CSA a Letiste Praha jsou dve ruzne firmy, takze spojovat security na LKPR s CSA je ehm zhruba stejne relevantni jako spojovat security na LKPR s Lufthansou nebo Swiss.
To, ze Vam neco neprijde jasne, neznamena, ze to nekomu jasne nebude.
Co se tyce reinzenyringu procesu boardingu, vrele doporucuju tuto radu ventilovat na pude ICAO.
Letiste Praha a zvlaste slozka OLE (ochrana letiste) jiste bude velmi rada, kdyz ji seznamite s tim, ze zakaznici nektere spolecnosti maji mit nejake ulevy (zvlast ty v bezpecnostni oblasti). Jiste Vam radi padnou kolem krku, pak uderi hlavou o zem a pronesou cosi ve stylu: "Jezis, ze nas to uz davno nenapadlo" :-)
Jen doufam, ze mezi tim vymyslite, kdo je zakaznikem CSA. Je to ten, co leti letadlem CSA s letenkou CSA? Je to ten, ktery leti letadlem codesharove spolecnosti s letenkou CSA? Je to ten, ktery leti letadlem CSA s letenkou jine spolecnosti? Je to drzitel FF CSA (OK Plus), ktery vyuzil slueb salonku? Je to drzitel cobrandovane kreditni karty CSA, ktery s ni zaplatit v duty free shopu? Nebo je to cestovatel, ktery diky zpozdeni letadla CSA nestihl dalsi spoj (operovany jinou spolecnosti a necodesharovany s CSA)?
Aby bylo jasno, ja zustavam u papirovych palubnich vstupenek a smysl tech MMS pro sebe vidim jen okrajovy (mozna v krizove situaci pri zpozdeni letadel a potreby rebookingu nebo v pripade, ze Vas prvni hop je vic nez 24 hodin pred nastupem letu s CSA). Jenze to, ze neco nepotrebuju, neznamena, ze to nebude potrebovat nekdo jiny.
Mimochodem, v civilizovanych zemich cestovni doklad nepotrebujete, staci treba ridicak :-) A predstava, ze letuska AF (Air France) nekde na CDG (Pariz) na letu do LAX (Los Angeles) naviguje po 744 (Boeing 747-400) pasazery podle jmen z jejich pasu vydanych Burkinou Faso, Alzirskou Republikou, CR nebo Nigerii, se mi zda ponekud usmevna. Na papirku nebo v mobilu mate mimo dalsi cislo sedacky, a v pripade, ze je obsazena, muzete si ty cisla porovnat. Predstava, ze se domlouvam se dvoumetrovym kakaovym vazounem svoji skolni franstinou o tom, ze mi sedi na sedadle, se mi moc nezamlouva :-)
Takže ČSA vyhodí x set tisíc, v jejich případě spíš X mega, na technologii, kterou použije 1% jejich cestujících, která z principu bude fungovat blbě, která nijak neurychlí odbavení a ani neušetří lidské zdroje. Bravo. Jediný pozitivní výsledek celé akce je, že marketingové oddělení může vydat tiskovku a prezentovat se, jak jdou ČSA s dobou.
Kdyby se ČSA podívala, jak to dělají jiní, zjistila by, že používají automaty na self checkin, někteří dokonce umožňují check in ještě z domu přes internet. Samoobsluha se dá aplikovat i na gate, některá letiště k tomu používají biometrii - na checkin se dá otisk prstu, který se pak použije v automatu na bráně. Nějaký čárový kód na mobilu se místo toho použít nedá, protože je potřeba identifikovat pasažéra, nikoliv jeho mobil.
ok, s ČSA jsem neletěl už snad 10 let, takže existence web check in mi unikla. Nicméně stejně mi není jasné, jakou výhodu představuje el. palubní vstupenka. Palubní vstupenku potřebuju tak asi půl hodiny, získám ji přímo na letišti, takže ji nemůžu nikde zapomenout, je na ní napsaná gate a sedadlo. Do té elektronické jistě tyto informace narvat jdou, ale přístup k nim je podstatně nepohodlnější a například se s ní taky těžko se s ní budu prokazovat při nákuppu duty free. Naopak to bude zdržovat na gate - příslušnou MMSku musím někde najít a přiložit správným způsobem ke čtečce. Nehledě na fakt, že spousta lidí je zvyklých SMS/MMS hned po přečtení mazat.
Kdyby se reengineering tohoto procesu vzal od začátku, asi by se zjistilo, že stejně tak jde palubní vstupenky úplně zrušit, protože cestující je po check in identifikován cestovním dokladem, který beztak na gate musí ukázat. Drtivá bětšina z nich má strojově čitelné kódy, za pár let to bude s RFID ještě jednodušší.
ČSA je největší zákazník Letiště Praha, takže to spojení je naopak velmi relevantní.
Už se mi na to nechce ani odpovídat - mluvil jsem o nějakých úlevách, obvzlášť v oblasti bezpečnosti? Co má zákazník ČSA společného s tím, že ČSA je zákazník Letiště Praha? Proč by mělo mít ČSA nějaké úlevy???
Jestliže s nějakým nápadem na změnu přijde můj největší zákazník, má poněkud snazší pozici tu změnu prosadit, byť se mi to třeba nelíbí. Takový je přesně vztah ČSA - Letiště Praha.
Země, kde není potřeba cestovní doklad buď nejsou civilizované, nebo si to pletete se zeměmi, kde řidičák cestovní doklad nahrazuje. Proč to v ČR nejde se neptejte mne.
Pro země EU je imho strojově čitelná zóna na dokladech už nějaký čas povinná, pro země mimo EU eboarding pass stejně nejde použít, už jenom kvůli pasovce a duty free.
Můj názor prostě je, že to odbavení spíše zkomplikuje, nikde to neušetří nikomu práci a bude to stát hodně peněz. A to úplně pomíjím technické problémy řešení, které zcela určitě nastanou. Ono totiž přečíst něco strojově z displeje mobilu vůbec jednoduché není.
Vážený pane,
je mi jasné, že titulek prodává článek, ALE...
Máte ho věcně nesmyslný, protože někteří se již palubní vstupenky v mobilu dočkali...
Zavádějící je i vaše tvrzení, že CSA něco připravují a že to není nic revolučního.
Kdybyste trochu zapátral po vzniku této zprávy, zjistil byste, že nejprve se objevila zpráva o AF, teprve později se ČTK zeptala v CSA, jestli něco takového budou také dělat.