Jen bych měl dotaz - kam vlastně budou drony doručovat?
Pokud si u francouzské pošty objednám balík, kam dorazí? Na střechu? Na ulici a ohrozí chodce/auta? Jak poznají, že jsem odběratel a ne zloděj? Rozpoznávání obličeje/PIN/otisk prstu/nějaké potvrzení z aplikace v mém telefonu?
Je to zatím jen hype s miliónem nezodpovězených otázek a dobré PR.
Myslím si, že co se legislativy týká, budeme muset ujít ještě dlouhou cestu a jak už to tak bývá - bezpečnost je akcelerována mrtvými nebo zraněnými lidmi. Tak bacha na drony na obloze. :)
Ach jo. Placani,plkani. I kdyby ten dron nesl TNT... Je to dimenzovane na mnohem vetsi era
https://www.youtube.com/watch?v=bNYWudrOS7o#t=215
Obranne drony jsou neefektivni nesmysl pro takovou obranu. Lepsi jsou rychlezamerovaci dela, emp nebo mikrovlne masery atd.
Napsal jste to výstižně a přesně , protože povětrnostní faktor je nepředvidatelný a to jak pro rotory sudé nebo liché ve vztahu k souběhu dalšich na sebe navazujícich okolností zvláště pak např.unáva zorného úhlu pilota vs. časové smyčky atd. je to dřina :) zvláště když máte třeba se střihačem odvést společnou práci. Přeji krásný den ...
Musím říct že i přes možnost použití nezpočtu kvalitních materiálu a dílu a spočítáni na ně předpokládaně vzájemě působících sil při provozu> nelze všeobecně při senelepšim poskládání a seřízení rotorů na sebe vzájemě působících určit jejich čas mechanického opotřebení ve vztahu k provozním podmínkám v místě a čase. Průšvihy se stávají když je nečekáte hold ještě nejsme dokonalí ani v dnešni době :) že jo
Dron letící 30 cm nad povrchem může být problém detekovat. Obecně to problém není, může to být problém v nějakých speciálních případech. Ale elektrárna je typicky postavená tak, že si může svůj perimetr upravovat, takže tady bych se nebál.
Jaký by měl být problém zasáhnout nízkoletící cíl, když ho vedete nějakým sledovacím systémem, to netuším.
Legislativa je o tom, že elektrárna bude mít jasně definováno, co může pro svou obranu dělat.
Pokud to není tedy problém? tak pro Vás určitě nebude vůbec problém na dalších min 30 let zapomenout na Drony a už vůbec žádny problém to pro Vás určitě nebude pustit se reálně ! do praktického vývoje namomechaniky, protože teprve až bez sebemenších problému tak učiníte- za pomocí bezproblemových výsledků - sestavím Vám Drona v elektromagnetyckém poli bez zátěžové a zvukové clony. Hodně štěstí při tisknutí nanotrubic ...
Není přece problém, dron naprogramovat tak, aby se vyhýbal provozu pod sebou, takže když by díky poruše spadl, byla by velká pravděpodobnost, že nepadne na nic živého, či nechráněného. Při hustém provozu drony mohou sdílet informace mezi s sebou, takže mohou adekvátně reagovat na měnící se podmínky. Během i neřízeného pádu může vycházet z posledního scanu prostoru pod sebou a pomocí nouzových trysek se vyhnout překážce pod sebou i během neřízeného pádu. Podobné nouzové mechanismy fungují například i v lidském těle, když neřízeně padá. Tady situace je jednodušší než u letadel, protože náklad se může rozbít, nesmí se poškodit cenné okolí, živé osoby na zemi. A směr můžete takto změnit i metr, dva nad překážkou.
Toto nemusí nikdy nastat, dron samozřejmě bude monitorovat pohyb pod sebou a poletí tam, kde pod ním nebude žádné dítě, či člověk. Navíc i během pádu je jednodušší se do něčeho netrefit, než trefit, pokud se objekty nepohybují. K vyhnutí je potřeba méně energie, než k cílenému zásahu. Na to stačí řízená tryska napojená na nouzový zásobník stlačeného vzduchu. Navíc, dron na rozdíl od člověk přesně zná svou polohu, takže může mít zabudovaný algoritmus, že v případě, že se dostane do nebezpečné blízkosti letiště, tak okamžitě přistane. A takových ochran, jen na úrovni software, které neprodražují výrobu, může být velmi mnoho. Nakonec, dron může mít řídící systém napojen na neurony například krysy, či ptáka a už nepůjde o automatický stroj, ale o kyborga :-)))
Zajímavé, jak Češi vždy hledají důvody proč něco nejde. Už jen to, že existuje relativně primitivní uspořádání vrtulí, baterie s vhodnou hustotou energie a mikropočítač, který tomu všemu umožňuje energeticky efektivně létat je obdivuhodné. A ještě navíc je to schopné unést i nějaký náklad. Co byste ještě více chtěl.
To je výborné, jak vy tu bájíte o tom, jak není problém dělat řízený a bezpečný pád po selhání hlavního pohonu - ale přitom považujete za problém tuhle věc.
Tady se jedná o hlídání elektrárny, která si udělá perimetr (skoro) jaký chce. Né detekci dronů na veřejném prostoru plném lidí a psů.
Dronovi se vyhne pták, není třeba aby se dron vyhýbal ptákům.
Drony nebudou řízeny centrálně, budou autonomní a budou pouze reagovat na vnější podněty, komunikační protokol není problém, váš počítač se taky připojí sám do wifi sítě a nalezne wifi zařízení ve svém okolí. Jinému dronovi se vyhnout dokáže, protože ten dron se mu sám ohlásí, třeba na vzdálenost 300 metrů, pomocí stejného komunikačního protokolu. Drony budou doručovat do oken, zásilku vám pomocí speciální přilnavé hmoty resp. přísavky, přilepí na označené okno. Z internetu si vytisknete obrazec (něco jak QR kód, který vám vygeneruje e-shop) a ten přilepíte na okno. Nebo ho položíte do zahrady na trávník. Nebo ho navedete aplikací ze svého mobilu, ve kterém nejdříve označíte místo (GPS modul mobilu) a čas přistání. Abyste nemusel ten mobil nechat doma, navedení můžete jako službu nahrát do wifi routeru vaší domácí sítě, stejně na něm běží Linux, tak rozšířit ho o tyto funkce je možné.
Pojišťovny to jistě rády pojistí. Časem budou mít vlastní moduly v dronech, které je budou hlídat a pro případ krádeže odešlou pomocí mobilní sítě lokační a obrazové údaje.
Proč to děláte? Proč tak vehementně tvrdíte věci o kterých víte úplné kulové. Všem to nedojde, že tu bájíte a uvedete někoho v omyl.
Abyste mohl postavit most, musíte mít stavební povolení. Abyste dostal stavební povolení, musíte mít projekt.
Projekt s razítkem a podpisem projektanta. Projektanta, který k tomu má autorizaci. A za ním pak jde odpovědnost, pokud se opravdu jedná o kontrukční vadu.
Na čínské razítko si tu most fakt nepostavíte.
Ale pokud se nejedná o kontrukční vadu, ale třeba o zanedbání údržby, nebo tam provozovatel povolí výrazně těžší nadprojektové zatížení, tak to nejde za projektantem, ale provozovatelem.
Jasně, takže jim tam pár psů pošlete. A redaktora TV NOVA. Vsadím se, že ten perimetr změní a nebo ty laserová děla vypnou. Nebudou stát o titulky, obrana jaderné elektrárny vraždí psy.
Kdežto útočné drony systematicky hlídají celý prostor, a případné nebezpečí zkoumají z blízka. Využívají kolektivní inteligence, pošlou průzkumníka a ostatní čekají, zda na něj někdo nezaútočí. Je-li dronů více, pronásledují je. Dron není člověk, toho můžete snadno obětovat, proto centrální útočné systémy ztrácí smysl. Kontrola z centra má dost času a hlavně vidí z blízka co hrozí. Pošlete jednoho drona jako vějičku, a druhého v úhlu, vzhledem k obrannému systému takovému, že než sestřelí jednoho, tak ho ten druhý zlikviduje. Je to jako s kulometem jít na roj včel.
Jeden plot, za který nikdo nesmí, pak hlídaná zóna, pak druhý plot, pak střežený objekt. To je technologie stará určitě hodně přes sto let.
Pokud se nějaký pes dostane do té hlídané zóny, tak ho bez emocí zastřelí ať člověk, nebo nějaký budoucí poloautomatický systém.
A člověka, kterého tam ty psy pustil zavřou za pokus o průnik.
Výhoda stacionárního systému je právě tak, že může mít za stejné peníze větší kapacitu, než nějaké stíhací drony.
Třeba to vyhnutí můžete realizovat tak, že tryskami uvedete zařízení do rotace, tak aby jste mohl nadále využít kameru ke snímkování povrchu, u snímků vyhodnocujete histogram, pokud se změní počáteční převažující barva, nebo dojde k jeho zploštění, spustíte trysku, tak, aby zařízení vychýlila stranou, abyste se vyhnul překážce. Změna převažující barvy znamená, že se blížíte k překážce, která má jinou barvu, než volná plocha.
https://www.youtube.com/watch?v=w2itwFJCgFQ
Pro ty co pochybují, že v budoucnosti nebude fungovat plně automatizované doručování.
https://www.youtube.com/watch?v=KbtkpYIbuCw
To už se prodává i jako hračka, jezdí i po stěnách a oknech :-)
Pěkná hračka, ale v reálu to fakt fungovat nebude, protože se projeví to, co u každého většího objektu - při létání je problém, že s větší hmotností se to problémy nezvětšují lineárně ale s druhou mocnicnou.
Co s takovým strojkem udělá poryv větru v nějaké uličce nám asi nikde nepředvedete.
Nedostane se do žádného poryvu, protože zná aktuální počasí v místě, kde se nachází a rozhodne se vrátit bez doručení. Jinak vycházíte ze špatných předpokladů, že musí být doručeno 100% zásilek a žádná zásilka nesmí být poškozena. Pro aplikaci v oboru e-shopů, stačí záruka cca 90% doručených zásilek. Výtratné může být klidně i 10%.
A poryvy větru jsou zvládnutelné, protože dron zná svou rychlost a polohu přesně a její zvýšení tak může kompenzovat až do své maximální rychlosti, dané výkonem motorů, takže může zvládat poryvy tak do 90 km/h. Při váze nákladu do 2 kg.
Člověk toto neumí, protože v mozku nemá tak dokonalý gyroskop a nezná svou rychlost, navíc je tu zpoždění dané reakční dobou. To u dronu není. Ten reaguje v řádu milisekund.
Je to sranda číst názory člověka co má sice na první pohled "realizovatelné" nápady, ale bohužel neví nic o reálných schopnostech copterů nebo dokonce o fyzice...
A mimochodem, na RC letadla včetně "dronů" draví ptáci útočí poměrně běžně. Zapni si youtube, najdeš tam hromadu podobných videí s útokem.
Psal jsem o srážce, nikoliv o útoku. Odpad dronů může být i 10%, není nutné aby doručily všechny zásilky. A ptáka v případě napadení lze oslepit světlem, v budoucnosti bude třeba možné elektromagnetickým pulsem mu rozhodit orientaci, nebo vytvořit kolem sebe elektromagnetickou clonu (soudí se, že ptáci vidí elektromagnetické pole). A na dnešní možnosti se můžete vykváknout, je to jako byste se v roce 1994 smál tomu, že mobilní telefon bude mít každý v kapse, když tehdy mobilní telefony vážily dvě kila. Prostě ten trend je tady, a půjde rychle technicky dopředu. Viz video dole. Nepřemýšlejte o tom, proč to nejde, ale jak by to šlo :-) A nebavíme se o dronech řízených lidmi, ale o autonomních robotech.
I velký Boeing přistane sám bez pilota, a software nic neváží, proto i malý dron může být stejně chytrý jako velký Boeing. Vtip je v tom, že ty drony lítají díky software, který efektivně využívá možnosti současné technologie. Lítají díky své "inteligenci", která efektivně využívá omezené zdroje.
Stoj schopný létat více jak 90 km/h (pokud by letěl 90, tak ve větru 90 pouze stojí na místě ;-) schopný unést další 2 kila nákladu. No, to už je poměrně VELKÁ mašina a dost DRAHÁ, která by nikdy nedostala povolení pro samostatné létání nad obydlenou oblastí.
Mimochodem, napadlo tě proč se balíky rozváží v dodávkách a ne třeba ve Ferrari? Bylo by to rozhodně rychlejší než současný stav. Ale EKONOMICKY je to nesmysl. Stejně jako doručování balíků pomocí modelů :-)
Která doručovací společnost by si mohla dovolit mít ztráty 10% balíků a okamžitě nezkrachovat? I jen 1% je pro takové společnosti nepřijatelné!
To všechno co píšeš je teoreticky možné. Ale všechno by znamenalo velký nárůst hmotnosti a ze stroje těžkého třeba 1 kg bez nákladu by se stala příšera vážící třeba 5 kg. A to znamená extrémní nárůst požadavků na baterky, extrémní cenu stroje a velké nebezpečí při pádu.
Zkus si pořídit alespoň něco takového http://www.modelarina.cz/rc-quadrocopter-blade-350-qx-20-rtf-24ghz-p-35472.html a sám si vyzkoušet, co větší copter dokáže a co ne. Třeba pak budeš mít trošku realističtější názory.
I když od tebe by mě asi nepřekvapil ani názor, že problém s baterkami by se dal vyřešit třeba použitím malého jaderného reaktoru :-) Stejně jak to předpokládali "konstruktéři" přes nějakými 70 lety, kdy se plánovalo že do 10 let budou běžně dostupná takto poháněná letadla nebo auta. A kupodivu, stále nejsou... Tohle totiž není jako mobily, kde došlo pouze k primitivní miniaturizaci.
Zajimave, ze se neumi vyhnout ani letadla, ktera disponuji radove vetsi nosnosti a vyspelejsi technikou. Presto se (i za letu) srazeji. A to je provozujeme jenom smesnych cca 100 let. Dokonce stale nezvladame ani takovy primitivismus, jako je automaticke rizeni aut, ktera se pohybuji ve smesnem 2D prostoru.
No ono taky vítr 90 km/h je dost silný, proto se dron vrátí, a balíček nedoručí, když doletí do oblasti, kde fouká stabilní vítr 50km/h. Sám pošle SMS zprávu klientovi, že doručení nedovolují aktuální povětrnostní podmínky. Předá zprávu o větru ostatním dronům. Dron zná svůj stav a rozhodne se třeba podle měřené průměrné zátěže motorů a stavu baterie.
Kdo? Dron před pádem odešle svou polohu, vyfotí prostor pod sebou, fotku odešle, a dron vyhledají a odnesou jiné specializované drony. Pro toto bude dron vybaven úchyty, které usnadní dronům záchranářům manipulaci s vraky dronů. Problém spíše bude, že vrak odklidí lidé z okolí dopadu :-)))
No protože nemají takové manévrovací schopnosti, letadla taky nejsou schopny hrát tenis, drony ano. Viz video dole. Navíc problém není, že se ptákům nevyhne letadlo, ale že letadlo je příliš rychlé na ptáky a ti se mu nestačí vyhnout.
Řízení ve 2D je složitější, máte o jeden stupeň volnosti méně k vyhnutí a na zemi je spousta překážek. Tedy potřebujete zpracovávat mnohem více informací. A nejde o dopravu lidí, a náklad může být zničen, a dá s tím i počítat. Což situaci zjednodušuje, není se třeba soustředit na absolutní bezporuchovost, ale zajistit aby dron při pádu nezpůsobil škody, je třeba se zaměřit na řízený pád při fatální poruše.
Dalším faktorem jsou lidé jako řidiči, pohybují se rychlostmi na něž je evoluce nepřipravila a to je důvod nehodovosti. Lidé nemohou spolu telepaticky komunikovat, stroje ale ano.
A drony se pohybují 10x nižší rychlostí než velká dopravní letadla.
Spolu s nimi přijede i četa "černých havranů", která odklidí mrtvá těla.
Ono když několika kilogramový stroj spadne z výšky několika desítek až stovek metrů (jinak by to všechno požadované nestihnul vyfotit, zaregistrovat a poslat na ústředí) tak už to bolí. A to i když se štěstím třeba nikoho nezraní jako břitva ostré carbonové vrtule a nevybuchne velký LiPol akumulátor, ale prostě vám jen ta potvora spadne na hlavu :D
Ono vlastně stačí do dronu jen zamontovat TELEPORT. Nastane havárie a stroj se sám přenese někam na poušť kde nikomu při pádu neublíží. Protože tam kam poletí lidé asi budou - adresáti nebudou bydlet na poušti.
Pak už jen zbývá otázka, proč tím teleportem rovnou neposílat balíky místo toho složitě jimi zachraňovat padající coptery :-)
Nikoliv, ale vždy je více volného prostoru, než obsazeného, takže i tak je větší pravděpodobnost, že to padne do toho volného. A lze tomu pomoci řízením pádu záložním systémem, třeba na bázi plynových trysek, které pád vychýlí do potřebného směru, jedním pulsem. Navíc dron letí, i když mu ustřihnete části dvou vrtulí, viz video 1, dole v diskusi.
Čtyřrotorový stroj v podstatě není schopen jakkoliv svůj pád řídit, vícerotorový dokáže v závislosti na řídící jednotce letět i s poruchou jednoho motoru, ale pokud by byl nějak zatížen zásilkou tak na to už nebude mít dostatečnou rezervu výkonu. Takové stroje jsou také o dost dražší.
Navíc pokud takový stroj letí nad běžnou ulicí v městě, tak prakticky nemá žádné "volné místo" kam může bezpečně spadnout a neohrozit ani chodce ani řidiče. A pokud by měl dodávat "běžné zásilky" nebo pizzu tak je to přesně to místo kde by létal.
1. nad ulicí letět nemusí, tedy kromě měst typu New York.
2. pád může řídit díky dodatečnému reaktivnímu pohonu, nezávislému na vrtulovém pohonu, s nezávislou řídí jednotkou a to řízení může spočívat jen v tom, že se vystřelí směrem, kde nikdo právě není, nebo reaktivní pohon se použije, hrozí-li pád na nějakou živou překážku, stačí přece stroj vychýlit o několik desítek centimetrů, celou dobu může stroj vědět, kde je a co se děje pod ním.
3. zásilku může v případě poruchy odhodit a ta může být vybavena padákem.
4. vývoj bude pokračovat, budou výkonnější motory, lepší řídící software a velkosériová výroba zlevní komponenty.
5. Mobilní telefony byla nejdříve taky jen hračka pro bohaté
Popiš mi prosím nějaký malý a lehký "reaktivní pohon", který dokáže ve zlomku vteřiny "o pár desítek centimetrů" pohnout strojem o hmotnosti několika kilogramů :-) Děkuju.
Navíc samozřejmě pohnout řízeně, žádné hloupé odpálení pevně přichycené rakety s pevným palivem - která by to ostatně při nějaké rozumné hmotnosti neměla šanci zvládnout ani silově, ani rychlostí reakce.
Například stlačený vzduch a voda, bezpečné a ekologické. Například zde, račte si všimnout, že litr vody je vynesen do výšky několika metrů a my potřebujeme pohnout jen padajícím strojem do strany (tedy ani ne proti gravitaci) o několik desítek centimetrů. A profesionální tlaková nádoba může udržet násobně větší tlak, než láhev ve videu.
A také si uvědomte, že na Zemi nežijí jen ti pitomci lidi, ale bezpočtu jiných tvorů z nichž mnozí dokáží i létat a to dokonce tak, že kašlou na všechna zaběhlá lidská pravidla pro létání...
Kdyby ten váš technický zázrak doručoval opravdu na jakoukoli adresu, ne do předem určeného ústředí, taková drobnost jako větvička kterou přehlédne i člověk by mohla být fatální. Uvědomte si jaký je dnes z tábora pitomců tlak na holiny kolem autostrád i silniček vedoucích mezi poli. Opravdu chcete bydlet v krajině kde kromě trávy bude přípustný nanejvýše metrový zakrslý strom s pár hlavními haluzemi (žádný divoký keř který se během půl roku nekontrolovaně rozrostě), nebo taková ta dvoumetrová kvetoucí tyčka co se musí každou třetí zimu znovu vysadit protože vymrzla?
Jaké čerpadlo? Stačí jen tlaková nádoba, aby to mělo smysl, muselo by to fungovat s cca 200-300 gramy. Natlakovaná zásoba by sloužila jen pro případ nouze. No z Ciolkovského rovnice mi vyšlo, že směs by musela tryskou proudit rychlostí 60km/h, abychom s dronem vážícím 5 kg s 300 g paliva pohli o 1 m.
Že reaguji na někoho, kdo o problematice ví málo, to mi bylo jasné. Ale že až tak...
Zrušit stávající legislativu? No to je nápad. Co třeba zrušit legislativu kolem aut a nechat každého, ať si jezdí, kde chce, čím chce a jak chce.
Proč je ve (skoro) ve všech zemích nějaký zákon o silničním provozu, nějaká pravidla, co smí na silnici a nějaké povinné pojištění?
Představa, že těžiště systému vyhýbání se dronům by stálo na rozpoznávání obrazu, je jenom ilustrace vašeho porozumění věci.
Ale je fajn, že jste zmínil ten hmyz v rojích. Technologie řešící problém let hejna dronů, nebo vzájemné řízení normálních letadel v místě jejich velké koncentrace (např. v blízkosti letišť) existuje v tuto chvíli jako výzkumný výsledek jednoho českého týmu.
Než z toho bude standard pro civilní letectví, tak to potrvá mnoho let.
Ale jinak super argument. Bobři staví bez zákonů, vlci se ve smečce rovnají bez zákonů, hejna hmyzu a ptáků létají bez zákonů. Na co my vlastně nějaké zákony potřebujeme :-)
O žádné PR se nejedná, ale o technologický trend. Když budete mít pizzerii uprostřed sídliště, tak si takový dron koupíte a budete doručovat pizzy sousedům. Náklady budou nízké, dron bude stát tolik co dražší počítač. A proto to bude komerčně úspěšné.
Zajímavější je, jak se budou chránit jaderné elektrárny před potenciálními útoky dronů, logické řešení by bylo, pomocí vlastních autonomních útočných dronů, které by nežádoucí návštěvníky zničily.
Tak možné využití v odlehlých oblastech (jako v případě DHL) je životschopné, ale v normální městské zástavbě je to nesmysl. A není to jen o technologii, ale o legislativě apod. Článek na RobotEconomics se dalšímy aspekty moc nezabývá.
http://www.wiretech.org/about-cloud/81-package-delivery-using-drones-does-it-make-sense
Žádnou legislativu nepotřebujete, je potřeba jen zrušit tu stávající. Drony se během letu mohou vyhýbat samy sobě a lidem pod nimi. Na to už technologie rozpoznáváni obrazu stačí, navíc drony mohou komunikovat mezi sebou, takže srážky nehrozí. A legislativa? Na to paragrafy o ublížení na zdraví a poškození cizí věci úplně stačí. Žádné další nejsou potřeba. Hmyz taky létá, dokonce v rojích, aniž by potřeboval k letu nějaké zákony.
A ještě...
Jedna věc je co chcete chránit na jaderné elektrárně. Jestli raději nechránit chemičky, nebo jestli nechránit všechny elektrárny (nejaderná část elektrárny je v zásadě stejná a stejně zranitelná u všech klasických elektráren). Ale to teď nechám.
Druhá věc je tedy jak to dělat. Vlastní ozbrojené drony je jistě logický vývojový krok, ale elektrárna je stacionární cíl, takže by nepochybně vyšlo ekonomičtěji mít tam stacionární baterii malých raket, případně nějaký rychlopalný kanón.
Je pravda, že vojáci se soustředí na cíle o velikosti letadel, střel s plochou dráhou letu, případně vojenských dronů - které jsou všechny podstatně větší, než drony, které si koupíte v obchodě. Takže v současnosti není hotové a nasazené řešení k sestřelování malých dronů.
Ale to je detail. Poloautonomní PL baterie proti malým dronům, která bude použitelná k obraně cílů typu elektrárna přijde, tam není žádný technický problém.
Pokud pominu ekonomiku (nikomu se nechce platit náklady navíc), tak je problém hlavně zase v legislativě, protože PL obrana provozovaná někým jiným, než vojskem je prostě věc nová a neukotvená.
1) je-li holub nassátý motorem vzlétajícího letadla schopen ho sundat - pak kdo bude zodpovědný za zešilvší dron, který sundá civilní letadlo tím, že se nechá nassát do motoru startujícího 747?
2) až bude pár lidí zraněno posekáním od vrtule spadlého/zmateného/nabouraného drona, případně pár dětí zabito pádem tříkilové konstrukce volným pádem z desetimetrové výšky na hlavu - myslím že to vyvolá celou množinu dosud netušených diskusí
3) kdo ručí za nedodání zboží, když nějaký ftipálek s flobertkou či vystřelovací sítí sundá drona a ukořistí jeho obsah? majitel přepravy, nebo zasilatel? pojistí to nějaká pojištovna?
4) skutečně budou všechny drony všech společností řízeny jedním univerzálním a vzájemně kompatibilním komunikačním protokolem a navigačním systémem? ve kterém tisíciletí se založí?
5) dokáže se sebe-inteligentněji řízený dron, vyhnout ptákovi či privátnímu dronovi, letícímu rychleji než tento autonomně řízený dron?
6) budou drony doručovat jen do rodinných domků s krytou terasou - nebo i do multifunkčních obchodních center a panelákových bytů? do tech adres bez terasy budou prosím doručovat kudy? jakože proletí oknem - nebo profrčí dveřma a budou se navigovat chodbou?
Myslim, ze drony behom par najblizsich rokov zmenia mnoho odvetvi podnikania k nepoznaniu. A to nie len dorucovanie zasielok, ale aj odvetvia v ktorych si dnes ich vyuzitie nevieme ani predstavit. Casom sa este len naskytnu nove, dnes netusene prilezitosti. Amazon bude dorucovat dronmi, Facebook, sirit internet (http://internet.org/projects), policajti kontrolovat dopravu atd, atd...
Inak v clanku sa pise, ze testovala drony v nemecku na dorucovanie zasielok. Pokial viem, tak sa nejedna o test, ale o plnohodnotnu prevadzku - http://skydrone.sk/v-nemecku-vam-dhl-moze-dorucit-zasielku-bezpilotnou-kvadrokopterou. Sice len na jednom kratkom useku, no je to zaciatok.
jako majitel dvou ridicaku z EU bych podotkl, ze to je nadherny priklad jak pravnicina v praktickych vecech nedava zadny smysl
ridicak v CR je takova mala zkouska na pravnicke fakulte.. odbocit proste neni o paragrafu b, pismeno c ovsem v zavislosti na podminkach danych paragrafem z pismeno x, a to vse novelizovano v roce 1962, 1968, 1973 a 98
kdyz v me nove zemi zasle vlada knizku predpisu pro testy pro lidi, jde o slabikar... je tam obrazek smejiciho se pana na krizovatce a ve vyhledu ma jine auto a test je
a) pojedu pac mam zizen
b) nepojedu protoze je tam znacka dej prednost jizde
a na silnicich tu neprobiha boj jako v CR, dopravni policii jsem roky nevidel a je tu vyrazne min mrtvych...
mozna jste chtel rict, ze das ganze tschechischen volk is eine simulanten bande?
Pokud mluvíte o příkladu, pak vězte, že váš příspěvek je nádherný příklad, jak někteří lidé nedokáží pochopit pointu.
Nepochopí pointu a nedokáží rozlišovat mezi:
a) samotnou existencí nějakých předpisů
b) způsobem jakým je z těch předpisů zkoušen občan, případně jaká část těch předpisů je přednostně vynucována (a jak chytře).
To, že b) je v Česku zcela nesmyslně zbyrokratizované, nemá žádný vliv na to, že správné a).
Proč? Aby měli co státní zaměstnanci dělat, a byla umělá motivace platit daně. Kolik z těch dopravních předpisů při běžném provozu dodržujete? 20-30% odhaduji. Statistiky jsou neúprosné, nejlépe dopravní předpisy znají nezkušení řidiči, ti taky páchají nejvíce dopravních nehod, nejméně předpisy znají řidiči s dlouhou praxí, ale ti zase páchají nejméně nehod.
Na to, aby provozovatelé dělali vše proto, aby někoho nepoškodili pádem, či srážkou, stačí zodpovědnost vyplývající ze stávajících předpisů občanského a trestního práva.
Ovšem nějaké předpisy se jistě přijmou, ty totiž paradoxně zodpovědnost provozovatelů fakticky sníží a znesnadní vstup konkurence do odvětví. Není náhodou, že zkoušky dělá francouzská pošta, aby si toto rodící odvětví uzurpovala pro sebe. Udělají na to státní poštovní monopol a bude.
Přesně tak. Jinej než vojenský nebo filmový (bulvár) učel to nemá. Může to být, ale zábavné, hrát hru na střílení dronů v reálu. Nebo si nechat doručit plato vajec pojištěné na deset tisíc korun.
Ať mi zaplatí jen desetinu peněz které vložily do vývoje a já jim s těma balíkama budu běhat sám, do konce života. myslím že by je to vyšlo levněji. Nebo snad už někdo vymyslel drony s proudovým motorem? Nebo těch dronů bude lítat nad městem stovky tisíc?
Takovýho drona kterej by lítal s půllitrem točenýho z oblíbené vzdálené hospůdky ještě nikdo nevymyslel. Ne snad proto že by to nebylo možné ale proto že si ještě nenajmuly armádu chemiků kteří by se postarali o to aby za tu dobu nespadla pěna.
Technologický trend zní skvěle. Ale realita je taková, že ta technologie ještě ani omylem není zralá na takové nasazení, jak popisujete.
Tady bude muset přijít zásadní legislativní ukotvení celé věci. Teď sice nějaká legislativa je, ale ta je z doby předdronové.
Bude muset přijít zásadní bezpečnostní posun. Tedy bude např. existovat něco jako certifikace daného modelu pro komerční autonomní provoz. Drony budou muset mít hodně systémů redundantních. Bude muset existovat něco jako TCAS (tedy, jednotný a všemi imlementovaný standard vzájemného se vyhýbání dronů).
Podívejte, já jsem optimista a myslím si, že ta technika by se dala zvládnout do 5 let a ta právničina tak do 10 let.
Bezpečné drony se pak cenově dostanou na cenu těch dnešních do pár let. Ale to už si jenom hraji na Pýthii.
Do doby než bude ta bezpečnost a legislativa, je to celé jenom PR a technologická demonstrace.