Vlákno názorů k článku Digitální televize pro všechny? Zapomeňte od prudic - Aha, doslo na urazky - zrejme dosly argumenty? Pokud...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 28. 5. 2006 14:38

    prudic (neregistrovaný)
    Aha, doslo na urazky - zrejme dosly argumenty?
    Pokud Te urazi, ze nic nevim, tak na me prispevky nereaguj. Nebo nejlepe nediskutuj, protoze by jsi vysvetloval fakta lidem, kteri vedi to co Ty - nazory jinych Te nezajimaji.
    Ja jsem spise nazoru, ze diskuze jsou od toho, aby se k diskutujicim informace dostaly. A samozrejme posleze i ostatnim ctenarum. A to informace i takove, ktere Ty z nabozenskych(?) duvodu nechces pripustit aby se sirily.
    Holt druzicovy prijem opravdu neni neco, co bych provozoval a tedy nemam detailni informace. Ale proc to je? Protoze bydlim v done s 12-cti byty a rekonstruoval jsem zde STA. Pri cene samotneho multiswitche pro 16 ucastniku kolem 20kKc ( pred 3-mi lety, mimochodem 2,5x tolik co nas stala rekonstrukce cele STA) jsem se prestal o tuto technologii zajimat. Je prozatim draha a lide by ji nevyuzili - vysledek po debate na schuzi druzstva.
  • 28. 5. 2006 14:17

    prudic (neregistrovaný)
    co ma mit, je nam jasne. Chces snad tvrdit, ze neni mozno provozovat DVB-T prijem na seriovych rozvodech? Prozatim to pro mene zasveceneho ctenare z Tvych reakci vyplyva. Me tvrzeni je, ze prijem mozny je.
  • 26. 5. 2006 23:01

    Trident (neregistrovaný)
    No kdyz pomineme vysilace na ktery se siri signal po pozemnich spojich tak mate pravdu. Apropo je pravdepodobnejsi zlikvidovani mikrovlnyho pojitka nebo prekopnuti vlakna bagrem nez pad druzice.
    Myslim ze idealnim prikladem zranitelnosti pozemnich vysilacu(byt trochu prehistorickym) byla okupace vojsky varsavske smlouvy v roce 1968. Tehdy pri okupaci dohledavali vysilace ktery pak obsazovali a nekde nicili vysilaci techniku. Byl o tom taky pekny dokument na CT.
    Dneska kdyby nas nekdo okupoval:))) tak neni problem mit prenosovy vuz+uplinkovou stanici v jednom voze a zacit vysilat do CR i mimo hranice naseho statu. Zdroj vysilani je velmi velmi obtizne dohledatelny jestli vubec.
  • 26. 5. 2006 22:02

    pavel (neregistrovaný)
    Člověče, kdybyste aspoň měl základní informace. Jak se podle vás dostane ten signál k vysílači? Pokud spadne satelit, nebude fungovat ani pozemní vysílání. (a samozřejmě ani kabel) Tudíž je satelit mnohem spolehlivější. Nehledě na to, že v případě krize je mnohem snažší vysílat na satelit, než zajistit desítky kW pro pozemní vysílač.
  • 26. 5. 2006 12:58

    Trident (neregistrovaný)
    Slusny pozemacky STA _ma_mit_ hvezdicovy rozvody protoze:
    vy budete 2x investovat jednou na vymenu kabelu pro seriovy rozvody a podruhy na prekopani zmodernizovanych seriaku na hvezdu? Trosku na hlavu ne?(nebo jste fanda socdemackych reseni) Kdyz uz se dela takova nakladnejsi vec tak se vyplati delat ji poradne s ohledem na budoucnost. To plati o jakkychkoliv sitich.
    STA je pak i mozny pouzit jak pro satelit tak pro kabelovku tak pro pozemak. Univerzalni reseni. Individualne pak zapojovat ucastnika podle toho jaky zpusob prijmu chce. Ucastnik si muze taky ten kabel vyuzit pro svoji antenu kdyz se nakrkne na neschopnou spravu domu a nemusi tahat kabel zkrz okno nebo jiny zbesiloste.

    Pro montery je dulezita moznost pres odpojovani ucastniku a odhalit zdroje ruseni ktery se v seriacich daly horko tezko odhalit. Ted si vemte ze musite obejit dva velky panelaky se slovy:Prosimvas nemate tam zapojenou nakou rusici sracku?
  • 26. 5. 2006 11:26

    ivovi (neregistrovaný)
    "No _modernizace_ STA na hvezdicove rozvody se musi udelat tak jako tak i v pripade obycejneho pozemniho prijmu." Tak tohle neni uplne pravda, pro DVB-T rozhodne neni hvezdicovy rozvod nutny. Zatimco DVB-T v STA se spokoji _castokrat_ i se starym seriovym rozvodem a starymi zasuvkami, satelit v STA vyzaduje _vzdy_ nove kabely, nove zasuvky a hvezdicovy rozvod.
  • 25. 5. 2006 23:56

    Trident (neregistrovaný)
    Totiz DVB-S jako satelitni platforma pro DTH prijem byla navrhovana v dobe kdy si ti naivni inzenyri mysleli ze uz vsude snad maji hvezdicovy rozvody. Jinak se rozvod satelitni mezifrekvence co se tyce krabickovyho vybaveni nijak nelisi od beznyho moderniho STA na pozemak. Akorat misto antenniho zesilovace mate podobne vypadajici krabicku ktera se nazyva multiswitch. Stejne si nektere panelaky budou muset i kvuli DVB-T zmodernizovat STA tak o co jde? Jake rozvody si myslite ze maji kabelovky?
  • 25. 5. 2006 23:45

    Trident (neregistrovaný)
    Prestante teoretizovat a radeji si prostudujte jak se to v praxi dela. Mikrovlne pasmo Ku ve kterem se vysila po cele evrope a i na exotictejsich satelitech je nekde mezi 10-12,5Ghz. Toto pasmo prijima primo LNB ktere signal konvertuje-odtud konvertor, na prijatelnou frekvenci mezi 950-2150Mhz urcenou pro rozvod po koaxialnich kabelech. Pres jeden jediny koaxial je reseno napajeni,prepinani polarizaci, prepinani Hi/Lo pasma a zasilani Diseq prikazu zarizenim v ,,ceste" na koaxialu. A tohle si receiver obhospodaruje sam na zaklade svych tabulek transponderu/zarizeni a bezny uzivatel pokud se o to nezajima tak o tom ani nevi:)

    Jinak montaz je velmi podobna jako u beznych TV pasem. Misto/navic k STA zesilovaci pozemaku mate multiswitch, coz je mj. o dost inteligentnejsi zarizeni starajici se krom zesilovani signalu a tlumoceni prepinacich signalu pro LNB, take treba o prepinani mezi prijmem vice pozic-prepinani LNB na zaklade Diseq prikazu receiveru. Rozvody musi byt hvezdicove. No _modernizace_ STA na hvezdicove rozvody se musi udelat tak jako tak i v pripade obycejneho pozemniho prijmu.
  • 25. 5. 2006 20:22

    kubisek (neregistrovaný)
    No to je právě zásadní nevýhoda satelitního signálu - obtížně se předává po různých rozvodech ke koncovejm divákům - na rozdíl od DVB-T, kde je to podstatně jednodušší.
    Pro rodinné domy OK, ale pro paneláky? Navíc s topologií současných STA? Uff, ještě, že se mě to netýká....
  • 25. 5. 2006 18:41

    René Němec
    Jak v kterých bytech. Slyšel jsem, že některé stupačky jsou mimo provoz u mě voda zatím teče. Ale o vodu v tomto domě není nouze, byty v horních patrech již byly stavební firmou 8x za 3 měsíce vytopeny.

    Důchodci tu nežijí a mám pocit, že jsem jediný kdo tu sleduje televizi, protože když jsem na schůzi navrhl satelit, myslel jsem, že mě ukamenují...
  • 25. 5. 2006 17:55

    Trident (neregistrovaný)
    A funguje vam vodovod? Nebo si musite vodu nosit z reky?
    Ne ted vazne. Majitele/mesto/samosprava nebo kdo to vlastne ma na starosti by byla vystavena takovemu tlaku duchodcu, ze pod hrozbou verejneho lyncovani by s tim musela neco delat.
  • 25. 5. 2006 17:48

    Trident (neregistrovaný)
    Uz jsem o tom slysel. Situace je ale nejista kvuli velkymu procentu DTH prijmu. Taky se muze jednat o dezinformaci spoustenim novych placenych televizi na astre. Zvlast HDTV kanalu. Kdyz to slo x let bez kodovani proc by to neslo i ted ze?
  • 25. 5. 2006 16:29

    Trident (neregistrovaný)
    No prudici neplet se do neceho cemu nerozumis. Na 60 bytu staci jedna parabola plus nejaky quattro lnb eventuelne dalsi k silhani jeste na druhou druzici.V zakladu ale staci jedna na astru 23,5A. No a potom multiswitche.Stejne se muzeme handrkovat o to ze budou muset vyhodit polsky sita, levny zesilovace-rusice, prekopat STA a tak dal.

    Sluzba lidem je imho takova sluzba kdy je mozne zajistit jeji vseobecnou dostupnost. Coz momentalne satelitni prijem splnuje na 100%.

    Co ma krizovy informovani delat co s druzici? Naopak krizovy situace jsou zrovna pripady kdy jsou druzice ve vyhode. Vojaci potvrdej:)
  • 25. 5. 2006 14:52

    Lukáš (neregistrovaný)
    Tridente, jako pokaždé s tebou skoro ve všem souhlasím.

    S příjmem těch Němců to ale bude horší, protože budou kódovat.

  • 25. 5. 2006 14:50

    René Němec
    No tak v takovém případě bych zůstal téměř v centru Brna úplně bez televize protože v našem domě se nedá udělat nic 1) kvůli probíhající nástavbě bude náš dům jistou dobu úplně bez STA, 2) zprovoznění čehokoli v našem domě trvá několik let (byť jen banální oprava vchodových dveří). Okna mám na severovýchod a tak by v našem domě asi 70 bytů nemělo žádnou možnost sledovat televizi. Díky DVB-T a možnosti příjimat tento signál na pasivní pokojovou anténu mám aspoň slušnou možnost nekoukat do zrnící televize...
  • 25. 5. 2006 14:30

    prudic (neregistrovaný)
    Fakt ste si spocital kolik bude stat vybudovani prijmu pro 12-ti a treba 60-ti bytovy objekt? nebo chcete 60 parabol na strese? proste SAT prijem je drahy, Co nezaplati televize, to at preplati divaci v drazsich STB, antenach, prepinacich atd. Takto si Vy a Trident predstavujete sluzbu lidem? A jeste jednou. Kdo chce vysilat pozemne, at dodrzuje predpisy a licence. Kdo nechce, tak at tahne do kosmu.
    Napadla mne jeste jedna hypoteticka otazka - jak zajisti stat informovani verejnosti v krizovych situacich pres druzici? Rekl bych dalsi duvod pro pozemni vysilani.
  • 25. 5. 2006 14:04

    Trident (neregistrovaný)
    Ale ta moznost volby tady je. Budto se prestehuju ku Praze a budu prijimat DVB-T a nebo zustanu v Horni Dolni a budu chytat DVB-S.
    Pozicioner netreba. Ten ma jen par magoru vcetne me malickosti. A uz taky celkem o jeho uzitecnosti pochybuju. 90% casu je namiren na Astru 3A 23,5E. Soudruzi se uz dohodli na 23,5 a nasledujici vyberovy tizeni bude taky na pozici 23,5E. A kdyby doslo na nejhorsi a bylo to rozhozeno na dvoji pozice, tak se da koupit monoblok(zvany tez silhator:) se dvema konvertory a prepinat mezi nimi pomoci Diseq.

    Eurobird byl jen superlevny exces v dobe kdy trochu pribrzdeni rozumbradove povazovali Czechlink za prostredek prevazne pro sireni signalu na pozemni vysilace a DTH prijem byl bokovka.

    To mozne pouziti stavajici anteny je jedina vyhoda DVB-T, ktera jeste neni pravidlem. Mohli bychom uvest jeste ze DVB-T bude nekodovane narozdil od DVB-S. No tady zase zalezi jak se na to obchodne budeme divat. Vyrazna rozsirenost takoveho jednotneho systemu podmineneho pristupu ma pri vhodnem nastaveni pravidel velkou vyhodu pro provozovatele placenych televizi a nebo i verejnopravnich televizi. Nechcete platit konces poplatky? Jakypak vagni vlastnictvi v prijimace jak je v zakone? Proste blokneme prijem na karte pro verejnopravni kanaly a hotovo. Komercni stanice zustanou. Tak je to fer. Chcete si predplatit nas novy supr HDTV kanal? Staci nadiktovat cislo karty a adresu do telefonu a za par okamziku je karta aktivni. Jednoduchy jako facka. Zadny tisice CAMu a x karet. Jeden kodovaci system, jedna ci dve druzice, vice provideru na kodovacim systemu a vice dodavatelu karet. At tomu hodi nejakou oficialni podobu a neni co resit!!! Jakypak socialisticky zdanovany a plosny poplatky? Mas to co si zaplatis. To co si nezaplatis nemas.

    No navic kazda slusnejsi antenarska firma pri rekonstrukci cinzakovych nebo panelakovych STAcek nabizi automaticky montaz satelitnich parabol na nejvice sledovane pozice. Naklady jsou stejne jako za anteny a satelitni mezifrekvence vc zpetnych signalu pro se da spolecne s normalnimi televiznimi pasmy vest po jednom kabelu. Takze v panelaku bude stacit zasroubovat druhy konec kabelu od STB do STA zasuvky a vsichni muzou prijimat na spolecnou parabolu(y).
    Lidi stejne budou muset minimalne prestelovat anteny aby si mohli chytat ten mux ktery chteji. Nekde se neni mozny dohodnout s majitelem objektu a tak si stejnak poridi indoor anteny novy.
    Tyhle indoor antenky se daji srovnat treba s nejakymi malymi prenosnymi kufrikovymi parabolkami ci malymi technisaty+klipsna pres parapet.

    Jako takovou tresnicku na dortu nebo chcete-li bonus, je mozne povazovat prijem FTA programu ktere na te same druzici vysilaji. Hlavne az spadne vykon pozemnich vysilacu nasich sousedu na minimum kvuli DVB-T, tak bude satelit jedinou moznosti jak tyto programy prijimat nejen v pohranici, ale i uprostred republiky.
  • 25. 5. 2006 12:26

    pavel (neregistrovaný)
    Když chcete dva televizory potřebujete i dva DVB-T přijímače. Navíc, spousta tettopboxů umí i DVB-S, takže pokud někdo nebude mít signál tak stačí dokoupit parabolu a je to.
  • 25. 5. 2006 12:12

    René Němec
    V této diskusi je neustále zmiňována (a to nejen mnou) nabídka a poptávka a jejich vzájemná interakce. Tržní prostředí se vyznačuje tím, že co, jak a pro koho se bude vyrábět určuje neviditelná ruka trhu - soutěžitelé se snaží vzájemně si konkurovat a tím se progresivně vyvíjí situace na trhu. Předpokladem ke správnému fungování tohoto mechanismu je dostatečná možnost volby. Bohužel, tito spotřebitelé možnost volby nemají a tím dochází k určité deformaci na DVB trhu. Pro laika je z mého pohledu dostupnější a jednodušší zapojit DVB-T přijímač, než instalace paraboly a problémy s ní spojené - když chtějí připojit dva televizory, potřebují dva satelitní příjimače a následně je problém se zapojením pozicionéru atp. Myslím, že by se ale k této problematice měli vyjádřit sami spotřebitelé, já osobně žiji v Brně.
  • 25. 5. 2006 9:52

    Trident (neregistrovaný)
    A proc vam odkazani pouze na satelit neprijde korektni? Bylo tomu tak dosud a bude tomu tak nadale. A digitalizace akorat prispeje k popularizaci tohoto zpusobu prijmu. Porad lepsi nejaky 100% prijem nez zadny.
  • 25. 5. 2006 9:23

    René Němec
    Ve velkých aglomeracích je tak velká penetrace kabelovek a dalších technologií (které se teprve rozvíjejí - např. IPTV), že o DVB-T asi nebude velký zájem. Velký zájem o tuto technologii by byl v místech, kde není kabelovka. Nepřijde mi k těmto spotřebitelům korektní, aby obyvatelé aglomerací se rozhodli ze spousty možností a obyvatelé odlehlejších částí republiky byli odkázáni POUZE na satelit. Někteří lidé by se při zavádění DVB-T měli trochu zamyslet. To, že při zavádění ekonomicky ušetří finanční prostředky ještě neznamená, že taková opatření povedou k úspěchu při digitalizaci.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).