Vlákno názorů k článku Digitální kinematografie a Internet od Michal Krsek - Kdyz pisete o SOHONET, predpokladam, ze vite, ze...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 7. 10. 2007 17:25

    Michal Krsek
    Kdyz pisete o SOHONET, predpokladam, ze vite, ze je to de facto uplne normalni ISPcko pro medialni branzi a ze take vite, ze nema zadna realna napojeni na skutecne vysokorychlostni site.

    Protoze nejsme koloristi, ale sitari, nemame ambice vytvaret standardy koloristum. Cela myslenka pochopitelne nevyzaduje dvojnasobek technologie. Vyzaduje prave jeden baselight a vetsi mnozstvi konzoli. Pripadne nejake mnozstvi klastru na debayerizaci.

    Co se tyce onech nastroju, tak pokud je studia pouzivaji, proc se neobjevuji na seznamech toho, co zahranicni produkce chteji po lokalnich postprodukcich? :-)

    Dole v clanku je vycet firem proto, ze jsme se na nem domluvili :-) Souhlasim s Vami, ze zapujceni Z1cky by zadna pecka nebyla, proto jsme taky meli vlastni.
  • 8. 10. 2007 5:33

    Michal Krsek
    No ja nevim, kolik nodu se na tom vypoctu nakonec v San Diegu podilelo :-) Tusim, ze dotycny klastr ma kolem 192 nodu, jenze jsme tam nebyli sami.

    Pro me neni dulezity ten software, ale sluzby okolo. AFAIK si do Prahy neberou svoje licence, ale spolehaj na ty, co ma Felix nebo UPP (kdyz se bavime o BaseLightu). Co se tyce workflow, je treba se zamyslet nad nekolika vecmi.
    1. Letenka bude v nejblizsich letech levnejsi nez nejake rychle sitove sluzby. Jenze letenka neni jediny naklad.
    2. Nekdy muze byt vyhodou, ze mate k dispozici koloristu u projektoru, ktery znate. Napriklad jsem dostal feedback (od ruznych lidi), ze za stalost barev soucasne generace SRX by ruku do ohne nikdo nedal.
    3. A nakonec, i kolorista je jenom clovek a kdyz natacite paralelne v Praze a na Novem Zelande, budete mit problem s tim, kam koloristu umistit.
    4. Souhlasim s tim, ze takove reseni se zhodnoti az od urciteho objemu prace. Ja to neobchoduju, takze nevim, zda a kdy to nekdo bude tocit. Dokonce ani nevim, zda tam produkce nekoho pusti (tyhle veci jdou zcela mimo me).
    5. No a nakonec - nevidim zadny problem v tom, aby kolorista sedel v Torontu, data byla v Praze a pupici v LA. My jsme meli holt audienci simulujici pupiky v Praze, ale muzou byt prakticky kdekoliv.
  • 8. 10. 2007 17:46

    Michal Krsek
    Vezmu to odspoda. Diky za pochvalu :-)

    Zcela souhlasim se Vasimi zavery a vezte, ze krome dloubani do siti venuji netrivialni cas tomu, abychom alespon v teto oblasti meli (alespon nejake, kdyz ne vsechny) velke postprodukce na jedne lodi. Ano, jde to ztuha.

    Vyhoda SOHONETu je i jeho nevyhoda. Nabizi dneska zcela komoditni sluzby a podle me tam neni moc vule ke zmene paradigmatu (coz nam nemusi vadit). Nicmene nastartovat dalsiho ISP (ktery se bude orientovat na A/V firmy) podle meho nazoru je neco, jako pripravovat se na minulou valku :-) Neni to zadna vyzva a navic z toho neplyne zadna zabava.

    Jinak technicky neni problem v tom dratu, ale ve vyladeni vsech kusu sitoveho subsystemu.
  • 7. 10. 2007 14:48

    TS (neregistrovaný)
    Nápad to byl jistě dobrý, ale nemyslím že se v nejbližší době tato koncepce rozšíří.
    Lze to brát jako akademický projekt, z kterého je patrné, že tímto způsobem opravdu zlato nevznikne :)
    Přenášet rychle DI do celého světa jde dobře i BEZ těchto exhibic, přestože to není realtime. Přenosy jsou například přes SOHONET.

    V čem prozatím vidím problém: Koloristům zoufale chybí ucelený a globálně používaný jazyk pro standartizaci barevných korekcí digitálního intermediátu. Přenášet barevné změny lze maximálně tak díky LUT spolu s EDL. (=to co umí EDL) Jenomže u gradingu nejde jen o změny barevnosti a nastavení 3D LUT: Zatím neexistuje přenositelný popis vektorových masek, trackování objektů, definice filmového zrna, DOF, pan&scan a dalších parametrů, které se v gradingu používají.
    Kdyby na druhém konci nebyl ZASE Baselight navíc s operátorem podobných schopností, tak jste s projektem namydlení. Co by asi tak s tím provedl Lustre, DaVinci, nebo jiné značky? Celá myšlena tedy vyžaduje nejméně dvojnásobek drahé technologie i lidských zdrojů, aby byla funkční.

    Další námitka je tato: Pokud už chce kdosi na druhém konci zeměkoule něco schvalovat, existují na to dávno jiné nástroje na barevnou synchronizaci DI, které jsou multiplatformní (Irix, Linux, Win, Mac) a POUŽÍVANÉ filmovými studii. I z okamžitou zpětnou vazbou řešenou po internetu.

    Přenášet po síti TOTO prostě ještě není ten dosažený princip. Ten by měl být v přenosu DI asoučasně jazyka, který následně interpretuje tenký klient na vzdáleném cíli. Takových klientů může pak být kolik libo, ne jako nyní. Teď byste na 5 lokací spotřebovali nejméně 5x Baselight a 5 operátorů... Dost drahá lekrace :)

    BTW: kdyby dole v článku nebyl ten výčet firem, nepovažoval bych ho za tak průhledně píárový a velmi zajímavý. Ono půjčit Z1 kameru vzhledem k charakteru této akce zas taková pecka není.
  • 7. 10. 2007 19:56

    TS (neregistrovaný)
    Njn, SOHONET není žádná kosmická technologie, oni prostě jen fungují. Jádro problému jak řešit vzdálené schvalování je spíš v té kalibraci, ne v dostatečném prosíťování. V tom se síťaři míjí s filmaři. Nepochybuju, že tohle síťové řešení je zajímavé. Zatím poněkud nepraktické pro grading. Líbí se mi utrousení "nějaké množství klastru" :D:D

    K požadavkům: myslíte si, že studia kterým se ten SW vyplatí je budou chtít po našich postprodukcích kvůli kooperaci, když nebudou tušit kdo u toho sedí? Když maj pobočky např. NY, Atlanta, SF a v Evropě Londýn? Kvůli levné pracovní síle v ČR? Zatím je levnější poslat letadlem koloristu kamkoliv. Toto řešení se může zhodnotit až od určitého objemu práce a na ní tady nemají studia tolik zahraničních zakázek.
    Až bude v Praze vznikat film, který tohle efektivně využije, rád se příjdu podívat.
  • 8. 10. 2007 13:31

    TS (neregistrovaný)
    Myslím, že kroužíme kolem společného závěru, každý z jiné strany. Z technického pohledu to je úžasné, jen vidím v té věci i parametr filmařský a obchodně-produkční.

    A je riziko, že bez znalosti všech okolností se zopakuje to, co už si tolikrát prožily firmy v něčem jiném: Existuje technika snů, ale nakonec v místě a čase neexistují adekvátně kvalitní lidi kteří by s ní pracovali. Nebo v místě a čase neexistují adekvátní pracovní postupy, které by těm kvalitním lidem i kvalitní technice zefektivnili práci. Nebo nebudou existovat společenské podmínky, které to dovolí.

    Obchodní vztahy filmového průmyslu v tom mají větší váhu, než samotná příležitost, že CESNET umí natáhnout tlustý drát někam, kde se momentálně klastr dloube v nose. Nahlížím na to hodně ze široka, protože produkovat filmy roztahaně (díky technice po celém světě) prostě není simply řešení. Jen se tak na první pohled jeví. To umí dělat jen ti nejlepší.

    Abych jen neprudil, přinesu myšlenku: Bez ohledu na technické ufo-kraviny, které vždycky někdo smontuje, měly by se lokální filmové postprodukce shodnout na místních kooperacích tohoto typu, které jim dají lepší konkurenceschopnost proti těm produkcím světovým. Ať vymyslí a pravidelně používají tyto přenosy v ČR, bude to fajn.
    Když by zde existovala tato spolupráce na lokální úrovni, pak to je argument který se dá přednést i zahraničnímu pup- výkonnému producentovi. Jinak se takový producent nad touto akcí pouze na vteřinu pozastaví a dál si to vyřeší podle svého. Protože věří sobě.

    Jenže tuhle myšlenku nepodpoří ani produkce (z krátkodobého hlediska to je drahé na rozjezd) ani místní dealeři HW, protože by se tim připravili o prodej další techniky v krátkodobých horizontech, ani MK (Ministerstvo Kultury samozřejmě, které nemá peníze na základní údržbu kulturních hodnot a ač má film výrazně vylobbované postavení, tak tohle už nikdo na MK nepochopí) ani čeští leadeři postprodukčního trhu, (protože se tu nemají rádi mezi sebou). A hádejte proč se nemají rádi.. To už je zase jiná básnička. Krátké horizonty které mají před očima všichni zainteresovaní, prostě převáží nad dlouhodobými plány. Ty jediné mohou být ziskové u těchto pokročilých workflow. SOHONET funguje už 12 let a to je jeho velká přednost.

    Nejvíce bodů momentálně sklidili akademičtí síťaři, kteří ukázali ŽE-TO-DE a ti, co se snaží ukázat filmařům, že videokonference není pouze pro kravaťáky z jednacích zasedaček. Kolik lidí v ČR to už dávno vědělo? ... asi tolik, kolik se sešlo v sále.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).