Z mého pohledu ne - nebo mi může prosím autor nebo někdo z Lupy poradit jak mám postupovat, abych jako domácnost (o které je v článku řeč) platil jen ceny v článku uvedené, tj. bez DPH? Jestli ne, tak potom nechápu, proč skáčete operátorům na jejich reklamní špek.
Opravdu ty ceny jsou bez DPH! To pak finální cena vychází trochu jinak. Pokud autor článku píše o nabídkách pro domácnosti tak by to měl psát včetně DPH. Takhle je to o ničem.
To fakt nejste schopen připočítat 19%? K čemu pak chcete tak složitou věc jako je internet?
Prakticky všichni uvádějí vždy bez DPH, tak se to pak lépe pamatuje a srovnává.
Omyl, to se pak lepe podvadi. Jelikoz vy mate doma sluzbu a vite ze paltite X (s DPH) a nekdo vam nabizi sluzbu za Y < X, ale bez DPH. Spousta lidi podlehne a az nasledne zjisti, ze zaplati jeste dalsich 20% navrch.
ale houby, neni to kvuli lepsimu srovnani nebo nedej boze zapamatovatelnosti. je to odporny marketingovy trik, ktery v komunikaci s koncovym zakaznikem nema co delat. Nebo mslite, ze by delvita mela take uvadet na regalech ceny bez dph, aby se to lepe pamaovalo?
Saskovani s cenami telekomunikacnich sluzeb zacalo v okamziku, kdy nebylo jiste, jaka bude vyse dph pro telekomunikacni sluzby. Kdyz se to vyjasnilo, chytri marketingovi manazeri se rozhodli, ze bude lepsi rvat lidem do hlavy opticky nizsi ceny bez dph...
A nejde jen o schopnost nasobit koeficientem 1,19, ale o zpusob, kterym jsou ceny prezentovany v nejruznejsich matrialech, typicky oznameni, ze dje oc neu bez dph psane jednobodovym pismem, v televizni reklame ani nemate moznost cokoliv rozeznat, pokud nesedite primo u obrazovky a hodne se nesnazite.
Tak to bych mel jeste byt od ctenaru pochvalen a ne takto hanen, napis, ze se jedna o ceny bez DPH neni jednobodovym pismem a nemusi nosem drhnout o displej, aby si ho precetli :).
Mimochodem, muzeme to povazovat za americky pristup k zivotu, ze. Kazdy kdo nekdy tuto zemi navstivil vi, ze veskere ceny, i za housku v obchode, se uvadeji bez sales tax... :)
Ono to má hlavně význam, že člověk vidí kolik ono zboží skutečně stojí a kolik z ceny pro sebe sebere stát.
Nejvíce se mi to líbilo na pumpách, kde bylo napsáno něco ve stylu: z ceny galonu jde xx centů do federální pokladny a yy centů do státní.
proste kazdy by si mel uvedomit, ze DPH je vec mezi statem a konecnym platcem (zakaznikem). Obchodnikovi jako takovemu do veci tretich stran nic neni. Jestli se nekomu nelibi sazba DPH, tak at nenadava na obchodniky, ale at si na to vzpomene v pristich volbach. V extremni espokojenosti doporucuji emigrovat :-)
a maji kvalitni silnice (dalnice defacto), napr. v kalifornii plati (arnie se to tusim pokousel zmenit) ze takto odvedena dan jde na silnice a na nic jineho (socialni programy apod.)
nevidi, pokud ty dve ceny nema vedle sebe v obdobne velikosti pisma, aby mel skutecne srovnani. kazdy, kdo se o veci trochu zajima vi, ze DPH je 5 nebo 19 %, ale okamzite z hlavy si to lidi nepocitaji, zvlast, kdyz ani z nejake prezentace hned nepoznaji, o jakou cenu se jedna...
rozpis, z ceho se cena sklada by byl super, ale nejsem si jistej, jak by to bylo prehledne, moc asi ne, tohle je podle me udaj, ktery by mohl byt dostupny na vyzadani )specialne u evci zatizenyhc spotrebni dani).
A co se tyka toho, ze do dph obchodnikovi nic neni, tak to je tvrzeni, ktere postrada logiku, protoze obchodnik koncovemu zakaznikovi uctuje cenu s dph. a prekvapive uctuje cenu s dph i podnikum, pokud jsou tyto podnikatelske subjekty platci dph (pokud by na fakture nebylo vycisleno dph, byl by doklad neplatny). Neco jineho je, ze zaplacene DPH si pak narokuji od statu a proto je pro ne jako naklad relevantni prave cena bez dph.
S těmi prezentacemi máte pravdu. Když se dívám na nějakou nabídku a mám jen přibližnou představu, kolik daná věc stojí, tak někdy opravdu nevím, jestli uvedená cena je s DPH nebo ne. Typicky některé počítačové komponenty, třeba grafická karta: je cela 3000 konečná a nebo ne? Nebo CD/DVD média. Ceny se mohou dost lišit, i o těch 20% a pak je opravdu zajímavé, jestli je v tom DPH! :-(
Jinak se vším, co jste napsal, plně souhlasím. Uvádění cen bez DPH pro koncové zákazníky je svinstvo. Vynásobit koeficientem 1.19 sice asi na Lupě zvládne každý, ale proč by to mělo dělat několik set čtenářů, když stačí, aby to jednou udělal autor?
Zakon hovori jasnou reci: Ceny pro koncoveho spotrebitele se MUSI UVADET VCETNE DPH. O kalkulackach a schopnosti nasobeni v zakone nic neni.
Operatori za to mohou dostat tucnou pokutu, bezvyznamna Lupa asi ne, na za to nikomu nestoji :-)
Pane autore, pokud nechcete slouti arogantnim mlamojem, uvedomte si, ze pisete clanky pro ctenare v Cesku, nikoliv v USA a uvadejte ceny s DPH, jak je to mezi slusnymi lidmi obvykle. Preji Vam mnoho uspechu v dalsi praci i osobnim zivote.
priznavam se dobrovolne x*1.19 z hlavy nespocitam. x+x/5 uz je lepsi, ale stejne bych radeji videl ceny S dph. Bohuzel oblbovani s cenami BEZ dph funguje, uz jsem nekolikrat videl s nimi argumentovat v diskuzich.
ja taky nekritizuju tebe, vadi mi pristup tech firem. Oni snad ti marketaci navic vedi, jak osklive vypadaji ta cisla s dph a ze je to oprus prepocitavat do clanku :)
podle me by se meli IT novinari sjednotit a trvat na psani cen bez dph u produktu pro koncaky (a vyzadovat po firmach a jejich pr agenturach, aby ceny s dph rovnou uvadely v materialech, ktere novinarum posilaji (o komunikaci se spotrebiteli se musi postrat SOS popripade statni urady, pokud by dosly k zaveru, ze tahle manipulace neni v poradku z pravniho hlediska (coz se asi nestane)
a s usa je to, jak ti odpovedel nekdo predemnou. ja jen s laskou vzpominam na slova jednoho americkeho biznysmena, ktery mi nenapocital evropskou dan protoze preci "nebude zivit nejaka prasata v bruselu :)"
No jistě, když tam si nejen každý stát ale snad i každá county může sales tax stanovit dle svého, že. O to milejší překvapení je ale u pokladny, zvlášť když jste staromilec a platíte tudíž za něco malého hotově, když místo té hezké zaokrouhlené částky třeba 5 dolarů zaplatíte 5, 87 dolarů a dostanete tak půl kila mincí, se kterými si můžete...