vasimi zavery a vezte, ze krome dloubani do siti venuji netrivialni cas tomu, abychom alespon v teto oblasti meli (alespon nejake, kdyz ne vsechny) velke postprodukce na jedne lodi. Ano, jde to ztuha.
Vyhoda SOHONETu je i jeho nevyhoda. Nabizi dneska zcela komoditni sluzby a podle me tam neni moc vule ke zmene paradigmatu (coz nam nemusi vadit). Nicmene nastartovat dalsiho ISP (ktery se bude orientovat na A/V firmy) podle meho nazoru je neco, jako pripravovat se na minulou valku :-) Neni to zadna vyzva a navic z toho neplyne zadna zabava.
Jinak technicky neni problem v tom dratu, ale ve vyladeni vsech kusu sitoveho subsystemu.
Hezky napsany, pekne se mi to cetlo. Akorat tohle se mi zda napsany nestastne :"podobné kamery nahrávají v tzv. raw formátu, který nenese plnou informaci a výsledný obraz se musí dopočítat", kdyby raw nenesl uplnou informaci, tak z ceho by se ta informace dopocitala ? resp. klastr, ktery prepocitava obraz na standardni format pouziva jeste jinou informaci nez tu z rawu ?
"klastr dodebayerizoval" je priserna do oci bijici hloupost, to prvni slovo bych si jeste prelozil jako cluster, ale to druhe nelze prelozit ani do anglictiny, ani do cestiny a cist clanek nekoho, kdo si vymysli vlastni jazyk a pouziva tak neprijatelne vyrazivo je ztrata casu.
Prni problem clanku je, ze si musim prekladat nestastne zvolena slova do originalu ci se snazit prijit na to, co asi autor mel na mysli. Tim misto nad obsahem, premyslim nad demencemi v pouzite forme.
Druhy problem clanku je napr. slovo dodebayerizoval. Takove laicke pojmy si prosim rikejte treba ve skolce, ale ne tady !
To mě v tuhle chvíli nenapadlo, je pravda že ten soubor by byl "větší" :-) ale ty desítky megabajtu na soubor mi nějak nevychází... (nejsou přece jenom ty snímky nějak spojený??? třeba 1s v jednom souboru? celkem by to i dávalo smysl)
Nápad to byl jistě dobrý, ale nemyslím že se v nejbližší době tato koncepce rozšíří.
Lze to brát jako akademický projekt, z kterého je patrné, že tímto způsobem opravdu zlato nevznikne :)
Přenášet rychle DI do celého světa jde dobře i BEZ těchto exhibic, přestože to není realtime. Přenosy jsou například přes SOHONET.
V čem prozatím vidím problém: Koloristům zoufale chybí ucelený a globálně používaný jazyk pro standartizaci barevných korekcí digitálního intermediátu. Přenášet barevné změny lze maximálně tak díky LUT spolu s EDL. (=to co umí EDL) Jenomže u gradingu nejde jen o změny barevnosti a nastavení 3D LUT: Zatím neexistuje přenositelný popis vektorových masek, trackování objektů, definice filmového zrna, DOF, pan&scan a dalších parametrů, které se v gradingu používají.
Kdyby na druhém konci nebyl ZASE Baselight navíc s operátorem podobných schopností, tak jste s projektem namydlení. Co by asi tak s tím provedl Lustre, DaVinci, nebo jiné značky? Celá myšlena tedy vyžaduje nejméně dvojnásobek drahé technologie i lidských zdrojů, aby byla funkční.
Další námitka je tato: Pokud už chce kdosi na druhém konci zeměkoule něco schvalovat, existují na to dávno jiné nástroje na barevnou synchronizaci DI, které jsou multiplatformní (Irix, Linux, Win, Mac) a POUŽÍVANÉ filmovými studii. I z okamžitou zpětnou vazbou řešenou po internetu.
Přenášet po síti TOTO prostě ještě není ten dosažený princip. Ten by měl být v přenosu DI asoučasně jazyka, který následně interpretuje tenký klient na vzdáleném cíli. Takových klientů může pak být kolik libo, ne jako nyní. Teď byste na 5 lokací spotřebovali nejméně 5x Baselight a 5 operátorů... Dost drahá lekrace :)
BTW: kdyby dole v článku nebyl ten výčet firem, nepovažoval bych ho za tak průhledně píárový a velmi zajímavý. Ono půjčit Z1 kameru vzhledem k charakteru této akce zas taková pecka není.
Njn, SOHONET není žádná kosmická technologie, oni prostě jen fungují. Jádro problému jak řešit vzdálené schvalování je spíš v té kalibraci, ne v dostatečném prosíťování. V tom se síťaři míjí s filmaři. Nepochybuju, že tohle síťové řešení je zajímavé. Zatím poněkud nepraktické pro grading. Líbí se mi utrousení "nějaké množství klastru" :D:D
K požadavkům: myslíte si, že studia kterým se ten SW vyplatí je budou chtít po našich postprodukcích kvůli kooperaci, když nebudou tušit kdo u toho sedí? Když maj pobočky např. NY, Atlanta, SF a v Evropě Londýn? Kvůli levné pracovní síle v ČR? Zatím je levnější poslat letadlem koloristu kamkoliv. Toto řešení se může zhodnotit až od určitého objemu práce a na ní tady nemají studia tolik zahraničních zakázek.
Až bude v Praze vznikat film, který tohle efektivně využije, rád se příjdu podívat.
Ja si nemyslim, ze by nekdo byl tak hloupy a dival se pres internet na filmy, za ktere by zbytecne platil. Kdyz se divam na film, minimalne 20x zjistim, ze je uplne otresny, ukoncim jej po prvnich nekolika minutach, pri kterych pretacim a snazim se narazit na neco zajimaveho.
Pote, kdyz se mi podari narazit na nejaky kvalitni, tak jej shlednu. Pokud za to mel platit, pak si koupim 20x film, ktery nestoji za nic a ani jej nedokoukam. Byt v klasickem kine, odesel bych. Filmy jako je Die hard 4 maji dobry trailer, ale to je vse.
Podle meho nazoru by kultura, mela byt zdarma, coz ostatne na internetu je a tak to ma byt.
Myslím, že kroužíme kolem společného závěru, každý z jiné strany. Z technického pohledu to je úžasné, jen vidím v té věci i parametr filmařský a obchodně-produkční.
A je riziko, že bez znalosti všech okolností se zopakuje to, co už si tolikrát prožily firmy v něčem jiném: Existuje technika snů, ale nakonec v místě a čase neexistují adekvátně kvalitní lidi kteří by s ní pracovali. Nebo v místě a čase neexistují adekvátní pracovní postupy, které by těm kvalitním lidem i kvalitní technice zefektivnili práci. Nebo nebudou existovat společenské podmínky, které to dovolí.
Obchodní vztahy filmového průmyslu v tom mají větší váhu, než samotná příležitost, že CESNET umí natáhnout tlustý drát někam, kde se momentálně klastr dloube v nose. Nahlížím na to hodně ze široka, protože produkovat filmy roztahaně (díky technice po celém světě) prostě není simply řešení. Jen se tak na první pohled jeví. To umí dělat jen ti nejlepší.
Abych jen neprudil, přinesu myšlenku: Bez ohledu na technické ufo-kraviny, které vždycky někdo smontuje, měly by se lokální filmové postprodukce shodnout na místních kooperacích tohoto typu, které jim dají lepší konkurenceschopnost proti těm produkcím světovým. Ať vymyslí a pravidelně používají tyto přenosy v ČR, bude to fajn.
Když by zde existovala tato spolupráce na lokální úrovni, pak to je argument který se dá přednést i zahraničnímu pup- výkonnému producentovi. Jinak se takový producent nad touto akcí pouze na vteřinu pozastaví a dál si to vyřeší podle svého. Protože věří sobě.
Jenže tuhle myšlenku nepodpoří ani produkce (z krátkodobého hlediska to je drahé na rozjezd) ani místní dealeři HW, protože by se tim připravili o prodej další techniky v krátkodobých horizontech, ani MK (Ministerstvo Kultury samozřejmě, které nemá peníze na základní údržbu kulturních hodnot a ač má film výrazně vylobbované postavení, tak tohle už nikdo na MK nepochopí) ani čeští leadeři postprodukčního trhu, (protože se tu nemají rádi mezi sebou). A hádejte proč se nemají rádi.. To už je zase jiná básnička. Krátké horizonty které mají před očima všichni zainteresovaní, prostě převáží nad dlouhodobými plány. Ty jediné mohou být ziskové u těchto pokročilých workflow. SOHONET funguje už 12 let a to je jeho velká přednost.
Nejvíce bodů momentálně sklidili akademičtí síťaři, kteří ukázali ŽE-TO-DE a ti, co se snaží ukázat filmařům, že videokonference není pouze pro kravaťáky z jednacích zasedaček. Kolik lidí v ČR to už dávno vědělo? ... asi tolik, kolik se sešlo v sále.
Řekl bych že chybí čas (timecode)... možná nějaká další pomocná metadata "In this case, we were able to take raw data and render files to 4K, 16-bit TIF files in 4K resolution, which are the files that Post Logic is handling" jinak si myslím že informací je tam až až...