viděl bych to tak, že to stát prostě neřešil, nástroje k tomu nějaké měl, ale nebylo to nikterak důležité. Teď začání mít veřejnost k dispozici také nástroje (registr smluv, registr skutečných majitelů) a začínají se ptát, bohužel stát je ve změnách pomalý, tak ještě své chování nezměnil.
Jak jsem k pár zakázkám načuchul, spíše mi to připadá, že úředník dělá jen tolik, kolik nutně dělat musí a nic navíc. Pak tady máme mizivé procento, těch, kteří hledají skulinky a dělají neplechu, ti neaktivitu úředníků prostě využívají, nic víc, nic míň.
Chybí nám transparentnost, otevřená data a povinnost úředníků dodržovat ověřitelné postupy. Opakovaný výběr dodavatele, který má nejasného majitele není prostě transparentní.
Jak může firma s takovouhle vlastnickou strukturou získat od státu i jednu korunu?
A to nemluvě o tom, že tady jde o celkem kritické služby s hodně citlivými daty.
I kdyby nabídla 1/10 cenu oproti ostatním, tak přece taková firma už jenom kvůli té struktuře musí z tendru vypadnout.
Dávno měl platit zákon (a popravdě jsem myslel že už platí?), že takovéhle firmy mají zákaz statní peníze dostávat.