Vlákno názorů k článku Do vězení kvůli datovým schránkám? od JKL - Mám trvalé bydliště na magistrátě, ale aby mi...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 9. 2011 8:28

    JKL (neregistrovaný)

    Mám trvalé bydliště na magistrátě, ale aby mi měla kam chodit úřední pošta, tak jsem si zřídil datovou schránku jako fyzická osoba, k tomu jsem ještě nahlásil svoji faktickou (doručovací) adresu na evidenci obyvatel spolu s telefonem a e-mailem!

    Dlužil jsem jedné firmě 2x 1000,- Kč, na které jsem zapomněl. Ti parchanti, přestože měli moji doručovací adresu, mi poslali upomínky na trvalé bydliště (na magistrát), o čemž jsem se samozřejmě nedozvěděl. Pak na mě podali žalobu k soudu a ten mi poslal předvolání OPĚT na trvalé bydliště na magistrát! Naprosto ignoroval jak datovou schránku, tak speciálně pro úřady uloženou doručovací adresu v evidenci obyvatel! Soud samozřejmě rozhodl v můj neprospěch a věc dostala exekuční kancelář - opět oznámení na TRVALOU ADRESU a nikam jinam.
    Dozvěděl jsem se to až ve chvíli, kdy si exekutor z mého osobního účtu stáhnul celkem cca 35 000,- Kč!

    Přitom já ze své strany jsem udělal opravdu maximum - zřídil jsem si DS, nahlásil jsem alternativní adresu jak na evidenci obyvatel, tak té firmě, u které jsem měl tu nezaplacenou pohledávku.
    Ano, byla moje chyba, že jsem na to zapomněl. Jenže řeším hodně firemních věcí a ty osobní, zvlášť u malých částek, nejsou tak prioritní a může se to stát... Mělo by se zákonem stanovit to, co třeba já pokládám za samozřejmé: NELZE PODAT ŽALOBU K SOUDU, POKUD PROTISTRANA NEBYLA KONTAKTOVÁNA NA VŠECHNY DOSTUPNÉ KONTAKTY!

    Já osobně to tak ve firmě dělám - když někdo dluží peníze mojí firmě, tak mu pošlu e-mail, když nereaguje SMS a když pořád nereaguje, tak mu nechám zavolat... K posílání doporučených dopisů jsem se ještě nikdy ani nedostal, protože každý už na toto reagoval a buď zaplatil nebo jsme nastavili splátkový kalendář (u větších částek).

    Takže jsem si jistý, že zmíněná firmička, když neposlala e-mail, SMS, nezavolala a rovnou doporučený dopis na trvalou adresu, kde musí vědět, že bude předem nedoručen, tak to udělala naschvál, aby si mohla účtovat mohutné poplatky :-(

  • 5. 9. 2011 8:34

    x (neregistrovaný)

    Ja vim, je to naivni, ale muzete podat stiznost na neplatnost rozhodnuti, nebot nebylo dorucneno na prislunou adresu (=DS). + Stiznost na konkretniho soudce (nerespekovani zakona).

    BTW: Vubec se nedivte, v tomhle state je mozne uplne vsechno a pokud si chcete zajistit spravedlnost, tak bud penezi nebo se zbrani, jinak to nelze.

  • 5. 9. 2011 21:34

    lol (neregistrovaný)

    a nemyslite, ze ta chyba nebude u one pravni kancelare, ale v prvni rade u toho kdo nezaplatil? me prijde ze se z dluzniku delaji obetni beranci a zlo vseho sveta jsou exekutori a pravnici. patte svoje pohledavky a muze vam byt fuk jak pravni/exekucni kancelar dorucuje/nedorucuje obsilky.

  • 5. 9. 2011 9:01

    Johnnik (neregistrovaný)

    ubráníte se, bude to stát peníze, ale ubráníte se ... a možná ty peníze i dostane zpátky, podejte žaloby na neplatnost doručení, dluh zaplaťte, podejte žaloby na zmatečnost rozsudku ...

  • 5. 9. 2011 15:27

    MicB (neregistrovaný)

    Ano máte pravdu, právní kanceláře toto dělají shválně.Neřikám že vsechny ale znám více právních kanceláří které dělají všechno možné proto aby zásilku nedoručili na správnou adresu protože na poplatcích získají mnohonásobně více než je dlužná částka. Bohužel si na nich nic nevezmete..Těžko se jim prokazuje úmysl ony se tím živí a umí v tom chodit

  • 5. 9. 2011 22:06

    x (neregistrovaný)

    Opravdu netusim v co stoji tisice na 10ti minutovem jednani u soudu (do tusim 5k vas stejne nemusi vubec predvolat) a naslednem prikazu bance. Jo, vlastne vynechate exekutora a nekdo si nenarejzuje.

    Nemluve o tom, ze by stacilo aby soudce overil korektni zaslani upominek/lhuta byla dle vyse dluhu (napr do 1000Kc 30 dnu, do 5000 60dnu ... od splatnosti) a nemohlo by se stat, ze ze stokoruny je 100 000.

  • 6. 9. 2011 7:00

    Pavel (neregistrovaný)

    No, ono třeba všechno platíte a přesto si někdo myslí, že mu dlužíte. Mě třeba onehdá navštívil domácí, že mu rok dlužím nájemné. Když jsem to chtěl vyjasnit (protože vím, že jsem vše platil a včas), tak vyšlo najevo, že on si před rokem usmyslel, že mu platím nájemné zálohově měsíc předem a ten jeden měsíc před rokem byl podle něj nezaplacený,

  • 6. 9. 2011 8:47

    x (neregistrovaný)

    Vy si nechavate vystavit pisemne prohlaseni ze nic nedluzite od kazdeho, skym se potkate/neco od nej neco koupite/...?

    A ani to vam nemusi stacit. V principu muzete zaplatit v krame kartou, obchodnik zjisti, ze se splet a zaplatil ste min nez ste mel, on se pokusi strhnout si zbytek, coz se mu (pokud mate normalni banku) nepovede, ale to neznamena, ze mu v nasem kocourkove nedluzite.

    V principu muzete kartou zaplatit rohlik za 2,80Kc a obchodnik pak zjisti, ze mel spatne nastavenou cenu, a byla 2,90Kc. A kdyz na to prijde, tak z vas muze vymahat tech 0,10Kc za coz ve finale zaplatite 15 000Kc (pokud se nebudete moc branit).

    I proto je treba platit anonymne a nikoli kartou.

  • 6. 9. 2011 9:52

    Martin Soušek (neregistrovaný)

    To mi tedy řekněte, kde je těch 10 000 nákladů na automatickém (ANO, automatickém!) vyřizování exekucí pokut bank nebo dopravního podniku.

    Banka nebo DPP pošle balík dat exekutorovi, ten vygeneruje balík dat k soudu, ten vygeneruje balík dat bance. Exekutor v podstatě nehne ani prstem, všechno udělají počítače.

    Pokud v tom balíku od DPP máte třeba pět pokut, exekutor si přihodí své "náklady" ke každé z nich a z 5 000 je najednou 100 000.

    Přijde vám to normální?

  • 6. 9. 2011 10:24

    Flasi (neregistrovaný)

    A je také potřeba bydlet v jeskyni bez vody, elektřiny, plynu, internetu a nemít s nikým žádné smluvní vztahy. Protože rozhodnout se, že mu dlužíte může kdokoliv :-)

    A zrovna s tou kartou - já mám pocit, že to, že banka provede opravu (tedy vyřídí změnu ve prospěch obchodníka) je normální. Pokud to vaše banka nedělá a máte ji kvůli tomu za normální, tak by vás o tom měla informovat a nechat vás rozhodnout. Pokud máte banku, která nepošle obchodníkovi peníze a vám nic neřekne, tak se nedivte.

  • 6. 9. 2011 11:08

    johnnik (neregistrovaný)

    no jo, když ona byla změna zákona (už dříve), kdy zákon (ne domácí) nařídil platit nájemné za byty měsíčně předem

  • 6. 9. 2011 11:47

    Pavel (neregistrovaný)

    Kdepak, termín splatnosti nájemného se nezměnil. Prostě to na mě zkusil. Když jsem vytáhl štos útržků složenek a začal mu je vykládat, tak protáhl ksicht a práskl za sebou dveřmi.

    Celé to bylo způsobeno tím, že mu jednou pošta poslala platbu později, on si usmyslel, že to je platba až za další měsíc, a takto pak chápal i všechny další platby. Tenkrát ještě platilo, že při platbě složenkou je rozhodující datum na útržku, a ne datum, kdy jsou peníze doručeny (a poště to trvalo někdy hóóódně dlouho).

  • 7. 9. 2011 9:05

    x (neregistrovaný)

    Banka nema co provadet neautorizovanou platbu a jestli to dela, tak je to na okamzity zruseni uctu. Pokud ja autorizuju 2,80, tak je blbost obchodnika ze si neumi nastavit cenu. Naopak, normalni banka (nikoli v CR) vam vrati na ucet libovolnou platbu na zaklade toho, ze reknete ze ste to neplatil (staci zavolat/poslat mail/...) a obchodnik musi pripadne dokazovat, ze ma na ty prachy narok.

    Proto na zapad od nas nikdo neresi platby kartou, protoze vsechny prusery jdou za bankou - ona vam vydala kartu, ona je odpovedna za jeji zneuziti.

  • 7. 9. 2011 10:21

    Flasi (neregistrovaný)

    Pokud si od vás obchodník omylem vezme nižší hotovost, vzniká vám vůči němu dluh (že ho buď není schopen prokázat nebo vymáhat, nebo to dělat nechce je věc druhá). Pokud vám někdo svým omylem strhne nižší částku na inkasu, tak vám vůči němu vzniká dluh. A stejně tak dlužíte obchodníkovi, který vám omylem strhl méně z karty.

    O tom jak to je na západě, když se obrátíte na banku s tím, že tu a tu transakci jste neprovedl, nebo s ní z nějakých důvodů nesouhlasíte jsem nepsal a o tom se nepřeme.
    Já mám pocit - možná mylný, že k transakci kartou patří možnost opravy ze strany obchodníka. I mi přijde, že to zapadá do logického celku západního chování bank - protože proč nedovolit obchodníkovi opravu, když zákazník má snadnou možnost říci - s opravou nesouhlasím - stejně jako má možnost to říci o jakékoliv jiné transakci.

  • 7. 9. 2011 13:50

    lojza (neregistrovaný)

    Třeba proto, že při placení neautorizuji platbu, ale konkrétní částku. Pinpad zobrazí částku, potvrdím, zadám pin. Pokud chce obchodník reklamovat platbu, nechť reklamuje platbu u banky, která to vyřídí s plátcem. Já taky nemám v bankovnictví tlačítko na storno platby, když si dodatečně vzpomenu, že jsem se spletl a musím si to vyběhat. Proč by se měly komplikace z chyby obchodníka přenášet na zákazníka a nutit ho ke kontrole, jestli neproběhla nějaká oprava a jestli je oprávněná.

  • 8. 9. 2011 7:27

    Flasi (neregistrovaný)

    Jednu věc vím naprosto jistě - nerozumím dokonale všem procesům souvisejícím s platbou kartou.
    Nicméně mám pocit, že vy (myšleno vy dva reagující na moje příspěvky) o tom víte ještě méně než já.
    Pinpad obecně žádnou částku zobrazit nemusí - dokonce ani žádný pinpad nemusí existovat. Karty jsou na světě desítky let a to, že je dneska běžné potvrzování konkrétní částky IMHO nezměnilo tu podstatu, že autorizujete platbu a ne konkrétní částku.
    Mám prostě pocit, že vy oba píšete o tom, jak byste chtěli, aby to fungovalo a ne o tom, že víte, že to tak funguje.

    A mimochodem co vy vlastně chcete - vy chcete aby v případě chyby obchodníka ten reklamoval platbu u banky a banka si to vyřídila se zákazníkem?
    Hmm a jak se to v principu liší od situace, kdy obchodník reklamuje platbu (zadá opravu) a banka to oznámí zákazníkovi (na výpisu). A když se to zákazníkovi nelíbí, tak řekne bance ne a banka mu peníze připíše zpět a spustí se kolečko hádání kdo má na co nárok?
    Nutit vás ke kontrole? Bože - celá platební karta je o tom, že si musíte kontrolovat, kdo si kolik a kolikrát strhnul.
    Prostě když se někomu upíšete k inkasu, tak si holt musíte dávat pozor, kolik si strhává.
    A když se někomu upíšete k platební kartě, tak si holt musíte dávat pozor kolik si kdo strhává. S tím rozdílem, že v tomto případě máte u normální banky v normální zemi možnost velmi snadné reklamace platby. Narozdíl od inkasa.

    A mimochodem - nevím jak jinde, ale tady v Česku se mi mnohem klidněji spí, když si obchodník může zadat opravu částky co si strhnul, než kdyby to právo neměl.
    Jelikož věřitel nemá žádnou povinnost upomínat dlužníka (a je zde běžné, že se neupomíná), tak by se tady taky mohlo snadno stát, že to, že obchodník udělal udělal chybu se v dozvíte až platebním rozkazem od soudu. Anebo až exekucí.

  • 8. 9. 2011 11:05

    Lojza (neregistrovaný)

    Samozřejmě řeším, jak by to mělo být.
    Liší se to v tom, že když bude platbu reklamovat obchodník, tak stačí když budu pasivně čekat, až budu aktivně osloven a s platbou vyslovím souhlas. Zatímco v aktuálním stavu se obchodník rozhodne, že si vezme další peníze, já musím aktivně sledovat a když nesouhlasím, tak musím složitě vyřizovat reklamaci a čekat, až se mi vrátí peníze. Navíc ta navíc stržená platba mě může poslat nečekaně do mínusu, nemusí mi odejít příkaz k úhradě a podobné komplikace. Toho jsem v prvním případě ušetřen.
    U inkasa si můžu na jednu konkrétní platbu nastavit limit, takže jsem proti navyšování částky do jisté míry chráněn, to pro platbu u obchodníka neudělám, tam jsou jen celkové limity.
    Při platbě kartou v obchodě obchodník mojí identitu nezná, takže mě těžko může označit za dlužníka a poslat na mě exekuci. Zjistí to jen z banky, takže by se na ní musel obrátit stejně jako při reklamaci a pak už bych těžko mohl být označen za dlužníka bez mého vědomí.

  • 8. 9. 2011 12:18

    Flasi (neregistrovaný)

    1. Aktivně sledovat výpis transakcí na kartě musíte tak jako tak. Tedy pokud nechcete, abyste občas zaplatil něco navíc. Takže z tohoto pohledu mi přijde aktivní sledování, jestli někdo neudělal opravu jako nulová práce navíc.
    2. Jestli je složitá reklamace u vaší banky, tak to je teda hlavně problém jinde - a mnohem větší, než jenom u opravy chybně zadané částky obchodníkem. Pokud by neby primární problém - složitá reklamace - tak je celá oprava problém nepodstatný - asi proto minimálně VISA a EC/MC možnost opravy mají.
    3. Že se můžete nečekaně dostat do mínusu opět není problém pouze opravy. Je to obecný problém platební karty. Kdokoliv vám může udělanou transakci zopakovat, případně udělat jinou - podvodnou. I kdyby nebyla možnost opravy, tak ničeho ušetřen nejste. Je to opět jenom otázka toho, jak vaše banka přistoupí k reklamaci.
    4. Inkaso byl příklad, že je v něčem podobné. A v něčem se to liší. Ale to základní myslím platí. U inkasa jste chráněn nějakým limitem. Na kartě si můžete taky nastavít různé limity. A můžete snadno reklamovat transakci. A jestli nemůžete, tak asi popáte opakuji, že pláčete na špatném hrobě.
    5. Při platbě kartou obchodník vaši identitu nezná, ale banka mu ji pochopitelně sdělí - pokud k tomu má ten obchodník nějaký oprávněný zájem. A to, že obchodníkovi dlužíte peníze, takový zájem je. Možná to nebude administrativně triviální, ale dozví se to.
    Pokud se obchodník obrátí na banku a získá od ní vaše údaje, tak není v principu důvod, abyste se cokoliv dozvěděl vy. Takže se dlužníkem bez vlastního vědomí můžete stát velmi snadno.

    Čili abych to shrnul. Oprava sama není problém. Problém je to, že banky neřeší reklamace, tak jak mají. A oprava je jeden z mnoha problémů, který z toho může vyplynout. Ale řekl bych, že z těch důsledků, co z toho vyplývají je to asi tak problém číslo 274.

  • 8. 9. 2011 12:50

    Flasi (neregistrovaný)

    Já mluvím obecně. A obecně existují karty, kde to možné je.
    Dříve platilo (když jsem se o karty zajímal více), že obchodník musí (ve vlastním zájmu) držet všechny informace potřebné pro zopakování transakce (pro případ nějakých technických, nebo administrativně právních nesrovnalostí). Jak je tohle ošetřeno u čipovek nevím, ale předpokládám, že nějak ano.
    Ale i kdyby platba čipem měla nějaké procesní odlišnosti, tak pořád tu jsou internetové transakce, kde si může obchodník platbu zopakovat dle libosti - a třeba v případě některých časových předplatných to zcela legitimně dělá.
    Možná, když budu mít kartu se zablovanými internetovými trasakcemi, kde znehodnotím magnetický proužek, tak dosáhnu toho, že oprava bude jedinný způsob, jak z té karty dostat něco navíc, možná jo.
    Nicméně nejsem si tím jist, protože právě proto berou hotely a autopůjčovny nejraději kreditky, protože potom z toho člověka ty peníze navíc za případnou škodu dostanou (i když to není jednoduché a dokazovat zákazníkem způsobenou škodu musí oni). Debetky v tomto případě nevidí rádi, takže možná tam to nejde - rozhodně nejsem přes karty expert a nevím všechno.
    Nicméně obecně transakce navíc možné jsou. A zrovna oprava mi přijde jako fakt nejmenší problém z těch všech možných.

  • 8. 9. 2011 13:03

    lojza (neregistrovaný)

    1. musím ověřit více položek jen proto, že někdo jiný udělal chybu. To mi stačí, aby se mi to nelíbilo
    2. Tak minimálně mě reklamace stojí čas a peníze z mojí strany nezaviněně
    3. To že tam nějaké riziko je neznamená, že se to riziko bude zvyšovat protože obchodník udělal chybu
    4. snadno znamená, že v bankovnictví mám u každé transakce tlačítko reklamovat a po jeho stisknutí platbu reklamuji/zruším? Nebo stačí jeden pětiminutový hovor na účet banky? A peníze budou okamžitě připsány na účet? To bych se sakra divil.
    5. Není v principu žádný důvod, aby obchodník dostal automaticky identitu, aniž by banka nejdřív neoslovila zákazníka.

    Problém není v reklamacích, ale že celý systém karet je pořád v minulym století a reklamace zákazníka jediný způsob, kterým se to řeší.

  • 8. 9. 2011 13:33

    Flasi (neregistrovaný)

    1. Musíte tak jako tak ověřit všechny položky. Čili je to úplně jedno
    2. Většina obchodníků je poctivých, takže většinu oprav reklamovat nemusíte. To, že jsou někteří nepoctivci (kteří mají v principu mnoho jiných možností jak vás okrást) není zásadní důvod, aby neexistovalo oboustranně výhodná oprava.
    3. Tak to je spíše věc vaší banky, jestli vám napaří penále za to, že se dostanete do mínusu transakcemi, které nevznikly vaší vůlí. Problém opět nevidím v principu v opravě.
    4. Obecně to funguje tak, že zavoláte do banky (možná to má i nějaká banka v internetovém bankovnictví, ale pochybuji, stejně by vám museli volat) - tam jim řeknete proč si myslíte, že je ta a ta transakce kartou neoprávněná a banka vám ty peníze připíše zpět. Ne okamžitě, ale v řádů několika málo dnů. A spustí vyšetřování na jehož konci vám ty peníze zůstanou, nebo vám je definitivně strhne a třeba na vás i podá trestní oznámení pro podvod (pokud jste podváděl).
    5. Není v principu žádný důvod, aby vás banka informovala, že někomu na základě zákonné žádosti poskytla vaše údaje.

    Není problém v tom, že systém karet je z minulého století - protože ten systém je dost dobrý. Problém je v tom, že východní banky si z toho systému vyzobaly jenom to, co se jim líbí a prodávají to ve stejném obalu, jako se prodávají karty na západě.

  • 8. 9. 2011 13:38

    Flasi (neregistrovaný)

    Nepoznají (jestli je kreditní nebo debetní) to pohledem na kartu, ale poté, co se na ní pokusí udělat nějakou transakci.
    U našich embosovaných debet to zřejně v USA stále nepoznají a stále se jim dá tvrdit, že karta opravdu je kreditní, ale aktuální info to rozhodně není. U neembosovaných karet to IMHO poznají, že je debetka. Ano, nějak podle způsobu autorizace, ale detaily nevím.

    Část toho jistě bude, že člověk s kreditkou je někdo, komu se zatím nepřišlo na podvod. A část může být i tím, že jsou jiné interní limity pro odškodnění co platí banka (kdybych auto zničil a peníze na kartě neměl).

  • 8. 9. 2011 13:09

    Pavel (neregistrovaný)

    No, nevím jak někdo z pohledu na kartu pozná, jestli je kreditní nebo debetní. Možná v US, ale tam zase, když jsem používal českou debetní kartu jsem musel tvrdit, že je kreditní, jinak nefungovala. (Jak mně bylo později vysvětleno, v US používají kreditní a debetní karty jiné autorizační algoritmy a všechny evropské karty se v US tváří jako kreditní.)

    Ty hotely a autopůjčovny mají radši kreditní karty prostě proto, že člověk s takovou kartou má kredit a je tedy šance, že neuteče bez zaplacení.

  • 8. 9. 2011 12:25

    DgBd

    A můžu se zeptat, o jakých typech karet se bavíme? Debetní, kreditní, s čipem, etc?

    Nepřipadne mi totiž reálné u platby čipovou kartou zopakovat platbu, případně tuto operaci nějakým způsobem modifikovat.

  • 5. 9. 2011 22:35

    JKL (neregistrovaný)

    Tak samozřejmě, že chyba byla na mé straně, že jsem si pohledávku nepohlídal... Ale nemyslíte, že by bylo alespoň vhodné, aby na to někdo v systému vymáhání upozornil? Jenže celou dobu jsem NIC nevěděl a najednou se z 2x 1000 Kč udělalo 35 000,-!!!

    To je jako kdyby mi někdo v kině seděl na mém zaplaceném sedadle a já místo toho, abych mu řekl: "S dovolením, ale asi sedíte na mém místě...", tak bych přišel a zastřelil ho :-D

    Nehledě na to, že je i dost případů vzniklých pohledávek, kde třeba ani věřitel fakturu nedoručil - klasika jsou třeba mobilní operátoři. Když jsem končil u T-Mobile, tak jsem všechna vyúčtování měl v elektronickém webovém systému operátora. Vystavována byla k 5. a výpověď jsem měl k 20.
    Takže k 20.04. se mi zrušilo číslo, ZABLOKOVAL/VYMAZAL přístup do webového rozhraní zákazníka, ale 05.05. mi T-Mobile vystavil fakturu, která byla přístupná v elektronickém systému DO NĚHOŽ JSEM NEMĚL PŘÍSTUP a papírově jsem ji nedostal, protože jsem měl přece nastaveno jen elektronické zpřístupnění v (ZABLOKOVANEM) elektronickém systému :-)) O faktuře jsem se dozvěděl až dopisem z inkasní agentury, zaplatil jsem ji, ale dodnes jsem ani neviděl za co - protože papírově ji nelze dostat a elektronicky taky :-)

    Takže jak si mám, pane Chytráku, hradit faktury, které mi nikdo nedoručí?

    Možná bych mohl každý měsíc obesílat žádostí o bezdlužnosti veškeré instituce a firmy jestli náhodou neevidují nějakou pohledávku, o které mě neinformovali... Průser je, že v ČR je asi 6 milionů podnikajících subjektů a přece jen dávat měsíčně 156 milionů za doporučené dopisy je asi mimo běžný rozpočet domácnosti :-D

  • 5. 9. 2011 10:55

    tom (neregistrovaný)

    A pritom by stacilo udelat zakon ze exekucni poplatky nesmi prekrocit vymahanou castku a byl by klid od podobnych vycuranku co si na dluzne stokorune chteji vydelat desitky tisic. Razem by 99% problemu a nespravedlnosti exekutoru bylo vyreseno....

  • 5. 9. 2011 20:50

    AAA (neregistrovaný)

    Jiste a razem by jini vycuranci zavazky a pokuty v radu par stovek uz neplatili vubec, protoze naklady exekuce by tech par stovek presahly...

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).