Ono to není ani show ani předávání cen. To je v každém případě komunistická ostudnost, která měla dávno zmizet ze světa.
V dnešním tisku byl krásný článek o tom, že je neuvěřitelné, jaké to atrapy se mají možnost předvádět v našich televizí, zatím, co ti mladí dostávají stále stejný prostor jako před 40 lety, to jest zcela žádný. Autor článku končí úvahou o tom, že když by na 15 let odjel někam do Afriky nebo Austrálie a za 15 let by se vrátil. A 15 let byl zcela mimo dostupnost českých médií. Vůbec o nic by nepřišel a nic by mu neuteklo. Zjistil by, že Slavíky dostanou zase ti zcela stejní.
Kolega z práce to komentoval tak, že je to jasné, ty osoby, co tam byly si ten vysílací čas samy koupily a zaplatily, protože jinak by tam být nemohly.
Já vyjádřil protinázor. Že nejspíše do téhle ankety přispívají svými rozhodnutími pouze staří kovaní soudruzi a proto je výsledek takový, jaký je. Normální lidé a všichni mladí to nejspíše zcela bojkotují a drží se od toho, co nejdál je to možné.
Také jsem samozřejmě pro živá vystoupení. Ale námitky na to, že show typu Zlatý slavík není vlastně žádný koncert, ale jen prosté předávání cen, možná spravedlivé ankety, kde nároky na techniku a zpěváky jsou možná opodstatněně druhořadé, uznávám. Ceny nejsou totiž předávány za právě toto živé vystoupení, ale za produkty nahrávacích studií a skutečně živých koncertů, snad reálně sledovaných hlasujícími.
On ani ten záznam, nebo dokonce přímý přenos koncertu, sledovaný doma na TV, není to samé, jako atmosféra v sále. To se týká i třeba záznamu divadelního představení, kde kontakt mezi herci a TV diváky taky nefunguje. Snad něco jiného se týká sportovních přenosů. To jsou vždy jedinečné události, kterých se samozřejmě nemůže živě účastnit plný počet zájemců, a reprízy se většinou nepořádají.
Standardní TV divák je proto raději v TV klamáván playbackem i v hudebních programech, jako ostatně k tomu dochází u většiny shlédnutých pořadů. To jen např. ČS Superstar se může chlubit tím, že se jedná o živé přenosy, včetně těch chyb a chybiček možná budoucích profesionálů. Zde opravdu dochází ke skutečnému lámání chleba, ale o výběru skladeb, vhodnosti lobování porotců, regulérnosti diváckého hlasování a možné dodatečné manipulaci přes počítání hlasů, si stejně nedělám iluze.