Včera jsem s dcerou vyplnil přihlášky během 15 minut. Vše se načetlo z registrů, vybrání školy přes fulltext naprosto v pohodě, vyplňovat jsem musel jen svůj email a telefon, k některým školám připojit PDF s vysvědčením. Za mě velmi povedený systém, i z hlediska UX, všechny informace na jednom místě, přehledné.
Zároveň je tam i možnost komunikovat se vybranými školami v jednom jednoduchém "chatu" a případně doplnit informace k přihlášce. Kdyby takhle vypadaly všechny státní systémy, tak by to bylo super!
12. 2. 2025, 18:01 editováno autorem komentáře
pražský magistrát hrubě podcenil nabídku odpovídajících studijních možností vztaženou k očekávanému demografickému vývoji
To si jako učitel na jednom brněnském gymnáziu opravdu nemyslím. Na 4letá gymnázia chodí stále poměrně velké procento žáků kteří by byli minimálně spokojenější na jiných typech škol. Ke studiu nejsou motivovaní a nepodávají adekvátní výsledky a gymnázium je pro ně jen trápení. Problém je, že dneska z nějakého záhadného důvodu potřebujete mít maturitu i na obory, kde to absolutně nedává smysl. Rozložení intelektu ve společnosti nelze zvýšit tím, že nabídne víc míst ke studiu, jak se to dělo v minulosti na SŠ i VŠ. Druhý a asi větší problém je, že jiné typy škol, jako SOŠ jsou dnes z velké části odkladištěm sociálně nepřizpůsobivých a problémových jedinců, takže normálně vychovaný žák má problém v takovém kolektivu vydržet a jde raději na gymnázium.
No a co se týče výběru žáků podle věku místo podle třídy - filtr podle věku pokryje snadno a rychle většinu případů. Filtr podle ročníku by asi byl lepší, vzhledem k narůstajícímu počtu odkladů, nicméně je stejně spousta případů, kdy je problém ročník efektivně určit. Jinak systém s evidencí ročníků samozřejmě existuje, všechny školy poskytují do registru matriky MŠMT data každý rok na konci září. O to absurdnější bylo, že v minulých letech se musely všechny údaje všech uchazečů znovu ručně vyplňovat, přestože většina je měla už několik let vyplněné a ověřené v centrální matrice od ZŠ.
Stojím si za tím, že kapacita středního vzdělávání tohoto typu v Praze je zcela nedostatečná. Svědčí o tom mj. to, jakých výsledků dosahují uchazeči ocitající se kousek pod čarou. Srovnáme-li to mezi kraji, s výsledky u zkoušek, kde v Praze uchazeč skončí hluboko v poli poražených, se bez problémů dostane na gympl třeba v Ústí nad Orlicí, v Klatovech apod. To značí, že nejsou rovné příležitosti, činí se rozdíly jen podle toho, kde je střední vzdělání poskytováno, když pražský magistrát situaci podcenil a nepřizpůsobil nabídku poptávce a demografickému vývoji. Tohle není o nedostatečné motivaci, to je skutečně o tom, že těch míst je žalostně málo.
A stejně špatně se to chová i dnes. Při prvním přihlášení to načetlo údaje ze ZR během pár sekund. Vypadalo to dobře. Ale pak nás to odhlásilo, protože byla zahájena údržba "pro hladký chod systému". A protože si to nic nepamatuje (možná v pozdější fázi, kam jsme se nedostali), tak musíme znovu přejít přes dotaz do ZR. Takže po dvou hodinách opakování se mi nepodařilo vybrat dítě.
Chápu, že jsem už příliš starý na to, abych pochopil skvělosti takového chování, chápu, že dnešní aplikace běžně reaguji na stisk tlačítka až na několikátý pokus (mladší kolegové říkají "tak to zkus znovu, nebuď netrpělivý" - oni jsou na to zvyklí, dokonce mi jeden řekl, že fakt nechápe, na co si pořád stěžuju), ale mě osobně to neskutečně vytáčí - kde je tedy ten pokrok? Je toto ten SMART svět?
- Na těchto grafech je hezky vidět, jak pražský magistrát hrubě podcenil nabídku odpovídajících studijních možností vztaženou k očekávanému demografickému vývoji. -
Totální blbost, daná zřejmě neznalostí autora. Na pražských gymnáziích tvoří zhruba třetinu studentů děti ze Středočeského kraje. Neboli kdyby se tito zájemci necpali do metropole, kapacita pražských škol by v pohodě zájem pražských dětí pokryla. Něco podobného platí rovněž pro odborné školy.
Takže ten, kdo situaci hrubě podcenil a kašle dlouhodobě na svoje občany, je Středočeský kraj.
"V jaké kondici tedy je v roce 2025 systém, na kterém leží osud půldruhé stovky tisíc uchazečů o studium na střední škole? Navzdory turbulencím na Cermatu je nutné přiznat, že ve velmi dobré, přestože některé nedostatky u něj přetrvávají. Ale svůj úkol plní, o čemž svědčí množství dosud úspěšně podaných přihlášek."
Takže systém posuzujete jen z pohledu rodičů? A kolika škol jste se dotazovali, jak jsou s ním spokojeni? Tomu se říká práce napůl.
Celý systém přinesl zvýšení byrokracie, zkomplikování postupů, zvýšil náklady na tisk.
V původním systému přišla papírová přihláška o 2 stranách! Nyní kromě přihlášky dostáváme hromadu příloh, často jen nafocených mobilem, které jsou rozmazané a špatně čitelné. Těch stránek bývá 5 - 15 !!!! Všechno se musí na každé škole zkontrolovat a potvrdit a nebo se snažit kontaktovat rodiče, aby údaje doplnily. Neuvěřitelná práce.
Ale ta správná sranda teprve začíná, údaje ze systému DiPSy musíme importovat do svého systému, tam si musíme ručně z těch "skvěle" nafocených příloh OPSAT údaje pro výpočet přidělených bodů a pak spočítáme celkové přidělené body a výsledky opět nahrát do DiPSy. Tam se spočítá pořadí a opět se data přenášejí do našeho systému. Tam dojde k přidělení rozhodnutí o přijetí / nepřijetí a odůvodnění a vyhodnotí konečné poředí. To se pak přenáší opět do DiPSy!!! Že to není problém? Nebyl by kdyby byl státní systém opatřen komunikačním API, abychom naše systémy na DiPSy připojily, ale tak to není. Vše se předává jen pomocí různě formátovaných souborů. A kdyby ještě aspoň vše najednou, ale hezky každý obor zvlášť. Termíny, které z pohledu veřejnosti jeví jako zbytečně dlouhé, jsou vyplněný obrovským množtvím ruční práce a velmi obtížně se stíhají. Ani se nedivím že loni z řady škol došlo k chybám, kvůli kterým bylo chybé pořadí, museli jsme konečné výsledky opakovaně do systému nahrávat apod.
No a na závěr třešnička na vrcholu digitálního dortu: povinnost všechny dokumnety z toho chváleného systému stáhnout (vygenerování jednoho oboru ke stažení trvalo několik hodin a nepřipraví se automaticky, ale až když řekneme že se to má připravit) a pak podle instrukcí zřizovatele VŠE VYTISKNOUT!!! A opět co na tom asi je, jenže ten systém nefungoval tak, že hromadně stáhnete všechny dokumenty najednou. To je funkcionalita, které se snad dočkáme v letošním systému, ale dokumenty jsme museli pro každého uchazeče stahovat zvlášť!!! A pak potisknout stohy papírů, které se dají do archivu a nikdy v životě je nikdo už do ruky nevezme. Až při skartaci! Ale být to musí, protože kontrola to bude vyžadovat a když to nepředložíte tak dostanete pokutu = odvolání ředitele školy (apoň tak to má náš zřizovatel).
Usnadnění v tom systému pro školy není žádné! Ale o tom se nemluví, protože školy mají povinnosti a nikoho nezajímá, že ti "skvěle" zaplacení nepedagogičtí pracovníci se několik týdnů musí věnovat jen přijímačkám ikdyž mají hromadu další práce. A místo usnadnění se práce přidává, ale skola musí vše zvádnout se stejnými prostředky jako před digitalizací - vždyť ta skvělá digitalizace nám práci ulehčuje.
Je to celé nedomyšlený paskvil a nic víc!!!
Hezký den,
souhlasím s kolegou z Brna a dovolím si nesouhlasit s vámi o nedostatečné kapacitě SŠ v Praze. Kde je psáno, že žák z Prahy musí studovat v Praze? Tak jako žáci ze středních Čech dojíždějí do Prahy, proč by pražští žáci nemohli dojíždět do měst ve středních Čechách nebo i jinam?
Milan Šoba
Evidentně vám chybí informace. Středočeši dojíždějí na pražské školy právě proto, že v jejich kraji nejsou volné kapacity. A aby se někdo z Prahy stěhoval někam na Vysočinu do internátu kvůli střední škole, zatímco na školu v jeho rodném městě budou chodit děti z jiných částí ČR, to už nějak přestává dávat smysl, nemyslíte?
mohli, ale ona s tím ani moc nepočítá MHD a dnes je to primárně nastaveno jako velká trupka do Prahy a nikoliv opačným směrem (osobní zkušenost). Stejně tak je problém s případným ubytováním.
Kapacita SŠ ve Středočeském kraji a výběr oborů na tom ale není zrovna nejlépe.
SŠ se u nás řeší na úrovni krajů a koordinace mezi kraji není dostatečná, tj. primárně se kraj stará o své občany a zajišťuje jim kapacity na školy. Peníze na SŠ jsou státem rozdělovány do krajů právě podle počtu občanů (potenciálních žáků v kraji) a neexistuje dnes mechanismus, jak si kraje mohou ty peníze přeposílat, protože z jednoho nadměrně studenti dojíždí do druhého.