My jsme obdobným procesem výběru také prošli (ve firmě máme cca 40 uživatelů), z počátku to vypadalo spíše na Google Apps (GA). Ale právě chybějící support a chybějící zaměření na firmy způsobilo, že jsme počkali na Office 365 a již jej cca měsíc používáme.
Problémy GA:
- když je problém, není to s kým řešit (alespoň to tak vypadalo)
- menší chyby (např. při definování resources apod.)
- není integrace s Outookem, není jiný desktop klient, problém při offline
- znatelné zaměření na osobní použití, pro firemní použití to ne vždy vyhovuje (příklad: ve web. rozhraní se popisují adresáti jako "Tom, Tom a já" - to si opravdu musím pamatovat křestní jméno všech svých zákazníků? - přepnout to nešlo)
Problémy MS (po měsíci užívání):
- denně mi to reportuje pár sychnronizačních chyb s kalendáři, na data to ale asi vliv nemá
- MS je dražší, a má toho v základu méně, full package je výrazně dražší
- Linux uživatelé mají problém s některými funkcemi OWA, potřebují mít Windows image
a) 3rd party aplikace jsou problém i na desktopu, nemyslíte?
b) Je sice možné osobní účty převést do Apps, ale není to skutečně korektně vyřešené.
e) Data Liberation http://www.dataliberation.org/
ad a) jsou, a proto v tom vidím problém. Když se podíváte na Dashboard, tak je tam blok "Recommended Apps from the Google Apps Marketplace". Z toho bych laicky usoudil, že jedná o Googlem schválené aplikace. Jenže to tak není a riziko nese uživatel.
ad e) Data Liberation je jenom souhrn HOWTOs. Vím že existuje Imap a API. Záloha pře Imap je stěží použitelná pro jeden větší mailbox. Pokud bych chtěl něco lepšího, musel bych zaplatit programátora, nebo výše zmínění 3rd party.
Teoretickým řešením byl Outlook connector a exportovat do PST, ale v praxi to selhalo.
Ještě k Imapu - praxe ukázala jedno velké riziko, o kterém se moc nemluví. Pokud Google zjistí, že je z jedné IP otevřeno příliš Imap připojení, tak vám může dočasně odstavit Imap přístup na účet. Stalo se mi to ve firmě o 5 lidech.
My jsme si ve firmě nedávno pořídili Google Apps for Work přes jednu firmu nabízející podnikový software. Sice je to o něco dražší, ale pokud máte nějaký problém, tak se máte na koho obrátit a máte méně starostí. Navíc je tu výhoda pro neplátce DPH, protože nemusí řešit registraci, ale firma to koupí za něj. Tady je kontakt na tu firmu, kdyby někdo chtěl :) http://www.averma.cz/kontakt/
příklad: ve web. rozhraní se popisují adresáti jako "Tom, Tom a já" - to si opravdu musím pamatovat křestní jméno všech svých zákazníků? - přepnout to nešlo)
Tak tohle otěžuje i mě a to používám jen gmail. Spolu s dalšími a dalšími nesvobodami a změnami směrem, který mi nevyhovuje, to u mě směřuje k jednoznačnému přesunu jinam.
"- není integrace s Outookem, není jiný desktop klient, problém při offline"
Je. V placené verzi je k dispozici Outlook klient. Tváří se to i funkčně, ale stabilita je v praxi bohužel nevalná, zvláště u větších mailboxů a docházelo k podivným zásekům a postupnému nasrání zákazníka.
Technická podpora je důvodem, proč si vždy předem zvážím, jestli do nějaké firmě doporučím. U menších (<10) je to použitelné.
Dále je třeba zmínit
a) naprostou neprůhlednost v zabezpečení dat, zvláště v případě 3rd party apps. Často se stává, že chybějící funkci Google řeší odkazem 3rd. Jenže hned v první obrazovce při pokusu o instalaci se zobrazí warning ve smyslu, že když to odkliknu, je pouze na moje riziko.
b) Možná se to změnilo, ale těžko se kombinuje osobní a firemní Google
c) Naprosto tragická kontrola na spamem. Spam sice až nechodí, zato filtrování je důkladné, bez ohledu na CZ podmínky.
d) U placené verze dost špatná a nepřehledná aplikace Postini.
e) Nulová možnost zálohování dat. Opět odkaz na 3rd party, navíc draze placené. Jestli máte někdo tip, sem s ním
f) Velmi obtížná implementace offline klienta. Tím myslím Outlook i TB. Ne že by nefungovalo, ale je to polofunkční.
g) Nelze přejmenovat mailbox (minimálně v placené verzi; oficiální rada je, že se to může udělat až za rok, kdy doběhne platba)
h) I když si na mailboxu zřídíte alias a odešlete s ním mail, tak se příjemci ukazuje stále původní jméno. Totální průser! Výsledkem je, že pokud ve firmě přijde nový zaměstnanec, musíte založit nový maibox a z původního do něj všecho naimportovat. Dále pak - pošlete mail pod aliasem a eBay vám ho vrátí s tím, že odesílatel neodpovídá accountu na eBay.
Výhody:
Pro small workgroups, je to velmi rychlá a levná cesta, jak sdílet dokumenty.
Kdysi jsem zkoušel MS řešení, ale tam mě okamžitě odradila děsivá pomalost. Možná už to pořešili.