Jak může firma s takovouhle vlastnickou strukturou získat od státu i jednu korunu?
A to nemluvě o tom, že tady jde o celkem kritické služby s hodně citlivými daty.
I kdyby nabídla 1/10 cenu oproti ostatním, tak přece taková firma už jenom kvůli té struktuře musí z tendru vypadnout.
Dávno měl platit zákon (a popravdě jsem myslel že už platí?), že takovéhle firmy mají zákaz statní peníze dostávat.
viděl bych to tak, že to stát prostě neřešil, nástroje k tomu nějaké měl, ale nebylo to nikterak důležité. Teď začání mít veřejnost k dispozici také nástroje (registr smluv, registr skutečných majitelů) a začínají se ptát, bohužel stát je ve změnách pomalý, tak ještě své chování nezměnil.
Jak jsem k pár zakázkám načuchul, spíše mi to připadá, že úředník dělá jen tolik, kolik nutně dělat musí a nic navíc. Pak tady máme mizivé procento, těch, kteří hledají skulinky a dělají neplechu, ti neaktivitu úředníků prostě využívají, nic víc, nic míň.
Chybí nám transparentnost, otevřená data a povinnost úředníků dodržovat ověřitelné postupy. Opakovaný výběr dodavatele, který má nejasného majitele není prostě transparentní.