MHD bez dotaci = jakykoli jiny zpusob dopravy by byl vyhodnejsi = mesto by to ve finale stalo radove vic (udrzba silnic, nutnost razantne navysit kapacitu ...), ale ano, i to by se dalo vyresit, v kazde ulici by byla mytna budka a za vjezd (ale i vstup) do te ulice by se platilo (trebas kilo za vstup a litr za vjezd).
Vyšlo, že náklady na výrobu a distribuci lístů (+ revizoři a další náklady spojené s hlídáním, aby se nevozili lidi bez lístků) nejsou pokryty čistým výnosem z prodeje lístků. Asi by došlo k nárůstu počtu cestujících, ale skutečně by vožení lidí zdarma nepředstavovalo zásadní propad.
Pochopitelně, je to čistě socialistické řešení, správné by bylo ekonomické jízdné (tj. MHD bez dotací).
Počkejte? Co vyšlo v Berlíně? Že může být výhodnější provozovat mhd zdarma, než vybírat jízdné? To je klidně možné. Většinou to chce správně selektivně vybírat, co do studie zahrnete a co ne. Ale to je fuk.
Podstatné je, že krakonošova "studie" říká, že 60% nákladů na metro jsou náklady na výběr peněz od cestujících. Opravdu se chcete zastat tohoto? To je totiž úplná pitomost.
Tady se musím Krakonoše zastat, protože přesně to samé vyšlo pirátům v Berlíně asi před rokem. A Japonci to už realizovali na příměstských drahách kolem Tokya (někdy v 80. letech, současný stav neznám), kdy dokonce byli nuceni mít na nástupištích "nacpávače", kteří lidi tlačili do dveří, aby to všechno soupravy uvezly.
Musim Vas zklamat. MHD v paternich spojich (metro) jede ve spickach na maximu. Takze predstava, ze se ve spicce vejde treba do Metra C vejdou nejaci dalsi lide, neni uplne spravna.
Tedy samozrejme, pokud se myslenkove posuneme na spickovou hustotu cestujicich v metru Londyne nebo v Tokiu, tak jeste dost rezerv mame :-)
Zapadni praxi bych sem moc netahal. Zapad je New York, Chicago, San Diego ale treba take Los Angeles nebo Las Vegas, takze zkusenosti jsou ruzne :-)
To bych si nebyl ani zdaleka jistej. Pokud vim, na jizdnym se v praze vybere (= nikoli "vydela") cca 1/4 toho, co ta sranda stoji. Zbytek plati mesto. Ovsem do nakladu se pocitaji pouze prime naklady - nepocita se napriklad vystavba tunelu (blanka a spol) coz uzce souvisi.
Pokud by bylo MHD zdarma, padla by nejen vyroba jizdenek, udrzba automatu, revizori, soudni spory ... ale na MHD by se presunulo dost pravdepodobne vyznamne mnoztvi lidi => snizila by se osobni doprava => pokles dobravy obecne => vyznamne nizsi naklady na udrzbu komunikaci a nebylo by treba ty tunely stavet.
Navic je tento koncept overen v zapadni praxi - vyjde levnejs MHD zdarma nez stavba vsemoznych obchvatu a prutahu.
Jako bonus by nebylo treba stavet kilometr cyklostezky za 100M, protoze by se dalo bezpecne jezdit po tom co existuje.
Myslím že se mu to dost popletlo....
Nicméně k tématu jízdného:
Je faktem že pokud je MHD silně dotována, tj. vybrané jízdné pokrývá jen malou část skutečných nákladů (což u Metra je), může se stát že se na jízdném vybere srovnatelně s tím co jsou náklady na ono jízdné (tisk, distribuce, kontrola jízdenek) - a teoreticky přesně tohle mohla být situace u Metra když stálo jízdné korunu.
Na druhou stranu je také faktem že byť symbolické jízdné má významný pozitivní sociální význam.
Krakonoši, já se snažím na tvoje nesmysly nereagovat, ale co je moc, to je moc.
Takže chceš říct, že náklady na provoz placeného metra jsou 10x a neplaceného metra 4x (kde absolutní velikost x neznáme, ale není podstatná)?
Takže chceš říct, že v případě placeného metra tvoří 60% nákladů náklady na vybírání peněz od cestujících?
Fakt krakonoši? Proč to děláš? Ty nejsi úplně pitomý, to vím, před pár lety jsi tady napsal zcela smysluplný příspěvek hodnotící (ne)výhody nějakého řídícího systému. Tak proč?
Kdysi dávno, když ještě lístek v tramvaji byl za 60 haléřů, (to není pohádka, tehdy byly i jednohaléře, za tramvajovou jízdenku se ten šedesátník skutečně platil a za pětadvacetník jste mohli z telefonní budky kecat třeba celý den), se počítalo, jestli v tehdy budovaném metru platit, nebo vozit lidi zdarma. Jistý ekonom spočítal obě varianty a vyšla mu zajímavá věc: Když bude cestující platit za svezení korunu, doplatí na něj stát dalších 9 Kčs. Když ho svezeme zadarmo, doplatí stát jen 3 Kčs! Jak je to možné? jednoduše. Zařízení tarifního odbavení není zdarma a jeho provoz a údržba, jakož i platy revizorů rovněž ne. Pokud se to vše odbourá, stát jen ušetří. Jenže dnes to nejde, protože státu už nic nepatří, akcionáři DP chtějí dividendy, (nechápu, jak může jako A. S. fungovat podnik, který jede na státní dotace), a co by dělali ti darmožrouti, kteří dnes obsluhují obludnou agendu kolem jízdenek a tarifů? A elektronizace státní správy o ničem jiném, bohužel, není.
Ted me tak napadlo, ke "kupovani" voleb ... se podivejte na Kuberu. Myslite si, ze je to tak uzasny clovek, ze jako zastupce !ODS! vyhrava pro svuj krasny usmev volby na severu cech v Teplicich?
Ale prdlajs, jednoduse si sve volice koupil. Jak? Easy, v Teplicich se neplati za svoz odpadu (ani koruna) plati to mesto. Je to spatne? To je otazka, ale v kazdym pripade prezentovano je to tak, ze "to zaridil Kubera" a lidi ho prave za to chodej volit.
(IMO je to minimalne o 1/2 mene nakladne nez vyber per osoba a nasledne soudni spory s neplatici - idealne s nemluvnaty)