Ad vizualizace:
Myslim, ze jsem to az tak nesmotal. Zkusim to vysvetlit podrobneji. Nejnizsi "uroven" vizualizace je textove rozhrani, vyssi je GUI jeste vyssi je virtualni realita (VR). V Neuromancerovi kovbojove hackovali v matrixu (sdilene VR) spravci asi sve systemy branili take v matrixu, systemy samy mely nejake moduly na detekci pruniku a na reakci na ne, to znamena, ze v Neuromacerovi nebyl popsana jen vizualizace datovych toku, ale i totalni (VR) vizualizace ovladani a veskereho chovani systemu. A tento problem obecne vizualizace povazuju za koncepcne nemozny. Protoze je to slozite, nestandardizovane apod.
Ad sebeuvedomeni:
Neuromancera jsem cetl pred nejakou dobou takze si nepamatuju vsechny detaily Ale asi pred dvema tydnama jsem docetl Mona Lisa Overdrive, coz volne navazuje na Neuromancera (asi po 15 letech) a tam se pise, ze kdyz UI zrusila sva omezeni, uvedomila si svou vlastni osobnost.
Každý vlastně čte jinou knížku, resp. jinak chápe napsaný text :-).
Obdobně jsou na tom Lynchovi filmy. Zkuste se zeptat třeba deseti lidí, kteří viděli Lost Highway jak by vám ten film popsali a zjistíte, že vlastně koukal každý na něco jiného.
Systém je pro všechny stejný, GUI taky, ale každý nemá stejná uživatelská práva pro vstup do systému. To platí jednak o zmíněných extrémech, ale i obecně. Čím výše jste pak v evolučním žebříčku, tím lépe jste schopen poskytovaná data vyhodnocovat a tvořit z nich informace. Teď mám na mysli celek, samozřejmě, že pes má lepší čich než vy.
No to je docela zajímavé. Myslíte si, že realný svět je
"všemi sdílené vizuální prostředí"??? O tom dost pochybuji,
spíš si myslím, že každý má svůj vlastní a JINÝ odraz
něčeho, o čem NIC nevíme, stačí si vzít extrémy = hluché,
slepé, mouchu, žížalu atd. Kde je Vaše "všemi sdílene
vizuální prostředí"???
Obavam se, ze jste smotal vic veci dohormady. Otazka pouzitelnosti GUI pro administraci nema VUBEC co delat s vizualizaci problemu.
Na konci meho Neuromancera si Matrix neuvedomi vubec nic :-) Celym pribehem se vine uvedomeni si sama sebe dvou jednotek umele inteligence (UI), pricemz jedna nich se snazi "svrhnout okovy" uvalene na ni stvoriteli :-)
Zatímco technické faktory jsou poměrně vypočitatelné, technický vývoj se drží nějakých trendů, a v podstatě "jde kupředu" v krocích, skocích nebo po spirále. V této oblasti matrix čekat můžeme, jde o to kdy se k nám dostane, a kolik to bude stát.
Společenský vývoj je mnohem nevypočitatelnější. Rozvoj sociálních systémů je závislý na řadě jednotlivých faktorů, o jejichž popis se různé společenské vědy pokoušejí, ale které se dost špatně popisují. T.z. ačkoliv vliv nadnárodních společností se v součanosti stává viditelný (i o nás) faktory spojené např. s populací (např. rozdíl ve velikosti populačního vývoje v různých částech světa, preference některých oblastí k pohlaví dětí apod) může s tímto trendem docela zamíchat.
U vizualizace, o které se v článku mluví, je kromě zmíněné technické nemožnosti vizálního prezentování datových toků podle mě problém hlavně v koncepční nemožnosti vytvoření všemi sdíleného vizuálního prostředí, které by nahradilo všechny možné současné způsoby používání a správy technologií, které tvoří informační systémy a Internet. tyto systémy jsou podle mě založené na různých konceptech, jsou příliš složité, jejich ovládání příliš nestandardní na to, aby se dalo prosadit jejich 100% vizuální ovládání. (Zeptejte se nějakého administrátora případně sami sebe, co si myslí o použitelnosti grafických prostředcích na správu systémů :-)
Na konci Neuromancera se také Matrix uvědomí sebe sama. To je další důležitý faktor, jehož reálnost se neodvážím posuzovat.