Toto nemusí nikdy nastat, dron samozřejmě bude monitorovat pohyb pod sebou a poletí tam, kde pod ním nebude žádné dítě, či člověk. Navíc i během pádu je jednodušší se do něčeho netrefit, než trefit, pokud se objekty nepohybují. K vyhnutí je potřeba méně energie, než k cílenému zásahu. Na to stačí řízená tryska napojená na nouzový zásobník stlačeného vzduchu. Navíc, dron na rozdíl od člověk přesně zná svou polohu, takže může mít zabudovaný algoritmus, že v případě, že se dostane do nebezpečné blízkosti letiště, tak okamžitě přistane. A takových ochran, jen na úrovni software, které neprodražují výrobu, může být velmi mnoho. Nakonec, dron může mít řídící systém napojen na neurony například krysy, či ptáka a už nepůjde o automatický stroj, ale o kyborga :-)))
Dronovi se vyhne pták, není třeba aby se dron vyhýbal ptákům.
Drony nebudou řízeny centrálně, budou autonomní a budou pouze reagovat na vnější podněty, komunikační protokol není problém, váš počítač se taky připojí sám do wifi sítě a nalezne wifi zařízení ve svém okolí. Jinému dronovi se vyhnout dokáže, protože ten dron se mu sám ohlásí, třeba na vzdálenost 300 metrů, pomocí stejného komunikačního protokolu. Drony budou doručovat do oken, zásilku vám pomocí speciální přilnavé hmoty resp. přísavky, přilepí na označené okno. Z internetu si vytisknete obrazec (něco jak QR kód, který vám vygeneruje e-shop) a ten přilepíte na okno. Nebo ho položíte do zahrady na trávník. Nebo ho navedete aplikací ze svého mobilu, ve kterém nejdříve označíte místo (GPS modul mobilu) a čas přistání. Abyste nemusel ten mobil nechat doma, navedení můžete jako službu nahrát do wifi routeru vaší domácí sítě, stejně na něm běží Linux, tak rozšířit ho o tyto funkce je možné.
Pojišťovny to jistě rády pojistí. Časem budou mít vlastní moduly v dronech, které je budou hlídat a pro případ krádeže odešlou pomocí mobilní sítě lokační a obrazové údaje.
Třeba to vyhnutí můžete realizovat tak, že tryskami uvedete zařízení do rotace, tak aby jste mohl nadále využít kameru ke snímkování povrchu, u snímků vyhodnocujete histogram, pokud se změní počáteční převažující barva, nebo dojde k jeho zploštění, spustíte trysku, tak, aby zařízení vychýlila stranou, abyste se vyhnul překážce. Změna převažující barvy znamená, že se blížíte k překážce, která má jinou barvu, než volná plocha.
Je to sranda číst názory člověka co má sice na první pohled "realizovatelné" nápady, ale bohužel neví nic o reálných schopnostech copterů nebo dokonce o fyzice...
A mimochodem, na RC letadla včetně "dronů" draví ptáci útočí poměrně běžně. Zapni si youtube, najdeš tam hromadu podobných videí s útokem.
Psal jsem o srážce, nikoliv o útoku. Odpad dronů může být i 10%, není nutné aby doručily všechny zásilky. A ptáka v případě napadení lze oslepit světlem, v budoucnosti bude třeba možné elektromagnetickým pulsem mu rozhodit orientaci, nebo vytvořit kolem sebe elektromagnetickou clonu (soudí se, že ptáci vidí elektromagnetické pole). A na dnešní možnosti se můžete vykváknout, je to jako byste se v roce 1994 smál tomu, že mobilní telefon bude mít každý v kapse, když tehdy mobilní telefony vážily dvě kila. Prostě ten trend je tady, a půjde rychle technicky dopředu. Viz video dole. Nepřemýšlejte o tom, proč to nejde, ale jak by to šlo :-) A nebavíme se o dronech řízených lidmi, ale o autonomních robotech.
Která doručovací společnost by si mohla dovolit mít ztráty 10% balíků a okamžitě nezkrachovat? I jen 1% je pro takové společnosti nepřijatelné!
To všechno co píšeš je teoreticky možné. Ale všechno by znamenalo velký nárůst hmotnosti a ze stroje těžkého třeba 1 kg bez nákladu by se stala příšera vážící třeba 5 kg. A to znamená extrémní nárůst požadavků na baterky, extrémní cenu stroje a velké nebezpečí při pádu.
Zkus si pořídit alespoň něco takového http://www.modelarina.cz/rc-quadrocopter-blade-350-qx-20-rtf-24ghz-p-35472.html a sám si vyzkoušet, co větší copter dokáže a co ne. Třeba pak budeš mít trošku realističtější názory.
I když od tebe by mě asi nepřekvapil ani názor, že problém s baterkami by se dal vyřešit třeba použitím malého jaderného reaktoru :-) Stejně jak to předpokládali "konstruktéři" přes nějakými 70 lety, kdy se plánovalo že do 10 let budou běžně dostupná takto poháněná letadla nebo auta. A kupodivu, stále nejsou... Tohle totiž není jako mobily, kde došlo pouze k primitivní miniaturizaci.
Zajimave, ze se neumi vyhnout ani letadla, ktera disponuji radove vetsi nosnosti a vyspelejsi technikou. Presto se (i za letu) srazeji. A to je provozujeme jenom smesnych cca 100 let. Dokonce stale nezvladame ani takovy primitivismus, jako je automaticke rizeni aut, ktera se pohybuji ve smesnem 2D prostoru.
No protože nemají takové manévrovací schopnosti, letadla taky nejsou schopny hrát tenis, drony ano. Viz video dole. Navíc problém není, že se ptákům nevyhne letadlo, ale že letadlo je příliš rychlé na ptáky a ti se mu nestačí vyhnout.
Řízení ve 2D je složitější, máte o jeden stupeň volnosti méně k vyhnutí a na zemi je spousta překážek. Tedy potřebujete zpracovávat mnohem více informací. A nejde o dopravu lidí, a náklad může být zničen, a dá s tím i počítat. Což situaci zjednodušuje, není se třeba soustředit na absolutní bezporuchovost, ale zajistit aby dron při pádu nezpůsobil škody, je třeba se zaměřit na řízený pád při fatální poruše.
Dalším faktorem jsou lidé jako řidiči, pohybují se rychlostmi na něž je evoluce nepřipravila a to je důvod nehodovosti. Lidé nemohou spolu telepaticky komunikovat, stroje ale ano.
A drony se pohybují 10x nižší rychlostí než velká dopravní letadla.
Kdo? Dron před pádem odešle svou polohu, vyfotí prostor pod sebou, fotku odešle, a dron vyhledají a odnesou jiné specializované drony. Pro toto bude dron vybaven úchyty, které usnadní dronům záchranářům manipulaci s vraky dronů. Problém spíše bude, že vrak odklidí lidé z okolí dopadu :-)))
Spolu s nimi přijede i četa "černých havranů", která odklidí mrtvá těla.
Ono když několika kilogramový stroj spadne z výšky několika desítek až stovek metrů (jinak by to všechno požadované nestihnul vyfotit, zaregistrovat a poslat na ústředí) tak už to bolí. A to i když se štěstím třeba nikoho nezraní jako břitva ostré carbonové vrtule a nevybuchne velký LiPol akumulátor, ale prostě vám jen ta potvora spadne na hlavu :D
Čtyřrotorový stroj v podstatě není schopen jakkoliv svůj pád řídit, vícerotorový dokáže v závislosti na řídící jednotce letět i s poruchou jednoho motoru, ale pokud by byl nějak zatížen zásilkou tak na to už nebude mít dostatečnou rezervu výkonu. Takové stroje jsou také o dost dražší.
Navíc pokud takový stroj letí nad běžnou ulicí v městě, tak prakticky nemá žádné "volné místo" kam může bezpečně spadnout a neohrozit ani chodce ani řidiče. A pokud by měl dodávat "běžné zásilky" nebo pizzu tak je to přesně to místo kde by létal.
1. nad ulicí letět nemusí, tedy kromě měst typu New York.
2. pád může řídit díky dodatečnému reaktivnímu pohonu, nezávislému na vrtulovém pohonu, s nezávislou řídí jednotkou a to řízení může spočívat jen v tom, že se vystřelí směrem, kde nikdo právě není, nebo reaktivní pohon se použije, hrozí-li pád na nějakou živou překážku, stačí přece stroj vychýlit o několik desítek centimetrů, celou dobu může stroj vědět, kde je a co se děje pod ním.
3. zásilku může v případě poruchy odhodit a ta může být vybavena padákem.
4. vývoj bude pokračovat, budou výkonnější motory, lepší řídící software a velkosériová výroba zlevní komponenty.
5. Mobilní telefony byla nejdříve taky jen hračka pro bohaté
Popiš mi prosím nějaký malý a lehký "reaktivní pohon", který dokáže ve zlomku vteřiny "o pár desítek centimetrů" pohnout strojem o hmotnosti několika kilogramů :-) Děkuju.
Navíc samozřejmě pohnout řízeně, žádné hloupé odpálení pevně přichycené rakety s pevným palivem - která by to ostatně při nějaké rozumné hmotnosti neměla šanci zvládnout ani silově, ani rychlostí reakce.
Například stlačený vzduch a voda, bezpečné a ekologické. Například zde, račte si všimnout, že litr vody je vynesen do výšky několika metrů a my potřebujeme pohnout jen padajícím strojem do strany (tedy ani ne proti gravitaci) o několik desítek centimetrů. A profesionální tlaková nádoba může udržet násobně větší tlak, než láhev ve videu.
Jaké čerpadlo? Stačí jen tlaková nádoba, aby to mělo smysl, muselo by to fungovat s cca 200-300 gramy. Natlakovaná zásoba by sloužila jen pro případ nouze. No z Ciolkovského rovnice mi vyšlo, že směs by musela tryskou proudit rychlostí 60km/h, abychom s dronem vážícím 5 kg s 300 g paliva pohli o 1 m.
1) je-li holub nassátý motorem vzlétajícího letadla schopen ho sundat - pak kdo bude zodpovědný za zešilvší dron, který sundá civilní letadlo tím, že se nechá nassát do motoru startujícího 747?
2) až bude pár lidí zraněno posekáním od vrtule spadlého/zmateného/nabouraného drona, případně pár dětí zabito pádem tříkilové konstrukce volným pádem z desetimetrové výšky na hlavu - myslím že to vyvolá celou množinu dosud netušených diskusí
3) kdo ručí za nedodání zboží, když nějaký ftipálek s flobertkou či vystřelovací sítí sundá drona a ukořistí jeho obsah? majitel přepravy, nebo zasilatel? pojistí to nějaká pojištovna?
4) skutečně budou všechny drony všech společností řízeny jedním univerzálním a vzájemně kompatibilním komunikačním protokolem a navigačním systémem? ve kterém tisíciletí se založí?
5) dokáže se sebe-inteligentněji řízený dron, vyhnout ptákovi či privátnímu dronovi, letícímu rychleji než tento autonomně řízený dron?
6) budou drony doručovat jen do rodinných domků s krytou terasou - nebo i do multifunkčních obchodních center a panelákových bytů? do tech adres bez terasy budou prosím doručovat kudy? jakože proletí oknem - nebo profrčí dveřma a budou se navigovat chodbou?